Gå til innhold

Båndtvang

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Neste uke begynner jo båndtvangen, men hva ligger i båndtvangen?

I Hundeloven står det at:

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Betyr det at hunden kan gå løs i områder der det ikke befinner seg storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt? Eller må den alltid gå i bånd i perioden 1. april til 20. august?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eller må den alltid gå i bånd i perioden 1. april til 20. august?

Ja.
Gjest Gjest
Skrevet

kan man gå med langline hengende bak hunden? da har man jo litt bedre kontroll enn når man har den helt laus.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan er dette med ekstraordinær båndtvang og slippe hunden i inngjerdede områder som, la oss si en barnehage eller noe?

Skrevet
kan man gå med langline hengende bak hunden? da har man jo litt bedre kontroll enn når man har den helt laus.

Ja, så lenge du har kontroll på den. Båndtvangen er til for å beskytte vilt og beitende husdyr.

Hvordan er dette med ekstraordinær båndtvang og slippe hunden i inngjerdede områder som, la oss si en barnehage eller noe?

Under ekstraordinær båndtvang gjelder de samme reglene som ved båndtvang, bare det at det er utenom den vanlige båndtvang tiden.

Du kan ha hunden forsvarlig inngjerdet (slik at den ikke slipper løs), men en hund har ingenting i en barnehage å gjøre.

Brudd på båndtvang-loven kan gjøre at du får bøter og hunden kan bli avlivet.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Du kan ha hunden forsvarlig inngjerdet (slik at den ikke slipper løs), men en hund har ingenting i en barnehage å gjøre.

Tror kanskje han tenkte på å lufte hunden i barnehage/barnepark på kvelden, når det ikke er barn der, det er det ihvertfall mange som gjør i Oslo, og det er greit ifølge båndtvangen.

Gjest gjest1
Skrevet
Tror kanskje han tenkte på å lufte hunden i barnehage/barnepark på kvelden, når det ikke er barn der, det er det ihvertfall mange som gjør i Oslo, og det er greit ifølge båndtvangen.

Med mindre kommunen har innført andre regler for dette. I min hjemkommune ble det gjort, så det er ikke lov til å gå gjennom barnehager etc med hunden

Gjest Gjest
Skrevet
Under ekstraordinær båndtvang gjelder de samme reglene som ved båndtvang, bare det at det er utenom den vanlige båndtvang tiden.

Brukte bare barnehage som eksempel på et inngjerdet område, i likhet med andre inngjerdede områder...

Gjest Jalileh
Skrevet

Hvorfor er det båndtvang kun i en liten periode? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

5 måneder er ikke akkurat liten periode da...

Og det har vel med å gjøre at dette er tiden da dyrene er drektige og har avkom og dermed er mer utsatt.

Gjest Jalileh
Skrevet
5 måneder er ikke akkurat liten periode da...

Og det har vel med å gjøre at dette er tiden da dyrene er drektige og har avkom og dermed er mer utsatt.

Nei, men for en periode i det hele tatt da.

Men blir bare hunder drektige og parresyke i mellom 1. april til 20. august? :erter:

Gjest Gjest
Skrevet

Hehe, det er ikke hundene som skal beskyttes, men dyr som skal beskyttes fra hunder. Og de blir stort sett drektige og får avkom i den tiden ja.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville søkt opp reglene på hjemkommunens hjemmesider jeg, så vet du hva du har å forholde deg til der du bor

Gjest Jalileh
Skrevet
Hehe, det er ikke hundene som skal beskyttes, men dyr som skal beskyttes fra hunder. Og de blir stort sett drektige og får avkom i den tiden ja.

Ok. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Syns den båndtvangregelen burde vært endret..

TA fjellet en vinterferie/påskeferie f.eks.

Man skal på skitur og kose seg.

Gud bedre så mange hunder osm løper løse der..

Ikke at det bryr meg

MEn jeg har hund selv, som må være hjemme om jeg skal på fjelltur.

Årsak?

Fordi den har blitt flydd ned mer enn en gang av hunder som har vært løse!!!!!

Vis litt hensyn!!

Selv om du har kontroll på hunden din, så kan den reagere annerledes enn du tror når den møter andre hunder!!!!!!!!

Gjest Gjest
Skrevet
MEn jeg har hund selv, som må være hjemme om jeg skal på fjelltur.

Årsak?

Fordi den har blitt flydd ned mer enn en gang av hunder som har vært løse!!!!!

Når andre hunder kommer til din hund hjelper det ofte å si til eiern at din hund har lus eller andre smittsomme ting. Da er de raske til å ta inn hunden sin.

Ikke at det hjelper din hund der og da, men forhåpentligvis hjelper det etter hvert.

Skrevet
Når andre hunder kommer til din hund hjelper det ofte å si til eiern at din hund har lus eller andre smittsomme ting.

:ler::klappe::klappe:

Gjest Gjest
Skrevet

Hørte nå at det ikke er lov til å lufte bikkja i bånd i tettbygde strøk pga. fugleinfluensaen???? Bare enkelte korthårede hunder kan luftes?

Gjest Gjest
Skrevet

He he, kanskje det var en aprilspøk... Begynte å lure på at man ikke kan lufte bikkja der du bor hvis det er tettbygd strøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...