Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 18.57):

Skolestart i dag og et barn som var spent på å begynne på skolen. Noe som resulterte i gråt og 10 min forsinkelse på jobb. 
Den forrige gangen jeg kom ca 5 min for sent, oppdaget jeg en vannlekkasje hjemme rett før jeg skulle kjøre.

Samlet sett resulterte dette i en utskjelling på jobb i dag, og fullstendig mangel på empati og forståelse..

Nå kjenner jeg at jeg gruer meg til å dra på jobb:/ Jeg har tre barn og det kan skje alle mulige ting med dem som fører til forsinkelser. Også andre vesentlige og uforutsette ting som måtte oppstå.

kjenner jeg blir oppriktig lei meg over å måtte oppleve slikt på min jobb. 
Der jeg bor er det utrolig mange småbarnsforeldre som har kollidert i traffikken, bare for å rekke de ekstra minuttene før jobb.. Liv går tapt på grunn av arbeidsgivere som er så rigide. 

Vet ikke hvor jeg vil med dette, men ble bare så lei meg over behandlingen jeg fikk i dag..

-ts

Anonymkode: eaa8e...b0f

"Liv går tapt på grunn av arbeidsgivere som er så rigide." Det var litt av en påstand. Begrunn gjerne. Det er vel nærmere sannheten at liv kan gå tapt på grunn av upålitelige ansatte. Hvis mange ansatte på legevakten kommer for sent samtidig, kan det bli farlig for pasientene. 

Hvis du har lite å tilby arbeidslivet, må du kanskje ta til takke med den arbeidsplassen som har gitt deg jobb. Har du mye å tilby, slik at arbeidsgivere ønsker deg ombord, bytter du bare til en arbeidsplass du liker bedre.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne tråden blir legendarisk. Er så imponert over deg som skryter over at du håndterer innstilte ferger, tokgræsj og bilulykker ved å stå opp 15 minutter tidligere. 😂 Imponerende! 👏

Jeg jobber svært tett med nesten kun ledere, og til og med de kommer for sent av og til, fordi en unge plutselig nektet å bli igjen på SFO, strømmen gikk i huset (måtte skaffe elektriker), vannlekasjer, syke barn, unger som har fått sinneutbrudd og what not. 

Det skjer. Ts beskriver ikke noe som skjer ofte. Det er ingen grunn for kjeft. 

Det er faktisk svært mye uforutsett som ikke kan løses ved å stå opp 15 minutter tidligere (eller 3 timer...). 

Men igjen, all ære til deg som kan svømme til jobb hvis ferga er innstilt ved å stå opp 15 minutter før. 

Og hvis noen tror dette samfunnet kan gå rundt ved å ikke ansette kvinner i fruktbar alder sier jeg bare LYKKE TIL! 

Dette samfunnet er HELT avhengig av disse fruktbare kvinnene. Ta godt vare på kvinnene. Hvis dere presser de ut må dere faktisk selv si opp jobben og passe på den syke mora/bestemora og undervise ungene deres sjøl. Så tenkt dere litt om før dere blir gretne fordi den ansatte ikke hoppet i sjøen da ferga ble innstilt, eller bestilte seg et småfly for å passere en stengt vei. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spørs jo hva du mener med arbeidsmoral da. Jeg har masse arbeidsmoral og yrkesstolthet, men barn og familie går jobb. Jobb er for å leve livet, jobben er ikke livet mitt. 
Det er forskjell på før og nå, vi som lever nå lever ikke for å jobbe ;) 

Anonymkode: b3e77...652

Og det er presis det som er problemet. 

Tenk å være gammel, syk og totalt avhengig av pleiere som ikke ser på jobben sin som noe annet enn et nødvendig onde på kanskje 4-5 plass. Kanskje ligge på dødsleie alene med noen som absolutt gjør minst mulig hvis di i det hele tatt har tid til å dukke opp på jobb.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jobb er et nødvendig onde

Anonymkode: bcbf4...1c0

Vi er ufattelig bortskjemte i dette landet. Klageren, svake mennesker som ikke tåler livet særlig godt.

Prøv å lev i et u land uten noen som helst for for sikkerhetsnett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 20.22):

Jeg hadde ikke akseptert å få en utskjelling for å være 10 minutter for sen på første skoledag. Antageligvis hadde jeg gitt beskjed om at jeg kunne bli sen, eller ringt for å varsle..

Jeg er enig med dem som sier at dette må være en drittjobb, for slik oppfører ikke normale sjefer seg.

Se etter ny jobb...

Anonymkode: 31c19...523

Ja, helt enig i dette. Helt uakseptabelt å få kjeft fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 906eb...fc2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Jøyemeg skrev (11 timer siden):

Er det slik at småbarnsforeldre mener at det å ha barn er et frikort til å komme og gå litt etter hva dagens krise er? At siden man har barn kan man komme litt sent og gå litt tidlig? Forventer de at arbeidsgiver skal betale for disse 10 minuttene her og der?

Er det slik at det er helt greit at de barnløse eller de med selvstendige barn skal dekke over når småbarnsforeldrene ikke klarer å planlegge for uforutsette ting? 

Dette er det sjokkerende mange småbarnsforeldre som har som holdning, ja. Må tro det er ramaskrik og guilt tripping om en barnløs person ikke vil dekke inn (nok ei) vakt på julaften f.eks.. Barnløse er ikke verdt møkka under skoa hos enkelte med barn, og familielivet deres er annenrangs i minst tolv-tretten år. Disse folka som opptrer sånn skal jo heller absolutt ikke justere arbeidstid og bytte til f.eks. kveldsvakter de dagene det er umulig å komme tidsnok selv om de er to foreldre. Vært ut for et par stykker gjennom min arbeidskarriere, og skjønte etterhvert at her blir man fort overkjørt og forsøkt manipulert med samvittighetstigging dersom man ikke setter ned foten.

De som har jobber der fleksibilitet er umulig og gjentatt gjør dette og lignende mot kollegaer; Lær å planlegge bedre, eller skift jobb dersom arbeidstiden så absolutt ikke passer småbarnslivet. Ikke forvent å gjøre det til kollegaenes og arbeidsplassen sitt problem hver gang, hensyn går begge veier.

Anonymkode: 2b5af...5cc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette kan jo skje den beste. Du gjorde det jo ikke med vilje. Men det er kanskje en slags påvirkning fra stereotyper her. For hvem er det som får barn? Det er jo gjerne den øverste eliten. Se for dere laksearvinger, de eldre generasjonene og idrettsprofiler. For vanlige folk er jo ikke det noe de kan regne med at de får. Så ser vi folk som frivillig velger å få barn klage over jordmortjenestene samtidig som vi ikke har ressurser til å hjelpe barn som allerede eksisterer- eks spesialundervisning, psykiatri osv. Så da kan det kan skje oppleves som ekstra provoserende? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, men livet skjer. Man kan ikke alltid planlegge for uforutsette ting. Om morgenen er det ofte knapt med tid fra sfo åpner og man skal være på jobb. Skal ikke mye til før man kommer forseint, man mister en buss eller det har skjedd noe. De fleste mennesker forstår dette. Ellers så har også mange i dag fleksitid, så man må bare jobbe inn igjen de ti minuttene på slutten av dagen eller en annen dag.

Anonymkode: 180f7...54a

Livet skjer, og de fleste mennesker forstår også at deres valg og prioriteringer, og annet som påvirker, har konsekvenser.

I dette tilfellet ble det berettiget tilsnakk.

Anonymkode: 2836e...5e9

• Liker 3
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg aldri ansetter kvinner i fruktbar alder da de går rundt og mener at alt annet kommer foran jobben. De glemmer også på magisk vis at de 8 timene de skal være på jobb er 8 timer de har solgt til arbeidsgiver, og da skal man være tilgjengelig for arbeidsgiver.

Anonymkode: 70d46...6c0

Tenker at det er helt greit for de fleste å slippe å jobbe et sted hvor arbeidsgiver tydeligvis gang på gang bryter loven om diskriminering i ansettelsesprosessen... Du vet vel at det du holder på med ikke er lov, men desverre er det vanskelig å bevisse ulovlige grunner for å ikke ansette noen, så du fortsetter vel bare å holde på og håper det aldri blir oppdaga...

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg aldri ansetter kvinner i fruktbar alder da de går rundt og mener at alt annet kommer foran jobben. De glemmer også på magisk vis at de 8 timene de skal være på jobb er 8 timer de har solgt til arbeidsgiver, og da skal man være tilgjengelig for arbeidsgiver.

Anonymkode: 70d46...6c0

Bra likestillingen har begynt å ta innpå, for her tar i alle fall mannfolka like mye av de uforutsette hendelsene med barn stadig vekk. 

Heldigvis har vi en jobb hvor 10 min til og fra ikke spiller noen veldig stor rolle, og sånn er det i de aller fleste jobber. 

Gud for en ufyselig tråd dette er. Ikke rart folk får dårlig mental helse om man leser slikt som her inne. Men det virker jo også som den har blitt opprettet for å få litt ragebait. 

Anonymkode: 57f4c...306

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Jøyemeg skrev (57 minutter siden):

Og det er presis det som er problemet. 

Tenk å være gammel, syk og totalt avhengig av pleiere som ikke ser på jobben sin som noe annet enn et nødvendig onde på kanskje 4-5 plass. Kanskje ligge på dødsleie alene med noen som absolutt gjør minst mulig hvis di i det hele tatt har tid til å dukke opp på jobb.

Blir ikke liggende alene om du er et menneske noen vil være rundt. De fleste mennesker gjør sitt beste, men vi er heldigvis over det at jeg er skapt for å jobbe for en person som skal bestemme over hele livet vårt. Familie kommer først, det gir mening i livet, livet er mer enn å jobbe. Du har ingen fasit på god arbeidsmoral, men du har gammeldags holdninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For et kommentarfelt: DET ER SØREN MED IKKE RART FOLK IKKE FÅR BARN NÅR MAN LESER HOLDNINGENE HER!!!!

Og de lederne som uttaler seg her, dere er definitivt havnet i den posisjonen fordi dere var udugelig i kontakt og samarbeid med andre på gulvet så måtte flyttes til en mindre viktig jobb.

Men greit som en av idiotene her skriver: la hele arbeidsstokken i fruktbar alder holde seg unna arbeid, så 25-40 åringer, sånn at de aldri kommer 10 min for sent å skaper problemer for seg selv eller andre kollegaer. 
Så kan vi se hvordan verden blir…! Og la oss ikke oppfordre folk til å få barn- så kan den der eldrebølgen ta seg av seg selv.

at dere lever for jobben sier selv hvor lite liv dere har. familie er 100 % viktig. Å skulle dumpe barn alene utenfor skolen 30 min før, og la de sitte der alene fordi det kan hende det er kø på vei til jobb og jobben krever du tar høyde for det. Eller at du skal dumpe et skrikende barn hos barnehage personell  for å løpe til jobb…. 
Da hadde nok folk sendt av gårde bekymringsmeldinger. 
det er ikke rart verden går til helvete… 

egoister uten medfølelse hele gjengen!

Anonymkode: 1a607...868

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir ikke liggende alene om du er et menneske noen vil være rundt. De fleste mennesker gjør sitt beste, men vi er heldigvis over det at jeg er skapt for å jobbe for en person som skal bestemme over hele livet vårt. Familie kommer først, det gir mening i livet, livet er mer enn å jobbe. Du har ingen fasit på god arbeidsmoral, men du har gammeldags holdninger.

Må gå an å yte fullt begge steder. Når men er på jobb er man på jobb, når man har fri har man fri

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og hvis noen lurer på hvordan jeg fikser det med levering i barnehage og på skolen, så tar far seg av det. Han trenger ikke ferge for å komme seg på jobb.

Anonymkode: 7355b...786

Vi har flere småbarnsforeldre på jobb, så irriterende når de er hjemme med sykt barn. Selv har jeg ingen sykt-barn dager, her er det far som tar de! 

Er også en mor på jobb som er så trøtt hele tiden, siden 1-åringen hennes våkner mye om natten. Så dårlig gjort å stille trøtt på jobb! Her tar jeg på hørselsvern om natten, så får far ta barna. Jeg skal stille uthvilt på jobb! 

Jeg har også en kollega som klager over at mat og strøm har blitt så dyrt. Jeg skjønner ikke problemet, er det ikke bare å be mannen betale regningene?

:ironi:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jøyemeg skrev (36 minutter siden):

Må gå an å yte fullt begge steder. Når men er på jobb er man på jobb, når man har fri har man fri

Så er det slik at ting skjer, så kan privatlivet gå ut over jobben. Hvorfor? Jo fordi vi er mennesker og ikke roboter. Forstår man ikke dette må man få en oppvåkning i virkeligheten. 

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange som mente det er TS sin feil.. vannlekkasjen rett før hun skulle kjøre er jo ikke hennes feil.. Skal man liksom stå opp for å planlegge fordi "idag får en lekkasje", det vet en jo ikke.. 
Og om en unge har første skoledag og at det er skummelt er jo noe en må ta høyde for..

Så moralpolitiet her syns jeg kan ti stille.. Hva vet dere om hun er alene?... 

Tips til TS:
Jeg ville spurt om fleksitid, hvis det er mulig!

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenNordby93 skrev (7 minutter siden):

Her var det mange som mente det er TS sin feil.. vannlekkasjen rett før hun skulle kjøre er jo ikke hennes feil.. Skal man liksom stå opp for å planlegge fordi "idag får en lekkasje", det vet en jo ikke.. 
Og om en unge har første skoledag og at det er skummelt er jo noe en må ta høyde for..

Så moralpolitiet her syns jeg kan ti stille.. Hva vet dere om hun er alene?... 

Tips til TS:
Jeg ville spurt om fleksitid, hvis det er mulig!

Første skoledag er vel vært tatt opp mangt en gang.

Og det er noen problemer som er påpekt her, blant annet vil ikke TS utdype noe om denne utskjellingen. TS virker å fraskrive seg alt ansvar, og muligens også skrive det over på arbeidsplassen. Det er noe drøyt.

Neida, man kan ikke planlegge for å få en vannlekkasje, men man må ta konsekvensene som måtte komme av det likevel.

Anonymkode: 2836e...5e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 19.05):

Oi kjipt, jeg har et barn som som ofte blør neseblod,  veldig kraftig, kommer helt uten grunn og ingen forvarsel. Blir av og til forsinket grunnet dette. Alle har forståelse, og jeg blir bare møtt med smil. 

Anonymkode: 4ddea...883

Antar du har fleksitid eller noe? Ellers er jo dette fryktelig sært. 

Anonymkode: 68d86...fda

Skrevet
VetAlt skrev (På 18.8.2025 den 19.06):

Sjefen er vel lei av deg da. Du har sikkert mange ''sykt barn'' dager i løpet av året også?

Selvsagt har man mange sykt barn dager når man har barn. Er en grunn til at de finnes 🤣 

Regner ikke med at du har barn selv? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 23.37):

Er det deg eller ts? Ja, det er mange.

Anonymkode: 68d86...fda

Om man mener det er mye eller ikke så er det uansett det man har rett på som forelder og ikke noe en leder eller kollegaer kan bli grinete for - heldigvis!!!

Anonymkode: c7a65...af8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...