Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

95% av det som skjer kan man forutse og planlegge. Da får man dra en halv time eller time før. Man kan forutse både veiplanlegging, ras, flom, ulykker, ferjer som kommer for sent, busser og tog som ikke går, avsporing etc. Det er noe som heter å være der før det skjer. 

Bare se på de som verken har en bufferkonto og/eller forsikringer, som setter seg i en enorm vanskelig situasjon når katastrofer skjer. For man tenker bare her-og-nå, istedenfor i et langtidsperspektiv. Mange har ikke en gang et beredskapslager, og stoler blindt på at Norge kommer og redder en hvis det skjer krig, katastrofer etc. Alle må jo skjønne at det er umulig å hjelpe over 5 millioner mennesker.

Det er et resultat av dårlig planlegging.

Anonymkode: bc57c...c92

Joda, men de 5% kan like gjerne være at barnet begynner å gråte første skoledag, det vet man jo faktisk ikke på forhånd! Det er selvsagt helt greit at man skal komme presis, men dersom arbeidsgiver tilbyr null fleksibilitet, så kan man ikke forvente noen fleksibilitet på slutten av arbeidsdagen heller. 

Nå har ikke jeg små barn (lenger), og er som regel alltid først hos oss. Likevel, den dagen ledelsen begynner å terpe på 5-10 min over tida, så er det også slutt på gratis arbeide på kveld/helg/ferie osv. Blir jeg avkrevd å komme på minuttet hver dag, så krever jeg også å slutte på minuttet hver dag. Da vil det være en del jobb som stopper opp, så spørs om det egentlig er gunstig for arbeidsgiver i bedriften jeg jobber. 

Hva har forsikringer og beredskapslager med dette å gjøre? Det bør man selvsagt ha, men har ikke noe med ufortsette ting som kan skje en vanlig morgen å gjøre. 

Anonymkode: 7b92a...a0f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

At første skoledag kan by på noen utfordringer bør ikke komme som en overraskelse. Kunne dratt ti minutter tidligere hjemmefra.

Anonymkode: 10e42...47e

Men det hjelper jo ingenting, skolestart i første klasse starter jo vanligvis med oppmøte av barn og foreldre i skolegården med høytidelig opprop fra rektor og foreldrene skal være til stede til barna skal i klasserommet eller bli med inn (det gjorde vi). Om barnet da blir utrøstelig når foreldrene skal gå hadde det jo ikke gjort noe forskjell om de kom ti minutter tidligere til skolen.

På vår skole er det i tillegg slik at førsteklassinger som ikke har sfo på morgenen skal leveres når det ringer inn. Det er ikke lov å sette de igjen i skolegården lenge før skolen starter da det er ingen som passer på / har ansvaret for de før skoleklokken ringer.

Kjeft og utskjelling hører ikke hjemme på noen arbeidsplasser. Det er helt mulig å ta opp ting med ansatte i en normal samtale.

Anonymkode: bd9c4...4e9

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

95% av det som skjer kan man forutse og planlegge. Da får man dra en halv time eller time før. Man kan forutse både veiplanlegging, ras, flom, ulykker, ferjer som kommer for sent, busser og tog som ikke går, avsporing etc. Det er noe som heter å være der før det skjer. 

Bare se på de som verken har en bufferkonto og/eller forsikringer, som setter seg i en enorm vanskelig situasjon når katastrofer skjer. For man tenker bare her-og-nå, istedenfor i et langtidsperspektiv. Mange har ikke en gang et beredskapslager, og stoler blindt på at Norge kommer og redder en hvis det skjer krig, katastrofer etc. Alle må jo skjønne at det er umulig å hjelpe over 5 millioner mennesker.

Så du er synsk?

Advarer du de impliserte om disse ulykkene osv som du forutser slik at de kan forhindres?

Hadde vært kjekt å vite at på mandag morgen skal naboen min få hjerteinfarkt og frontkollidere med en annen bil slik at veien blir stengt i flere timer. Eller at kollega på vei hjem fra nattevakt skal kjøre utfor veien og omkomme og stenge veien til et av fylkes mest trafikkerte fergestrekninger en halv dag.

Eller den fødende som må hastes til sykehus og fergen tas ut av normal trafikk for syketransport.

Og for ikke å snakke om det ikke varslede styrtregnet som skapte jordras og stengte europaveien i et døgn. 

Man kan ikke legge inn marginer for alle slags mulige uforutsette ting som kan skje på vei til jobb. Litt slingringsmonn bør man selvsagt ha, men av og til kommer man faktisk for sent og det skal ikke føre til utskjelling eller kjeft fra sjefen.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så ts kan komme for sent, få «forståelse» og fleksibilitet, samtidig som hennes kollegaer ikke kan det? Alle har 100% stilling (regner jeg med) og får 100% lønn, men noen skal få komme senere…? Nei, det er ikke ok, og jeg regner med at sjefen eller kollegaene reagerer på det. 

Anonymkode: 67945...b03

Jeg har ikke sagt noe om at hennes kollegaer ikke skal få forståelse og fleksibilitet. En hver fleksibel og fornuftig arbeidsgiver finner løsninger for dette. Feks ved at den som kommer 10 minutter for sent jobber 10 minutter over. At det går av avspasering eller lønn. Men helt ærlig hvis noen kun har kommet 20min for sent totalt i løpet av et år så ser jeg ikke hva en arbeidsgiver skal vinne på ved å i gi 20min trekk i lønn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om at hennes kollegaer ikke skal få forståelse og fleksibilitet. En hver fleksibel og fornuftig arbeidsgiver finner løsninger for dette. Feks ved at den som kommer 10 minutter for sent jobber 10 minutter over. At det går av avspasering eller lønn. Men helt ærlig hvis noen kun har kommet 20min for sent totalt i løpet av et år så ser jeg ikke hva en arbeidsgiver skal vinne på ved å i gi 20min trekk i lønn. 

Neinei, absolutt. Jeg mener hvis det blir en vanlig ting for vedkommende. Hvis det skjer en gang i blant, er det helt ok. Poenget er at fleksibilitet skal gjelde alle, ikke bare noen få «utvalgte». Jeg opplevde det før. Det var ei med barn og ei med migrene. Begge ønsket å komme og gå som det passet dem. De andre sa fra og sjefen satte ned foten. 

Anonymkode: 67945...b03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (8 timer siden):

Det er ikke mulig for ts å følge/sende av gårde barnet før det nærmer seg skole/sfo start.

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 2836e...5e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjeft og utskjelling hører ikke hjemme på noen arbeidsplasser. Det er helt mulig å ta opp ting med ansatte i en normal samtale.

Helt enig. Det som ofte skjer er dog at en helt normal samtale blir tolket som kjeft, og når man skal viderefortelle så går det fra kjeft til utskjelling. Sier ikke at det har skjedd her, men det er det som er virkeligheten bak veldig mange som har fått "kjeft" på jobb.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker en som høylytt kjefter på ansatte, de er dårlige ledere og skaper dårlig arbeidsmiljø. Er desverre mange ledere som har null peiling på hvordan å være leder 

Anonymkode: 8f4b0...b91

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så du er synsk?

Advarer du de impliserte om disse ulykkene osv som du forutser slik at de kan forhindres?

Hadde vært kjekt å vite at på mandag morgen skal naboen min få hjerteinfarkt og frontkollidere med en annen bil slik at veien blir stengt i flere timer. Eller at kollega på vei hjem fra nattevakt skal kjøre utfor veien og omkomme og stenge veien til et av fylkes mest trafikkerte fergestrekninger en halv dag.

Eller den fødende som må hastes til sykehus og fergen tas ut av normal trafikk for syketransport.

Og for ikke å snakke om det ikke varslede styrtregnet som skapte jordras og stengte europaveien i et døgn. 

Man kan ikke legge inn marginer for alle slags mulige uforutsette ting som kan skje på vei til jobb. Litt slingringsmonn bør man selvsagt ha, men av og til kommer man faktisk for sent og det skal ikke føre til utskjelling eller kjeft fra sjefen.

Jepp! Bare å sette vekkerklokka på halvtime før det, så unngår man det👍🏼👍🏼

Anonymkode: e6198...57e

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For et fantastisk menneske du er som ikke bare kan forutse ulykker og togavsporinger, men som også har en magisk evne til å kunne få barnehager og SFO til å utvide åpningstidene og busser og ferjer til å gå tidligere enn rutetider tilsier! 

Eller kan det være sånn at du overdriver evnene dine en smule og heller ikke forstår at folk har begrensninger som gjør at de ikke kan levere ungene i barnehagen klokka halv fire om morgenen i tilfelle det i løpet av natta har falt en fjellknaus ned på veien videre til jobben og det tar noen timer å rydde veien? 

Ting skjer og du sier 95% og ikke 100%, men eksemplene dine og de synske evnene dine er jo helt ville. Forsinkelser kan skje og ha gode grunner! Ikke fire ganger i uka (vel jo, til og med da kan grunnene være gode), men to ganger i løpet av et arbeidsforhold? Så absolutt.

Anonymkode: b3e79...87d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Trenger ikke gjøre det så ekstremt. Hvis det er "ras-vær" og fare for stengte veier står jeg opp 15-30 minutter tidligere enn vanlig og sjekker veimeldinger før jeg setter meg i bilen. Endringer i fergeruter får jeg på sms. Her jeg bor går det ras flere ganger i året, veier blir stengt og ferger er ute av drift, men jeg har ennå til gode å komme for seint på jobb pga det (har bodd her i 25 år).

Anonymkode: 7355b...786

Så hvis ei ferje er ute av drift så hjelper det å være tilstede for å stå på kaia og vente 15 minutter før? På hvilken måte hjelper det arbeidsgiver at du står der litt ekstra lenge?

Anonymkode: b3e79...87d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (18 timer siden):

Jeg er ikke ts. Men 10 dager er nesten ingen ting. I mitt tilfelle har vi 2 brillebarn. Hvor hver av de sjekker øynene til øyelege 2 ganger i året. Bare der går 4 omsorgsdager. 

Og har du hatt barn så vet du at den første tiden i bhage ofte drar med seg en del sykdom. 

Jeg synes det er mye, selvom du har en forklaring. Det er jo mye selvom barna bruker briller? 

jeg vet at barnehager har blitt sjukt strenge på sykdom etter at jeg hadde barn, og det er jo et problem på arbeidsplassen. Allikevel opplever jeg ikke så mye fravær som du har, men om de går til en øyelege du ikke kan legge timene til utenfor arbeidstiden ( slik vi voksne med øyesykdom som går fast til øyelege må gjøre) så er det jo MYE .

Anonymkode: 68d86...fda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er mye, selvom du har en forklaring. Det er jo mye selvom barna bruker briller? 

jeg vet at barnehager har blitt sjukt strenge på sykdom etter at jeg hadde barn, og det er jo et problem på arbeidsplassen. Allikevel opplever jeg ikke så mye fravær som du har, men om de går til en øyelege du ikke kan legge timene til utenfor arbeidstiden ( slik vi voksne med øyesykdom som går fast til øyelege må gjøre) så er det jo MYE .

Når man ikke evner å engang skaffe time samme dag til de to barna man har med briller, så sier det jo i grunn det meste om evne til å være fleksibel eller lyst til å tilpasse seg jobb.

Det er sjelden vare å ha såpass mye fravær som tidvis omtales her. Virker kanskje ikke slik for enkelte, men det er faktisk sånn. Jobber på avdeling med 50 andre, både småbarnsforeldre og besteforeldre, studenter og andre. Vi har ikke i nærheten av slikt fravær som skildres her til tider.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tja, øyelegen stenger da 15:00. Hvilken øyeleger dere voksne bruker som er utenom normal arbeidstid vet ikke jeg, er ikke brillebruker. 

Vi voksne i IA bedrifter har da over dobbelt så mange sykedager som barna. Og barn er som regel oftere syke enn voksne, i hvert fall i starten. Det går fort en uke når de får vannkopper. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Når man ikke evner å engang skaffe time samme dag til de to barna man har med briller, så sier det jo i grunn det meste om evne til å være fleksibel eller lyst til å tilpasse seg jobb.

Det er sjelden vare å ha såpass mye fravær som tidvis omtales her. Virker kanskje ikke slik for enkelte, men det er faktisk sånn. Jobber på avdeling med 50 andre, både småbarnsforeldre og besteforeldre, studenter og andre. Vi har ikke i nærheten av slikt fravær som skildres her til tider.

Nå er det da slik at det ikke er vi som bestemmer når de blir kalt inn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (2 minutter siden):

Nå er det da slik at det ikke er vi som bestemmer når de blir kalt inn. 

Nå er det da slik at man kan ringe og ordne dette. Man trenger ikke bøye seg for innkallelsene som om de er skrevet i sten, eller er å regne som lov.

En telefonsamtale, og tata, det er ordnet.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det da slik at man kan ringe og ordne dette. Man trenger ikke bøye seg for innkallelsene som om de er skrevet i sten, eller er å regne som lov.

En telefonsamtale, og tata, det er ordnet.

Nei, du har visst ikke mye peiling her. Det skal gå et visst antall måneder mellom hver sjekk. Og barna er ikke tvillinger som fikk briller nøyaktig samme måned. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (3 minutter siden):

Nei, du har visst ikke mye peiling her. Det skal gå et visst antall måneder mellom hver sjekk. Og barna er ikke tvillinger som fikk briller nøyaktig samme måned. 

Takk for informasjon, kjedelig at det er umulig å samkjøre dette.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvilke øyeleger er det som jobbe ettermiddag? 

Jeg har et barn som må ha kontroller for både syn og hørsel og div annet på et offentlig sykehus. De har åpent på dagtid, ingen mulighet for kveld. Og det er helt umulig å få timer på ulike avdelinger på samme dag. Vi er heldige bare vi blir kalt inn på et ok intervall. Jeg hadde blitt rimelig oppgitt om noen fant på å kritisere at jeg følger opp barnas helse.

Til ts, med mindre du kommer for sent stadig vekk eller du jobber som flyveleder eller noe annet kritisk, høres det helt ugreit og veldig spesielt ut å bli utskjelt for dette.

Anonymkode: b528c...9a3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vet du forskjellen på øyelege og optiker? De fleste av oss går til optiker, men noen trenger øyeleger. De har ventetid på 3-6 måneder, og det er som time hos en spesialist den tar man når man får. 
Optiker er ikke øyeleger ;) 

Anonymkode: b3e77...652

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...