Gå til innhold

Skal ned 6 kg fra idag er du med ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 14.02):

Faste har kun en effektiv virkning på vektnedgang om du IKKE overspiser i spisevinduet ditt :)

Anonymkode: 9aa39...80c

En må vel fortsatt hokde seg til kalorier inn/ut 😄

Anonymkode: df5f5...0ee

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sannsynligvis noe vann, men det høres ut som om du går voldsomt hardt ut?

Anonymkode: bae16...43d

Hmm om du tenkte på det at jeg løper for mye? 
Selvom jeg har lagt på meg så tror jeg kroppen husker at den engang var en løper 😂, pleide å løpe ca 15 km hver dag før. 

Ts 

Anonymkode: 0e781...069

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm om du tenkte på det at jeg løper for mye? 
Selvom jeg har lagt på meg så tror jeg kroppen husker at den engang var en løper 😂, pleide å løpe ca 15 km hver dag før. 

Ts 

Du går hardt ut som i at den første uken så velger du å løpe 10 km hver dag, og holde deg GANSKE LAVT i mat inntak. 

Sorry, men all forskning på feltet sier at dette kommer ikke til å holde mer enn noen uker. Ja, tren gjerne hver dag, men om du gasser så på, så smeller det. Enten at du får ulvehunger eller at energinivået ditt stuper dramatisk. 

Prøv å lytt litt til kroppen, pust litt... Du må ikke løpe en mil hver eneste dag selv om du løp 15 km hver eneste dag før, da vil jeg tippe du ikke var så streng på mat inntaket. 

Anonymkode: 9aa39...80c

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal også ned 5-6kg. Jeg spiser mer da, eller jeg tror det. Jeg går nedover i hvert fall. Spiser mye grønt og bær, og en del frukt også. I tillegg til litt fokus på protein. 
Spist mye is i sommer, og til tider litt godteri, så er mest å redusere på det. Jeg gjør lite ekstremt, annet enn at jeg er veldig aktiv. Minst 35 000 skritt om dagen, gjerne en del mer. (Kun fordi jeg liker å være aktiv. Gjort det i flere år.) 

Spiser vanlig mat, og ca 3 måltider om dagen, pluss eventuelt noe smått i mellom øktene, men hovedsakelig hovedmåltider. 

Anonymkode: d8a36...ba3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg skal også ned 5-6kg. Jeg spiser mer da, eller jeg tror det. Jeg går nedover i hvert fall. Spiser mye grønt og bær, og en del frukt også. I tillegg til litt fokus på protein. 
Spist mye is i sommer, og til tider litt godteri, så er mest å redusere på det. Jeg gjør lite ekstremt, annet enn at jeg er veldig aktiv. Minst 35 000 skritt om dagen, gjerne en del mer. (Kun fordi jeg liker å være aktiv. Gjort det i flere år.) 

Spiser vanlig mat, og ca 3 måltider om dagen, pluss eventuelt noe smått i mellom øktene, men hovedsakelig hovedmåltider. 

35000?!! Hvordan får du til det?

Anonymkode: 33c71...100

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

35000?!! Hvordan får du til det?

Det er faktisk ganske lite til å være meg, men har ikke vært hjemme noen uker, så da ble det mindre. Gikk gjennomsnittlig over 45 000 skritt i juli. 
Om jeg skal svare konkret her så går jeg gjerne en god tur på morgenen, men om jeg ikke har tid så går jeg i hvert fall litt. Det er en fin måte å starte dagen på. Sånn som imorgen må jeg ikke av sted før litt over kl 10, da går jeg nok ut i 7-8 tiden og går en tur til kl 10. I dag ble det noen runder rundt ett kvartal før en avtale, og jeg går i mellom det meste, og tar bussen. Jeg legger inn aktivitet der det passer seg. Står sjeldent å venter 10 minutter på en buss, men går opp og ned mens jeg venter. 

Nå skal jeg snart ut og gå ett par timer tur. Kunne gått mer idag, men øker litt forsiktig nå. Blir 40 000 skritt idag. Så er typisk en morgen og en ettermiddag/kveldstur, samt å gå i mellom. I helgen og på fridager kan jeg gjerne gå 4-6 timer sammenhengende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 7.49):

Vekt 66 kg vil ned til 60 , starter idag, 

hva er dine beste kalorifattige mat tips?

Jeg skal ligge på ca 12-1500 kcal om dagen, bruke ca 2 mnd og gå trene 10 000 steps hver dag.

Flere som vil henge seg på?

Akkurat det samme som meg😊, Jeg veier  66,5 kg og vil ned til 60 kg. Jeg spier mye laks, peppermakrell, kyllingfilet, med mye godt tilbehør. Lagde marry me kylling i går for første gang, det var helt nydelig. Sikkert litt mye kalorier, men droppet kveldsmaten.

Anonymkode: 1834d...0b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er faktisk ganske lite til å være meg, men har ikke vært hjemme noen uker, så da ble det mindre. Gikk gjennomsnittlig over 45 000 skritt i juli. 
Om jeg skal svare konkret her så går jeg gjerne en god tur på morgenen, men om jeg ikke har tid så går jeg i hvert fall litt. Det er en fin måte å starte dagen på. Sånn som imorgen må jeg ikke av sted før litt over kl 10, da går jeg nok ut i 7-8 tiden og går en tur til kl 10. I dag ble det noen runder rundt ett kvartal før en avtale, og jeg går i mellom det meste, og tar bussen. Jeg legger inn aktivitet der det passer seg. Står sjeldent å venter 10 minutter på en buss, men går opp og ned mens jeg venter. 

Nå skal jeg snart ut og gå ett par timer tur. Kunne gått mer idag, men øker litt forsiktig nå. Blir 40 000 skritt idag. Så er typisk en morgen og en ettermiddag/kveldstur, samt å gå i mellom. I helgen og på fridager kan jeg gjerne gå 4-6 timer sammenhengende. 

Jeg gikk fra ca 9-20 hver kveld i ferier og kom aldri mer enn på 22000 skritt. Men jeg går sakte da, haster ikke. Bra jobba, du er flink

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 8.02):

Jeg er med på 1200 kcal om dagen, og tyvstartet litt forrige uke. På 1700-1800 kcal går jeg dessverre ikke ned et gram (har lavt stoffskifte, om det betyr noe).

Her har jeg byttet ut brød med knekkebrød, er det jeg gjør hver gang jeg må ned noen kilo. Funker alltid som gull.

Anonymkode: 259df...83b

Jeg og har byttet ut til knekkebrød 😊

Skrevet (endret)

Jeg er med!  Veier også 64 no, aldri veid så mye før. 58 er trivselsvekta mi. 

Har hatt store endringer i livet det siste året, og jeg har desverre fått en dårligere livsstill enn hva jeg hadde før. Jeg har tatt skippertak på å få ned vekta før, men det er mer krevende denne gangen. 

Men er veldig klar for å passe inn i klærne og få tilbake treningsgleden.

Endret av miaw
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 13.13):

Jeg skal ned noen kg selv, 4-5. Begynte i dag selv. Faster nok 18+ timer, funker bra for meg. Trener så og si hver dag, må justere kalorier etter det. Brenner jo fort 3000+ kalorier. 

Anonymkode: d6575...c1d

Det gikk litt fort nå i starten, gått ned 2 kg allerede. Men hadde bla et døgn med faste for Gaza inni her. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

har også gått ned fra 66 til 64 nå , blir trenings fri på meg i helgen og litt snop, kommer sikkert til å legge litt på meg igjen 😕 , men fra mandag er det å løpe igjen og strengt kosthold. 

Har forresten løpt 50 km denne uken 😊 så godt fornøyd. 
😌 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gikk litt fort nå i starten, gått ned 2 kg allerede. Men hadde bla et døgn med faste for Gaza inni her. 

🙏😊 godt jobba 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med!

Har allerede gått ned 12 kg på 12 uker nå ved å spise 1300-1400 kalorier hver dag. Startet på 85 kg og er nå 73 kg. Målet er 63, så skal ned 10 kg til. Er 167 cm høy.

Har faktisk klart å holde meg til 1300-1400 kalorier, 105 g protein og 25 g fiber hver dag i 3 måneder. Føler jeg spiser ganske sunt og mettende, så synes ikke det er så vanskelig.

Anonymkode: 75f40...a5b

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 18.19):

Jeg er med!

Har allerede gått ned 12 kg på 12 uker nå ved å spise 1300-1400 kalorier hver dag. Startet på 85 kg og er nå 73 kg. Målet er 63, så skal ned 10 kg til. Er 167 cm høy.

Har faktisk klart å holde meg til 1300-1400 kalorier, 105 g protein og 25 g fiber hver dag i 3 måneder. Føler jeg spiser ganske sunt og mettende, så synes ikke det er så vanskelig.

Wow! 🤩Gratulerer! 
Kan du dele ca hva du spiser til frokost/lunsj/kvelds? Jeg er 2 kg og 2 cm lavere enn deg, og vil ned 12 kg 🌟😅 

Takker for tips! 

Anonymkode: c8f7a...30d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 7.49):

Vekt 66 kg vil ned til 60 , starter idag, 

hva er dine beste kalorifattige mat tips?

Jeg skal ligge på ca 12-1500 kcal om dagen, bruke ca 2 mnd og gå trene 10 000 steps hver dag.

Flere som vil henge seg på?

Jeg blir ikke med. Det er en god innstilling du har, men det er hårete mål som du kommer til å brenne deg på, også om du klarer det. Du har høye ambisjoner.

Misforstå meg rett; det er bra at du holder på vekten før du har blitt overvektig. Bra å være proaktiv. Men det er innpakningen og tankesettet her som du bommer litt på. Du skal ikke spise kalorifattig mat. Kalorier er gull verdt i kosthold. Det er hvilke næringsstoffer disse kaloriene tilbyr som er det du bør fokusere på. Det er bedre med 100g cashewnøtter enn 100g seigmenn, selv om seigmenn har 100 kcal lavere kaloriinnhold (310kcal/100g vs 398kcal/100g). Når du sikter på 12-1500 kcal om dagen kommer kroppen din til å gå inn i "nødmodus" så fort du har mistet det meste av vannvekten etter 2-3 uker og du kommer knapt til å se fremgang. Det er heller ikke usannsynlig at du kommer til å legge på deg. Du bør ikke ligge spesielt mer under 200-300 kcal av ditt totale forbruk per dag. Du har også satt en frist på 2 måneder. Hva skjer om du ikke har gått ned 6 kg på de to månedene? Og hvorfor har du valgt november som "ferdig-måned"? Er det til julen? Og hva skjer etterpå? Skal du gjøre hva du vil da i matveien? Det høres farlig ut som jojo-slanking og enda en forvillet 50-åring i VG's vektklubb. Slow and steady er det som gjelder. Spis ekte mat, unngå lettprodukter. Men pass på at du ikke spiser 90% enkle karbohydrater og 5% av hhv fett og proteiner. Fett har et ufortjent dårlig rykte.

Hva du bør gjøre

Du bør regne ut ditt basale metabolske behov (bruk AI eller surf på nettet), regne ut aktivitetskalorier fra gåingen, og legge deg 2-300 kcal under dette. Bruk MyFitnessPal eller tell kalorier en stund, så kan du ta det på slump etter hvert.

Bli flinkere til å drikke vann. Dette er for å stagge "søtsug" som du får fra enkle karbohydrater/grehlin.

Ikke undervurder makroene heller. Fett og proteiner er supre makronæringer som kroppen må jobbe med for å bryte ned, i motsetning til lettprodukter som består av karbohydrater som setter seg rett på bilringen over hofta. Ikke undervurder egg. Egg er supermat.

Å gå 10 000 skritt hver dag er bra og ikke så mye som man skulle tro. For mange er det til og fra jobb pluss en tur på butikken.

Legg deg 200-300 kcal under ditt daglige totale energibehov og tell kalorier i starten og ta det på slump etter hvert så kommer det til å gå av seg selv.

Jeg veide 116 kilo for 1,5 år siden. Nå veier jeg 99 kg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Wow! 🤩Gratulerer! 
Kan du dele ca hva du spiser til frokost/lunsj/kvelds? Jeg er 2 kg og 2 cm lavere enn deg, og vil ned 12 kg 🌟😅 

Takker for tips! 

Anonymkode: c8f7a...30d

Spiser ganske variert, men her er en dag med 1379 kcal, 115 g protein og 29 g fiber. Er ikke alltid jeg klarer like høyt protein- og fiberinntak som den dagen, men i snitt er jeg på 106 g protein og 25 g fiber. 

IMG_3138.thumb.jpeg.e1d307c7c10e18c87e051417ba37adb4.jpeg
IMG_3139.thumb.jpeg.f763937ebd126bb373b978f45f884bd7.jpeg

Et tips er å kjøpe nye non-stick stekepanner. Det er overraskende hvor mange kalorier stekefett som olje og margarin har. Har nærmest helt sluttet å bruke det siden jeg ikke vil sløse bort kaloriene mine på det. Også bra å bruke mye stekeovn og koke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
HemmeligSpion skrev (På 25.8.2025 den 19.03):

Jeg blir ikke med. Det er en god innstilling du har, men det er hårete mål som du kommer til å brenne deg på, også om du klarer det. Du har høye ambisjoner.

Misforstå meg rett; det er bra at du holder på vekten før du har blitt overvektig. Bra å være proaktiv. Men det er innpakningen og tankesettet her som du bommer litt på. Du skal ikke spise kalorifattig mat. Kalorier er gull verdt i kosthold. Det er hvilke næringsstoffer disse kaloriene tilbyr som er det du bør fokusere på. Det er bedre med 100g cashewnøtter enn 100g seigmenn, selv om seigmenn har 100 kcal lavere kaloriinnhold (310kcal/100g vs 398kcal/100g). Når du sikter på 12-1500 kcal om dagen kommer kroppen din til å gå inn i "nødmodus" så fort du har mistet det meste av vannvekten etter 2-3 uker og du kommer knapt til å se fremgang. Det er heller ikke usannsynlig at du kommer til å legge på deg. Du bør ikke ligge spesielt mer under 200-300 kcal av ditt totale forbruk per dag. Du har også satt en frist på 2 måneder. Hva skjer om du ikke har gått ned 6 kg på de to månedene? Og hvorfor har du valgt november som "ferdig-måned"? Er det til julen? Og hva skjer etterpå? Skal du gjøre hva du vil da i matveien? Det høres farlig ut som jojo-slanking og enda en forvillet 50-åring i VG's vektklubb. Slow and steady er det som gjelder. Spis ekte mat, unngå lettprodukter. Men pass på at du ikke spiser 90% enkle karbohydrater og 5% av hhv fett og proteiner. Fett har et ufortjent dårlig rykte.

Hva du bør gjøre

Du bør regne ut ditt basale metabolske behov (bruk AI eller surf på nettet), regne ut aktivitetskalorier fra gåingen, og legge deg 2-300 kcal under dette. Bruk MyFitnessPal eller tell kalorier en stund, så kan du ta det på slump etter hvert.

Bli flinkere til å drikke vann. Dette er for å stagge "søtsug" som du får fra enkle karbohydrater/grehlin.

Ikke undervurder makroene heller. Fett og proteiner er supre makronæringer som kroppen må jobbe med for å bryte ned, i motsetning til lettprodukter som består av karbohydrater som setter seg rett på bilringen over hofta. Ikke undervurder egg. Egg er supermat.

Å gå 10 000 skritt hver dag er bra og ikke så mye som man skulle tro. For mange er det til og fra jobb pluss en tur på butikken.

Legg deg 200-300 kcal under ditt daglige totale energibehov og tell kalorier i starten og ta det på slump etter hvert så kommer det til å gå av seg selv.

Jeg veide 116 kilo for 1,5 år siden. Nå veier jeg 99 kg.

Cashewnøtter har 600 kalorier/100 g, og seigmenn har 350 kalorier/100g.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 18.19):

Jeg er med!

Wow 👏 

AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre hatt tidens utskeielser i helgen med masse snop i barne bursdag og en del kaker i dåp😂.

Men har løpt 5 km hver dag og vekten viste 55,5 kg idag .

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...