Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. august Populært innlegg #1 Skrevet 18. august Jeg er lærer og er på gråten etter første dag med elevene. Jeg vet at det er tidlig å si at dette knekker meg, men det var helt grusomt. Ungene var høyt og lavt, det var i det hele tatt helt Texas der. Min kollega sa det samme, hun fortalte også om at hun måtte heve stemmen sin flere ganger i løpet av bare første time. Vi går i gang med en ny klasse på mellomtrinnet begge to. Både jeg og kollegaen min har ca 10 års erfaring. Ingen av oss er nyutdannede eller usikre på hva læreryrket innebærer. Men likevel tok en 3-4 av elevene med diagnoser innen adferd og autisme knekken på oss. Dette er ikke greit. Jeg takler ikke situasjoner med de såkalte nervoatypiske elevene. Jeg har ingen problemer med å tilrettelegge for de med lese- og skrivevansker, de med generelle lærevansker, de som blir mobbet osv. Men elever med adferdsproblemer så alvorlige at de kan ta kvelertak på andre bare jeg snur ryggen til, de som har såpass sterk adhd at de ikke greier å sitte stille ett sekund og nekter å forlate klasserommet for å ta pauser de er anbefalt av PPT. Eller de med «høytfungerende» autisme som har en helt annen virkelighetsforståelse enn gjennomsnittet. De kan bli trigget av mønstret på t-skjorta til en medelev, det kan være nok til et utbrudd. Det utbruddet er såpass alvorlig at resten av klassen må «evakueres» til et annet rom. Dette er hverdagen på en helt normal norsk barneskole, der 80% av elevene er etnisk norske, før noen tar ut innvandrerkortet. Jeg takler ikke dette lenger. Jeg klarer ikke å stå i den situasjonen mer, der jeg er alene med 25 barn, derav 2 har sterk adhd og 2 er på autisme spektret. Dette tar knekken på meg snart. Jeg kan ta de vanlige elevene på strak arm, men ikke disse. Og nei vi trenger ikke flere lærere i klasserommet. Vi trenger rett og slett spesialundervisningstilbud til de elevene som har adhd så sterk at de ikke greier å være i et klasserom. Jeg tenker de med autisme og adferdsproblemer hadde hatt godt av eget tilpasset tilbud. Jeg kan fint ha 30 elever alene, så lenge ingen av dem har ADHD og autisme. Jeg er ikke spesialpedagog og overhode ikke vernepleier. Jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe en med sterk adhd og autisme. Jeg har ikke kompetanse til å takle og avverge voldshandlinger, min utdanning gir meg kompetanse til å undervise i vanlige skolefag, og tilrettelegge for lese - og skrivevansker, IKKE adferdsvansker og avverge grov vold. Dette er grunnen til at jeg føler at spesialskoler må tilbake. Den vanlige nærskolen er ikke nok til å gi alle den utdanningen de har krav på. For å ikke snakke om trygt læringsmiljø og oppfølging. Denne ideen om «fellesskolen» fungerer ikke i praksis, selvom det høres så flott ut på papiret. Og de ressursene som skulle hjelpe alle innenfor samme skole, eksisterer ikke. Det vi har er vanlige lærere, og PPT som sitter i møte med oss 1-2 ganger i måneden. Vi har ikke spesialpedagoger, ikke vernepleiere og hvert fall ikke psykologer. I hverdagen er det meg og 25 unger, derav 4 -5 ikke fungerer i normale klasserom. Det laget rundt elevene som alle snakker om, finnes ikke. Går det ordentlig galt, skriver vi mange nok avvik får vi inn en helt ufaglært 19 åring med friår fra videregående som «ressurs». Jeg har enda til gode å se en faglært ressursperson til å følge opp elever med adferdsproblemer. Jeg som lærer kan alltids søke meg vekk fra yrket. Men denne fellesskolen er ikke bra for samfunnet vårt, hverken for de «vanlige» elevene som får undervisningen ødelagt daglig, men heller ikke for de atypiske elevene med diagnoser. De blir de store taperne, når de ikke får den hjelpen de trenger og bare dyttes gjennom ett system som ikke er godt for dem. Utagerende adferd er jo et skrik om hjelp, de utagerer fordi vi ikke har kompetanse til å håndtere dem. Dette er mitt ståsted som barneskolelærer. Hva tenker du som forelder? Er skolen for alle? Tenker du at absolutt alle skal få gå på den samme skolen og få det samme tilbudet? Anonymkode: 7bcf0...1bc 14 21 29
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august Ser den at en ikke klarer alt. Men det jeg syns er mest skremmende ut fra mitt ståsted sted med å hatt 2 barn gjennom skole løpet med dysleksi og epilepsi. Er at når lærere blir tilbudt kurs på eks epilepsi senteret og skole får tilbud at pedagoger fra senter for epilepsi tilbyr å komme å være til stede i 14 dager å veilede, gi kurs osv at de sier nei. Svarer de kan nok , de vet hva de ska gjøre, de vet alternativet måter å lære. Nekter å la elever bruke diktering selv om ppt anbefaler, med begrunnelse: det blir forskjell behandling. Da var det vondt å stå der og vi satt dermed mange timer hver efta med skole arbeid for at ungene skulle lære det de skulle, som igjen gikk utover all fritid. For vi mente at skolearbeid måtte vi jobbe med for å kunne lære seg stoffet og det de skulle igjenom. Var så ille en periode vi vurderte hjemme undervisning siden da kunne vi i hvertfall få eftan fri. Men så var det det sosiale med skolen og som vi følte var rett. Våres barn sa rett ut: vi skulle ønske vi kunne gå på skolen på sse, vi fikk gjort like mye der selv om vi hadde kortere skole dag, at vi fikk pauser osv. Årsak der var det lærere og pedagoger som så barna/ungdommen, de så fagene de var sterke i og fagene de trengte mer støtte i Anonymkode: 95891...c79 2 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august Nei, skolen er ikke for alle. Om den burde være det, kan jo diskuteres. Den må i så fall se veldig annerledes ut enn i dag. Barnet mitt med barneautisme, ADHD og et par diagnoser til, har aldri hatt det bra på skolen. Hadde det eksistert et tilgjengelig spesialtilbud, hadde det vært et åpenbart førstevalg. I stedet ble det år på år med en skole som gjorde så godt den kunne, men ikke hadde kompetansen og ressursene barnet må ha. Og til slutt kræsj og fullstendig skolefravær, i tillegg til forverret fungering på grunn av langvarig belastning. Anonymkode: d6f2b...c56 9 10 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august Jeg synes vi bør diskutere dette mye mer, og heller mot at vi bør differensiere skolen mer. Kan ikke forstå at det er til beste for barna som sliter heller, å være i en kategori som ødelegger for klassen, og så få de reaksjonene fra omgivelsene som det medfører. Å hele tiden å falle utenfor, å ikke få til det de andre får til, gjør ikke noe godt for selvfølelsen og utviklingen. Og det er skremmende for de elevene som hører etter og har respekt for høy stemme å måtte forholde seg til dette daglig. De vanskelige elevene er ofte også skumle for elevene som er mer følsomme. Anonymkode: b5044...33f 17 6
AnonymBruker Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august Jeg syns du burde skrive akkurat det du gjør her til politikerene våre, staten, avisen.. hvor som helst hvor du kan påvirke systemet. De rette folkene må få høre det. Ikke oss på kg for her skjer det ingenting. Som mor til to nevroatypiske barn så skjønner jeg frustrasjonen din så godt. Vi har så mange ganger ønsket at det fantes andre tilbud. At spesialskolene fortsatt eksisterte. At barna skulle få den «tilrettelagte opplæringen» de har behov for. Men nei de skal presses inn i normalen uten at de har forutsetningene til å klare det. Skriv et leserinnlegg i avisen eller noe. Vis hvordan realiteten er. For vi foreldre blir hvert fall ikke hørt når det kommer til disse tingene. Anonymkode: 0f422...382 15 7 5
AnonymBruker Skrevet 18. august #6 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ser den at en ikke klarer alt. Men det jeg syns er mest skremmende ut fra mitt ståsted sted med å hatt 2 barn gjennom skole løpet med dysleksi og epilepsi. Er at når lærere blir tilbudt kurs på eks epilepsi senteret og skole får tilbud at pedagoger fra senter for epilepsi tilbyr å komme å være til stede i 14 dager å veilede, gi kurs osv at de sier nei. Svarer de kan nok , de vet hva de ska gjøre, de vet alternativet måter å lære. Nekter å la elever bruke diktering selv om ppt anbefaler, med begrunnelse: det blir forskjell behandling. Da var det vondt å stå der og vi satt dermed mange timer hver efta med skole arbeid for at ungene skulle lære det de skulle, som igjen gikk utover all fritid. For vi mente at skolearbeid måtte vi jobbe med for å kunne lære seg stoffet og det de skulle igjenom. Var så ille en periode vi vurderte hjemme undervisning siden da kunne vi i hvertfall få eftan fri. Men så var det det sosiale med skolen og som vi følte var rett. Våres barn sa rett ut: vi skulle ønske vi kunne gå på skolen på sse, vi fikk gjort like mye der selv om vi hadde kortere skole dag, at vi fikk pauser osv. Årsak der var det lærere og pedagoger som så barna/ungdommen, de så fagene de var sterke i og fagene de trengte mer støtte i Anonymkode: 95891...c79 Min sønn gikk noen dager på skolen til SSE. De fortalte at en lærer hadde takket ja til tilbudet deres, men hennes skole sa nei. Hun dro og betalte alt selv. Anonymkode: 1a833...810 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #7 Skrevet 18. august Som tidligere elev med autisme og adhd skremmer det meg at en lærer skjærer alle så over en kam som i dette inlegget. Mannen min har samme diagnoser, det har også broren hans og ene søstra mi. 4/4 har greid seg helt fint gjennom hele skoleveien uten voldshendelser eller andre avvik av typene du beskriver. En av oss fire fikk tilrettelegging som ekstra tid på prøver men tre av fire fikk diagnosene noen tiår etter å være ferdige i skolen. At lærere ikke vet at det er variasjoner men mener alle med autisme og adhd eller alle nevromangfoldige fortjener å kastes ut av samfunnet er bare trist. Historieløst også, du vet åpenbart ingenting om hvordan de spesialskolene faktisk fungerte. Anonymkode: 58a93...bca 12 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #8 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Min sønn gikk noen dager på skolen til SSE. De fortalte at en lærer hadde takket ja til tilbudet deres, men hennes skole sa nei. Hun dro og betalte alt selv. Anonymkode: 1a833...810 Viser hvordan enkelte skole ledelse og kommune er. Rett og slett utrolig at når en lærer får slikt tilbud og ledelse sier nei. At de ikke da ser hvor mye dette kan ha å si for hele skolen . Utrolig bra av den læreren, synd at ho måtte betale selv Anonymkode: 95891...c79 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #9 Skrevet 18. august Avvik, avvik, avvik, gjerne referer til lovparagrafer. Selv om de lukkes så skaper de et papirspor som er det våpenet man har (det eneste?), og som også gir lederen din ammunisjon i krigen om med ressurser, hvis lederen din velger å bruke dem sånn. Finnes det ikke avvik har det ikke skjedd. Da kan du også vise til avvikene når foreldrene tar kontakt (som hint hint ta kontakt med tilsynsmyndighetene). Og du kan vise til avvikene i ditt avskjedsbrev, sykemelding, eller når skademeldingene kommer. Anonymkode: 98eea...6c2 6 6
AnonymBruker Skrevet 18. august #10 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser den at en ikke klarer alt. Men det jeg syns er mest skremmende ut fra mitt ståsted sted med å hatt 2 barn gjennom skole løpet med dysleksi og epilepsi. Er at når lærere blir tilbudt kurs på eks epilepsi senteret og skole får tilbud at pedagoger fra senter for epilepsi tilbyr å komme å være til stede i 14 dager å veilede, gi kurs osv at de sier nei. Svarer de kan nok , de vet hva de ska gjøre, de vet alternativet måter å lære. Nekter å la elever bruke diktering selv om ppt anbefaler, med begrunnelse: det blir forskjell behandling. Da var det vondt å stå der og vi satt dermed mange timer hver efta med skole arbeid for at ungene skulle lære det de skulle, som igjen gikk utover all fritid. For vi mente at skolearbeid måtte vi jobbe med for å kunne lære seg stoffet og det de skulle igjenom. Var så ille en periode vi vurderte hjemme undervisning siden da kunne vi i hvertfall få eftan fri. Men så var det det sosiale med skolen og som vi følte var rett. Våres barn sa rett ut: vi skulle ønske vi kunne gå på skolen på sse, vi fikk gjort like mye der selv om vi hadde kortere skole dag, at vi fikk pauser osv. Årsak der var det lærere og pedagoger som så barna/ungdommen, de så fagene de var sterke i og fagene de trengte mer støtte i Anonymkode: 95891...c79 Som lærer er jeg nesten sikker på at ledelsen på skolen ikke lot lærerne være med. For selvom kurset er gratis må det settes inn vikar for læreren på skolen. Jeg ble tilbudt kurs av adhd foreningen gjennom en foresatt. Jeg fikk ikke lov til å delta fordi de ikke kunne sette inn en vikar for meg. Anonymkode: 7bcf0...1bc 14 1 5
AnonymBruker Skrevet 18. august #11 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Avvik, avvik, avvik, gjerne referer til lovparagrafer. Selv om de lukkes så skaper de et papirspor som er det våpenet man har (det eneste?), og som også gir lederen din ammunisjon i krigen om med ressurser, hvis lederen din velger å bruke dem sånn. Finnes det ikke avvik har det ikke skjedd. Da kan du også vise til avvikene når foreldrene tar kontakt (som hint hint ta kontakt med tilsynsmyndighetene). Og du kan vise til avvikene i ditt avskjedsbrev, sykemelding, eller når skademeldingene kommer. Anonymkode: 98eea...6c2 Jeg vet ikke hva jeg skal skrive avvik på, for dette er «normalen». Skriver avvik på de mest alvorlige hendelsene, der elever trakasserer meg eller kollegaer, der de tar kvelertak og drapstruer. Men å hoppe på pulter, gi blaffen i beskjeder og springe rundt i klasserommet er helt «hverdags» hos oss. Da får jeg beskjed om at «noe må du tåle» og at jeg må bli bedre på klasseledelse eller relasjoner. Da snakker vi selvsagt relasjoner til de med adferdsproblemer, adhd eller autisme, ikke de vanlige elevene. Avvikene lukkes nesten med en gang de er mottatt og det slår alltid tilbake på meg. At jeg ikke har vært i forkant av volden eller utageringen. Men enig i at de er god dokumentasjon til den dagen jeg blir langtidssykemeldt eller utvikler PTSD. Anonymkode: 7bcf0...1bc 3 9 4
AnonymBruker Skrevet 18. august #12 Skrevet 18. august Vi trenger flere spesialskoler! Enhetsskolen er en vits, det kryr av elever som ikke har noe å gjøre i et vanlig klasserom - og som hadde hatt det mye bedre på et sted hvor ting er mer tilpasset. Anonymkode: 76a02...207 19 4
AnonymBruker Skrevet 18. august #13 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Som lærer er jeg nesten sikker på at ledelsen på skolen ikke lot lærerne være med. For selvom kurset er gratis må det settes inn vikar for læreren på skolen. Jeg ble tilbudt kurs av adhd foreningen gjennom en foresatt. Jeg fikk ikke lov til å delta fordi de ikke kunne sette inn en vikar for meg. Anonymkode: 7bcf0...1bc Men skolen kunne sagt ja til at ansatte fra senter for epilepsi kom. Her tilbude de de. Og det og sa de nei til. Mente de klarte dette fint selv Anonymkode: 95891...c79
AnonymBruker Skrevet 18. august #14 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser den at en ikke klarer alt. Men det jeg syns er mest skremmende ut fra mitt ståsted sted med å hatt 2 barn gjennom skole løpet med dysleksi og epilepsi. Er at når lærere blir tilbudt kurs på eks epilepsi senteret og skole får tilbud at pedagoger fra senter for epilepsi tilbyr å komme å være til stede i 14 dager å veilede, gi kurs osv at de sier nei. Svarer de kan nok , de vet hva de ska gjøre, de vet alternativet måter å lære. Nekter å la elever bruke diktering selv om ppt anbefaler, med begrunnelse: det blir forskjell behandling. Da var det vondt å stå der og vi satt dermed mange timer hver efta med skole arbeid for at ungene skulle lære det de skulle, som igjen gikk utover all fritid. For vi mente at skolearbeid måtte vi jobbe med for å kunne lære seg stoffet og det de skulle igjenom. Var så ille en periode vi vurderte hjemme undervisning siden da kunne vi i hvertfall få eftan fri. Men så var det det sosiale med skolen og som vi følte var rett. Våres barn sa rett ut: vi skulle ønske vi kunne gå på skolen på sse, vi fikk gjort like mye der selv om vi hadde kortere skole dag, at vi fikk pauser osv. Årsak der var det lærere og pedagoger som så barna/ungdommen, de så fagene de var sterke i og fagene de trengte mer støtte i Anonymkode: 95891...c79 Læreren vi hadde valgte plutselig å dra til syden enn å være med på kurs, nektet også å ta til seg informasjon fra stat.ped men presterte likevel å klage på urolig barn🙄 Anonymkode: be449...9f8
Majer Skrevet 18. august #15 Skrevet 18. august Problemet er at man nedprioriterer spesialundervisning samtidig som skolen blir vanskeligere og vanskeligere for nevroatypiske barn. Jeg fikk selv ADHD diagnosen som voksen, og da jeg fortalte det til tidligere lærer sa han at jeg hadde vært den roligste eleven i klassen hans. Gikk også ut av høyere utdanning på prestisjeskole i utlandet som en av de beste elevene. Slekten min er full av ADHD og ingen har vært bråkete elever. Alle fikk diagnosen som voksne 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #16 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Som tidligere elev med autisme og adhd skremmer det meg at en lærer skjærer alle så over en kam som i dette inlegget. Mannen min har samme diagnoser, det har også broren hans og ene søstra mi. 4/4 har greid seg helt fint gjennom hele skoleveien uten voldshendelser eller andre avvik av typene du beskriver. En av oss fire fikk tilrettelegging som ekstra tid på prøver men tre av fire fikk diagnosene noen tiår etter å være ferdige i skolen. At lærere ikke vet at det er variasjoner men mener alle med autisme og adhd eller alle nevromangfoldige fortjener å kastes ut av samfunnet er bare trist. Historieløst også, du vet åpenbart ingenting om hvordan de spesialskolene faktisk fungerte. Anonymkode: 58a93...bca Så heldig at din sønn sine diagnoser ikke også betyr atferdsproblem. Det er jo ikke diagnosene som er problemet, men oppførselen som gjerne er knyttet til diagnosen. En lærer med 25 + elever kan ikke forventes å ta så mye individuelle hensyn selv med spes ped. Anonymkode: 5e194...a28 23
AnonymBruker Skrevet 18. august #17 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Som tidligere elev med autisme og adhd skremmer det meg at en lærer skjærer alle så over en kam som i dette inlegget. Mannen min har samme diagnoser, det har også broren hans og ene søstra mi. 4/4 har greid seg helt fint gjennom hele skoleveien uten voldshendelser eller andre avvik av typene du beskriver. En av oss fire fikk tilrettelegging som ekstra tid på prøver men tre av fire fikk diagnosene noen tiår etter å være ferdige i skolen. At lærere ikke vet at det er variasjoner men mener alle med autisme og adhd eller alle nevromangfoldige fortjener å kastes ut av samfunnet er bare trist. Historieløst også, du vet åpenbart ingenting om hvordan de spesialskolene faktisk fungerte. Anonymkode: 58a93...bca er det mulig.... Anonymkode: 0973d...28d 20
AnonymBruker Skrevet 18. august #18 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Min sønn gikk noen dager på skolen til SSE. De fortalte at en lærer hadde takket ja til tilbudet deres, men hennes skole sa nei. Hun dro og betalte alt selv. Anonymkode: 1a833...810 Og her har vi skole-Norge på sitt beste. Har opplevd det samme som lærer. Skolene sier nei, vi trengs på skolen. Men vi trenger disse tilbudene sårt. Og så må jeg si meg enig med TS. Det er akkurat sånn det er her og. Etter 8 år i yrket har jeg endelig tatt en etterutdanning som gir meg muligheten til å ha grupper med færre elever fremfor fulle klasser. Det kveler meg helt, denne ressursmangelen og tenåringer med pauseår. Det blir bare en ekstra å passe på. Anonymkode: 13b3c...478 6
AnonymBruker Skrevet 18. august #19 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): er det mulig.... Anonymkode: 0973d...28d Noen ser ikke ting ut fra samtiden, men fortiden. Dagens spes ped lærere har hrkt annen mulighet til tilpasning - om tid og det er ikke nok tid og uten forstyrrelser i dagens skole. Kravene til dagens elever er mye større og dermed så vil flere slite Anonymkode: 5e194...a28 2
Luringa Skrevet 18. august #20 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Som lærer er jeg nesten sikker på at ledelsen på skolen ikke lot lærerne være med. For selvom kurset er gratis må det settes inn vikar for læreren på skolen. Jeg ble tilbudt kurs av adhd foreningen gjennom en foresatt. Jeg fikk ikke lov til å delta fordi de ikke kunne sette inn en vikar for meg. Anonymkode: 7bcf0...1bc Dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå