Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Støtter deg. Har selv tre barn og det er veldig krevende å skulle rekke alt hele tiden. Vi blir dratt i mellom det ene og det andre.

det oppfordres til at man skal få flere barn, men samfunnet er ikke lagt opp til det. 
Så lurer man på hvorfor kvinner blir mer sykmeldte og utbrente enn menn.

jeg kunne skrevet mye, men er sliten nå. 

Støtter deg. 
samfunnet er ikke lagt opp til at man skal ha flere barn, full jobb osv 

Anonymkode: c3723...795

Da må man jobbe deltid. Folk ønsker å ha 100% lønn, men prestere maks 50%, komme for sent, gå for tidlig…Nei, det går ikke. 

Anonymkode: 67945...b03

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i å bli skjelt på?

En kollega av meg begynner nesten å gråte bare hu blir litt korrigert rent proffesjonelt av vår sjef. Eller av hvem som helst annen. 

Anonymkode: b7ea6...db2

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva legger du i å bli skjelt på?

En kollega av meg begynner nesten å gråte bare hu blir litt korrigert rent proffesjonelt av vår sjef. Eller av hvem som helst annen. 

Anonymkode: b7ea6...db2

Jeg har også en sånn kollega. Gråter og løper til sjefen.
Folk klager på at de er lei av å gå på eggeskall og hun sier: «Jeg hadde en vanskelig barndom!». 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At første skoledag kan by på noen utfordringer bør ikke komme som en overraskelse. Kunne dratt ti minutter tidligere hjemmefra.

Anonymkode: 10e42...47e

Skolen opner da ikke ti minutter før tiden kun fordi de drar ti minutter tidligere? 

Anonymkode: f9ea6...2b3

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har også en sånn kollega. Gråter og løper til sjefen.
Folk klager på at de er lei av å gå på eggeskall og hun sier: «Jeg hadde en vanskelig barndom!». 

Stråmann 

Dette er jo ikke det ts beskriver. 

Ble selv skjelt ut når jeg fortalte om graviditet. Det er vel slikt sånne som dere tenker er godt lederskap.  

Forskning viser derimot det motsatte. Glad jeg ha gode ledere i min nye jobb, ente faktisk med å gå på dagen i min forrige jobb. 

Anonymkode: a6b89...1d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesen og har tre barn som begynner å bli store. Selv da de var små, under tilvenninger i både barnehage og skole har jeg aldri kommet for sent. Det handler om planlegging, spesielt ved starten av skoleår. Det går også an å ta ferie eller søke om ulønnet permisjon. Det høres ut som at det ikke var første gangen du kom for sent og lederen var lei.

Anonymkode: 7be69...d2d

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tipper det er en helt uviktig butikk jobb. Alltid sjefer som smeller der.

Anonymkode: 0ef54...6bc

Ja, det var jo et godt eksempel på et sted man burde kunne ha fleksibel arbeidstid..  

Anonymkode: 68d86...fda

AnonymBruker
Skrevet

95% av det som skjer kan man forutse og planlegge. Da får man dra en halv time eller time før. Man kan forutse både veiplanlegging, ras, flom, ulykker, ferjer som kommer for sent, busser og tog som ikke går, avsporing etc. Det er noe som heter å være der før det skjer. 

Bare se på de som verken har en bufferkonto og/eller forsikringer, som setter seg i en enorm vanskelig situasjon når katastrofer skjer. For man tenker bare her-og-nå, istedenfor i et langtidsperspektiv. Mange har ikke en gang et beredskapslager, og stoler blindt på at Norge kommer og redder en hvis det skjer krig, katastrofer etc. Alle må jo skjønne at det er umulig å hjelpe over 5 millioner mennesker.

Det er et resultat av dårlig planlegging.

Anonymkode: bc57c...c92

Så du pleier være en time for tidlig på jobb i tilfelle ulykker langs veien? Ikke sant. 

Anonymkode: 6d655...ef1

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
VetAlt skrev (4 timer siden):

Sjefen er vel lei av deg da. Du har sikkert mange ''sykt barn'' dager i løpet av året også?

Synes du 10 ‘sykt barn’ dager er mye i løpet av et år? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Gud skrev (3 timer siden):

Og då bør ein setje opp vakter i god tid før åpning. No verkar det ikkje som det er relevant i denne tråden da…

Det har vi ikke råd til, eller kundene vil ikke betale ekstra for det - mange synes det er dyrt som det er, så da dropper vi og komme for sent. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (1 minutt siden):

Synes du 10 ‘sykt barn’ dager er mye i løpet av et år? 

Er det deg eller ts? Ja, det er mange.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det deg eller ts? Ja, det er mange.

Jeg er ikke ts. Men 10 dager er nesten ingen ting. I mitt tilfelle har vi 2 brillebarn. Hvor hver av de sjekker øynene til øyelege 2 ganger i året. Bare der går 4 omsorgsdager. 

Og har du hatt barn så vet du at den første tiden i bhage ofte drar med seg en del sykdom. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Planlegge for ras, ulykker og avsporing. Drar du på jobb kvelden før og sover der?

Anonymkode: 267c0...bab

Hvis det må til for å komme seg på jobb, selvsagt? Jobber som sykepleier på sykehus,og da det snødde som verst for to år siden på Sørlandet, var vi mange som sov på jobb. 

Har folk som er direkte avhengig av meg, kan ikke tulle og vimse fordi "Oopsie 10 min for sein"

https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/her-sov-sykepleierne/80761679

Finnes folk som åpenbart bare ville kjørt 5 min før tiden normalt fordi det var heftig snøstorm, det see vi åpenbart i kommentarfeltet her. 

Anonymkode: 1bd3c...4d3

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke ts. Men 10 dager er nesten ingen ting. I mitt tilfelle har vi 2 brillebarn. Hvor hver av de sjekker øynene til øyelege 2 ganger i året. Bare der går 4 omsorgsdager. 

Og har du hatt barn så vet du at den første tiden i bhage ofte drar med seg en del sykdom. 

Helt irrelevant for tråden men ville bare tipse om at en del arbeidsgivere godtar at man deler opp omsorgsdager og tar dem timesvis eller tar halv omsorgsdag. Andre gir velferdspermisjon med lønn for å gå til legen, og også for å ta barna til legen. Så om jobben også godtar at man kan jobbe halv dag feks så gir det mye mer fleksibilitet. Vi bytter også på hvem som tar barna til sånt siden vi jo har 10 dager hver.

Bare tips fra annen brilleforelder for å få de (ikke mange!) dagene til å strekke lenger. 

Anonymkode: 15075...112

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Emmajunga skrev (8 timer siden):

Jeg begynner også å nærme meg 20 år i arbeidslivet, og en leder som kjefter/utskjeller har jeg tilgode å være borti. Om TS er et problem på jobb, noe jeg hvertfall ikke skal uttale meg om ut i fra  noen linjer på et forum, så finnes det ordentlige måter å ta opp det på. Kjefting hører ikke hjemme i arbeidslivet.

For øvrig var mitt forrige innlegg mer rettet mot svarene her i tråden, enn mot sjefens behandling. Dette innlegget derimot, handler om kjeftinga. 

Enkelte tåler ingenting... TS synes å være en slik en. Hun har nok bare fått en direkte beskjed i og med at hun ikke klarer å presisere hva som skjedde en gang. 

Anonymkode: c5976...b02

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å kjefte, utskjelle eller i det hele tatt opptre aggressivt ovenfor arbeidstaker uansett grunn finner jeg fullstendig uprofesjonelt og vitner om en dårlig sjef med umoden emosjonell intellekt. 

En ting er å gi arbeidstaker beskjed om at man neste gang får en advarsel eller lignende om man har en kritisk jobb som krever at man er der på klokka (klarer nesten ikke se for meg hvilken jobb som er såpass kritisk at 5-10 minutter en sjelden gang betyr noe, da ville jo arbeidsstart være litt før siden man er mennesker og ting kan skje som forsinker en). 

Anonymkode: bab50...64f

Som leder er det veldig vanskelig å gi tilbakemelding til enkelte ansatte ettersom de spekulerer i leders følelser når tilbakemeldingene blir gitt.

Det er stor forskjell på hvordan ansatte håndterer en leder som gir tilbakemelding og/eller er uenig.

Som leder skal man selvsagt passe seg for ens egen frustrasjon og irritasjon, den luksusen har man ikke, ettersom det er en ujevn maktbalanse mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. 

Min erfaring begynner å bli at hos enkelte ansatte så er det slik at jo større takhøyde de har for seg selv jo lavere er den for leder. Med det mener jeg at enkelte kan snakke ganske ukritisk negativt om enten arbeidsplassen, omstillingsprosesser, ting de er uenig i eller til og med samarbeidspartnere, for eksempel i ett møte, og ha lav toleranse for å bli møtt av en leder som sier seg uenig. Og/eller de tar seg friheter; gjør ikke oppgavene tilstrekkelig, styrer egen arbeidstid utover det de egentlig skal osv. som leder kan det være utfordrende å gå inn i dialog og ramme inn uten at det oppfattes som personlig. 

TS: du sier ikke hvem som har skjelt deg ut, de fleste antar det er leder men for alt vi vet kan det være en kollega? Du sier heller ingenting om hvordan du har blitt skjelt ut og flere forsøker å spørre deg om dette uten å få svar. Ut ifra hva du beskriver høres det ut som en stressende og hektisk dag for din del, og det er klart at man føler helt sikkert på avmakt og utilstrekkelighet i begge ender; små barn man følger opp som ikke er fornøyd og en arbeidsplass som heller ikke er det, til tross for at man har stresset seg på jobb. 

Uansett hvem som har skjelt deg ut så skjønner jeg at det ikke var noe god opplevelse for din del, og jeg heier på deg og alle småbarnsforeldre som står i den spagaten som dere tidvis gjør.

Jeg anbefaler deg å gi din leder/kollega (uansett hvem som skjelte deg ut) - tilbakemelding i fredstid på at du tar til etterretning at du var for sen, men du ble veldig satt ut av måten tilbakemeldingen ble gitt på, og opplevde det som ubehagelig. Da gir du personen en mulighet til å korrigere seg selv og samtidig forsøke å rette opp relasjonen mellom dere to. 
Lykke til. 

Anonymkode: 01239...4b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

95% av det som skjer kan man forutse og planlegge. Da får man dra en halv time eller time før. Man kan forutse både veiplanlegging, ras, flom, ulykker, ferjer som kommer for sent, busser og tog som ikke går, avsporing etc. Det er noe som heter å være der før det skjer. 

Anonymkode: bc57c...c92

😂

Dette må være skrevet på tull.

Forutse ras, ulykker og togavsporing! 😂

Kan du gi meg vinnertallene i Eurojackpot i kveld?

Det er så mange spesielle folk på dette forumet at jeg blir helt matt...

(Håper dette er ironi jeg ikke fanger opp)

Anonymkode: d0707...d7d

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Synes dere som ber henne stå opp 15 minutter før og å planlegge tiden bedre har liten forståelse. Det er ikke mulig for ts å følge/sende av gårde barnet før det nærmer seg skole/sfo start. Hvertfall om barnet er lite og ikke så moden til å vente for lenge utenfor skolen selv. Da spiller det ingen rolle om hun står opp 15 minutter før eller kjører/drar til skolen før. Noen barn må følges helt inn. 

En hver sjef bør ha forståelse for ulike livssituasjoner. Antar ts har en jobb hvor disse 10 minuttene ikke har noe å si. Ellers hadde sikkert ikke ts laget tråden. For da hadde hun visst at det ikke var akseptert å komme for sent. 
Det kommer frem at dette er andre gangen hun er for sen, slik jeg tolker det. Så er ikke slik hun er sen hele tiden. I tillegg har hun gitt beskjed på forhånd. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Synes dere som ber henne stå opp 15 minutter før og å planlegge tiden bedre har liten forståelse. Det er ikke mulig for ts å følge/sende av gårde barnet før det nærmer seg skole/sfo start. Hvertfall om barnet er lite og ikke så moden til å vente for lenge utenfor skolen selv. Da spiller det ingen rolle om hun står opp 15 minutter før eller kjører/drar til skolen før. Noen barn må følges helt inn. 

En hver sjef bør ha forståelse for ulike livssituasjoner. Antar ts har en jobb hvor disse 10 minuttene ikke har noe å si. Ellers hadde sikkert ikke ts laget tråden. For da hadde hun visst at det ikke var akseptert å komme for sent. 
Det kommer frem at dette er andre gangen hun er for sen, slik jeg tolker det. Så er ikke slik hun er sen hele tiden. I tillegg har hun gitt beskjed på forhånd. 

Så ts kan komme for sent, få «forståelse» og fleksibilitet, samtidig som hennes kollegaer ikke kan det? Alle har 100% stilling (regner jeg med) og får 100% lønn, men noen skal få komme senere…? Nei, det er ikke ok, og jeg regner med at sjefen eller kollegaene reagerer på det. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så ts kan komme for sent, få «forståelse» og fleksibilitet, samtidig som hennes kollegaer ikke kan det? Alle har 100% stilling (regner jeg med) og får 100% lønn, men noen skal få komme senere…? Nei, det er ikke ok, og jeg regner med at sjefen eller kollegaene reagerer på det. 

Les første innlegg på nytt.

Anonymkode: d0707...d7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...