Gå til innhold

Gjerrig Venninne vil ha tilbake en rødvin etter en kjempe dyr fest😬

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg utrolig gjerrige venner eller hva?

Var en stor bursdag med alt inkludert med fancy mat og masse drikke til alle. Mer enn hva man serverer i et bryllup av alkohol. Dobbelt minst. Det var raust.
Det var ingen kleskode utenom helt vanlig sommerlige antrekk, så var ingen som trengte å kjøpe nye fancy klær eller reise langt. 
Jeg har brukt en hel lønning. Det sto spesifisert i invitasjonen hva de skulle få. Både mat og drikke. 
Nære venner kom med skikkelig kjipe gaver, ikke at jeg forventet dyre- men i det minste noe som var litt personlig. Det ble blomster og noe fra normal og nille. Dette er folk med greit med penger. De er nære gode venner. 
En ga en personlig ting jeg ble veldig glad for. Ellers bare ræl! 

Så kom det fra den ene venninne at hun ville ha tilbake en billig rødvin hun hadde glemt å ta med seg hjem. Da snakker vi en 120 kr vin 😱 Det har aldri skjedd at jeg har feks tatt med meg vin tilbake fra en fest, hyttetur eller hva det måtte være. Ta med en kjip vin hjem igjen? What?
 Jeg er så satt ut av så gjerrige folk. Den samme venninnen var nettopp på en av de dyreste restaurantene med 5 retter. Så står jo ikke på økonomien heller. 

Nære venner får jo alltid en bra gave og det er gjennomtenkt. Fristet til å ta med en rødvinsboks og ta med halve hjem fra hun som skal ha vinen sin til 120 kr på hennes bursdag og en drit kjip gave. De synes festen var kjempe bra og det er så klart det aller viktigste at vi har kost oss, men jeg kommer ikke over denne gjerrigheten. 

Anonymkode: 825df...e31

• Liker 11
  • Hjerte 20
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt henne vinen tilbake og avsluttet vennskapet. 

Anonymkode: f1e80...0a9

• Liker 28
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

jeg ville også svart "bare komme å hente, jeg drikker ikke den sorten da jeg syns den er billig" 😝 

Anonymkode: 87008...582

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Bare test henne litt. Si at den vinen, den gikk med (noen andre drakk resten) eller at den ble dårlig så du helte den ut. Reaksjonen du får er en indikasjon på hva slags vennskap det egentlig er. 

Anonymkode: 90f4c...de6

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvis alt var inkludert, hvorfor hadde hun med en flaske vin i utgangspunktet?

• Liker 14
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Var en stor bursdag med alt inkludert med fancy mat og masse drikke til alle. Mer enn hva man serverer i et bryllup av alkohol. Dobbelt minst. Det var raust.
Det var ingen kleskode utenom helt vanlig sommerlige antrekk, så var ingen som trengte å kjøpe nye fancy klær eller reise langt. 
Jeg har brukt en hel lønning. Det sto spesifisert i invitasjonen hva de skulle få. Både mat og drikke. 
Nære venner kom med skikkelig kjipe gaver, ikke at jeg forventet dyre- men i det minste noe som var litt personlig. Det ble blomster og noe fra normal og nille. Dette er folk med greit med penger. De er nære gode venner. 

Så kom det fra den ene venninne at hun ville ha tilbake en billig rødvin hun hadde glemt å ta med seg hjem. Da snakker vi en 120 kr vin 😱 Det har aldri skjedd at jeg har feks tatt med meg vin tilbake fra en fest, hyttetur eller hva det måtte være. Ta med en kjip vin hjem igjen? What?
 Jeg er så satt ut av så gjerrige folk. Den samme venninnen var nettopp på en av de dyreste restaurantene med 5 retter. Så står jo ikke på økonomien heller. 

Nære venner får jo alltid en bra gave og det er gjennomtenkt. Fristet til å ta med en rødvinsboks og ta med halve hjem fra hun som skal ha vinen sin til 120 kr på hennes bursdag og en drit kjip gave. De synes festen var kjempe bra og det er så klart det aller viktigste at vi har kost oss, men jeg kommer ikke over denne gjerrigheten. 

Hvor nære er egentlig disse vennene? Er det kun du som mener de er nære deg, også er du mer perifer for dem?

Anonymkode: c26b3...69c

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjerrighet er sjokkerende. Du har ikke noe annet valg enn å komme over det. Gi tilbake flaska og fokuser annerledes. Hva skal du ta henne på? Det er jo hennes rødvin. Det blir bare tull. Hvis hun ellers er en veldig god venn må du bare se forbi det, evnt. kommentere det en gang hvor det går utover andre. Hvis hun ikke er en av de beste så fokuser på de andre vennene i stedet. Man har ulike venner i ulike doser, alt ettersom hvor godt man passer sammen.

Anonymkode: 16e56...c70

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi henne vinen tilbake og så neste gang kanskje ikke bruke opp en hel månedslønn på noe du ikke blir fornøyd med siden du sier at alle unntatt 1 hadde med ræva gave til deg. Høres ut som du lever et veldig materialistisk liv hvor penger er alt

Anonymkode: 7bb82...5c9

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Grådigheten lenge leve, hadde jeg vært venner med noen som henger ut vennene sine pga ei billig flaske vin, og kaller det gjerrig, så hadde nok det vennskapet vært over. Da denne personen hadde vært for umoden og for grådig. 

Anonymkode: 0c817...f32

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det var ditt eget valg å bruke så mye penger på et selskap. Gjestene skylder deg ikke noe.

Å få blomster i gave er helt normalt, og ikke noe å være misfornøyd over. 

Anonymkode: 32ca4...aab

• Liker 23
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok alkoholiker.

Anonymkode: b539c...5a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du har litt høye forventninger til hva gaver angår. Jeg er skikkelig dårlig på gaver og folk har det meste fra før. Jeg ville gått for en blomst. Hvis du hadde sagt noe nylig du ønsket deg, ville jeg gitt det. Men å dikte opp ræl til folk jeg ikke kjenner på den måten, det gjør jeg ikke. Det er en form for mentalt arbeid som koster mer enn det smaker. Da er det bedre folk går sammen om noe skikkelig.

Med mindre du var min aller nærmeste venninne, eller partner, så hadde jeg ikke visst hva jeg skulle gitt, og ofte jeg ikke vet hva jeg skal gi dem heller! Eller jeg gir dem gaver for opp mot femtenhundre kroner og det gjør jeg ikke til noen som skal ha et hageselskap. 

Anonymkode: 0e137...d1b

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Gi tilbake og legg deg på samme nivå og vurder vennskapet - hadde en familie som ba om overnatting ei natt for to av dem for noen år siden - de kom fem stk og ble fra fredag- mandag- spiste meg ut av huset og bidro med et polaroidfoto som takk - kaka var da de. Sto etter jeg hadde dratt på jobb og hadde tømt kjøleskapet før de dro for ha mat på veg hjem - ( lege og økonom - jeg er alenemor ) 

Anonymkode: 2c3bd...964

• Liker 2
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare sagt jeg ikke vet hvor den er, hun må passe på sine egne eiendeler. 
For de andre så vet du jo nå hvilket nivå du kan legge deg på når det kommer til gaver. Penger spart😁

Anonymkode: 6dfc6...3d4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes du har litt høye forventninger til hva gaver angår. Jeg er skikkelig dårlig på gaver og folk har det meste fra før. Jeg ville gått for en blomst. Hvis du hadde sagt noe nylig du ønsket deg, ville jeg gitt det. Men å dikte opp ræl til folk jeg ikke kjenner på den måten, det gjør jeg ikke. Det er en form for mentalt arbeid som koster mer enn det smaker. Da er det bedre folk går sammen om noe skikkelig.

Med mindre du var min aller nærmeste venninne, eller partner, så hadde jeg ikke visst hva jeg skulle gitt, og ofte jeg ikke vet hva jeg skal gi dem heller! Eller jeg gir dem gaver for opp mot femtenhundre kroner og det gjør jeg ikke til noen som skal ha et hageselskap. 

Får også inntrykk av at du selv er en som har gaver som kjærlighetsspråk og er god på gaver, og kanskje det gjør at du tenker at det er lettere for andre å finne på gaver. Det er det altså ikke. 

Men hadde satt pris på om du kunne nevne 10 forskjellige ting det hadde vært fint å få i gave (regner med det var 10+ i bursdagen din). 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gi tilbake og legg deg på samme nivå og vurder vennskapet - hadde en familie som ba om overnatting ei natt for to av dem for noen år siden - de kom fem stk og ble fra fredag- mandag- spiste meg ut av huset og bidro med et polaroidfoto som takk - kaka var da de. Sto etter jeg hadde dratt på jobb og hadde tømt kjøleskapet før de dro for ha mat på veg hjem - ( lege og økonom - jeg er alenemor ) 

Anonymkode: 2c3bd...964

Disse folkene er noe langt annet enn å spør om å få tilbake en flaske vin til 120 kr, som TS uansett synes er for billig. Du må ha en ryggrad, hadde dette skjedd meg hadde jeg ringt dem tilbake og fortalt hvor frekk de var og sendt et vipps-krav for 1500 kr. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Amys skrev (8 minutter siden):

Hvis alt var inkludert, hvorfor hadde hun med en flaske vin i utgangspunktet?

Dette er det man gjør når man blir invitert.  Man har med seg en flaske vin eller hva det måtte være til seg selv. 

Skikk og bruk. Helt vanlig norm i storbyene. 
Og nei. Jeg er ikke materialistisk 😅- helt motsatt og jeg har heller ikke mye penger. Jeg har spart opp til dette fordi jeg ville glede alle.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor ta sånn på vei for en flaske vin?

Du valgte selv å spandere alt.

Anonymkode: e1380...a5c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare test henne litt. Si at den vinen, den gikk med (noen andre drakk resten) eller at den ble dårlig så du helte den ut. Reaksjonen du får er en indikasjon på hva slags vennskap det egentlig er. 

Anonymkode: 90f4c...de6

Har aldri skjønt folk som oppfordrar andre til å ljuge. Det seier så alt for mykje om ein person. Dessutan merkar dei fleste at dei vert loge for, reaksjonen vert soleis der etter.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er det man gjør når man blir invitert.  Man har med seg en flaske vin eller hva det måtte være til seg selv. 

Skikk og bruk. Helt vanlig norm i storbyene. 
Og nei. Jeg er ikke materialistisk 😅- helt motsatt og jeg har heller ikke mye penger. Jeg har spart opp til dette fordi jeg ville glede alle.

Høres ut som en kombinasjon. Jeg er enig i at man tar med en fin gave til sine nærmeste. Eller at man legger litt i den. Men at det ikke er gjennomtenkt kan være mange grunner. Blomster er jo også en verdig gave? Eller er poenget at disse også er fra rema liksom og så en ansiktsmaske fra nille typ? Ja, jeg er enig i at det er kjipt hvis de ellers har greit med penger. Men mener du at alle gjestene burde hatt med vertsgave også? Det er ikke naturlig for alle. Jeg har ikke vokst opp sånn og visste ikke det var vanlig før jeg sto i et selskap som den eneste uten. Synes det høres litt ut som det er enkelt å trå feil hos deg, men mulig det er et mønster? Akkurat det med vinflaska synes jeg uansett er teit.

Anonymkode: 16e56...c70

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...