AnonymBruker Skrevet 28. august #41 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (På 25.8.2025 den 19.29): Spiser ganske variert, men her er en dag med 1379 kcal, 115 g protein og 29 g fiber. Er ikke alltid jeg klarer like høyt protein- og fiberinntak som den dagen, men i snitt er jeg på 106 g protein og 25 g fiber. Et tips er å kjøpe nye non-stick stekepanner. Det er overraskende hvor mange kalorier stekefett som olje og margarin har. Har nærmest helt sluttet å bruke det siden jeg ikke vil sløse bort kaloriene mine på det. Også bra å bruke mye stekeovn og koke. Anonymkode: 75f40...a5b Takk , hvilken app bruker du til å legge inn i for beregninger ? TS Anonymkode: 0e781...069
AnonymBruker Skrevet 28. august #42 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dessverre hatt tidens utskeielser i helgen med masse snop i barne bursdag og en del kaker i dåp😂. Men har løpt 5 km hver dag og vekten viste 55,5 kg idag . ts Anonymkode: 0e781...069 Har du gått ned 10 kg på 11 dager, eller er det en skrivefeil? AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 7.49): Vekt 66 kg vil ned til 60 , starter idag, Anonymkode: 0e781...069 Anonymkode: 74d25...171
AnonymBruker Skrevet 29. august #43 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har du gått ned 10 kg på 11 dager, eller er det en skrivefeil? Anonymkode: 74d25...171 Ja det var selfølgelig helt feil, skulle stå 65.0 kg . ts Anonymkode: 0e781...069
senior Skrevet 29. august #44 Skrevet 29. august HemmeligSpion skrev (På 25.8.2025 den 19.03): Jeg blir ikke med. Det er en god innstilling du har, men det er hårete mål som du kommer til å brenne deg på, også om du klarer det. Du har høye ambisjoner. Misforstå meg rett; det er bra at du holder på vekten før du har blitt overvektig. Bra å være proaktiv. Men det er innpakningen og tankesettet her som du bommer litt på. Du skal ikke spise kalorifattig mat. Kalorier er gull verdt i kosthold. Det er hvilke næringsstoffer disse kaloriene tilbyr som er det du bør fokusere på. Det er bedre med 100g cashewnøtter enn 100g seigmenn, selv om seigmenn har 100 kcal lavere kaloriinnhold (310kcal/100g vs 398kcal/100g). Når du sikter på 12-1500 kcal om dagen kommer kroppen din til å gå inn i "nødmodus" så fort du har mistet det meste av vannvekten etter 2-3 uker og du kommer knapt til å se fremgang. Det er heller ikke usannsynlig at du kommer til å legge på deg. Du bør ikke ligge spesielt mer under 200-300 kcal av ditt totale forbruk per dag. Du har også satt en frist på 2 måneder. Hva skjer om du ikke har gått ned 6 kg på de to månedene? Og hvorfor har du valgt november som "ferdig-måned"? Er det til julen? Og hva skjer etterpå? Skal du gjøre hva du vil da i matveien? Det høres farlig ut som jojo-slanking og enda en forvillet 50-åring i VG's vektklubb. Slow and steady er det som gjelder. Spis ekte mat, unngå lettprodukter. Men pass på at du ikke spiser 90% enkle karbohydrater og 5% av hhv fett og proteiner. Fett har et ufortjent dårlig rykte. Hva du bør gjøre Du bør regne ut ditt basale metabolske behov (bruk AI eller surf på nettet), regne ut aktivitetskalorier fra gåingen, og legge deg 2-300 kcal under dette. Bruk MyFitnessPal eller tell kalorier en stund, så kan du ta det på slump etter hvert. Bli flinkere til å drikke vann. Dette er for å stagge "søtsug" som du får fra enkle karbohydrater/grehlin. Ikke undervurder makroene heller. Fett og proteiner er supre makronæringer som kroppen må jobbe med for å bryte ned, i motsetning til lettprodukter som består av karbohydrater som setter seg rett på bilringen over hofta. Ikke undervurder egg. Egg er supermat. Å gå 10 000 skritt hver dag er bra og ikke så mye som man skulle tro. For mange er det til og fra jobb pluss en tur på butikken. Legg deg 200-300 kcal under ditt daglige totale energibehov og tell kalorier i starten og ta det på slump etter hvert så kommer det til å gå av seg selv. Jeg veide 116 kilo for 1,5 år siden. Nå veier jeg 99 kg. Det der stemmer veldig bra med min erfaring og mitt opplegg. Jeg gikk ned fra rundt 110 til 90 kilo i løpet av et par år uten å slite. Nå, et par år senere nærmer jeg meg 80 uten å tenke særlig på slanking. Har funnet en livsstil jeg trives med og kan leve med permanent. Trener styrke 2 ganger i uken for å beholde muskelmassen mens jeg eldes. Styrketrening er veldig viktig for oss eldre. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #45 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det var selfølgelig helt feil, skulle stå 65.0 kg . ts Anonymkode: 0e781...069 Jeg ønsker også å ned 5 kg fra i dag ts, så følger deg gjerne! Hva gjør du hovedsakelig ukentlig? Jeg faster minimum 16 timer, spiser rene råvarer og drikker ikke kalorier utenom noe melk og Biola. Jeg prøver å få inn mer søvn, for det er også veldig viktig for vektnedgang. Anonymkode: 88b45...c10 2
senior Skrevet 29. august #46 Skrevet 29. august (endret) Dersom du er overvektig og vil slanke deg er første bud å finne årsaken til at du legger på deg. Samme oppskriften passer nok ikke for alle. Jeg pleier å dele mennesker inn i tre hovedkategorier etter matvanene: Samlere. Samlere lever av det de finner i naturen. De småspiser uten faste måltider og blir gretne når de ikke har fått mat på en stund. Normalt har de ikke høydeskrekk og er otrolig flinke klatrere. Jegere. Jegere kan gå lenge uten mat, også uten å tenke på mat. Men de spiser til det er tomt når maten er tilgjengelig. Før i tiden måtte nok jegerfolket ha tålmodighet og vise styrke under jakten inntil viltet var nedlagt. Men da gjalt det å spise fort, før de andre tok det og før maten ble bedervet. Jordbrukere, Jordbrukere spiser til faste måltider og begrenser seg. Maten må vare til neste høst når avlingen er i hus. Ellers blir det hungersnød og død. Ofte snakker man om "jegere og samlere" som er kategori. For meg er det to vidt forskjellige mennesketyper. Jeg har selv levd blant samlere i Asia og deltatt i jakten på mat i naturen. Det går mye i planter, innsekter, småfisk og frosk. De jakter gjerne også, men bare småvilt. Kona mi er typisk samler. Hun er stadig ute på leting i skogen og samler planter sopp og bær, også mer enn vi normalt trenger (men ikke innsekter i Norge). Hun spiser lite av gangen, men småspiser mellom måltidene, men ikke snop og søtsaker, og holder vekten lett. Jeg er typisk jeger. Problemet mitt var overspising når maten var på bordet. Løsningen ble derfor å posjonere ut maten og ikke sette frem mer enn det som skal spises. Det virker perfekt for meg. Når fatet er tomt tenker jeg ikke mer på mat og kan gjerne glemme og stå over et måltid dersom jeg er opptatt med noe. Endret 29. august av senior 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #47 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 15.05): Takk , hvilken app bruker du til å legge inn i for beregninger ? TS Anonymkode: 0e781...069 Jeg bruker Loseit, er en av de mer populære appene. Har den betalte versjonen der du kan scanne barkoder. Gjør det veldig enkelt å tracke. Anonymkode: 75f40...a5b
AnonymBruker Skrevet 3. september #48 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 19.47): Jeg bruker Loseit, er en av de mer populære appene. Har den betalte versjonen der du kan scanne barkoder. Gjør det veldig enkelt å tracke. Anonymkode: 75f40...a5b Ok takk skal laste den ned. har gått ned til 64,5 , hva med resten her inne ? ts Anonymkode: 0e781...069
HemmeligSpion Skrevet 8. september #49 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 14.29): Cashewnøtter har 600 kalorier/100 g, og seigmenn har 350 kalorier/100g. Anonymkode: 33c71...100 Enda bedre!
AnonymBruker Skrevet 14. september #50 Skrevet 14. september HemmeligSpion skrev (På 8.9.2025 den 11.48): Enda bedre! Er det flere som går mye opp i vekt før mensen? Har jobbet for Å være nede på 64, men nå viser vekten nesten 65.8 ts Anonymkode: 0e781...069
AnonymBruker Skrevet 21. september #51 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 14.01): Jeg skal også ned 5-6kg. Jeg spiser mer da, eller jeg tror det. Jeg går nedover i hvert fall. Spiser mye grønt og bær, og en del frukt også. I tillegg til litt fokus på protein. Spist mye is i sommer, og til tider litt godteri, så er mest å redusere på det. Jeg gjør lite ekstremt, annet enn at jeg er veldig aktiv. Minst 35 000 skritt om dagen, gjerne en del mer. (Kun fordi jeg liker å være aktiv. Gjort det i flere år.) Spiser vanlig mat, og ca 3 måltider om dagen, pluss eventuelt noe smått i mellom øktene, men hovedsakelig hovedmåltider. Anonymkode: d8a36...ba3 Wow, hvordan får du til 35000 hver dag. Jobber du med mye gåing? Anonymkode: 6af71...1d6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå