AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:12 #61 Skrevet onsdag kl 18:12 Heter Margrethe, og sier Margareth når jeg er i feks England. Å lære folk der å uttale navnet mitt på norsk blir jo bare stress 😊 Anonymkode: 7e383...4c2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:19 #62 Skrevet onsdag kl 18:19 Nei, det trenger jeg ikke. Jeg er norsk, men har et utenlandsk navn. Så i utlandet sier alle det riktig, men her hjemme så er det veldig mange forskjellige versjoner av det 😅 Jeg er vant til det så jeg gidder ikke rette på folk heller. De sier navnet mitt, bare feil uttale Anonymkode: d600d...8f4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:21 #63 Skrevet onsdag kl 18:21 Jeg uttaler det på engelsk. Også hvis det er noen jeg kommer til å omgås litt med så forteller jeg hvordan det uttales på norsk. Så prøver dem å si det på norsk Anonymkode: 05bff...7f4
Grüner Skrevet onsdag kl 18:26 #64 Skrevet onsdag kl 18:26 AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 10.40): jeg diskuterte det med en annen, som konsekvent lot sine amerikanske venner få bryne seg på å si Merethe istedenfor alle slags anglifiserte versjoner som Meredith og Meretha. Jeg har et navn som slutter på E, og har alltid sagt navnet mitt med A til slutt, rett og slett fordi å dem til å uttale navnet mitt med E blir også litt rart i forhold til hvor de legger trykket på engelsk. Men møter jeg engelsktalende som bor i Norge så uttaler jeg navnet mitt på norsk. Hva gjør dere? Anonymkode: ba73e...340 Det er dust å gjøre det. Det er jo ikke samme navn en gang!
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:38 #65 Skrevet onsdag kl 18:38 Jeg finner gjerne på helt andre navn, jeg. 😅 Har erke-nordisk navn, med Å. Gidder ikke. Har funnet ut at det funker relativt fint på arabisk da, artig nok! Anonymkode: 325d3...0b2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:43 #66 Skrevet onsdag kl 18:43 Absolutt ikke. Jeg heter det jeg heter, ikke noe annet fordi folk ikke klarer å uttale det (artig nok sier de fleste nordmenn det feil også, selv om det er et helt vanlig norsk navn. 🤷♀️) Anonymkode: cd04d...3cd
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:45 #67 Skrevet onsdag kl 18:45 Jeg heter Tania. Og det navnet går overalt. Veldig greit. Anonymkode: 4a69a...34b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:59 #68 Skrevet onsdag kl 18:59 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kjener en danske som het Odd-Simen Hole. Han bruker aldri mellomnavnet sitt når han bestilte hotell, for å si det slik! Anonymkode: 6f88a...f4c Ingen heter det i Dk, men nice try. (Det kan sjekkes på dst.dk). Ingen heter Frigg-Adele ( = frikadelle) heller, men folk vitser om at de kjenner en som kjenner en... uansett. Anonymkode: 3ee55...736 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:00 #69 Skrevet onsdag kl 19:00 Jeg bruker en engelsk variant, ikke verre enn at e til slutt blir y. Enten tror de e’en er stum, da blir det helt feil, ellers så høres de ut som en tåkelur når de prøver å uttale den som en norsk e 😄 Da er det langt bedre å la dem anglifisere det litt (høres nettere ut også, har et litt kjedelig 70-tallsnavn). Etternavnet mitt blir rett, men med engelsk uttale. Anonymkode: 7a169...626
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:04 #70 Skrevet onsdag kl 19:04 Jeg forfranskede navnet mitt da jeg bodde i Frankrike. Tenk Monika -> Monique. Gjorde ting enklere. På engelsk uttaler jeg det bare 'engelsk'. Anonymkode: 3ee55...736 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:07 #71 Skrevet onsdag kl 19:07 Mitt navn er mer vanlig i utlandet, enn her i Norge. Så jeg trenger ikke gjøre stort. Men vi har andre navn som vår britiske familie sier annerledes; Henrik = Henry Bendik = Ben Line = Lynn Harald = Harold Kim André = bare Kim, eller Kim Andrew Anonymkode: 20480...bf6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:09 #72 Skrevet onsdag kl 19:09 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Absolutt ikke. Jeg heter det jeg heter, ikke noe annet fordi folk ikke klarer å uttale det (artig nok sier de fleste nordmenn det feil også, selv om det er et helt vanlig norsk navn. 🤷♀️) Anonymkode: cd04d...3cd Kom akkurat på at jeg brukte et helt annet navn da jeg oppholdt meg i USA i en periode. Ingen klarte jo å uttale navnet mitt, så jeg sa bare at de kunne kalle meg et kjælenavn. Det var også det jeg brukte på kaffesteder som skrev navn på koppen. Anonymkode: cd04d...3cd
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:09 #73 Skrevet onsdag kl 19:09 Tror mitt navn er vanligere der enn her og har latt dem få uttale det som de måtte ønske, slik jeg også lar folk her gjøre. Anonymkode: 59e6d...efe
LilleMy_09 Skrevet onsdag kl 19:09 #74 Skrevet onsdag kl 19:09 Nei. Har et navn som er vanlig over hele verden
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:12 #75 Skrevet onsdag kl 19:12 Har dobbeltnavn, men begge eksisterer på engelsk. Har hatt noen engelske og amerikanske venner og de har da bare sagt det første navnet med engelsk uttale. I jobben møter jeg mennesker fra hele verden og er ikke så nøye på hvordan folk uttaler navnet mitt bare de er sånn passe høflige/utviser det man kan forvente som folkeskikk for vedkommende. Anonymkode: fcb5a...7e9
Peanut Skrevet onsdag kl 19:18 #76 Skrevet onsdag kl 19:18 Har et fornavn som slutter på e, men da jeg var rundt året så bodde vi i statene, og de andre vi kjente til kalte meg navnet med avslutning på a. Så om folk dropper e så sier jeg de kan bruke a istedenfor. Null stress.
Gnå Skrevet onsdag kl 19:23 #77 Skrevet onsdag kl 19:23 Kjenner ei som heter Ingjerd som bodde i USA en stund, Hun ga til slutt opp, og ba folk kalle henne Benny 😁
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:25 #78 Skrevet onsdag kl 19:25 Gnå skrev (1 minutt siden): Kjenner ei som heter Ingjerd som bodde i USA en stund, Hun ga til slutt opp, og ba folk kalle henne Benny 😁 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Fantastisk!!! Anonymkode: fcb5a...7e9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:29 #79 Skrevet onsdag kl 19:29 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kom akkurat på at jeg brukte et helt annet navn da jeg oppholdt meg i USA i en periode. Ingen klarte jo å uttale navnet mitt, så jeg sa bare at de kunne kalle meg et kjælenavn. Det var også det jeg brukte på kaffesteder som skrev navn på koppen. Anonymkode: cd04d...3cd I hvilke kaffesteder får man navn på koppen? Hadde vært interessant å vite hva de skrev om jeg uttalte navnet mitt Anonymkode: ba73e...340
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:30 #80 Skrevet onsdag kl 19:30 Gnå skrev (6 minutter siden): Kjenner ei som heter Ingjerd som bodde i USA en stund, Hun ga til slutt opp, og ba folk kalle henne Benny 😁 Hvorfor ikke bare Inga? Anonymkode: ba73e...340 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå