AnonymBruker Skrevet 18. august #1 Skrevet 18. august Vi er en familie på to voksne og fem barn totalt. To barn er her hele tiden, tre er her i utgangspunktet annen hver uke. To av fem har fylt 18 (samboers barn) og den ene bor her så og si fast sammen med kjæresten sin. Begge som har fylt 18 har jobb, en jobber på siden av skolen (barn 1) og en jobber deltids uten skole på siden (barn 2). Barn 2 søker seg jobb for å finne en fulltidsjobb, men er litt kritisk til type jobb, derfor ikke enkelt å finne. Går derfor også mye hjemme om dagene, og sover ofte til 13-14 tiden. Kjæresten er i full jobb (lærling) men er derfor på jobb på dagtid. Kjæresten spiser, dusjer (morgen og kveld) vasker klærne sine her og benytter seg av de goder vi innimellom gir, som restaurant, take away, mat og forbruk på ferie/helgeturer osv. Vi har reagert litt på dusjinga (syns det er voldsomt med to ganger pr dag) mens resten i huset dusjer ca annen hver dag. Dette er bare fordi det er sånn det har vært, og ikke fordi vi har gitt begrensninger på dusjing. Men vi har opplevd noen ganger å gå tom for varmt vann hvis mange dusjer samme dag, så det har kanskje bare blitt en normal å spre det litt ut å ikke «overdusje». Dette har vært noe vi har kviet oss for å ta opp, da vi ikke kjenner til evt utfordringer med svette/annet, men kjæresten fremstår som ren og vi har aldri reagert på lukt eller liknende. Klesvask går jo daglig, og vi har to maskiner pga mye belastning på klesvask. Av barn 2 og kjæresten vaskes det ofte ett plagg i gangen pga hastevask, samme gjelder med tørking i trommel. Det er tatt opp flere ganger at vask skal være «fornuftig» og man skal utnytte maskinkapasiteten, men det skeier alltid ut. Forbruk av mat er høyt (vi har også mange preferanser når vi er mange, liker og liker ikke, foretrekker og foretrekker ikke).. Barn 2 og kjæresten foretrekker mer spenstig middag enn spaghetti og kjøttdeig, pannekaker og annen enkel middag i en heltisk hverdag. De spiser dog dette når det serveres, men skal de ha middag utenfor middagsservering finner de ofte annen mat (isteden for å varme rester), noen ganger kjøper de selv på butikk (da ofte dyr mat) og de kan gjerne forsyne seg av mat i fryser som i utgangspunktet hadde vært nok til alle til ett måltid (som da gjør at det ikke er nok til ett måltid lengre). Dette har vi tatt opp mange ganger, også det at man ikke må lage seg varmmat til kvelds, men at man faktisk kan lage seg en brødskive eller knekkebrød til kveldsmat, ikke to poteter, en kyllingfilet og saus. Ja, positivt at de ønsker å lage mat, men dyrt også. Poenget er at ingen betaler «husleie». De har såppass gode lønninger selv om deltids/lærling, til at de har mere å bruke på det de ønsker enn jeg har etter alt av utgifter er betalt i måneden. Vi har økt beløpet til matkonto flere ganger de siste årene, både pga priser har økt, men også fordi vi er en ekstra. De har i utgangspunktet fått flere faste gjøremål (støvsuging, vask av bad de disponerer, vask av egne klær, ta med søppel når den er full/ligger ved døra, ta ut av oppvaskmaskinen når de møter på denne ferdig vasket.) Dessverre er det sjeldent disse tingene blir gjort, annen enn vask av egne klær. Det poengteres flere ganger, men blir ikke gjort. (Har ikke tid, skal borte en tur-tar det etterpå, glemmes osv). Med den «mengden» husarbeid som gjøres, hva ville en grei husleie vært på pr mnd? Og hvordan si fra om kjæresten og ekstrautgifter dette medfølger- at de fint kan bytte mer på å være her og hos kjæresten (som også bor hjemme). Jeg hadde jo kjent på å si fra til mitt barn selv at barnet ikke får «flytte inn» hos kjæresten uten å tilby seg å betale/bidra for utgiftene det medfører. Mor og far til kjæresten vet jo hvor lite barnet dems er hjemme, og de må vel selv merke at det er økonomisk 🙈 Og ikke misforstå, det er hyggelig og vi setter stor pris på at de trives og vil være her. Men det er dyrt med stor familie i tillegg til kjærester. Vi har valgt mange barn selv, men ønsker gjerne erfaring/innspill for å finne en god løsning på noe vi merker kjennes godt på økonomien, som også da ofte merkes i relasjonen mellom meg og samboer da vi blir mer «presset». Anonymkode: 252fb...c3d 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august 2000-3000kr i husleie må være innafor fra «samboerparet?» hvorfor finner de seg ikke en leilighet? Vi har 5 barn selv i hus med mine og dine, og jeg hadde aldri orket at kjæresten til en av tenåringsjentene skulle flyttet inn her i tillegg😌 da hadde de fått beskjed om å finne seg en leilighet om begge var i jobb. fra barn en er jeg usikker om jeg ville tatt noe så lenge det går på skole Anonymkode: ee6e0...5d8 3
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august Dere må jo si fra! I klartekst! Her gir jeg tydelig og muntlig beskjed om dusjing, mat, husarbeid, plikter, økonomi og felleskap/Familien AS hver gang noe irriterer meg. Vi snakker om det og løser det. Går ikke forsiktig fram her, det er nytteløst. Vi kaller en spade en spade og forlanger og forventer at voksne ungdommer tar i et tak, enten det er det ene eller andre. Ellers er det på huet og ræva ut, jeg driver ikke noe hotell, verken for biologiske barn, bonusbarn eller kjærester til disse. Anonymkode: d7e46...b21 2 4
AprilLudgate Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august Hva med å ta et felles familiemøte hvor ingenting bestemmes på stedet - men forslag tas opp og så har man en tenkerunde før neste «vedtaksmøte». Sett opp punkter, og send sakslista som om det er et jobbmøte. Legg frem budsjett for SIFO kontra hva dere nå må ut med. Si at dere gjerne skulle spandert alt på hele hurven, men det går ikke opp. Så tenker jeg ett punkt er at dere må kutte luksusgoder som takeaway osv. Dyre ting i frys og alt som er planlagt til noe merkes med «Ikke ta». Når det gjelder kjæresten er det nok en grunn til at de ikke er hos henne, spør sønn forsiktig om det er tilfeldig eller om hun ikke har OK foreldre/hjemmesituasjon. Heng opp de felles reglene på kjøkken og vaskested. Lag renholdsliste. Kresenhet på jobb er ikke innafor. 5
AnonymBruker Skrevet 19. august #5 Skrevet 19. august Hva var avtalen når kjæresten flyttet inn da? Anonymkode: 0d5d9...75e 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #6 Skrevet 19. august Litt samme situasjon her. 4 egne barn og de to eldste har begge kjærester boende her i tillegg. Eldste og kjæresten er begge lærlinger. Nest eldste og kjæresten går på videregående skole. De to yngste i grunnskolen. Her har hver enkelt av dem sitt ansvarsområde i løpet av uka. Det blir veldig synlig hvem som ikke følger opp, og de minner hverandre på det. En klipper plenen/måker snø fra verandaen, en støvsuger alle fellesrommene osv. De eldste betaler en tusenlapp symbolsk i husleie, og sparer halve lønna i BSU etter avtale. Vi hadde tidligere samtale hvor de fikk velge om å bidra aktivt eller å betale mer. De hjelper også til med handling, matlaging og opprydding på tur. Skal de spise noe varm mat utenom middag eller ha for eksempel energidrikk, står de for dette selv. De skal også alltid rydde opp kjøkkenet etter seg. Det koster oss selvfølgelig litt ekstra å ha de her, men de er stort sett pliktoppfyllende og vi har for eksempel alltid barnevakt eller noen som kan kjøre og hente på ulike aktiviteter, besøk osv. Jeg vasker derimot alle klær. Vi har også to maskiner. Men de alke bretter og legger på plass. For oss fungerer det veldig greit, men har fra starten av vært tydelig på rammene og forventningene. Anonymkode: f167f...eae 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Kan for øvrig nevne en episode hvor jeg nektet å lage middag, da kjøkkenet ikke var rydda opp etter at de hadde laget seg varm mat kvelden før. Tok de yngste med ut og spiste istedenfor. Det skjedde bare den ene gangen Anonymkode: f167f...eae 4
AnonymBruker Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan for øvrig nevne en episode hvor jeg nektet å lage middag, da kjøkkenet ikke var rydda opp etter at de hadde laget seg varm mat kvelden før. Tok de yngste med ut og spiste istedenfor. Det skjedde bare den ene gangen Anonymkode: f167f...eae Men her har du/dere jo ikke oppdratt din sønn riktig! Du skal ikke gjøre alt! Anonymkode: e3d77...788
AnonymBruker Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 17.19): Klesvask går jo daglig, og vi har to maskiner pga mye belastning på klesvask. Av barn 2 og kjæresten vaskes det ofte ett plagg i gangen pga hastevask, samme gjelder med tørking i trommel. Det er tatt opp flere ganger at vask skal være «fornuftig» og man skal utnytte maskinkapasiteten, men det skeier alltid ut. Anonymkode: 252fb...c3d Jeg hadde inndratt plagget og forlangt 1000 kr for å utlevere det. Og det bare første gangen jeg fersket dem.. Anonymkode: ebdec...186 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #10 Skrevet 19. august Jeg forstår ikke dette med at ungdom med kjæreste bor sammen hos foreldrene. Er man voksen nok til å bo i et ekteskaps-lignende forhold er man også voksen nok til å flytte ut. For meg er det som fortelles i hovedinnlegget veldig illustrerende på hvordan det kan bli. Anonymkode: 1b03d...ffa 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #11 Skrevet 19. august For det første så er ikke folk som har fylt 18 år «barn». Så lurer jeg også på hva dere avtalte da kjæresten flytta inn? Det er sent å komme med ønske om betaling og hjelp i hus/fordeling av oppgaver osv nå når dere har latt denne praksisen med å bo gratis på hotell etablere seg. Hadde informert om at de skal betale for seg og innkalt til husmøte. Hadde hatt med et utkast til regler/avtale til gjennomgang. Eks alle rydder etter seg selv. Dusj Max en gang pr dag. Varmmat/ middag er inkludert men fryseren får de ligge unna. Hvor mange ganger i uka skal de lage mat? Ta ut av oppvaskmaskinen? Rydde ? Vaske? Osv osv Anonymkode: 95501...f4d 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 19. august #12 Skrevet 19. august Her tror jeg det må et familieråd til. Jeg ville brukt strømprisene og den vanvittige matvareprisøkningen som begrunnelse. Kanskje dere kan lage et familiebudsjett sammen? Lage matplanter hver søndag? Kan det være enklere med en oppgave-plan som sier hvem som har ansvar for hva - og på hvilke dager? At bada skal vaskes på torsdager, at huset skal støvsuges på fredager, og at sengetøy ol. skal vaskes på søndager? Jeg tror det er viktig at man snakker om dette på en måte som kan være hyggelig og lærerik for alle fem/seks. Kanskje ta det første vanskelige møtet over en sushikveld? Lurt å ikke gjøre for stor forskjell på helsøsken og stesøsken, selv om helsøsknene bor hjemme på fulltid og er yngre. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #13 Skrevet 20. august Dere skjemmer dem bort. Hvis de ikke lærer å ta ansvar hjemme så får de et kaotisk liv og kan ikke styre økonomien senere. Anonymkode: da8a2...7c9
AnonymBruker Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august Disse samboerne må flytte ut og få seg egen leilighet. Jeg kommer ikke til å forsørge voksne barns kjærester med mat og strøm. Vi har en sokkelleilighet her og når eldste er voksen kan han bo der som student om det er det han vil. Han kan og bo der med kjæreste om han skulle få det men da må de selv betale mat og litt husleie som dekker strøm og varmtvann tenker jeg. Noen tusenlapper i måneden. Anonymkode: 4f446...2b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå