Gå til innhold

Kan jeg kaste ut sønn på dagen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Innser at jeg blir brukt og hvertfall at han ikke kommer noen vei med å få «hjelp» av meg.

Han må nok ut å feile selv før han evt kan lære.

Han er 21, uten jobb eller studier. 
Kan jeg kjøre han til nav i morra og si at han nå er hjemløs?

Jeg har forsøkt alt. Og det er ikke engang nav som hjelper han, kun meg…

Anonymkode: 3c66e...798

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du kjøre ham til nav?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Hvis du ikke kan snakke med han må du gjøre det skriftlig og med rimelig varsel. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (1 minutt siden):

Nei, det kan du ikke. Hvis du ikke kan snakke med han må du gjøre det skriftlig og med rimelig varsel. 

Men han har ingen kontrakt eller betaler noe som helst … 

Trodde det var derfor vi hadde nav? Jeg er alene med flere barn enn han… Jeg klarer ikke mer..

• Liker 7
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
Svigermor skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal du kjøre ham til nav?

Jeg er jo glad i han… jeg kan bare ikke huse han lenger. Han lærer ikke noe av dette. Er av typen som må gå på alle smeller selv.. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Nav har ikke leiligheter å dele ut. 

Anonymkode: 1c090...103

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

NAV er digitalt. De har låste dører, og begrenset med møtetid.

Det beste er å melde seg arbeidsledig og sende søknader via. nav.no

Anonymkode: 37606...c4e

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

D

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men han har ingen kontrakt eller betaler noe som helst … 

Trodde det var derfor vi hadde nav? Jeg er alene med flere barn enn han… Jeg klarer ikke mer..

Du kan ikke kaste folk på gata selv om de ikke har kontrakt eller betaler, du må følge vanlige regler for utkastelse. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Har noe feilet i oppdragelsen, eller feiler det han noe? 
Han er voksen. Sett noen krav. Hvis han ikke vil studere, må han få seg en jobb, eller melde seg til militærtjeneste. Hvis han vil bo hjemme til han har funnet seg en jobb eller kommet seg på beina må du sette krav til han. Dere må snakke sammen, på alvor. Han bør registrere seg som arbeidsledig, han bør kanskje snakke med profesjonelle. Familieterapi?

Anonymkode: 300b3...ea4

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må ta med han til nav..men dere bør booke møte først.

Så må dere finne ut hva dere kan gjøre, han vil ikke få er sted p bo med engang...men han kan få hjelp å skaffe jobb. 

Har dere aldri satt ble krav el til han?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hallo.. Du skal jo ta vare på din egen sønn. Og samtidig legge press på ham og forventninger om å bidra. Hvis han er lat eller ikke kan bidra, må han utredes, han er jo et stykke utenfor normalen i så fall.

Anonymkode: b3f95...dee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får si til sønnen din at fra xxx, må han betale for mat og hus.

At hans hotellopphold er ferdig. At han er voksen, og at din jobb er ferdig.

Anonymkode: 32766...32b

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du, han er voksen og du har ingen forsørgerplikt. Gi han en mnd "oppsigelse" selv om han ikke betaler for seg og dere ikke har noen form for kontrakt.

Anonymkode: cd6d0...dec

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva han vil bli tilbudt av botilbud er helt avhengig av hvor dere bor. I byene er det hospits, i randkommunene rundt byene er det enten kommunale prosjektboliger eller kjøpeplass på hospits i nærmeste by, på bygda er det gjerne privat leid bolig der kommunen leier en ordentlig tungleid bolig i gokk som utleier ikke finner noen andre som vil ta. 

Anonymkode: bd11f...85d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er alene med flere barn enn han… 

Hva har du endret i oppdragelsen for å unngå at de andre barna blir like uselvstendige? 
Kan han ikke hjelpe til hjemme i det minste?

Anonymkode: 300b3...ea4

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Spør chat gpt så går du råd om hvordan du gjør dette slik at du har juridisk dek ing.

Høres fornuftig ut å kaste ham ut. Tenk på de yngre barna dine!

Anonymkode: 08f49...a43

AnonymBruker
Skrevet

Bare folk med "diagnoser" gjør slik mot sine barn. Slik man reder høster man. 

Du får få han til å jobbe for deg,er jo 1000 ting å gjøre både ute og inne i et hjem.  Skjerp deg! 

Anonymkode: e1797...ee4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi ham valget mellom to alternativ: 

1. Han flytter ut innen 20. september. Da har han en drøy måned på seg til å skaffe inntekt og bolig.

2. Bli boende men han skal gjøre 90% av husarbeidet son betaling for å bo der. Hans oppgaver er x, y , z og de skal gjøres daglig, mens oppgavene a, b, og c skal gjøres ukentlig og senest innen torsdag ettermiddag. Sett klare regler med konsekvens, og få ham til å signere på kontrakten. 

Anonymkode: 4528c...abe

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det kan du, han er voksen og du har ingen forsørgerplikt. Gi han en mnd "oppsigelse" selv om han ikke betaler for seg og dere ikke har noen form for kontrakt.

Anonymkode: cd6d0...dec

Takk! Han vil jobbe, men fikser det ikke selv. Samme med andre ting, derav at han lever på meg og ikke nav. Han fikser ikke å ordne opp. Har han en jobb vil han møte opp og gjøre en god jobb (slik jeg kjenner han).

Jeg er sikker på det er noe å diagnostisere her også, men har forsøkt før, og nå har jeg ingenting jeg skulle sagt. 
Han trenger jo hjelp, men jeg kan ikke være den personen lenger. Og jeg tror ikke det finnes en slik hjelp her.. Han må nok bare lære.. Bli økonomisk ruinert og leve slik.. Finnes ingen økonomisk sans overhodet her..

Uff, dette ble veldig negativt, men hva kan jeg si?

Hi

• Liker 3
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke forsørgelsesplikt, i hvert fall ikke hvis han er ferdig med videregående skole.

Jeg ville kontaktet din sønns lege og Nav, og bedt om at det ble satt av et møte med disse og din sønn så fort som mulig!

Ville fortalt at han fra en viss dato, f.eks. tre uker fra nå, så kan du ikke lenger ha ham hjemme lenger av hensyn til dine andre barn, han må greie seg selv, og siden han er så uselvstendig som han er, så trenger han at andre nå tar tak for å hjelpe ham, du har ikke lenger hverken økonomi eller kapasitet til å hjelpe ham mer siden han ikke vil. 

Jeg ville gjort det klart at du er alvorlig bekymret for sønnen, om han kan være deprimert eller ha andre diagnoser og at du forventer at det offentlige nå tar ansvar for å hjelpe ham, siden han ikke er mottakelig for hverken råd eller hjelp fra deg som mor.

Om det er en far i bilde så er det beste om også han støtter deg i dette.

Ville så gjort det veldig tydelig for sønnen at du er glad i ham, og først forsøkt å få ham i tale hvorfor han ikke greier å ta tak i eget liv. Er det noe han sliter med, er han deprimert, er han blitt mobbet? Men at han nå er voksen, og når han ikke tar ansvar for eget liv, kan han heller ikke lenger bo hos deg, han må komme seg ut i verden og stå på egne ben. Hadde vist til at jeg hadde tatt kontakt med Nav og lege, og tilbydt meg å være med ham, om han ikke greier å gå alene, men at det uansett er uaktuelt for ham å bo lenger hos deg nå siden han ikke gjør noe for å ha inntekt og ikke bidrar på noen måte, ikke tar ansvar for eget liv.

Anonymkode: 7949b...fd8

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...