Gå til innhold

Anglifiserer du navnet ditt i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heter Margrethe, og sier Margareth når jeg er i feks England. Å lære folk der å uttale navnet mitt på norsk blir jo bare stress 😊

Anonymkode: 7e383...4c2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det trenger jeg ikke. Jeg er norsk, men har et utenlandsk navn. Så i utlandet sier alle det riktig, men her hjemme så er det veldig mange forskjellige versjoner av det 😅 Jeg er vant til det så jeg gidder ikke rette på folk heller. De sier navnet mitt, bare feil uttale 

Anonymkode: d600d...8f4

Skrevet

Jeg uttaler det på engelsk. Også hvis det er noen jeg kommer til å omgås litt med så forteller jeg hvordan det uttales på norsk. Så prøver dem å si det på norsk

Anonymkode: 05bff...7f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 10.40):

jeg diskuterte det med en annen, som konsekvent lot sine amerikanske venner få bryne seg på å si Merethe istedenfor alle slags anglifiserte versjoner som Meredith og Meretha. 

Jeg har et navn som slutter på E, og har alltid sagt navnet mitt med A til slutt, rett og slett fordi å dem til å uttale navnet mitt med E blir også litt rart i forhold til hvor de legger trykket på engelsk.  Men møter jeg engelsktalende som bor i Norge så uttaler jeg navnet mitt på norsk. 

Hva gjør dere?

Anonymkode: ba73e...340

Det er dust å gjøre det. Det er jo ikke samme navn en gang! 

Skrevet

Jeg finner gjerne på helt andre navn, jeg. 😅 Har erke-nordisk navn, med Å. Gidder ikke. Har funnet ut at det funker relativt fint på arabisk da, artig nok! 

Anonymkode: 325d3...0b2

Skrevet

Absolutt ikke. Jeg heter det jeg heter, ikke noe annet fordi folk ikke klarer å uttale det (artig nok sier de fleste nordmenn det feil også, selv om det er et helt vanlig norsk navn. 🤷‍♀️)

Anonymkode: cd04d...3cd

Skrevet

Jeg heter Tania. Og det navnet går overalt. Veldig greit.

Anonymkode: 4a69a...34b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kjener en danske som het Odd-Simen Hole. Han bruker aldri mellomnavnet sitt når han bestilte hotell, for å si det slik!

Anonymkode: 6f88a...f4c

Ingen heter det i Dk, men nice try. (Det kan sjekkes på dst.dk). 

Ingen heter Frigg-Adele ( = frikadelle) heller, men folk vitser om at de kjenner en som kjenner en... uansett.  

Anonymkode: 3ee55...736

• Liker 7
Skrevet

Jeg bruker en engelsk variant, ikke verre enn at e til slutt blir y. Enten tror de e’en er stum, da blir det helt feil, ellers så høres de ut som en tåkelur når de prøver å uttale den som en norsk e 😄 Da er det langt bedre å la dem anglifisere det litt (høres nettere ut også, har et litt kjedelig 70-tallsnavn). Etternavnet mitt blir rett, men med engelsk uttale.

Anonymkode: 7a169...626

Skrevet

Jeg forfranskede navnet mitt da jeg bodde i Frankrike. Tenk Monika -> Monique. Gjorde ting enklere. På engelsk uttaler jeg det bare 'engelsk'. 

Anonymkode: 3ee55...736

• Liker 1
Skrevet

Mitt navn er mer vanlig i utlandet, enn her i Norge. Så jeg trenger ikke gjøre stort. Men vi har andre navn som vår britiske familie sier annerledes;

Henrik = Henry

Bendik = Ben

Line = Lynn

Harald = Harold

Kim André = bare Kim, eller Kim Andrew

Anonymkode: 20480...bf6

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Absolutt ikke. Jeg heter det jeg heter, ikke noe annet fordi folk ikke klarer å uttale det (artig nok sier de fleste nordmenn det feil også, selv om det er et helt vanlig norsk navn. 🤷‍♀️)

Kom akkurat på at jeg brukte et helt annet navn da jeg oppholdt meg i USA i en periode. Ingen klarte jo å uttale navnet mitt, så jeg sa bare at de kunne kalle meg et kjælenavn. Det var også det jeg brukte på kaffesteder som skrev navn på koppen.

Skrevet

Tror mitt navn er vanligere der enn her og har latt dem få uttale det som de måtte ønske, slik jeg også lar folk her gjøre. 

Anonymkode: 59e6d...efe

Skrevet

Nei. Har et navn som er vanlig over hele verden 

Skrevet

Har dobbeltnavn, men begge eksisterer på engelsk. Har hatt noen engelske og amerikanske venner og de har da bare sagt det første navnet med engelsk uttale. 

I jobben møter jeg mennesker fra hele verden og er ikke så nøye på hvordan folk uttaler navnet mitt bare de er sånn passe høflige/utviser det man kan forvente som folkeskikk for vedkommende.

Anonymkode: fcb5a...7e9

Skrevet

Har et fornavn som slutter på e, men da jeg var rundt året så bodde vi i statene, og de andre vi kjente til kalte meg navnet med avslutning på a. Så om folk dropper e så sier jeg de kan bruke a istedenfor. Null stress. 

Skrevet

Kjenner ei som heter Ingjerd som bodde i USA en stund, Hun ga til slutt opp, og ba folk kalle henne Benny 😁

Skrevet
Gnå skrev (1 minutt siden):

Kjenner ei som heter Ingjerd som bodde i USA en stund, Hun ga til slutt opp, og ba folk kalle henne Benny 😁

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Fantastisk!!! 

Anonymkode: fcb5a...7e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kom akkurat på at jeg brukte et helt annet navn da jeg oppholdt meg i USA i en periode. Ingen klarte jo å uttale navnet mitt, så jeg sa bare at de kunne kalle meg et kjælenavn. Det var også det jeg brukte på kaffesteder som skrev navn på koppen.

I hvilke kaffesteder får man navn på koppen? Hadde vært interessant å vite hva de skrev om jeg uttalte navnet mitt

Skrevet
Gnå skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke bare Inga?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...