Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er en 26 år gammel student som begynner å bli veldig usikker på veien videre.

Jeg merker at jeg begynner å bli veldig utbrent i studielivet. Jeg tok en bachelor fra et animasjonsstudie i Hamar, men begynte på profesjon i psykologi i Oslo da det var veldig vanskelig å få jobb. Jeg gikk der i to år, men var hele tiden usikker på om jeg egentlig hadde lyst til å være der. Jeg var veldig deprimert da jeg begynte, og valgte det mest fordi jeg syntes det hørtes interessant ut og jeg kunne få muligheten til å hjelpe andre, men hadde hele tiden en dårlig magefølelse gjennom studiet. Etter de to årene begynte jeg på en bachelor i informatikk, hvor jeg nå har fullført ett år. Jeg begynte på denne retningen fordi jeg synes programmering er spennende, men er veldig skremt på hvordan jobbmarkedet blir fremover med tanke på KI. 

Jeg begynner nå mitt andre år på bacheloren, og kan i teorien få en bachelorgrad etter dette året,  da tredjeåret kun består av frie emner som kan erstattes med fag fra psykologistudiet. 

Jeg merker at jeg er veldig utbrent, og har lite motivasjon til å studere IT videre. Jeg er en veldig praktisk person som liker å anvende teori, og vil ha en jobb som jeg føler er nyttig for samfunnet og for meg selv. 

Jeg har derfor begynt å se på master-studier i ingeniørfag i Trondheim, spesifikt ingeniør i industriell kjemi og bioteknologi, og vil bare høre om det er helt på trynet av meg å vurdere et 5-årig studie når jeg har vaklet så mye gjennom livet. Jeg har snart brukt opp studiestøtten, så jeg må nok jobbe en del for å klare meg, men det tror jeg skal gå fint. 

Det sier seg kanskje selv, men jeg er veldig usikker på hva jeg vil her i livet.

Endret av phn
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få en bachelor i havn og begynn å jobb. Det gir deg en pause fra alt, til du får mer på plass i livet. Du trenger ikke vite nøyaktig hvor du skal i livet, men du trenger å få deg en eller annen utdannelse som du kan leve av. 

Anonymkode: 28258...830

Skrevet

Kanskje du trenger litt pause? Gjør ingenting å jobbe i ufaglært jobb mens en prøver å finne ut hva man vil.

Ellers bør du velge utdanning som gir jobbmulighet og at du er interessert i faget. Sjekk ut jobbannonser på finn.no feks. Vil du ha kontorjobb? Vil du jobbe mer praktisk? Liker du å prate med folk? Prøv å finne et yrke på denne måten?

Anonymkode: 26aa5...1cb

Skrevet

Bare legg fra deg tanken om master i ingeniørfag dersom du allerede er utbrent. 

Du kommer ikke til å klare ta den masteren, mens du jobber ved siden av, hvis du ikke virkelig brenner for studiene. 

Ta deg heller en pause, jobb ett år eller tre, spar opp penger, og finn ut hva du faktisk vil jobbe med. 

Anonymkode: 9ae42...a8a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...