Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

43 år, kom i tidlig overgangsalder pga autoimmun sykdom. Noen får ekstreme plager, andre får mindre plager. Jeg fikk kraftig angst, ekstrem hjernetåke som førte til at jeg glemte navn på folk, hvor jeg skulle, kunne ikke klare å forstå en tekst om jeg skulle lese noe. Klarte ikke ta imot og følge en beskjed på jobb, Rett og slett så treg mentalt  at jeg trodde jeg var blitt dement eller fått svulst i hjernen. Jeg raste ned i vekt ( de fleste går opp)  mistet muskler, fikk utrolig vonde ledd og muskelsmerter, tmj/ kjeve problemer, tinnitus, problemer med svimmelhet som tok overhånd- turte ikke kjøre bil. Skalv, frøs og svettet samtidig. Slet noe enormt med søvn. Tok tid før vi fant ut årsak. Ble foreslått av chat gpt da jeg ba den analysere blodprøver og symptomer. Hadde målt hormoner pga uregelmessig syklus. At overgangsalder skal kunne gi så enormt mange problemer hadde jeg aldri trodd. Jeg startet på bioidentisk østrogen og progesteron og ble fort litt bedre fysisk og mentalt, men det tar lang tid å treffe riktig på behandling. Det er enormt mye prøving og feiling. Og de ødelagt musklene blir fortsatt bare verre. Og det er ikke uvanlig at det tar 6 mnd før en føler seg tilnærmet normal. Jeg ble først bedre da jeg fikk tilskudd av testosteron. Dessverre for min del har jeg kjørt meg helt i grus siden nyttår. Å dra på jobb i en fysisk krevende stilling med mine plager ble for mye. Så i dag ble jeg sykemeldt. Men jeg ville ikke akseptere at overgangsalderen skulle være det som ødela jobben jeg trives i for meg. Vi blir jo fortalt at det er bare hetetokter og noen kg ekstra… Men om jeg skal komme med noen anbefalinger jeg har hatt absolutt best effekt av må det være : 1-Testosteron (kvinner produserer og dette)! Viktig for energi, muskler og det kognitive i tillegg til libido. 2- kreatin tilskudd (muskler og kognitiv funksjon) 3: Tilskudd av essensielle aminosyrer EEA ( viktig for immunforsvaret, bindevev, mental helse og mye mye mer) Anbefaler at en leser seg litt opp på nyere forskning, fastleger kan lite om dette. 

Anonymkode: 35490...432

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene, TS. Jeg er 52, og bor alene med en 19-åring. Jobben er alt jeg orker i hverdagen, selv det å lage middag er et ork. Jeg tar foreløpig ingenting mot overgangsalder, men tenker det er på tide – dette her er jo ikke noe liv 😅

Skal sies at jeg er flink til å fylle helgene med opplevelser, venner osv. Det gir meg energi der og da, men arbeidsuka er like tøff.

Anonymkode: adbe6...0a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

43 år, kom i tidlig overgangsalder pga autoimmun sykdom. Noen får ekstreme plager, andre får mindre plager. Jeg fikk kraftig angst, ekstrem hjernetåke som førte til at jeg glemte navn på folk, hvor jeg skulle, kunne ikke klare å forstå en tekst om jeg skulle lese noe. Klarte ikke ta imot og følge en beskjed på jobb, Rett og slett så treg mentalt  at jeg trodde jeg var blitt dement eller fått svulst i hjernen. Jeg raste ned i vekt ( de fleste går opp)  mistet muskler, fikk utrolig vonde ledd og muskelsmerter, tmj/ kjeve problemer, tinnitus, problemer med svimmelhet som tok overhånd- turte ikke kjøre bil. Skalv, frøs og svettet samtidig. Slet noe enormt med søvn. Tok tid før vi fant ut årsak. Ble foreslått av chat gpt da jeg ba den analysere blodprøver og symptomer. Hadde målt hormoner pga uregelmessig syklus. At overgangsalder skal kunne gi så enormt mange problemer hadde jeg aldri trodd. Jeg startet på bioidentisk østrogen og progesteron og ble fort litt bedre fysisk og mentalt, men det tar lang tid å treffe riktig på behandling. Det er enormt mye prøving og feiling. Og de ødelagt musklene blir fortsatt bare verre. Og det er ikke uvanlig at det tar 6 mnd før en føler seg tilnærmet normal. Jeg ble først bedre da jeg fikk tilskudd av testosteron. Dessverre for min del har jeg kjørt meg helt i grus siden nyttår. Å dra på jobb i en fysisk krevende stilling med mine plager ble for mye. Så i dag ble jeg sykemeldt. Men jeg ville ikke akseptere at overgangsalderen skulle være det som ødela jobben jeg trives i for meg. Vi blir jo fortalt at det er bare hetetokter og noen kg ekstra… Men om jeg skal komme med noen anbefalinger jeg har hatt absolutt best effekt av må det være : 1-Testosteron (kvinner produserer og dette)! Viktig for energi, muskler og det kognitive i tillegg til libido. 2- kreatin tilskudd (muskler og kognitiv funksjon) 3: Tilskudd av essensielle aminosyrer EEA ( viktig for immunforsvaret, bindevev, mental helse og mye mye mer) Anbefaler at en leser seg litt opp på nyere forskning, fastleger kan lite om dette. 

Anonymkode: 35490...432

Tusen takk for svar. Jeg har begynt på østrogen og utrogestan, og bør nok vurdere testosteron. Har hørt om det med EEA, men hvordan finne ut hvilke jeg trenger? Jeg har generalisert angst, men for 5 år siden toppet det seg med sterk angst, som var invalidiserende. Kom meg gjennom det med terapi og medisiner. Men i ettertid tenker jeg det kan være overgangsalderen. Har heldigvis stabilisert seg og jeg greier å leve med det. Har også slitt med søvnen. God bedring til deg :) ts

Anonymkode: 47f1a...bfc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke så mange som har hjemmeboende barn fortsatt når man er over femti år selv😅? Hvis du ikke er kommet dit selv enda så vil du merk e det selv eller se det på mange venner på samme alder at kreftene dabber veldig av i den alderen.

Anonymkode: 15fe5...0f8

Tuller du eller? De som får barn som 35-40 åringer har ikke hjemmeboende barn når de er 50 mener du? 

Anonymkode: 24d5f...689

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Trening er lurt. Men ja, vi har mange år i yrkeslivet igjen. Nå er det ikke fri før par dager i julen. Jobber turnus så er ofte på jobb røde dager. Jeg kan selge huset og kjøpe meg et tinyhouse, og gå ned til 50 %. Jeg vurderer det, slik at livet ikke bare er jobb, eat, sleep and repeat. 

Anonymkode: 5762f...549

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå ned i vekt, spis sunt og tren styrketrening 3-4 dager i uka. "Klarer ikke." Neivel, men det er det som er løsningen.

Anonymkode: f1797...9ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sånn siden jeg var 10, kronisk syk vel å merke. Bruk mye tid på å hvile men også husk å gjør ting som gjør deg glad kjipt å velge mellom livskvalitet og jobb, det har gjort at jeg sluttet på alt av aktiviteter og ikke har noe nettverk rundt meg da jeg ikke klarte noe annet enn å gå på skole og nå jobb da og hvile. Prøv å gjør ting du liker og med folk rundt deg i helgene slik du sier det hjelper nok mye på psyken. 

Anonymkode: 573c3...e74

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gå ned i vekt, spis sunt og tren styrketrening 3-4 dager i uka. "Klarer ikke." Neivel, men det er det som er løsningen.

Det er ikke løsningen for alle. Jeg har trent hele livet, men får dessverre nå fort skader når energien ikke fungerer til trening. Man må ha en eksplosivitet i seg, både for aerob og anaerob trening. Det er derfor mange må ty til turgåing etc når alderen øker. Noe av energitapet skyldes varierende østrogen-nivåer, brå fall fra en dag til en annen, osv, og dette er helt individuelt. Når det gjelder helse, hormoner og andre signalstoffer er det ingen «one size fits all», dessverre.

Anonymkode: 8acbc...8bf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke løsningen for alle. Jeg har trent hele livet, men får dessverre nå fort skader når energien ikke fungerer til trening. Man må ha en eksplosivitet i seg, både for aerob og anaerob trening. Det er derfor mange må ty til turgåing etc når alderen øker. Noe av energitapet skyldes varierende østrogen-nivåer, brå fall fra en dag til en annen, osv, og dette er helt individuelt. Når det gjelder helse, hormoner og andre signalstoffer er det ingen «one size fits all», dessverre.

Styrketrening og lavkarbo regulerer hormoner, Det er en ren faktaopplysning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Link må til her.

Anonymkode: c16ba...c84

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

La meg gjette, du er selv ikke en kvinne fylt 50? Jeg gjetter videre på at din kropp er satt sammen av andre hormoner, og at du ikke er gynekolog eller endokrinolog? Jeg gjetter videre at du har lært det du kan fra internett, og muligens bittelitt fra egen trening, men at du egentlig ikke har trent nok til å være så mye ekspert som du tror. Du vet kanskje heller ikke hvor fort man avslører uvitenhet ved å være veldig bastant og enkel om komplekse sammenhenger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

La meg gjette, du er selv ikke en kvinne fylt 50? Jeg gjetter videre på at din kropp er satt sammen av andre hormoner, og at du ikke er gynekolog eller endokrinolog? Jeg gjetter videre at du har lært det du kan fra internett, og muligens bittelitt fra egen trening, men at du egentlig ikke har trent nok til å være så mye ekspert som du tror. Du vet kanskje heller ikke hvor fort man avslører uvitenhet ved å være veldig bastant og enkel om komplekse sammenhenger.

Jeg er 46. Men greit, jeg kan komme tilbake om fire og år si nøyaktig det samme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Link må til her.

Anonymkode: c16ba...c84

Det er jeg helt sikker på at du klarer å google deg frem til selv. Jeg driver ikke voksenopplæring.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 53, og hadde det sånn før jeg fikk gå over til langvaktsturnus, 82 % stilling og jobber ekstra når jeg ønsker.

Har en tenåring boende hjemme, de to andre har flyttet ut. I jobbøktene er det kun jobb og søvn det handler om, så har jeg flere perioder med langfri opptil 9 dager, da blir husarbeid og familie og venner prioritert. Fått et nytt liv.

Anonymkode: 812e8...d69

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte det sånn lenge. Ble sykmeldt i flere perioder og klarte aldri å innhente meg igjen. Nå er jeg 100% ufør og endelig etter ca 6 år så begynner ting å roe seg i kroppen.

Jeg skal aldri ut i jobb igjen, mye viktigere å bruke all tid på meg selv og hva jeg ønsker og vil.

Få deg en sykemelding snarest ellers går du kanskje samme veien som meg. Jeg ble sykmeldt sist som 48 åring, så egentlig trist at jeg slet meg så veldig ut uten å ta hensyn til meg selv.

Savner selve jobben og kolleger, men krave, ansvar og stress ble for mye. Jeg jobbet ikke i helsevesenet.

Anonymkode: 06507...264

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i demensomrorgen. Tenker det er helt innafor og normalt å være ekstra sliten i perioder. Litt urealistisk å forvente bånn gass hver dag hele året☺️

Anonymkode: f6d63...32a

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er vel ikke så mange som har hjemmeboende barn fortsatt når man er over femti år selv😅? Hvis du ikke er kommet dit selv enda så vil du merk e det selv eller se det på mange venner på samme alder at kreftene dabber veldig av i den alderen.

Veldig mange har det, jo. Jeg er 52 og har 2. Mine venner er på min alder, og de fleste har barn boend hjemme. Dvs; ikke barn, men tenåringer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde dette i 30-årene, og eneste løsning var å bytte jobb...

Anonymkode: db6b4...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det sånn i flere år, full jobb, sinnsykt trøtt hele døgnet og sov rundt noen ganger, men i mitt tilfelle var det blodsukker som hadde gått bananas, så da ble det medisin, det kom seg veldig mye etter det.

Anonymkode: 0226f...02b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er vel ikke så mange som har hjemmeboende barn fortsatt når man er over femti år selv😅

Hvilken avkrok bor du i som synes det er morsomt/rart at det finnes 50-åringer med hjemmeboende barn/tenåringer?

Anonymkode: 51265...517

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...