Gå til innhold

Dusjing etter gym i siste time

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ny timeplan og ser 13 åringen har gym eller svømming siste økt på tirsdag.

I info fra skolen står det at elevene skal dusje etter gym.

Men når alle går hjem etterpå er ikke det litt strengt? Hadde det vært i første økt skulle jeg forstått det naturligvis 

Anonymkode: 1257d...ab1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Årsak at det og er innen lære plan. Her og var de nøye på at alle skulle dusjebog skifte etter gym

Anonymkode: 386f7...a98

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen krav om at elevene MÅ noe som helst. På timeplaneje står det sånt fordi de ØNSKER det. Tvangs dusjing var det slutt på 70tallet det..

Anonymkode: 843f0...c14

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ingen krav om at elevene MÅ noe som helst. På timeplaneje står det sånt fordi de ØNSKER det. Tvangs dusjing var det slutt på 70tallet det..

De kan nok ikke tvinges nei, men på timeplanen er står det at alle skal dusje etter gymtimen så det er jo oppe til fortolkning 

Anonymkode: c8905...67f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De kan nok ikke tvinges nei, men på timeplanen er står det at alle skal dusje etter gymtimen så det er jo oppe til fortolkning 

Er ikke skal ofte et påbudsord ergo at du må? Klarer ikke å se noen annen tolkning av det. Hvis ingen skal/må så bør det heller endres til "Oppfordres til/bør dusje" 🤔

Endret av bitmog
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fint at barnet lærer seg å ikke gå ut i offentligheten uten å være ren og velduftende.

Hvorfor er det et problem?

Anonymkode: d525c...ba2

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å lære seg å dusje etter trening og svømming. 

Bra å lære seg å dusje i felles området. Er så mange steder som dette gjøres, så viktig å vendt seg til det.

Anonymkode: 031b1...79e

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er viktig å lære seg å dusje etter trening og svømming. 

Bra å lære seg å dusje i felles området. Er så mange steder som dette gjøres, så viktig å vendt seg til det.

Anonymkode: 031b1...79e

Dusje er fint, men gjerne i bås eller privat. Det er en uting at man skal påtvinges å dusjes sammen med andre kropper hvis man ikke vil.

• Liker 28
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det går egentlig ikke an å tolke dette til noe annet enn at alle skal dusje.

Vil anse at dette er en setning som virkelig ikke er oppe til fortolkning.

"Alle skal dusje". Hvordan i alle dager skal man tolke det til noe annet enn at nettopp alle skal dusje?

Anonymkode: 3b15d...cbf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dusje er fint, men gjerne i bås eller privat. Det er en uting at man skal påtvinges å dusjes sammen med andre kropper hvis man ikke vil.

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det ikke kan være båser på skoler og andre offentlige steder. Det er mange som ikke liker å dusje i plenum, meg inkludert. Koster det så voldsomt mye å sette opp 3 vegger rundt en dusj? De trenger ikke være fra gulv til tak, men i alle fall så meste av kroppen er skjult.

Jeg hatet det som pesten da jeg gikk på skolen, men var jo såpass heldig at den mannlige læreren kom inn og sjekket om vi jentene dusjet eller ei. Hadde det skjedd i dag, så hadde det blitt ramaskrik at en mann sjekker opp at jentene dusjer.

Hadde mine barn hatt gym i siste time, så skulle de pent få gått hjem og dusjet istede.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste trives best når det er privat ja. Men, fra tid til annen gjør vi ting hvor vi ikke nødvendigvis får gjøre det vi liker best. Dette er et sjokk for enkelte nå til dags, men det er faktisk slik.

Nå er kanskje ikke dusje i fellesskap den viktigste kampen, men om man skal være med på organisert idrett, svømmehall, badeland og lignende områder, så kan det være greit å ha testet ut dette, og gjerne pushet egne grenser en smule. Det kan være mange grunner til "grensene", fra mer alvorlige ting til foreldre som driver med polstring av barna.

I tillegg er det veldig greit om barna lærer at en beskjed er en beskjed. Den skal ikke vri og vendes, eller fortolkes til det uendelige. Det er en klar og grei beskjed, følg den.

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Koster det så voldsomt mye å sette opp 3 vegger rundt en dusj?

Tydeligvis, for det har jo vært normalen i de nærmere 50-årene jeg har levd.

De fleste klarer å dusje i fellesskap, og de som ikke gjør det, har ulike grunner. Men en grunn som går igjen, er sannsynlig manglende eksponering eller "trening" i dette. Så det er veldig greit at skolen sørger for det, og enda bedre er det om foreldre ikke lærer sine uvaner eller irrasjonelle aversjoner til egne barn.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Garderoben er en vanvittig arena for mobbere, enda mer nå enn før som alle har hdkamera med seg. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og det står i loven at alle skal ha et trygt og godt læringsmiljø... 

Om noen ikke vil dusje etter svømming eller gym, får det så være. I dagens miljø på skolen, skjønner jeg godt at de kvier seg for å dusje foran alle. Skolene får gi elevene ordentlige alternativer om det er så sinnsykt viktig at samtlige elever dusjer. 

Anonymkode: e2fa3...5de

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kan tvinge andre til å dusje. La de gå hjem og dusje. Er heller ikke slik at folk stinker svette bare fordi de ikke dusjer direkte etter en gymtime. Gjør de det så er det fordi de luktet gammel svette fra før eller går i uvaskete klær. Har man normal hygiene ellers så gjør ikke den gymtimen at folk går rundt og lukter ekkelt. 

Anonymkode: c275a...882

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (32 minutter siden):

Er ikke skal ofte et påbudsord ergo at du må? Klarer ikke å se noen annen tolkning av det. Hvis ingen skal/må så bør det heller endres til "Oppfordres til/bør dusje" 🤔

Nettopp, formuleringen skulle sånn sett vært annerledes, men da er det nok en del som hadde droppet å dusje. Jeg sier bare til min at han skal. Hadde det vært spesielle grunner til at han burde fått dusje hjemme hadde han fått lov til det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det går egentlig ikke an å tolke dette til noe annet enn at alle skal dusje.

Vil anse at dette er en setning som virkelig ikke er oppe til fortolkning.

"Alle skal dusje". Hvordan i alle dager skal man tolke det til noe annet enn at nettopp alle skal dusje?

Var litt klønete formulert, poenget mitt var at skolen kan egentlig ikke påtvinge at elevene skal dusje, men når det skrives slik i timeplanen så vil man jo tro de må det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fint at barnet lærer seg å ikke gå ut i offentligheten uten å være ren og velduftende.

For det gjør alle voksne?  Folk dusjer jo ikke etter jobb før de går hjem. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor er det et problem?

Anonymkode: d525c...ba2

Anonymkode: 73ca8...f01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og det står i loven at alle skal ha et trygt og godt læringsmiljø... 

Om noen ikke vil dusje etter svømming eller gym, får det så være. I dagens miljø på skolen, skjønner jeg godt at de kvier seg for å dusje foran alle. Skolene får gi elevene ordentlige alternativer om det er så sinnsykt viktig at samtlige elever dusjer. 

Anonymkode: e2fa3...5de

Jeg er helt enig. Mye dritt som foregår i garderobene også. Hadde mine absolutt ikke villet dusje hadde jeg latt dem få dusje hjemme, spesielt når det er siste time. Det er også noe annet å dusje og skifte sammen med klassen enn feks i en offentlig svømmehall. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi dusjer hjemme. Jeg er ikke komfortabel med å dusje slike steder og ville derfor aldri tvunget unga til det heller. 

Anonymkode: 67de1...989

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...