Gjest Gjesta Skrevet 25. mars 2006 #1 Skrevet 25. mars 2006 Jeg har lyst til en gang i mitt liv å ha et bilde av meg selv som jeg ikke føler for å gjemme bort i en skuff. Er det noen som har noen tips om hvordan man kan få tatt gode portrettbilder? Jeg mener selv, med selvutløser og ikke hos fotograf.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #2 Skrevet 25. mars 2006 Jeg vet ikke hva du pleier å mislike med bilder av deg, men her er noen tips: - Ikke ta i froskeperspektiv. - Finn dine positive sider (fysisk..) - Skyt haken ut og strekk halsen. (ikke unaturlig langt, da) - God belysning; ikke nødvendigvis mye lys, men godt plassert lys. - Rett i ryggen. - Slapp av! (Bruker du digitalt kamera kan du bare ta en haug med bilder til det blir bra!) - Ha på klær og sminke som du føler deg vel i. - Nøytral bakgrunn
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #3 Skrevet 25. mars 2006 Bilder som bare "skjer" synes jeg er de beste. Altså, at man ikke er klar over at bildet blir tatt.
Gjest Gjesta Skrevet 25. mars 2006 #4 Skrevet 25. mars 2006 Jeg vet ikke hva du pleier å mislike med bilder av deg, men her er noen tips: - Ikke ta i froskeperspektiv. - Finn dine positive sider (fysisk..) - Skyt haken ut og strekk halsen. (ikke unaturlig langt, da) - God belysning; ikke nødvendigvis mye lys, men godt plassert lys. - Rett i ryggen. - Slapp av! (Bruker du digitalt kamera kan du bare ta en haug med bilder til det blir bra!) - Ha på klær og sminke som du føler deg vel i. - Nøytral bakgrunn ← Slike tips var det jeg var ute etter! Tusen takk!
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #5 Skrevet 25. mars 2006 Det er viktig med bra belysning; ikke sitt rett foran en lampe eller i skikkelig kjipt neonlys (selv om en del kameraer kan kompensere ved at man stiller hvitbalansen). Ikke i alt for skarpt sollys ute. De fleste bilder blir best uten blitz; eller uten for sterk blitz. Så bruk heller lengre eksponering og god kunstig belysning enn å kjøre på med blitz midt i trynet. Portretter blir vel finest med nokså lite dybdeskarphet. Det viktigste er at ansiktet og spesielt øynene er skarpe, bakgrunnen kan godt være litt uklar. Ha en bakgrnn som ikke forstyrrer med masse rot og farger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå