Gå til innhold

Ødelegger jeg tennene mine hvis jeg drikker i gjennomsnitt en halv liter sukkerfri brus hver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: 00afc...20c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri pleid å drikke brus jevnlig, annet enn i selskap, men i vår begynte jeg og har drukket 1-2 bokser hver dag siden den gang. Jeg har fått betraktelig tynnere emalje på den korte tiden! Kantene er begynt å.bli gjennomsiktige. Jeg har sett sammenligningsbilder hos tannlegen og ble skremt. Jeg har også fått to hull i tennene, og jeg har blitt nesten førti år uten å noensinne ha hull tidligere.

Nå kutter jeg brusen ut! 

Anonymkode: 05b38...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drukket brus i alle år, ofte omtrent en halvliter om dagen. Aldri hatt problemer med tennene.

Anonymkode: 4d0b6...8e9

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper å skylle munnen med vann, drikke med sugerør og holde overleppa over fortennene når man drikker.

Anonymkode: 8accb...216

AnonymBruker
Skrevet

Har drukket sukkerfri brus i 40 år. Ofte over en halv liter. Det har ikke hatt noen negativ virkning på tennene. 

Anonymkode: 0157b...2f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker to-tre bokser Zero hver dag, og har gjort det i flere år nå uten trøbbel. Drikker med sugerør da - det gjør det litt bedre i hvert fall.

Anonymkode: 32b10...cd2

Skrevet

Kullsyre er jo ikke så bra.. men verre sammen med sukker. Jeg har ikke kuttet ut sprudlende drikke helt, men jeg merket hvertfall forskjell på å drikke mindre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

?

Anonymkode: 00afc...20c

Ja skader mer enn om du hadde drukket vann i stedet. Det er syra i brusen som skader mest ikke om det er sukkerfritt eller ikke 

Anonymkode: 6c409...dbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var brusavhengig i mange år, fra ca 15-årsalderen til jeg var 45. Cola light, Tab x-tra, Pepsi Max. Jeg drakk antakelig mellom 0,5 og 1 liter pr dag. Jeg har aldri fått noe annet enn skryt for tenner og emalje, aldri hatt hull heller. Tror ikke jeg har spesielt sterke tenner. Så det er ikke nødt til å gå galt. Har brukt elektrisk tannbørste og tanntråd. Aldri pusset tenner rett etter brusdrikking.

Anonymkode: 11983...dba

AnonymBruker
Skrevet

Brus er surt, det er det som ødelegger emaljen. Noen tenner kan tåle syre bedre enn andre, hvilken gruppe du tilhører vet du ikke før du ser skaden. Sukkerfri brus er dessuten kreftfremkallende. Ville droppa det.

Anonymkode: 3d8b7...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker en sukkerfri Monster hver dag, har ikke fått noen kommentator på det fra tannlegen i hvertfall.

Anonymkode: dcad9...712

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk pepsi max i mange år, slet med tennene og har en del fyllinger. Sluttet å drikke brus og har knapt hatt problemer de siste 15 årene. 

Peosi max spesielt gir syreskader, men verst er vann med smak i ph verdi.

Puss tennene godt og skyll med vann inn i mellom så går det sikkert bra. 

Anonymkode: a0a5e...c49

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper veldig om du kun drikker brus når du spiser mat. Da blir syren mer nøytralisert. 

Anonymkode: d7eea...e0f

AnonymBruker
Skrevet

Den store forskjellen er om du drikker 1/2 liter brus på 5 minutter eller om du går å sipper på den over 5 timer. Det er syreangrepet på tennene som er avgjørende. Går du og smådrikker av flaska hele dagen, så skaper du et skadelig, vedvarende angrep på tennene. 

Anonymkode: 53d35...705

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har drukket brus i alle år, ofte omtrent en halvliter om dagen. Aldri hatt problemer med tennene.

Anonymkode: 4d0b6...8e9

Det hjelper å drikke all brusen innenfor en halvtime. Det verste for tennene er å drikke litt hele tiden. Jeg drikker bare brus til mat.

Anonymkode: d7c54...d6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...