AnonymBruker Skrevet 18. august #1 Skrevet 18. august Er godt voksen. Har gått fra å være svært dårlig fungerende til å bli middels fungerende. Var en stund normalt-fungerende før kroppen sa stopp. Er drittlei terapi! Men vil samtidig bli bedre. Har noen med kptsd prøvd metakognitiv terapi? Hjalp det? Anonymkode: 392b6...9c0
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august Jeg har prøvd metakognetivterapi. Hatt ptsd diagnose i 16år ( nå kptsd). Behandlingen hjalp meg. Men kun opp på ett nivå jeg burde være for å nyttegjøre meg traumebehandling. Så ja det hjalp, men nei det hjalp ikke nok. Det hjalp ikke mot kptsd. Jeg ble avsluttet i behandling før traumebehandling kom i orden. Anonymkode: e502d...9ff
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august Anbefaler psykosomatisk fysioterapi for kptsd! Vanvittig effektivt. Anonymkode: 2653b...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august Hvis du er drittlei terapi, bruk heller tiden på noe som fungerer. TRAUME-terapi, ikke kognitivt vissvass. Jeg har selv brukt metakognitiv terapi og det var viktig for å få bukt med OCD-delen av KTPSD-en. Men kptsd handler om minner i nervesystemet, og følelser som er undertrykt, en dyp følelse av utrygghet. Det som fungerer er IFS og andre typer del-arbeid, fase-orientert terapi, EMDR, sensorimotorisk psykoterapi, eller psykomotorisk fysioterapi, somatic experiencing, nervesystemarbeid og livsstilsendringer. Når det gjelder metakognitiv terapi vil jeg gå så langt å si at det kan (les: kan!) være skadelig for noen med kptsd, en lærer at en ikke skal tro på følelser, og ikke lytte så veldig til kroppen, og det er det motsatte av det en trenger å lære seg for å komme i kontakt med følelsene dine, så kroppen endelig kan kjenne seg trygg. Det er ikke nok å drite i tankene sine hvis nervesystemet hele tiden er i helspenn. Jeg ble bedre av metakognitiv terapi, begynte å gjøre mer, men jeg gjorde mer mens jeg følte meg like redd hele tiden, noen år senere gikk jeg på en total smell, fordi når jeg ikke hadde lyttet til FRYKTEN og angsttankene og tvangstankene (som var et signal om at noe var feil), så gav kroppen med fatigue så jeg skulle lytte. Alt er beskjeder om at de grunnleggende kjernetankene om deg selv er negative, og disse baserer seg på erfaringer som var for store til at du kunne håndtere dem der de skjedde, og ikke fikk nok støtte til å gjøre det. God traumeterapi hjelper deg i kontakt med deg selv, der du greier å romme følelsene dine, bruke dem som retningsgivere i livet, til å sette gode grenser, og skaper avstand mellom her og nå, og der og da. KPTSD betyr at fortiden finnes i nåtiden og god traumeterapi er ikke bare at en med tanken innser at det ikke er farlig, det er jo like lett som at jeg skrev det nå, så vet du det. Men at KROPPEN vet at åja, jeg er faktisk i 2025, under et teppe i sofaen, mens jeg skriver bokstaver på et tastatur til en fremmed på KG, og jeg er faktisk ikke på et soverom på 90-tallet mens grusomme ting skjer, det skjedde meg, det var vondt, jeg har omsorg for den jenta jeg var, men her og nå er jeg trygg, SUKK, jeg føler det. Skjønner? Lykke til! ❤️ Anonymkode: 6f371...668 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå