Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jevnet lengden og vekten seg ut med jevnaldrende?

Min ligger langt under snittet på 6 ukers kontrollen, når kan jeg forvente og se hvordan babyen egentlig ligger an i forhold til snittet?

På et tidspunkt vil det jo jevne deg ut?

Anonymkode: ca54a...289

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Premature barn skal følge egen prematur kurve på helsestasjonen. Nå er det stort forskjell på en som er ekstrem prematur og en som er sen prematur. Men fra etter 2år begynner premature og terminfødte å bli ganske like. Husker ikke om det er 3 eller 4 år så er det forventet at de skal ha tatt igjen terminfødte. 

jeg hadde ett barn som kom uke 35, lav vekt og vekst. Lå langt etter snittet lenge. Men det jevnet seg ut.

Anonymkode: 81de7...319

AnonymBruker
Skrevet

Min premature er 7 år nå. Har ikke tatt igjen jevnaldrende foreløpig, men begynner å nærme seg de laveste i høyde.

Fulgt egen kurve hele veien og har lagt i underkant av 2,5 percentilen.

Anonymkode: ad1a9...289

AnonymBruker
Skrevet

Vekt og høyde fulgte hun som normalt fra 1år. Før det var kurven først mye flatere de første ukene, deretter mye brattere. Hun hadde mye å ta igjen. 

Hodemålet måtte de hele tiden bruke korrigert alder så lenge de målte det.

Anonymkode: e45c9...759

AnonymBruker
Skrevet

Gjevnet seg ut med gjevnaldrene rundt 2 år. Nå er hun høyest i klassen. 

Anonymkode: 1b277...6c4

AnonymBruker
Skrevet

Helsesykepleieren viste meg hver gang grafen hennes og i forhold til terminfødte. Hun var litt dysmatur født i uke 34, og siden det var senprematur så fulgte hun vanlige kontroller og standard graf for vekst. 

hun låg laaaangt unna normalen, og var omtrent ikke inne på skjemaet en gang i starten. Lå under til ca 8-9 mnd før hun plutselig skøyt fart. Siden det har hun ligget på 50 percentilen eller litt under. 

Anonymkode: 017a5...909

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 11.05):

Når jevnet lengden og vekten seg ut med jevnaldrende?

Min ligger langt under snittet på 6 ukers kontrollen, når kan jeg forvente og se hvordan babyen egentlig ligger an i forhold til snittet?

På et tidspunkt vil det jo jevne deg ut?

Anonymkode: ca54a...289

mi er 5 år og det begynner å komme seg nå. ligger vel på 20 percentilen nå. var på 5 percentilen når hun ble født. 

Skrevet

du finner forøvrig gjennomsnittlig vekt og lengde om du googler :) og barn er jo forskjellige, noen forblir små og andre ikke. det kommer jo også an på hvor dysmatur og premature de er 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...