AnonymBruker Skrevet 18. august #1 Skrevet 18. august Generelt sett er det en selvfølge å både kreve og å betale bidrag for barn dersom tallene sier at det er rett. Saken er bare litt komplisert. Faren til barnet var utro med meg. Han får lov av samboeren, så ikke kom med moralens pekefinger på den biten. Barnet ble unnfanget og født, men han nekter å fortelle samboer og barn at dette barnet eksisterer. Jeg har vært tålmodig og ikke lagt meg mye oppi det, for han skal fortelle når tiden er inne. Han er ikke registrert som far, og han betaler ikke noe. Hver eneste mnd går jeg glipp av penger, penger jeg sårt trenger. Han tjener det doble av min inntekt. Har ikke råd til å holde på denne hemmeligheten mer. Moralen ovenfor barnet er en annen diskusjon, det er ikke temaet jeg tar opp. Om jeg melder navnet inn til nav og krever bidrag blir det sikkert bråk, er det bedre å leve i ro med dårlig økonomi? Hva ville DU gjort? Anonymkode: 9fe35...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august Jeg ville krevd bidrag gjennom NAV. Betales det ikke, blir det bidragsgjeld. Anonymkode: 8cf1a...b1f 12 9
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august Gitt f.. og hevet kravet. Tjener ingenting på å være grei. Anonymkode: 06846...a2a 4 3
firetoen Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august Selvfølgelig skal han registeres som far og betale bidrag. Er ikke noe å lure på en gang! 10 1 6
AnonymBruker Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august Dette er hans problem. Du krever bidrag og så får han ordne opp på sin kant, for det er ikke ditt ansvar å beholde husfreden i hans hjem Anonymkode: 5e43b...720 11 4
AnonymBruker Skrevet 18. august #6 Skrevet 18. august Jeg er enig med dere! Samtidig så har jeg nok litt dårlig samvittighet for at jeg ikke tok abort, kanskje. Føler at jeg har gitt han dette problemet, så mitt ansvar å oppfostre småtten. Sjekket bidragskalkulatoren, og til nå skulle han betalt sekssifret beløp, så han har spart mye. Mens de pusser opp huset og drar på sydenturer. Er jo en del rettigheter ellers også, som tilsier at faren burde stått oppført. Helst fra dag 1! Anonymkode: 9fe35...5ba 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #7 Skrevet 18. august Han var med på å lage barn, nå vil han slippe ansvaret. Det hadde jeg ikke akseptert et sekund. Barn er en meget sannsynlig konsekvens av sex. Vil man ikke ha det med andre, får man kun ha sex med partneren sin da. Det er så enkelt som det. Det blir høyst sannsynlig et dårligere forhold mellom dere. Men han behandler deg jo dårlig nå, som ikke tar ansvar men lar det ligge på deg alene. Hadde uten et sekund av tvil ført han opp som far. Og bedt NAV kreve inn bidrag. Så krever han sikkert noe farskapstest og sånt, men det får man tåle. Skapt barn = skapt ansvar på livstid (eller hvertfall i 18 år hvis man er kynisk). Anonymkode: 2b014...2d4 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #8 Skrevet 18. august Dette tror jeg ikke på. Ingen kvinne velger å oppgi "far ukjent" for å skjerme en mann. Anonymkode: 5e257...c18 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #9 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva ville DU gjort? Innkreving og beregning via nav, alltid. Anonymkode: f4d36...8bd 3
AnonymBruker Skrevet 18. august #10 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er enig med dere! Samtidig så har jeg nok litt dårlig samvittighet for at jeg ikke tok abort, kanskje. Føler at jeg har gitt han dette problemet, så mitt ansvar å oppfostre småtten. Sjekket bidragskalkulatoren, og til nå skulle han betalt sekssifret beløp, så han har spart mye. Mens de pusser opp huset og drar på sydenturer. Er jo en del rettigheter ellers også, som tilsier at faren burde stått oppført. Helst fra dag 1! Anonymkode: 9fe35...5ba Du har ikke gitt bort problemet, dere har sammen skapt det. Når barnet uansett er et faktum, så må man stå til ansvar for det. Søk bidragfastsettelse via NAV, som da står for innkrevingen. Da blir det riktig/ordnet fra oven, og dere begge slipper eventuelle krangler og innkreving. Betaler selv 7500,- i mnd får minstebarnet (ikke ferdig med VGS). Slikt må man regne med. Man kan selvsagt diskutere rettferdigheten av fordelingen til tider, men det er en annen sak. Anonymkode: a7292...88c 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #11 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har ikke gitt bort problemet, dere har sammen skapt det. Når barnet uansett er et faktum, så må man stå til ansvar for det. Søk bidragfastsettelse via NAV, som da står for innkrevingen. Da blir det riktig/ordnet fra oven, og dere begge slipper eventuelle krangler og innkreving. Betaler selv 7500,- i mnd får minstebarnet (ikke ferdig med VGS). Slikt må man regne med. Man kan selvsagt diskutere rettferdigheten av fordelingen til tider, men det er en annen sak. Anonymkode: a7292...88c Om det skulle være uklart, jeg er mann/far. Og klarer åpenbart ikke skille får og for. Anonymkode: a7292...88c 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #12 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Han er ikke registrert som far, og han betaler ikke noe. Dette er det kun barnet som taper på. Barnet har arverett. Få han registrert som far asap. Det mellom han og samboer er ikke ditt problem. Anonymkode: f4d36...8bd 7 3
AnonymBruker Skrevet 18. august #13 Skrevet 18. august Selvfølgelig skal han registreres som far, både for at du skal få det du har rett på men også fordi barnet fortjener det når han/hun blir eldre. Ved å ikke før han opp går barnet glipp av farsarv når den tiden kommer. Her må han bare ta ansvar, og når han til og med fikk lov av samboeren så er det ikke du som skaper bråk iallfall. Anonymkode: df16b...a33 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #14 Skrevet 18. august Selvsagt krever du penger av han. Det er faktisk ikke opp til han å fortelle. Gå til NAV, krev inn penger, registrer han først som far. Han har hatt sin sjanse. Det er ikke dine penger. Det er barnet ditt som du skal forsørge...og da trenger du faktisk bidrag. Dette er ikke noe å tenke på. Jeg forstår ikke hvorfor du i det hele tatt spør oss? Selvsagt skal man alltid kreve inn penger og registrere far. Noe annet er veldig uansvarlig ovenfor barnet, og deg selv. Anonymkode: 6c270...7de 5
AnonymBruker Skrevet 18. august #15 Skrevet 18. august Først tenkte jeg at dette var et lett spørsmål. Krev bidrag! Han var like mye med på å lage barnet som det du var. Det er barnet det går ut over at du har dårligere råd enn du burde. Uavhengig av om du krever bidrag eller ikke så burde han være oppført som far, for å sikre barnets rettigheter. Men det er lett for oss å si at du skal kreve bidrag. Vi kjenner ikke han, vi kjenner ikke deg. Jeg kan definitivt se for meg situasjoner hvor det ikke ville være så lett for meg å kreve bidrag om jeg var i den situasjonen. Har du fortsatt et forhold til han og er glad i han, så er det jo ikke så lett å "påføre han bråk med familien". Men da er det jo tilsvarende dårlig gjort av han å sette deg i den situasjonen du er i. ❤️ Anonymkode: 9f6d4...c75
AnonymBruker Skrevet 18. august #16 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke dine penger. Det er barnet ditt som du skal forsørge...og da trenger du faktisk bidrag. Dette er ikke noe å tenke på. Dette er en sannhet med modifikasjoner, men ellers er innlegget spot on. Det blir dine penger. Du velger hvor mye av dem barnet skal få, og i mange tilfeller så vil du kunne både sørge for at barnet har det bra, men også ha en del ekstra. Det er dog ikke noe grunn til å ikke søke om det. Det er bare et faktum. Anonymkode: a7292...88c 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #17 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du fortsatt et forhold til han og er glad i han, så er det jo ikke så lett å "påføre han bråk med familien". Men da er det jo tilsvarende dårlig gjort av han å sette deg i den situasjonen du er i. I denne situasjonen så må man jo se på hva som er barnets beste. Vil bidrag påvirke barnet i positiv grad? Ja? I så fall virker det som en no-brainer. Har ikke bidraget noe å si for barnet? Ja, da er det kanskje grunn til å ta en vurdering. Anonymkode: a7292...88c
AnonymBruker Skrevet 18. august #18 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Generelt sett er det en selvfølge å både kreve og å betale bidrag for barn dersom tallene sier at det er rett. Saken er bare litt komplisert. Faren til barnet var utro med meg. Han får lov av samboeren, så ikke kom med moralens pekefinger på den biten. Barnet ble unnfanget og født, men han nekter å fortelle samboer og barn at dette barnet eksisterer. Jeg har vært tålmodig og ikke lagt meg mye oppi det, for han skal fortelle når tiden er inne. Han er ikke registrert som far, og han betaler ikke noe. Hver eneste mnd går jeg glipp av penger, penger jeg sårt trenger. Han tjener det doble av min inntekt. Har ikke råd til å holde på denne hemmeligheten mer. Moralen ovenfor barnet er en annen diskusjon, det er ikke temaet jeg tar opp. Om jeg melder navnet inn til nav og krever bidrag blir det sikkert bråk, er det bedre å leve i ro med dårlig økonomi? Hva ville DU gjort? Anonymkode: 9fe35...5ba Det er barnet du absolutt burde tenke på. Dette kan du bare ikke gjøre mot barnet ditt! Anonymkode: 57ae3...847
AnonymBruker Skrevet 18. august #19 Skrevet 18. august Bidraget er ikke til deg det er til barnet. Bidrag er ikke lomme penger til mor som enkelte menn tror, men det er en fast sum som er ment for å sørge for at barnet har mat, klær, sko, tak over hodet osv. Uansett hvordan barnet ble unnfanget så er denne mannen økonomisk ansvarlige for sitt avkom. Du bør melde far som far til barnet. Ditt barn har krav på å ha en biologisk far, økonomisk forsørger og evt arv etter far uavhengig av måten det ble unnfanget. Etter loven er du pliktig til å opplyse om hvem far til barnet ditt er så lenge det ikke var en one night stand med ukjent mann inne på dassen til et utested. Ditt barn har retten til å ha en registrert biologisk far. Ingen pekefinger her pult er pult. Født er født. Men nå vet ikke jeg hvordan du har fått vite at det var greit for samboer. Var det kun hans ord så er dette typisk for menn å si. Jeg hadde en ex som løy om slikt til de ham var utro mot meg med. Enten hadde vi åpent forhold, vi var ikke sammen lengre, bare bodde sammen til han fant noe nytt osv. Har snakket med disse damene og de var i god tro om at dems seksuelle forhold til min daværende samboer var helt ok. Viss denne samboeren faktisk har gitt tillatelse til at denne mannen har sex med andre utenfor forholde så er det egen dumskap av de 2 og ikke ha en plan for hvordan de sammen skal løse at å ha sex med andre kan føre til barn. Så dette er faktisk ikke noe du skal lide for eller barn. Denne mannen var enten utro og løy til deg og nå skjuler han utroskap og barnet for sin samboer. Eller de 2 hadde en avtale som var lite gjennomtenkt da sex ofte fører til uplanlagte barn. Selv p piller og kondomer gir ikke en 100% garanti. Alle barn har rett til å bli forsørget av begge sine foreldre. Han kommer til å bli sur. Men ditt barn har krav på økonomisk sikkerhet. Anonymkode: 9b308...d48 6 2
hvaduikkeser Skrevet 18. august #20 Skrevet 18. august Selvfølgelig skal du kreve bidrag. Merkelig at han ikke tilbyr seg en privat avtale for å sikre at du ikke avslører han. Ta det via nav. Nå! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå