Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er utstedt proklama på dødsbo,noen som vet hvordan kreditorer får med seg dette? 

Vet at dødsbo hadde gjeld,men sitter det ansatte hos kreditorfirma og følger med på proklama som legges ut? 
Kommer absolutt alt av gjeld med i en proklama? 

Anonymkode: 568da...56f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen unntak, skattemyndighetene skal selvsagt ha sitt. Men ja, kreditorer som kredittkortselskaper og denslags må følge med når det legges ut i lysningsbladet. Man bør alltid koste på seg proklama så sant det er fysisk mulig at den avdøde kan ha pådratt seg gjeld etter det som kommer frem i siste skattemelding. Uansett hvor godt man tror man kjente avdøde. Det er utrolig mange som har ukjent gjeld. Sannsynligvis også et økende problem, med tanke på mange eldre som blir lurt over telefon eller på nett (selv om ingen trodde gamle tante Olga var på internett).

Jeg fikk ettergitt flere regninger som dukket opp etter proklamafristen, så sparte inn det jeg betalte. Ikke alle mindre kreditorer som fulgte med. 

Anonymkode: a394e...527

AnonymBruker
Skrevet

Er nok mye gjeld som er skjult dessverre.

Proklama er et must om man er usikker på om avdøde hadde gjeld. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er nok mye gjeld som er skjult dessverre.

Proklama er et must om man er usikker på om avdøde hadde gjeld. 

Og av erfaring vil jeg si, også hvis man er skråsikker. I hvert fall hvis sikkerheten bare er at man ikke tror tante Olga drev med sånt. Man bør i hvert fall undersøke alt nøye selv før man evt tar sjansen på å klare seg uten proklama. En del av de regningene jeg fikk tilsende i ettertid, var ikke sånt sok kommer frem på skattemeldingen. Blant annet en del legeregninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer absolutt alt av gjeld med i en proklama? 

Nei. Ikke skattekrav og pantesikrede krav. Skatteoppgjøret skjer først året etter dødsfallet, så arvingene må ta høyde for restskatt. Hvis avdøde var eier av fast eiendom, må arvingene selv kontakte Statens kartverk for å undersøke om det er tinglyst pant i eiendommen til avdøde. Hvis avdøde var eier av kjøretøy, må de kontakte Løsøreregisteret. Hvis det er tinglyst pant, må de kontakte panthaver og spørre hva saldo på lånet er nå. 

For det tredje er rettstilstanden uklar når det gjelder krav med utenlandsk kreditor, for lovene er ulike i forskjellige land. Så hvis avdøde har innvandret fra utlandet, så bør kreditorene undersøke  i hjemlandet om avdøde har gjeld der 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du vil ha full oversikt over gjelda, anbefaler jeg å skaffe deg en formuesfullmakt fra tingretten.

Da kan du få ut kontoutskrifter fra siste tre måneder før død og siste skattemeldinger fra Skatteetaten (Man kan få opptil 10 år tilbake i tid om man behøver det).

Sammen med de søkene andre nevner her og proklamaet, burde du få veldig god oversikt over gjelda.

Anonymkode: 4807b...fe2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen unntak, skattemyndighetene skal selvsagt ha sitt. Men ja, kreditorer som kredittkortselskaper og denslags må følge med når det legges ut i lysningsbladet. Man bør alltid koste på seg proklama så sant det er fysisk mulig at den avdøde kan ha pådratt seg gjeld etter det som kommer frem i siste skattemelding. Uansett hvor godt man tror man kjente avdøde. Det er utrolig mange som har ukjent gjeld. Sannsynligvis også et økende problem, med tanke på mange eldre som blir lurt over telefon eller på nett (selv om ingen trodde gamle tante Olga var på internett).

Jeg fikk ettergitt flere regninger som dukket opp etter proklamafristen, så sparte inn det jeg betalte. Ikke alle mindre kreditorer som fulgte med. 

Ettergitt regninger?

Anonymkode: 17c50...62d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ettergitt regninger?

Anonymkode: 17c50...62d

Ja, fra lege, tannlege, abonnement o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...