AnonymBruker Skrevet 18. august #1 Skrevet 18. august Dere er jo eksperter på alt mulig ❤️ Hvordan skal jeg tolke dette? Jeg har vært på 2 intervjuer hos et firma, der andre gangen var å presentere case. Da stod det mellom meg og to til. Nå fikk jeg beskjed om at de skal ta prosessen videre via et rekrutteringsbyrå og oppfordrer meg til å søke dersom det fremdeles er aktuelt. Jeg føler jo veldig på at vi 3 som har vært ikke har vært gode nok. Hadde de funnet en av oss de var fornøyd med, hadde de vel ikke gått over til byrå? Eller? Hva tenker dere andre? Anonymkode: 146cc...a44
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august Tenker det samme. De ønsker et større utvalg. Dersom du var på førstegangs OG andregangs intervju uten å få mer info fremstår dette som særs uprofesjonelt. Anonymkode: e8f29...9ed 3
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august Jeg tenker de ønsker å presse sine kostnader ned og slippe arbeidsgiveransvaret. Hadde sett etter andre firmaet for å finne jobb. Anonymkode: 77d1e...db3
AnonymBruker Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august Det høres virkelig useriøst ut, de burde jo gitt en tilbakemelding på om prosessen starter på nytt eller er en fortsettelse av det dere allerede har gjort? Har dere hatt case og alt burde det jo være ferdig? Har opplevd å måtte i en ekstra runde, men da er det gjerne typ bestemorintervju med sjefen til sjefen eller noe sånt. Hvis de starter om igjen for å få flere søkere hadde jeg gitt beskjed om at «da tolker jeg det som at jeg ikke nådde opp» og gått videre med andre selskaper. Dette handler jo ikke bare om at bedriften skal finne deg, du må også ha lyst til å jobbe der. Useriøse arbeidsgivere er livet for kort til. Behandler de folk dårlig allerede i rekrutteringen er det bare å løpe. Dette inkluderer å kaste bort tiden til folk. Handler det om at dere må ha noen evnetester eller noe sånt er det selvfølgelig noe annet. Anonymkode: 6e10e...b8b 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august Kjenner en vennine som ansatt på denne måten. Først kaller de inn til 1.gangsintervju hos rekrutteringsbyrå. Der forklarer hvorfor du har lyst på jobben og lignende. Intervjuet varer 15 min til 1 time. Deretter blir man kalt inn til 2.gangsintervju, her får du en faglig oppgave som skal løses. Du får gjerne oppgaven på forhånd og må forklare hvordan kan løses på selve intervjuet. Tilslutt blir du innkalt til 3.gangsintervju hos arbeidsgiver, og de ønsker å bli kjent med deg. Da får en case, der de skal sjekke om dine personlige egenskaper passer hos dem. Om du er den rette kandidaten, så blir du ansatt hos rekrutteringsselskapet. Du får en oppdragsbeskrivelse fra rekrutteringsselskapet for ca. 6 måneder. Grunnen til dette er at arbeidsgiveren ønsker ikke arbeidsgiveransvaret dvs. de kan sparke deg i løpet av èn dag ved å si opp oppdraget hos rekrutteringsselskapet. Da står du igjen uten oppdrag hos rekrutteringsselskapet og må finne en jobb eller nytt oppdrag hos rekrutteringsselskapet. Om det skulle vise seg at du er dyktig og de ønsker ansette deg, så blir du bedt om å si opp arbeidsforholdet hos rekrutteringsselskapet og du får en ny arbeidsavtale hos arbeidsgiveren din. Arbeidsgiveren din vil gi en ny arbeidskontrakt uten prøvetid med fast ansettelse. Arbeidsgiveren din betaler en viss sum for å ha funnet riktig arbeidstaker til rekrutteringsselskapet. Anonymkode: 2843d...742 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #6 Skrevet 18. august De ønsker flere kandidater. Dersom de bare hadde hatt behov for bistand til å velge mellom dere tre, så hadde dere ikke måtte søke på nytt. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker de ønsker å presse sine kostnader ned og slippe arbeidsgiveransvaret. Hadde sett etter andre firmaet for å finne jobb. Anonymkode: 77d1e...db3 Man slipper ikke arbeidsgiveransvaret om man bruker rekrutteringsbyrå. Det er kun hvis det er en midlertidig stilling, hvor man leier inn vikar via ett byrå, at man slipper arbeidsgiveransvaret. Og det er sjeldent billigere, da innleide skal ha samme vilkår som fast ansatte, og man må betale for tjenesten hos vikarbyrået i tillegg. Anonymkode: b7f5b...de3 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #7 Skrevet 18. august Hjelpes meg så mye av søkernes tid arbeidsgivere kaster bort nå om dagen. Enda en ting hvis de endte med den rette kandidaten, men det gjør de ofte ikke. Anonymkode: b12c4...87d 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #8 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tenker de ønsker å presse sine kostnader ned og slippe arbeidsgiveransvaret. Hadde sett etter andre firmaet for å finne jobb. Anonymkode: 77d1e...db3 Ett rekrutteringsbyrå koster også en del penger å bruke for en arbeidsgiver. Så kostnadene blir ikke spart. MEN de flytter "tidkrevende prosess" med å finne aktuelle kandidater. OG TID ER PENGER! Anonymkode: 16fc8...830
AnonymBruker Skrevet 18. august #9 Skrevet 18. august Ikke sant! Takk for svar dere. Ja det fremstår veldig rotete ettersom de gjør dette midt i prosessen. HVIS jeg skulle fått jobben uansett, så føles det jo mer som at de er stuck med meg. Neeei ser meg heller rundt etter andre steder ja. Anonymkode: 146cc...a44 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #10 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker de ønsker å presse sine kostnader ned og slippe arbeidsgiveransvaret. Hadde sett etter andre firmaet for å finne jobb. Anonymkode: 77d1e...db3 Det er ikke det som er snakk om her da Anonymkode: da7f5...5fc
AnonymBruker Skrevet 18. august #11 Skrevet 18. august Dette er så uprofesjonelt av dem at jeg hadde blitt veldig lettet for at jeg slapp unna å jobbe der! Anonymkode: 57f0f...ced 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #12 Skrevet 18. august Oute gjerne firmaet slik at de unngås neste gang jeg søker jobb. Eller slippe å måtte ha noe med dem å gjøre i jobbsammenheng eller privat. Jeg liker ikke å kaste bort tiden min. Anonymkode: 2228d...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #13 Skrevet 18. august Det hørtes spesielt ut å gjøre midt i prosessen. Jeg har nylig fått jobb i et stort statlig organisasjon. De brukte rekrutteringsbyrå i selve prosessen med å velge ut riktige kandidater. Jeg ble ansatt direkte hos bedriften, men representant fra byrå var den som kontaktet meg angående intervju og stilte spr under intervju. Så kanskje de føler at de ikke har fått riktige kandidater er eller er usikre og ønsker hjelp til å velge riktig. Men veldig spesielt å gjøre det midt i prosessen. Anonymkode: e85ff...880
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå