Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg sitter å gråter, jeg orker snart ikke mer av å ha d sånn her. Jeg klarer ikke mer. Pga dette har jeg blitt deprimert og det påvirker hele livet mitt og påvirker psyken min veldig. Jeg er aldri ute lengre, jeg møter aldri venner, er bare inne pga har så vondt i magen og blør konstant. Dette påvirker også sexlivet mitt med han jeg møter, han orker heller ikke snart mer av at det skal være sånn. Jeg er bare 23 år, jeg skal jo være frisk og ikke ha d sånn her? 💔 Trenger hjelp. Spiral har ødelagt livet mitt. Så for 2 år siden ca, fikk jeg satt inn kyleena hormonspiral. I starten blødde jeg en del, som er normalt. Men etterhvert slutta jeg å blø og mensen ble noenlunde normal. Dette varte i 1 år ca. Men nå det siste året blør jeg nesten konstant. Jeg har mensen nesten hele tiden. En uke kanskje i måneden da jeg ikke har det. Jeg får mensen igjen etter bare 1-2 uker mellom hver gang. Og ikke bare litt, men veldig kraftige blødninger 😭 ofte får jeg mensen igjen etter bare 10-14 dager etter at jeg nettopp ble ferdig med d. Dette påvirker hele livet mitt og jeg vil bare kunne ha ett normalt sexliv og normalt liv som andre jenter 💔 jeg hadde mensen for 2 uker siden og har fått det nå igjen. Jeg har lenge vurdert å fjerne spiralen, har vært hos lege/ gynekolog og får ingen hjelp der. Var hos gynekolog og de fant ikke noe galt, gynekologen ga meg bare Cerazatte p piller og sa at jeg kan prøve å gå på de for å stoppe blødningene? Jeg vurderer sterkt å ta ut spiralen. Flere som har samme erfaring som dette med kyleena hormonspiral? Og hva er deres erfaring med Cerazatte? Kan det funke å prøve å ta det nå samtidig som jeg har spiral for å stoppe blødningene? Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 281f2...e4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen svar ? Vær så snill. Vet ikke hva jeg skal gjøre . Lei av å gå å blø hele tiden 💔

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt ut spiralen for lenge siden. Finnes annen prevensjon, så hvorfor tviholde på noe som faktisk ikke fungerer for deg?

Anonymkode: bb73c...d37

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde tatt ut spiralen for lenge siden. Finnes annen prevensjon, så hvorfor tviholde på noe som faktisk ikke fungerer for deg?

Anonymkode: bb73c...d37

Sant. Problemet er at jeg har prøvd mye av prevensjon og tåler nesten ingenting.. har i flere år hatt problemer med mensen, men får ikke noe hjelp fra lege eller gynekolog :(

AnonymBruker
Skrevet

Bytte type spiral? :) Jeg har Mirena og blør ikke.

Anonymkode: 835e3...bb4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjernet bløde hele tiden, gjorde det og på p-piller og kobber spiral. Hovnet og opp i skjeden, kløe i tilleg..så aldri mer

Anonymkode: 031cb...bec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du burde ta ut spiralen når du har gått så lenge med blødninger. Det er sant at man kan prøve en periode på minimum seks uker sammenhengende på p-piller for å se om det stopper blødningen. Men da er det kombinasjons preparat og ikke gestagen man bruker. Cerazette er gestagenpreparat.

Anbefaler deg å chatte med sex og samfunn. De er kompetanse senteret på seksuell helse og er veldig gode på dette med prevensjon. 

Du skal hvert fall ikke fortsette sånn her når dette påvirker livet ditt så mye.

Anonymkode: 0b7a2...067

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fjernet bløde hele tiden, gjorde det og på p-piller og kobber spiral. Hovnet og opp i skjeden, kløe i tilleg..så aldri mer

Går du på noe form for prevensjon nå? 

Hvilken type spiral hadde du? Kyleena? 

Ja vurderer virkelig å fjerne den nå

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blødde mye av hormonspiral, og gynekologen fjernet den selvfølgelig. Jeg hadde blødd i 2 måneder, og da ble den tatt ut. Jeg gikk så på Cerazette som stoppet blødningene, men måtte slutte på det av andre årsaker. 

Jeg blir litt sint på dine vegne, TS! Unge jenter skal virkelig ikke lide sånn for å unngå graviditet! Om jeg var deg nå, så ville jeg latt kroppen tatt en lengre pause fra prevensjon, og sagt at en evnt partner måtte brukt kondom om noe seksuelt skulle skje. 

Anonymkode: c6069...e56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta den ut! 
Fastlegen gjør det lett, det er ikke noe å lure på

Ikke alle tåler hormonell prevensjon, sånn er det bare! Sjekk jernnivået ditt også, det må jo være forferdelig lavt! 

Anonymkode: 18f66...da7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Cerazette Kombinert med spiral stopper ofte blødninger ja. Men jeg syntes heller du burde fjerne spiralen og la kroppen din få stabilisere seg. ❤️ Fikk vondt i meg av innlegget ditt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig vanskelig for å forstå hvorfor du ikke har tatt ut spiralen, men istedenfor velger å ta p-piller i tillegg?

Anonymkode: d323d...58a

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvilken lege du har også, som ikke bare tar den ut tvert. Dette er uansvarlig av han/henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg blødde mye av hormonspiral, og gynekologen fjernet den selvfølgelig. Jeg hadde blødd i 2 måneder, og da ble den tatt ut. Jeg gikk så på Cerazette som stoppet blødningene, men måtte slutte på det av andre årsaker. 

Jeg blir litt sint på dine vegne, TS! Unge jenter skal virkelig ikke lide sånn for å unngå graviditet! Om jeg var deg nå, så ville jeg latt kroppen tatt en lengre pause fra prevensjon, og sagt at en evnt partner måtte brukt kondom om noe seksuelt skulle skje. 

Ja og etter satt inn den begynte jeg å bli plaget med masse hormonelle kviser på haka og kjeven og nesten hele ansiktet og har måtte betalt flere tusen kroner til sammen for legetimer og medisiner for kviser, så spiral har ødelagt livet mitt helt 😭 var pen før og fått masse kviser etter begynte med spiralen 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mirena og har små blødd litt frem og tilbake dem første 6-7 mnd men etter det har blødningen forsvunnet. Har ingen erfaring med det merket du går på. Men jeg ville tatt ut spiralen den gjør deg jo ikke noe gått. Ene tante barnet mitt startet plutselig og blø som deg og hun har  en av dem kvinnelige sykdommen husker ikke hvem. Men jeg tålte fesk ikke p sprøyta, blødde hele tiden hver eneste dag. Så noen tåler ikke visse typer prevensjonsmiddel 

Anonymkode: 230f7...c90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig vanskelig for å forstå hvorfor du ikke har tatt ut spiralen, men istedenfor velger å ta p-piller i tillegg?

Vet ikke helt :( tenkte bare at jeg skulle miste mensen av spiral som andre.. ble anbefalt spiralen av fastlege faktisk. Har lenge slitt med blødninger og uregelmessigheter blødning osv, så fikk anbefalt spiral og trodde det skulle være bra.. har lest at nesten alle sier de mister mensen av spiral så urettferdig det er helt motsatt til meg :( blør konstant og fått mensen nå igjen etter bare 2 uker 

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvilken lege du har også, som ikke bare tar den ut tvert. Dette er uansvarlig av han/henne.

Ja var hos gynekolog og gynekologen sa bare at skulle prøve å ta Cerazatte 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Går du på noe form for prevensjon nå? 

Hvilken type spiral hadde du? Kyleena? 

Ja vurderer virkelig å fjerne den nå

Går ikke på noe. 

Husker ikke hva den hett. For er noen år siden

Driver nå å ska prøve å få fjernet hele dritten.  Pga store blødninger under mensen og smerter. Får opp jern lager, så en omgang med mens pg jernet raser ned igjen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få ut spiralen og gjerne bytt lege/gyn. Det er ikke normalt å gå og blø og ha smerter hele tiden. Dette kan like gjerne skyldes slurvete innsett, alt for mange leger gjør dette, ute å ha rett kompetanse. 

Jeg gikk fra å kaste opp og svime av ved innsett, til å merke mindre enn ved en celleprøve, da jeg gikk til en kompetent gyn. Ved slurvete innsett hadde jeg fem år med større blødninger og smerter ved menstruasjon og samleie, og fikk beskjed om at dette var normalt. Etter at jeg fikk satt inn spiral av nåværende gyn forsvant alle disse plagene og jeg merker ikke at den er der i det hele tatt. 

Anonymkode: 4e151...910

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke tillatelse til å ta ut spiralen!!! 

be fastlegen ta den ut, du trenger ikke begrunne det! Bare BE han om det. 

DIN KROPP, DU BESTEMMER!!!!!

Anonymkode: b0cef...cd4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...