Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fekk en sms i dag:

Sitat

Hei! Jeg ber deg komme til meg i morgen 19. august kl 09:30. Jeg har litt informasjon angående resultat på røntgen. Hilsen Dyveke, sykepleier på mottaket.

Den er sendt fra et norskt mobilnr. som ikkje finnes på gulesider.no, 180.no etc. Det står ikkje hvor i Norge dette mottaket er, ingen etternavn på sykepleieren. I utgangspunktet er eg skeptisk til at dette er en ekte SMS. Men det er heller ingen link i SMS-en, som er vanlig i svindel-SMSer. 

Eg frykter at eg havner på ei liste over folk som er mulig å svindle dersom eg tar kontakt for å fortelle at de har feil nummer. Noen som har vært borti noe lignende? Finner ingenting på google.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare å blokkere. 

Anonymkode: 698c4...eb6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser veldig merkelig ut. Har du evt mulighet til å ringe til vedkommende fra en fasttelefon, vet de ikke er så vanlige lenger akkurat men 😃

Anonymkode: af2b6...b59

AnonymBruker
Skrevet

Men om det var svindel, ville du sikkert fått en lenke å trykke på…? Jeg tipper at det var tastefeil, sendt til feil person. 

Anonymkode: f099f...149

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du nylig tatt røngten? 

Hadde sendt melding tilbake at du ikke kjenner til dette, og spør om det kan være feil nr.. 

Anonymkode: 246a4...8bf

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Du skal selvsagt ikke svare!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
a_a_a skrev (9 minutter siden):

Fekk en sms i dag:

Den er sendt fra et norskt mobilnr. som ikkje finnes på gulesider.no, 180.no etc. Det står ikkje hvor i Norge dette mottaket er, ingen etternavn på sykepleieren. I utgangspunktet er eg skeptisk til at dette er en ekte SMS. Men det er heller ingen link i SMS-en, som er vanlig i svindel-SMSer. 

Eg frykter at eg havner på ei liste over folk som er mulig å svindle dersom eg tar kontakt for å fortelle at de har feil nummer. Noen som har vært borti noe lignende? Finner ingenting på google.

Har du tatt røntgen da? Det er jo det avgjørende her.

Ring til mottaket og spør, men finn nr på hjemmesiden til sykehuset. Det kan være de har sendt det til feil person, dumt om den rette personen da ikke får denne informasjonen. 

Anonymkode: 83ebd...72c

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Du svarer tilbake at det er feil nummer. Du blir ikke svindlet ved å svare på en helt vanlig tekstmelding. 

Anonymkode: e9476...76e

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du tatt røntgen da? Det er jo det avgjørende her.

Ring til mottaket og spør, men finn nr på hjemmesiden til sykehuset. Det kan være de har sendt det til feil person, dumt om den rette personen da ikke får denne informasjonen. 

Altså, mottaket som i ditt nærmeste sted. 

AnonymBruker
Skrevet

Beklager feil nr, hadde jeg svart

Anonymkode: 20196...a2d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan mener du trådstarter at dette er svindel??

Det er ingen informasjon "svindleren" trenger fra deg, ei heller noe linke å trykke på.

Har du ikke vært på røntgen, så er smsen trolig sendt feil. Og det kan du svare :)

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det store spørsmålet er jo først og fremst om du har tatt en røntgen… 

Anonymkode: 5163f...709

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært svindel, hadde du enten blitt bedt om å klikke på en link eller ringe et nummer. Når du blir bedt om å møte på en time, så er det ikke en svindel-sms. Tror ikke svindlere har begynt å be folk møte opp for å bli svindlet.

Hvis du har tatt røntgen e.l. i det siste, så ringer du sykehuset/mottaket og får bekreftet timen. Hvis du ikke aner hva dette handler om, og heller ikke har hatt noen med røntgen/sykehus å gjøre i det siste, så svarer du på meldingen at det er feil nummer, så de får muligheten til å sende til riktig person.

Anonymkode: aabe0...207

• Liker 4
Skrevet
anon01 skrev (5 minutter siden):

Hvordan mener du trådstarter at dette er svindel??

Det er ingen informasjon "svindleren" trenger fra deg, ei heller noe linke å trykke på.

Har du ikke vært på røntgen, så er smsen trolig sendt feil. Og det kan du svare :)

Eg mener at det er fleire røde flagg:  Den kom frå ukjent nr. Det er ingen stedsnavn, altså den kunne passet uansett kor i Norge eg bur).  Den spiller på følelser av type hva skjer om eg ikkje svarer på denne. Det er kort tidsfrist, i morgen kl 9.00.

Men ingenting galt kan skje om eg svarer på meldingen. Det må i så fall være for å få meg til å ta kontakt, for så å prøve å få noe ut av meg. 

Eg sendte en melding om at det var feil nr. Så blokkerer eg heller om samme nr tar kontakt igjen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du jo svare at det er feil nummer om det er fra noen som faktisk heter Dyveke, som noen fant ut! Sånn den som har tatt rtg får beskjed om å komme dit.

Anonymkode: efc7a...644

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke svar! Slett og blokker.

Anonymkode: 79597...c0f

• Liker 2
Skrevet (endret)
a_a_a skrev (14 minutter siden):

Eg mener at det er fleire røde flagg:  Den kom frå ukjent nr. Det er ingen stedsnavn, altså den kunne passet uansett kor i Norge eg bur).  Den spiller på følelser av type hva skjer om eg ikkje svarer på denne. Det er kort tidsfrist, i morgen kl 9.00.

Men ingenting galt kan skje om eg svarer på meldingen. Det må i så fall være for å få meg til å ta kontakt, for så å prøve å få noe ut av meg. 

Eg sendte en melding om at det var feil nr. Så blokkerer eg heller om samme nr tar kontakt igjen.

Jeg har også fått en sånn SMS en gang, svarte "Du må ha sendt feil", og sykehuset var glad for beskjeden, da pasienter får nemlig gebyr for å ikke møte opp til timen :)

Edit: Jeg er høyst uenig med deg at den smsen spiller på følelser. Du må ikke svare, det står ingenting om at du må gi noe beskjed/ringe/bekrefte. Navnet i SMSen holder i massevis på å pinpointe hvor i norge smsen kommer fra. Og igjen, har du ingenting med de å gjøre, så skjønner jeg ikke hvorfor du legger så mye arbeid i det (lage tråd på kvinneguiden)

Fint at du er obs på svindel, men man kommer langt med sunn fornuft og det å bare stoppe og tenke over situasjonen 

Endret av anon01
la på edit
  • Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
a_a_a skrev (12 minutter siden):

Holder du til i nærheten av Vadsø da? Har du noen tilknytning til flyktningemottaket der? Det er jo en sykepleier der som heter Dyveke.
Ukjent nummer er helt vanlig fra både sykehus og flyktningemottak, da mange leger og sykepleiere har jobbtelefoner som ikke er registrert på bedriften. Det er jo for å unngå at folk skal søke opp numrene og ringe direkte.

Bra at du svarte, da får du nok svar på om det var feilsendt eller ikke.

Anonymkode: aabe0...207

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
a_a_a skrev (51 minutter siden):

Fekk en sms i dag:

Jeg jobbert med cybersikkerhet, så jeg kan kanskje gå frem med en sikkerhet andre blir mer tvilsomme på.

Her hadde jeg sannsynlig sendt melding tilbake og bedt om mer informasjon. Uten å utlevere noe som helst av meg selv/personinfo.

Et helt vanlig, norsk telefonnummer vil ikke pådra noe ekstrakost om du sender SMS dit. I verste fall er det spoofet, og du får melding om det. Sannsynlig hører du ikke noe.

Å komme på en liste over folk som er mulig å svindle er ikke en greie. "Alle" står på den listen allerede. Jeg kan kjenne igjen at noen peker seg ut som mottakere av veldig mye svindel- og spam-post i våre systemer f.eks., men det er mest sannsynlig grunnet en tilbørighet til å klikke på det meste/signe seg opp både her og der.

Anonymkode: 92f3a...90f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...