Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber 100% i psykiatrien, liker jobben veldig godt. Men med overgangsalderplager ( har begynt på medisiner) m.m har jeg ikke overskudd til stort mer enn jobb. Går til og fra noen dager i uka. Eller er det husarbeid og handling så er jeg helt pumpa...flere som kjenner på dette? Kan ikke redusere stillingen min heller. Har aldri fravær på jobb og gir veldig mye av meg sjøl. Lurer bare på hvordan jeg skal greie å jobbe til jeg er 67. Hvordan skal jeg snu dette...prøver å spise sunt, men sklir ofte ut...for så å ta meg inn igjen. Veier nok 15 kg for mye. Men hvordan ta tak når man er så sliten. Noen som har noen råd, og hvordan komme seg oppå igjen? :) 

Anonymkode: 47f1a...bfc

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger!
Jeg er 42 og føler akkurat på det samme. 

Anonymkode: 10cb2...bcf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 27 og har det sånn. Jobber i helsevesenet. Tror det er arbeidspresset vårt som gjør det. Å jobbe med syke mennesker krever mye konsentrasjon, man gir mye av seg selv.

Anonymkode: 0c37c...53e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jobber 100% i psykiatrien, liker jobben veldig godt. Men med overgangsalderplager ( har begynt på medisiner) m.m har jeg ikke overskudd til stort mer enn jobb. Går til og fra noen dager i uka. Eller er det husarbeid og handling så er jeg helt pumpa...flere som kjenner på dette? Kan ikke redusere stillingen min heller. Har aldri fravær på jobb og gir veldig mye av meg sjøl. Lurer bare på hvordan jeg skal greie å jobbe til jeg er 67. Hvordan skal jeg snu dette...prøver å spise sunt, men sklir ofte ut...for så å ta meg inn igjen. Veier nok 15 kg for mye. Men hvordan ta tak når man er så sliten. Noen som har noen råd, og hvordan komme seg oppå igjen? :) 

Dersom det er relatert til overgangsalder kan medisiner hjelpe. 

Jeg har hatt det slik siden midten av 20 årene, jeg eier ikke krefter til noe annet etter jobb. Er helt knekt. Jeg har gjort endel omprioriteringer i livet for å kunne hvile godt nok ut. Prioriterer mer kvalitet over kvantitet i helgene. De beste helgene er egentlig bare å slappe av hjemme, eller en hyggelig middag med noen venner inne/ute. Men ikke helger fylt opp av aktiviteter. Makter dte rett og slett ikke skal jeg klare holde ut jobbuka. Og holde ut jobbuka vil jeg for jeg elsker jobben min (sykepleier). 

Anonymkode: 06195...49e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan spiser du, hvordan er døgnrytmen, får du dagslys innen 1 time etter du står opp hver dag? Og beveger du deg litt hver dag? 

Anonymkode: 063a8...eb2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på samme alder, men har i grunn alltid hatt det sånn i yrkeslivet. Bare at jeg klarer sjelden husarbeid, heller. Har aldri vært sykmeldt. Jeg tenker at det koster å jobbe, og så tar jeg skippertak av og til både sosialt og med husarbeid.

Anonymkode: 8acbc...8bf

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri klart å jobbe full jobb i helse i vår alder. Det blir jo bare verre og verre tilstander der også. Jobber nå 60 % og tar evt ekstravakter hvis jeg orker. Lever enkelt og godt.

Anonymkode: cae0c...729

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er på samme alder, men har i grunn alltid hatt det sånn i yrkeslivet. Bare at jeg klarer sjelden husarbeid, heller. Har aldri vært sykmeldt. Jeg tenker at det koster å jobbe, og så tar jeg skippertak av og til både sosialt og med husarbeid.

Men er det sånn livet skal være?bare jobb? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også sånn. 44, men vært sånn de siste 10 åra, siden sykdom. Har bare avfunnet meg med det. Jeg vil mye henner jobbe så godt jeg kan nå, enn å bli både sjuk og minstepensjonist. Jeg prioriterer jobb, og håndterer energien deretter. Bor alene, så trenger ikke stresse noe etter jobb. Tar meg inn i helgene og fleksitid. Har god grense mellom jobb og "fritid". Har mange måter å slappe av på, men gjør ikke noe ute av huset på hverdagene.

Anonymkode: 244ad...b9a

Skrevet

Kjenner på akkurat det samme, er 42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I perioder blir det sånn. Er 55 og kjenner meg igjen… samtidig, en langhelg alene/med venner, et sosialt lag i helgen, en søndagstur i flott vær, kan være nok for at det snur… for en periode. Tenker det er alderen, en orker rett og slett ikke alt lenger, og en må velge bort ting i kortere/lengre perioder. 

Anonymkode: 209c1...48b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen som svarer her barn? Eller har de flyttet ut? 

Vanlig friske mennesker, uten en masse ekstra ansvar (barn, ungdom, syke foreldre ell), bør da kunne jobbe en vanlig arbeidsuke på 37,5 / 40 timer? 
Kan bli interessant når alle de som valgte å få barn sent i livet bikker femti, dersom dette er normalen. 

Spis sunt! Må du ha noe så spis frukt eller grønnsaker med dipp. Gå en tur eller vær i aktivitet hver dag. Pass på å legge vekk skjerm en time før du skal sove. 

Anonymkode: 1409d...a54

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei. En må med alle midler prøve å holde seg unna dette rotteracet.

Anonymkode: c16ba...c84

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg tror det er slik for veldig mange. Jobbene som finnes i dag krever mye mentalt arbeid, og norn jobber også fysisk arbeid. Jeg jobber også innen helse med tett kontakt med mennesker, men ikke en fysisk jobb. Det er vanlig i mitt yrke å ikke ha overskudd til så mye annet enn jobb. Når man har barn må mange jobbe noe redusert, fordi det er vanskelig å kombinere med full jobb. Så ja, arbeidslivet er krevende.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer meg ut på tur for å tømme hodet og bruke kroppen. Det hjelper så mye på helsa. Noen ganger er det et ork men jeg angrer aldri. 

Anonymkode: 0eef6...05f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vanlig friske mennesker, uten en masse ekstra ansvar (barn, ungdom, syke foreldre ell), bør da kunne jobbe en vanlig arbeidsuke på 37,5 / 40 timer? 
Kan bli interessant når alle de som valgte å få barn sent i livet bikker femti, dersom dette er normalen. 

Spis sunt! Må du ha noe så spis frukt eller grønnsaker med dipp. Gå en tur eller vær i aktivitet hver dag. Pass på å legge vekk skjerm en time før du skal sove. 

Det er vel ikke så mange som har hjemmeboende barn fortsatt når man er over femti år selv😅? Hvis du ikke er kommet dit selv enda så vil du merk e det selv eller se det på mange venner på samme alder at kreftene dabber veldig av i den alderen.

Anonymkode: 15fe5...0f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom det er relatert til overgangsalder kan medisiner hjelpe. 

Jeg har hatt det slik siden midten av 20 årene, jeg eier ikke krefter til noe annet etter jobb. Er helt knekt. Jeg har gjort endel omprioriteringer i livet for å kunne hvile godt nok ut. Prioriterer mer kvalitet over kvantitet i helgene. De beste helgene er egentlig bare å slappe av hjemme, eller en hyggelig middag med noen venner inne/ute. Men ikke helger fylt opp av aktiviteter. Makter dte rett og slett ikke skal jeg klare holde ut jobbuka. Og holde ut jobbuka vil jeg for jeg elsker jobben min (sykepleier). 

Anonymkode: 06195...49e

Takk for svar. Elsker også jobben min. Jeg er nesten ikke sosial, må prioritere meg sjøl og mannen, og voksne barn som kommer på besøk. En sjelden gang et vennepar på middag ( to ganger i året...) Jeg kan heller ikke være lenge oppe, jeg går ikke på noen fritidsaktiviteter, men jeg liker å strikke og trives godt i eget selskap. Likevel - jeg skulle ønske jeg kunne orket noe utenom. Føler jeg må gi litt ekstra på jobben for tida, sidan to kollegaer er deltidssykmeldte og ikke har samme kapasitet. Men kjenner jeg nærmer meg å bli utbrent, var det for noen år siden. Sliter også med generalisert angst, som tar mye krefter. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke så mange som har hjemmeboende barn fortsatt når man er over femti år selv😅? Hvis du ikke er kommet dit selv enda så vil du merk e det selv eller se det på mange venner på samme alder at kreftene dabber veldig av i den alderen.

Anonymkode: 15fe5...0f8

Jo, jeg er 53 og datteren min på 17 bor hos meg annenhver uke. 

Anonymkode: 0eef6...05f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har voksne barn som har flyttet ut, og det er alltid kjekt å få dem på besøk. Har en svigerfar vi hjelper hver lørdag, hadde en far som hadde alzheimer siste fem årene, som var en langsom sorg. Så livet handler mye mer enn å "være vanlig frisk menneske" som du skriver. Man har opplevd både sorger og selvfølgelig gleder på sin vei, som former man som menneske. Summen av alt kan gjøre en sliten. ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Følger!
Jeg er 42 og føler akkurat på det samme. 

Anonymkode: 10cb2...bcf

43, kjenner meg igjen… :(  

Anonymkode: 3bfb7...d1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...