Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er jeg helt sikker på at du klarer å google deg frem til selv. Jeg driver ikke voksenopplæring.

Anonymkode: f1797...9ae

Tenkte meg det, ja.

Anonymkode: c16ba...c84

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er livet...Tror det beste er å finne en jobb man elsker. Eller bare sette pris på hvor heldige vi er er som tross alt har alt vi trenger og er trygge. Fri hver helg og fem uker ferie er heller ikke feil. Jeg har aldri noensinne hatt energi til på drive med så sykt mye etter jobb.

Anonymkode: 37f07...bdb

• Liker 1
Skrevet

Er 39, etter jobb orker jeg å lage middag og så sovner jeg uansett hvor i huset jeg befinner meg

Anonymkode: 8741f...595

Skrevet

Jeg må bruke meg selv som eksempel,for jeg får energi av ting som jeg elsker å drive med etter jobb. Jobben tapper meg for energi fordi jeg hater den, men å slite med hardt arbeid i hagen får jeg energi av. Å være kreativ hjemme får jeg energi av og å være sammen med min beste venninne får jeg energi av. Og den energien er jeg avhengig av for å greie å gjennomføre jobben. 

Anonymkode: 89466...3c9

• Nyttig 2
Skrevet

41 og kjenner meg igjen.:/

Anonymkode: a57d6...f1a

Skrevet

Er 50 og føler det samme. Føler livet er 80% smerte

Anonymkode: fc6a7...82e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du hobbyer? Noe du kan koble helt ut med? Jeg har en del hobbyer og da slapper jeg av og får dermed mer overskudd

Anonymkode: f5fdd...f5d

Skrevet

Jeg har følt det slik! Egentlig begynte det i 40 årene. Jeg tror bare at mye av det gitte overskuddet forsvinner ved slutten av 30- begynnelsen av 40 årene, og man MÅ trene for å få overskuddet. Har dere lurt på hvorfor det er så mange opplagte foklk i 50 årene? Vel, - de har tid til seg selv og de trener, 

Du må ikke synke sammen i stolen/sofaen etter jobb og middag. Du må rett og slett ut og gå, trene, gjøre hagearbeid. Du må bruke krefter for å få krefter! Det er min erfaing. Med noen kilo ekstra så blir du mer sliten, muskler forsvinner i denne alderen, og du blir daff. Jeg trener styrke, jeg sover godt, og jeg går tur (har hund) hver dag. Så passer jeg på å ha pauser der jeg senker skuldrene. 

Anonymkode: 061de...10d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvilken avkrok bor du i som synes det er morsomt/rart at det finnes 50-åringer med hjemmeboende barn/tenåringer?

Anonymkode: 51265...517

haha...litt hårsår? En avkrok der folk kan få barn og hus(!) til normal tid, og slipper å vente til de er 40 år?

Avkroker kan være riktig trivelig. Ikke meg du spurte da :)

Jeg er 49, og har barn fra 20- 26, og jeg må si at mye av overskuddet kom tilbake når jeg hadde tiden for meg selv, og kun hadde meg selv (og mannen) og proioritere. Jeg bor forøvrig ikke i en avkrok da, men fikk barn som om jeg bodde i en avkrok. 

Anonymkode: 061de...10d

Skrevet

Som voksen dame som fikk barn sent så er hverdagen travel. Er 48 år med to barn på barneskole, og med flere aktiviteter. Jobber også 100 %, pluss et verv. Har aldri tid til å synke ned i sofaen , men sørger for godt kosthold og trener regelmessig. Har litt vondter her og der, men det må man nesten forvente i min alder 😅 Ser litt av det samme på de rundt meg, alle er aktive. Så det er den normalen jeg kjenner til. 

Anonymkode: d9d64...dd5

Skrevet

Jeg har kronisk rhinitt og alltid infeksjon. Har kun krefter til jobb og sånn har det vært siden jeg var 37 år. Løste det med å få fleksibel konsulentjobb. 

Anonymkode: 725ae...b44

Skrevet

Lær dere kvinnehelse....
Du mangler østrogen. 

Anonymkode: 6cbb6...f75

• Nyttig 1
Skrevet

Kjenner meg igjen. Jeg er 54 og jobber 100% i hjemmesykepleien.. Har en datter på 15 år som bor hjemme.   Jeg er så så sliten. 

Anonymkode: 3530a...52b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lær dere kvinnehelse....
Du mangler østrogen. 

Anonymkode: 6cbb6...f75

Ikke alle kan tilføre det. Noen har hatt kreft eller blodpropper. Da kan man ikke bare ta østrogen. 

Anonymkode: 5762f...549

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 11.09):

Det er ikke løsningen for alle. Jeg har trent hele livet, men får dessverre nå fort skader når energien ikke fungerer til trening. Man må ha en eksplosivitet i seg, både for aerob og anaerob trening. Det er derfor mange må ty til turgåing etc når alderen øker. Noe av energitapet skyldes varierende østrogen-nivåer, brå fall fra en dag til en annen, osv, og dette er helt individuelt. Når det gjelder helse, hormoner og andre signalstoffer er det ingen «one size fits all», dessverre.

Anonymkode: 8acbc...8bf

Vedder alt jeg har på at TS (og mange andre i denne tråden) ikke har prøvd engang. Det er jo mye lettetre å sitte i sofaen og sutre fremfor å faktisk gjøre noen livsstilsendringer vet du.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 12.11):

Det er jeg helt sikker på at du klarer å google deg frem til selv. Jeg driver ikke voksenopplæring.

Det er vel ingen som har bedt om voksenopplæring fra deg. (selv om det egentlig ser ut som om du har lyst til å gi det)

På et forum er det bare helt normal kutyme å legge ved linker dersom man ønsker at noen skal ta argumentet "det er en ren faktaopplysning" seriøst.

Anonymkode: ce6eb...752

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vedder alt jeg har på at TS (og mange andre i denne tråden) ikke har prøvd engang. Det er jo mye lettetre å sitte i sofaen og sutre fremfor å faktisk gjøre noen livsstilsendringer vet du.

trimmer to tre ganger i uka jeg :) ts

Anonymkode: 47f1a...bfc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 18.33):

Jobber 100% i psykiatrien, liker jobben veldig godt. Men med overgangsalderplager ( har begynt på medisiner) m.m har jeg ikke overskudd til stort mer enn jobb. Går til og fra noen dager i uka. Eller er det husarbeid og handling så er jeg helt pumpa...flere som kjenner på dette? Kan ikke redusere stillingen min heller. Har aldri fravær på jobb og gir veldig mye av meg sjøl. Lurer bare på hvordan jeg skal greie å jobbe til jeg er 67. Hvordan skal jeg snu dette...prøver å spise sunt, men sklir ofte ut...for så å ta meg inn igjen. Veier nok 15 kg for mye. Men hvordan ta tak når man er så sliten. Noen som har noen råd, og hvordan komme seg oppå igjen? :) 

Du må begynne med å prioritere OPP ting som gir deg økt overskudd og ned (eller helt bort) ting som ikke gir deg økt overskudd.

Rent midlertidig, gitt premisset at du ønsker å stå i jobb (og det kan ha verdi for deg i slik grad at det kan være viktig for din psykiske helse, så du skal ikke automatisk prioritere bort jobb) ville jeg ha hatt denne prioriteringen:

1. 8 timer søvn

2. greit sunn men primært rask og enkel mat (aka prefab og å lage store kvanta sjelden og så fryse eller kjøle ned)

3. trening

4. jobb

Sosialt samvær anbefaler jeg at du forsøker slå sammen med «trening» eller «mat». Og alt annet slutter du å gjøre i 4-12 uker. Husarbeid er ikke livsnødvendig. Har du en partner får han eller hun dekke det. Bor du alene får du dekke det absolutt nødvendige, så sjeldent tenkelig mulig. Om det står mellom trening og å vaske gulvet? Da skal du - hver gang - velge trening i denne perioden.

Tren 1 gang kardio og to ganger styrke per uke innledningsvis. Har du tid til en fjelltur med en venninne eller ungene i helga? Gå for det. Shopping, eldre foreldre, plikter og verv? Fjern dem. Du har glemt å ta på egen maske før du hjelper andre. Så nå må du prioritere dem bort, så ikke de må ivareta deg. 

Anonymkode: 13edb...b38

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

trimmer to tre ganger i uka jeg :) ts

Og hva legger du i "trimmer"? Tung styrketrening? Eller en søndagstur i skogen? Hvordan ser kostholdet ditt ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...