Gå til innhold

Båndtvang

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet
Hørte nå at det ikke er lov til å lufte bikkja i bånd i tettbygde strøk pga. fugleinfluensaen???? Bare enkelte korthårede hunder kan luftes?

Har du sjekket kalenderen? Jeg har sterke mistanker om at dette er årets aprilsnarr fra NRKs side.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Har du sjekket kalenderen? Jeg har sterke mistanker om at dette er årets aprilsnarr fra NRKs side.

Kom på det rett etter jeg skrev innlegget. Men uansett så tenkte jeg at det er nå båndtvangen begynner også (1. april - 20. august) der det ikke har vært ekstraordinær båndtvang.

Gjest Gjesta
Skrevet
Kom på det rett etter jeg skrev innlegget. Men uansett så tenkte jeg at det er nå båndtvangen begynner også (1. april - 20. august) der det ikke har vært ekstraordinær båndtvang.

Ja, men de tok litt hardt i. Ekstraordinær båndtvang overalt, hele året=>kunne for så vidt gått greit, men den andre delen, med forbud mot hundelufting? Det var i hvertfall da alarmklokka begynte å ringe hos meg (selv om mannen gikk rett på og ble sur da jeg sa det var aprilsnarr).

Skrevet

Siste saken var aprilspøk! :ler:

Trodde det var sånn at båndtvang innebar at du må ha KONTROLL på hunden, og det betyr at du ikke behøver bånd så lenge du har hunden i nærheten og den hører på deg (og ikke løper etter andre dyr).

I Oslo sentrum er det båndtvang hele året...

Gjest Ninakanin
Skrevet

Den ordinære båndtvangen er for å beskytte fugler og annet vilt som hekker/får unger på sommerhalvåret. Derfor gjelder båndtvangen som absolutt, det vil si at du har hunden i bånd uansett. Langline er jo selvfølgelig et alternativ, men helst ikke i utmark..

Sauerenhetsbevis er jo også en fin ting å ha, men jeg føler at de fleste typiske kjæledyr-hundeeiere ikke er så flinke til å håndheve båndtvang/skaffe saue"lappen" og slike ting som det kanskje jakthundeiere er..

Kjæledyr-hundeeiere glemmer ofte at hunden faktisk er et rovdyr!

"Men den er jo så snill!"

Jepp. Si det til rådyrkalven som blir gnagd på.

Gjest Gjest
Skrevet
Trodde det var sånn at båndtvang innebar at du må ha KONTROLL på hunden, og det betyr at du ikke behøver bånd så lenge du har hunden i nærheten og den hører på deg (og ikke løper etter andre dyr).

Det stemmer nok ikke. Hundeloven sier klart at:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt(.)

Gjest Ninakanin
Skrevet
Siste saken var aprilspøk! :ler:

I Oslo sentrum er det båndtvang hele året...

Ja det er en typisk måte å "tro" egentlig, men som ikke er riktig desverre! Bor du i Oslo sentrum så ta med deg hunden på tur steder hvor det er lov å slippe den løs :) Men ikke i båndtvang-tiden, for da har dyrene bebiser og vil ha fred ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...