Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått muligheten til å få barnet mitt i en liten barnehage med kun 1 avdeling.

Høres kanskje koselig ut, men hva slags erfaringer har andre?

Hvordan klarer en barnehage å ta hensyn til ulike nivåer av utvikling, det motoriske, språklige, sosiale? Er det bedre med barnehage der de barna får det pedagogiske opplegget som er tilpasset alder og utvikling? 

Har ingen peiling på hvor gamle de andre barna er, men vil gjerne høre om andres erfaringer. Mange takk :)

Anonymkode: 2a120...111

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer veldig an på alderen på de andre barna. Er det feks barn 1-3 så kan det gå veldig bra. 1-5 er ikke like greit, da barn har veldig ulike behov. Jeg har erfaring fra begge deler som ansatt, og syntes det pedagogiske på 1-5 avdeling ble veldig begrenset. 

Anonymkode: dc71d...dc8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad for at barnehagen her vi bor nå i praksis bare har en avdeling. Eldstemann er født tidlig på året og er i tillegg tidlig utviklet, og kjedet seg fryktelig på småbarnsavdeling (ifølge ped. leder i forrige barnehage), så selv om han fortsatt hørte til småbarnsavdeling da vi flyttet, fikk han være med større barn også siden småbarn- og storbarnsavdelingen har felles arealer i nåværende barnehage.

I vår barnehage har små og store barn det samme pedagogiske opplegget, bare at de alderstilpasser innholdet og hva de skal lære. Nå er eldstemann storbarn og lillebror begynte nettopp på småbarnsavdelingen, og det har vært en stor trygghet for ham at storebror alltid er i nærheten.

Anonymkode: 57e72...345

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt ann på hvor mange barn det er på avdelingen, og hvor mange av samme alder. 

Med en slik barnehage blir det veldig sårbart, og veldig få barn å spille på.

Anonymkode: 9f084...6e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med 3 barnehageansatte som hadde erfaring med 0-6 år på samme avdeling og alle var utelukkende positive til det. Men det var barnehager med flere avdelinger og de hadde aldersspesifikke grupper minst et par ganger i uka der de delte på tvers av avdelinger. 

Var innom en sånn barnehage på besøk og det virket roligere enn den vanlige barnehagen min går i.

Men ville vært litt skeptisk til at det var få barn, færre å leke med. Og mer sårbart for fravær blant de ansatte med så liten barnehage.

Er det en vanlig barnehage eller familiebarnehage?

Anonymkode: 33489...bbe

AnonymBruker
Skrevet

Her har barnehagen flere avdelinger, men alle avdelingene er aldersblanding på. Fungerer fint syns vi, minsten begynner i den over nyttår, da er han 1.5år.  Storesøster gikk i annen bhg hvor avdelingene var aldersdelt, det gikk fint, men hun trivdes best med de større barna og var derfor ofte sammen med annen avdeling enn sin egen. 

Anonymkode: 418e9...e33

AnonymBruker
Skrevet

Vil si at det kommer helt an på barnehagen, utformingen og hvor mange barn. Jeg jobber I en liten barnehage. Under 15barn. En avdeling. Selv om vi er en avdeling, så blir de aller minste skjermet en del fra de store. De har sitt eget rom med egne tilpasset leker og sånt. Samtidig blir de fort vant til de eldre barna og strekker seg fort etter de og vil være der de er. Samlinger blir og delt. Samtidig er vi jo en del sammen. Både på morgen, formiddag og ettermiddag.  

Minuset er jo så klart at det er mindre barn å leke med. Samtidig blir de fått veldig gode på å leke sammen og gi av seg selv. De må lære å gi og ta. 

Anonymkode: 71d22...8ff

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet tidligere i en borettslag barnehage med en avdeling. Vi var 16-18 barn (litt ettersom alderen på barna), og 5 voksne. Både barna og foreldrene stortrivdes, og det var en fantastisk barnehage å jobbe i. Da jeg var der hadde vi 6 små og 12store barn, så vi hadde flere voksne enn det som er vanlig per barn. Det var sjelden sykdom hos oss, men hadde faste vikarer om det var behov. Vi hadde også aldri mer enn 2 ettåringer. 

Barna ble delt inn deler av dagen, og hadde hver sin turdag. Sånn at de den andre aldersgruppen fikk bhg for seg selv. Vi hadde delte samlinger før lunsj, de store hadde eget rom hvor de kunne drive med formgivning, perler osv som de små ikke skulle drive med.

De minste kunne mye mer enn det jeg var vandt til fra andre bhg, da de tok etter de eldre barna veldig fort. Det lå foran både språklig og motorisk. Sosialt lekte de veldig på kryss og tvers. 

Det var en mye mer harmonisk hverdag her, enn der jeg har jobbet hvor det er alders inndelte grupper.

Anonymkode: 7a8eb...020

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 10.51):

Har fått muligheten til å få barnet mitt i en liten barnehage med kun 1 avdeling.

Høres kanskje koselig ut, men hva slags erfaringer har andre?

Hvordan klarer en barnehage å ta hensyn til ulike nivåer av utvikling, det motoriske, språklige, sosiale? Er det bedre med barnehage der de barna får det pedagogiske opplegget som er tilpasset alder og utvikling? 

Har ingen peiling på hvor gamle de andre barna er, men vil gjerne høre om andres erfaringer. Mange takk :)

Anonymkode: 2a120...111

Vi har barna i en slik. Det kalles søsken barnehage fordi barna går sammen litt som i en gammeldags søskenflokk. Det er delt i to grupper med forskjellig pedagogisk opplegg og forskjellige rom med forskjellige leker. De store leker med de små og lærer å ta hensyn. De små strekker seg etter de store. Det er ingen som ser rart på om en 5 åring har lyst å leke med en på 3 osv. stabilt personale, stabile vikarer. De virker å ha mer overskudd (også økonomisk) enn andre barnehager. 

Anonymkode: 3e0de...160

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta et besøk.

Min datter går i en liten barnehage med en avdeling 1-5 år, men dem har delt opp barna i årskull og soner i barnehagen. Så veldig bra delt opp. Småbarn har 2 soner feks. Stor har 3 grupper. Dem kan også være mye sammen på tvers. Men oppdeling gjør at dem er med jevngamle og i mindre grupper igjenom dagen. Vi er veldig fornøyd med måten barnehagen har valgt og gjøre det på. Er der sykdom i denne barnehagen kjenner alle barna den andre ansatte på dem andre gruppene. Så er barnehagen flink til og omrokke litt om dem må ta inn noe vikarer. I større barnehager som jeg har hatt noen av barna mine tidligere, kunne vi oppleve at det bare var ukjente en morgen ved levering. Ta ihvertfall et besøk spør alt du lurer på

Anonymkode: 7ff7c...43f

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke helt det samme,men våre går i en liten barnehage med tre avdelinger. Ene avdelingen er fra 2 til 6 år. Fungerer veldig fint :) de deles uansett i grupper etter alder på turer, bordaktiviteter o.l., eller gjør andre tilpasninger

De små sover inne på madrasser, da er de større barna ute 

AnonymBruker
Skrevet

kjenner ei som jobbet i en veldig liten barnehage med en avdeling.

Men de var jo flere voksne så selv om det var stort aldersspenn(1-6) så delte de ofte opp i grupper etter alder slik at det på en måte ble mange små avdelinger selv om det i teorien bare var 1,
Så det kommer jo litt an på hvordan den barnehagen legger det opp, gjerne spør de om akkurat det du spurte om her inne.

Anonymkode: 801f7...44a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det kommer veldig an på barnehagen. 

Vi har hatt barn i både liten barnehage med en avdeling, og i stor barnehage med 8 avdelinger.

Den barnehagen vi hadde barn i, var en ren småbarns-barnehage. Så avdelingen var altså en småbarnsavdeling. (1-3år) 
På noen måter var det fint. Lite miljø, trygt for barna, 
Men utfordringen var at det var veldig få ansatte. De kunne ikke omrokkere hvis noen var borte litt. Og når noen var syke, så måtte de leie inn vikar. 
Og de som var ansatt der, var stort sett godt voksne, som var mye helt eller delvis syke. 
Så i barnehagen med 8 barn, så var det 4 faste ansatte, som jobbet 20-60% hver, og 2-3 vikarer, som jobbet inn det de andre ikke gjorde. Så den mest stabile ansatte i barnehagen var en vikar. 

Min konklusjon etter forskjellige barnehager, er at hvor god barnehagen er, kommer mer an på hvor gode de ansatte er, enn på hvor stor barnehagen er. 

Anonymkode: 24a77...a80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...