Gå til innhold

Er skolen for alle? Tenker du at alle bør få det samme skoletilbudet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser den at en ikke klarer alt. Men det jeg syns er mest skremmende ut fra mitt ståsted sted med å hatt 2 barn gjennom skole løpet med dysleksi og epilepsi. 

Er at når lærere blir tilbudt kurs på eks epilepsi senteret og skole får tilbud at pedagoger fra senter for epilepsi tilbyr å komme å være til stede i 14 dager å veilede, gi kurs osv at de sier nei. Svarer de kan nok  , de vet hva de ska gjøre, de vet alternativet måter å lære. Nekter å la elever bruke diktering selv om ppt anbefaler,  med begrunnelse: det blir forskjell behandling.

Da var det vondt å stå der og vi satt dermed mange timer hver efta med skole arbeid for at ungene skulle lære det de skulle, som igjen gikk utover all fritid. For vi mente at skolearbeid måtte vi jobbe med for å kunne lære seg stoffet og det de skulle igjenom.  Var så ille en periode vi vurderte hjemme undervisning siden da kunne vi i hvertfall få eftan fri. Men så var det det sosiale med skolen og som vi følte var rett. 

Våres barn sa rett ut: vi skulle ønske vi kunne gå på skolen på sse, vi fikk gjort like mye der selv om vi hadde kortere skole dag, at vi fikk pauser osv.  Årsak der var det lærere og pedagoger som så barna/ungdommen,  de så fagene de var sterke i og fagene de trengte mer støtte i

Anonymkode: 95891...c79

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, skolen er ikke for alle.

Om den burde være det, kan jo diskuteres. Den må i så fall se veldig annerledes ut enn i dag. 

Barnet mitt med barneautisme, ADHD og et par diagnoser til, har aldri hatt det bra på skolen. Hadde det eksistert et tilgjengelig spesialtilbud, hadde det vært et åpenbart førstevalg. I stedet ble det år på år med en skole som gjorde så godt den kunne, men ikke hadde kompetansen og ressursene barnet må ha. Og til slutt kræsj og fullstendig skolefravær, i tillegg til forverret fungering på grunn av langvarig belastning. 

Anonymkode: d6f2b...c56

• Liker 9
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vi bør diskutere dette mye mer, og heller mot at vi bør differensiere skolen mer. Kan ikke forstå at det er til beste for barna som sliter heller, å være i en kategori som ødelegger for klassen, og så få de reaksjonene fra omgivelsene som det medfører. Å hele tiden å falle utenfor, å ikke få til det de andre får til, gjør ikke noe godt for selvfølelsen og utviklingen. Og det er skremmende for de elevene som hører etter og har respekt for høy stemme å måtte forholde seg til dette daglig. De vanskelige elevene er ofte også skumle for elevene som er mer følsomme. 

Anonymkode: b5044...33f

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du burde skrive akkurat det du gjør her til politikerene våre, staten, avisen.. hvor som helst hvor du kan påvirke systemet. De rette folkene må få høre det. Ikke oss på kg for her skjer det ingenting.

Som mor til to nevroatypiske barn så skjønner jeg frustrasjonen din så godt. Vi har så mange ganger ønsket at det fantes andre tilbud. At spesialskolene fortsatt eksisterte. At barna skulle få den «tilrettelagte opplæringen» de har behov for. Men nei de skal presses inn i normalen uten at de har forutsetningene til å klare det.

Skriv et leserinnlegg i avisen eller noe. Vis hvordan realiteten er. For vi foreldre blir hvert fall ikke hørt når det kommer til disse tingene.

Anonymkode: 0f422...382

• Liker 15
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser den at en ikke klarer alt. Men det jeg syns er mest skremmende ut fra mitt ståsted sted med å hatt 2 barn gjennom skole løpet med dysleksi og epilepsi. 

Er at når lærere blir tilbudt kurs på eks epilepsi senteret og skole får tilbud at pedagoger fra senter for epilepsi tilbyr å komme å være til stede i 14 dager å veilede, gi kurs osv at de sier nei. Svarer de kan nok  , de vet hva de ska gjøre, de vet alternativet måter å lære. Nekter å la elever bruke diktering selv om ppt anbefaler,  med begrunnelse: det blir forskjell behandling.

Da var det vondt å stå der og vi satt dermed mange timer hver efta med skole arbeid for at ungene skulle lære det de skulle, som igjen gikk utover all fritid. For vi mente at skolearbeid måtte vi jobbe med for å kunne lære seg stoffet og det de skulle igjenom.  Var så ille en periode vi vurderte hjemme undervisning siden da kunne vi i hvertfall få eftan fri. Men så var det det sosiale med skolen og som vi følte var rett. 

Våres barn sa rett ut: vi skulle ønske vi kunne gå på skolen på sse, vi fikk gjort like mye der selv om vi hadde kortere skole dag, at vi fikk pauser osv.  Årsak der var det lærere og pedagoger som så barna/ungdommen,  de så fagene de var sterke i og fagene de trengte mer støtte i

Min sønn gikk noen dager på skolen til SSE. 

De fortalte at en lærer hadde takket ja til tilbudet deres, men hennes skole sa nei. Hun dro og betalte alt selv.

Anonymkode: 1a833...810

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som tidligere elev med autisme og adhd skremmer det meg at en lærer skjærer alle så over en kam som i dette inlegget.

Mannen min har samme diagnoser, det har også broren hans og ene søstra mi. 4/4 har greid seg helt fint gjennom hele skoleveien uten voldshendelser eller andre avvik av typene du beskriver. En av oss fire fikk tilrettelegging som ekstra tid på prøver men tre av fire fikk diagnosene noen tiår etter å være ferdige i skolen. 
At lærere ikke vet at det er variasjoner men mener alle med autisme og adhd eller alle nevromangfoldige fortjener å kastes ut av samfunnet er bare trist.

Historieløst også, du vet åpenbart ingenting om hvordan de spesialskolene faktisk fungerte.

Anonymkode: 58a93...bca

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De fortalte at en lærer hadde takket ja til tilbudet deres, men hennes skole sa nei. Hun dro og betalte alt selv.

Viser hvordan enkelte skole ledelse og kommune er. Rett og slett utrolig at når en lærer får slikt tilbud og ledelse sier nei. At de ikke da ser hvor mye dette kan ha å si for hele skolen .

Utrolig bra av den læreren, synd at ho måtte betale selv

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Avvik, avvik, avvik, gjerne referer til lovparagrafer. Selv om de lukkes så skaper de et papirspor som er det våpenet man har (det eneste?), og som også gir lederen din ammunisjon i krigen om med ressurser, hvis lederen din velger å bruke dem sånn.

Finnes det ikke avvik har det ikke skjedd. Da kan du også vise til avvikene når foreldrene tar kontakt (som hint hint ta kontakt med tilsynsmyndighetene). 

Og du kan vise til avvikene i ditt avskjedsbrev, sykemelding, eller når skademeldingene kommer.

Anonymkode: 98eea...6c2

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som lærer er jeg nesten sikker på at ledelsen på skolen ikke lot lærerne være med. For selvom kurset er gratis må det settes inn vikar for læreren på skolen. Jeg ble tilbudt kurs av adhd foreningen gjennom en foresatt. Jeg fikk ikke lov til å delta fordi de ikke kunne sette inn en vikar for meg. 

Anonymkode: 7bcf0...1bc

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Avvik, avvik, avvik, gjerne referer til lovparagrafer. Selv om de lukkes så skaper de et papirspor som er det våpenet man har (det eneste?), og som også gir lederen din ammunisjon i krigen om med ressurser, hvis lederen din velger å bruke dem sånn.

Finnes det ikke avvik har det ikke skjedd. Da kan du også vise til avvikene når foreldrene tar kontakt (som hint hint ta kontakt med tilsynsmyndighetene). 

Og du kan vise til avvikene i ditt avskjedsbrev, sykemelding, eller når skademeldingene kommer.

Anonymkode: 98eea...6c2

Jeg vet ikke hva jeg skal skrive avvik på, for dette er «normalen». Skriver avvik på de mest alvorlige hendelsene, der elever trakasserer meg eller kollegaer, der de tar kvelertak og drapstruer. Men å hoppe på pulter, gi blaffen i beskjeder og springe rundt i klasserommet er helt «hverdags» hos oss. Da får jeg beskjed om at «noe må du tåle» og at jeg må bli bedre på klasseledelse eller relasjoner. Da snakker vi selvsagt relasjoner til de med adferdsproblemer, adhd eller autisme, ikke de vanlige elevene. Avvikene lukkes nesten med en gang de er mottatt og det slår alltid tilbake på meg. At jeg ikke har vært i forkant av volden eller utageringen. 

Men enig i at de er god dokumentasjon til den dagen jeg blir langtidssykemeldt eller utvikler PTSD.

• Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi trenger flere spesialskoler! Enhetsskolen er en vits, det kryr av elever som ikke har noe å gjøre i et vanlig klasserom - og som hadde hatt det mye bedre på et sted hvor ting er mer tilpasset.

Anonymkode: 76a02...207

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som lærer er jeg nesten sikker på at ledelsen på skolen ikke lot lærerne være med. For selvom kurset er gratis må det settes inn vikar for læreren på skolen. Jeg ble tilbudt kurs av adhd foreningen gjennom en foresatt. Jeg fikk ikke lov til å delta fordi de ikke kunne sette inn en vikar for meg. 

Men skolen kunne sagt ja til at ansatte fra senter for epilepsi kom. Her tilbude de de. Og det og sa de nei til. Mente de klarte dette fint selv 

AnonymBruker
Skrevet

Læreren vi hadde valgte plutselig å dra til syden enn å være med på kurs,  nektet også å ta til seg informasjon fra stat.ped men presterte likevel å klage på urolig barn🙄

Anonymkode: be449...9f8

Skrevet

Problemet er at man nedprioriterer spesialundervisning samtidig som skolen blir vanskeligere og vanskeligere for nevroatypiske barn. Jeg fikk selv ADHD diagnosen som voksen, og da jeg fortalte det til tidligere lærer sa han at jeg hadde vært den roligste eleven i klassen hans. Gikk også ut av høyere utdanning på prestisjeskole i utlandet som en av de beste elevene. Slekten min er full av ADHD og ingen har vært bråkete elever. Alle fikk diagnosen som voksne 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som tidligere elev med autisme og adhd skremmer det meg at en lærer skjærer alle så over en kam som i dette inlegget.

Mannen min har samme diagnoser, det har også broren hans og ene søstra mi. 4/4 har greid seg helt fint gjennom hele skoleveien uten voldshendelser eller andre avvik av typene du beskriver. En av oss fire fikk tilrettelegging som ekstra tid på prøver men tre av fire fikk diagnosene noen tiår etter å være ferdige i skolen. 
At lærere ikke vet at det er variasjoner men mener alle med autisme og adhd eller alle nevromangfoldige fortjener å kastes ut av samfunnet er bare trist.

Historieløst også, du vet åpenbart ingenting om hvordan de spesialskolene faktisk fungerte.

Så heldig at din sønn sine diagnoser ikke også betyr atferdsproblem. Det er jo ikke diagnosene som er problemet, men oppførselen som gjerne er knyttet til diagnosen.  En lærer med 25 + elever kan ikke forventes å ta så mye individuelle hensyn selv med spes ped. 

Anonymkode: 5e194...a28

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

er det mulig.... 

Anonymkode: 0973d...28d

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Og her har vi skole-Norge på sitt beste. Har opplevd det samme som lærer. Skolene sier nei, vi trengs på skolen. Men vi trenger disse tilbudene sårt. Og så må jeg si meg enig med TS. Det er akkurat sånn det er her og. Etter 8 år i yrket har jeg endelig tatt en etterutdanning som gir meg muligheten til å ha grupper med færre elever fremfor fulle klasser. Det kveler meg helt, denne ressursmangelen og tenåringer med pauseår.  Det blir bare en ekstra å passe på.

Anonymkode: 13b3c...478

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

er det mulig.... 

Anonymkode: 0973d...28d

Noen ser ikke ting ut fra samtiden, men fortiden. Dagens spes ped lærere har hrkt annen mulighet til tilpasning - om tid og det er ikke nok tid og uten forstyrrelser i dagens skole. Kravene til dagens elever er mye større og dermed så vil flere slite 

Anonymkode: 5e194...a28

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...