Gå til innhold

Skriker etter helsefagarbeidere, men ingen lærlingplasser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er ei eldre dame i 30årene som har tatt nye veier og har gått VGS på nytt innenforn helsefag, i år ble jeg ferdig med vg2 og håpet på at jeg skulle få lærlingplass.. men dessverre så har det ikke cært noe napp. 

Fikk høre at bl.a. at det var de yngste som skulle være første pri til å få plass dvs kun to lærlingplasser i den kommunen jeg bor i(ut i fra skolen)

Dem ba meg derfor om å oppsøke bedrifter som kunne ta inn lærlinger som alle andre som heller ikke har fått læreplass.

Etter å ha vært hos diverse syke/pleiehjem og sykehus, så har jeg fått til svar om at de skulle gjerne ha hatt meg som lærling, men at dem ikke har økonomi eller får støtte om dem tar mrg inn som lærling.

Det jeg da lurer på, hvis det skrives så mye om at det trengs helsefagarbeidere...hvorfor klarer ikke kommunene å bevilge mer penger til skolene? Etc? Og hvorfor ber skolene om at vi skal oppsøke bedrifter hvis dem ikke kan ta oss inn? 

Anonymkode: 3cb96...0e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil få tilbud om vg3 i skole og få fullført utdannelsen på den måten. Dessverre følger det mindre penger med elever med voksenrett, så kommunene vil ikke ta de inn. Helsearbeidere utdanningen for voksne er i ferd med å moduler, og ingen voksne vil få læreplass i fremtiden. De vil gå på skole, være i praksis og gå opp til fagprøve i etter et individuelt løp. 

Anonymkode: 7928a...cb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vil få tilbud om vg3 i skole og få fullført utdannelsen på den måten. Dessverre følger det mindre penger med elever med voksenrett, så kommunene vil ikke ta de inn. Helsearbeidere utdanningen for voksne er i ferd med å moduler, og ingen voksne vil få læreplass i fremtiden. De vil gå på skole, være i praksis og gå opp til fagprøve i etter et individuelt løp. 

Det var dumt å høre. Rart at dem ikke presiserte det ved begynnelsen eller før utdanning. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skrives mye om at man trenger folk i helsevesenet, barnehager, politi osv. Men det hjelper ikke hvis stillingene ikke finnes. 

Anonymkode: 09e47...028

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var dumt å høre. Rart at dem ikke presiserte det ved begynnelsen eller før utdanning. 

Vi opplyser om dette ved vår skole. Men Vg 3 i skole er egentlig veldig fint. Du får en Praksisplass, med oppføling av lærer ute på plassen, samt at du vil få noen skoledager inne med teoretisk opplæring. Etter et år kan du gå opp til fagprøve, om du er klar. Er du ikke klar, vil du få tilbud om 6 måneder til.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så rart! Her kommer det inn ubegrenset med voksne lærlinger. Alle innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn. Mange menn via "menn i helse".

Anonymkode: 8226a...281

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

hvorfor klarer ikke kommunene å bevilge mer penger til skolene? Etc? Og hvorfor ber skolene om at vi skal oppsøke bedrifter hvis dem ikke kan ta oss inn? 

Det er fylket som har ansvaret for videregående opplæring, kommunen kan ikke gjøre stort utover å tilby plasser der det er mulig. De fleste kommuner gjør dette i utstrakt grad.

Lærlingplasser er som andre stillinger, de må søkes på, og man begynner jobben heller før enn siden. Hos oss tar vi ofte inn lærlinger som enten har vært i praksis eller vist interesse og ønske tidlig. 

Anonymkode: 5f7b2...d23

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært sånn som dette i 5-6år nå. Her i kommunen går innvandrere og menn først i køen, så helt unge rett fra vgs. Er du hvit, norsk dame i 30årene er du desverre bakerst i køen. 

Anonymkode: 6598d...8f6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, det skrives mye om at man trenger folk i helsevesenet, barnehager, politi osv. Men det hjelper ikke hvis stillingene ikke finnes. 

Anonymkode: 09e47...028

Eller ikke er lønnet anstendig. 

Anonymkode: 10a77...954

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg som tilkallingsvikar, og kom inn den veien.

Anonymkode: 6f1f6...af1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme tullet foregår selvfølgelig  innenfor restaurant-bransjen også! 

Når restaurant-og matfag linjen på en videregående skole skal legges ned, så blir det masse oppslag i lokalavisen. Folk som skriver leserinnlegg, også videre, for å klage over at denne linjen blir lagt ned - og at det er veldig nødvendig med folk som tar vare på tradisjoner og matlaging, i alle fall i litt mer avsidesliggende strøk enn midt i Oslo sentrum liksom. Men likevel er det alt for få arbeidsplasser som faktisk velger å ta imot lærlinger som kokk eller servitør. 

Samme med restauranter som påstår at dem "ikke klarer å finne" arbeidstakere innenfor dette feltet. Men likevel nekter disse arbeidsplassene å ansette noen nye folk i det hele tatt! Forsøker man å ta kontakt fordi man ønsker å arbeide der, så får man så og si ALDRI kontakt tilbake igjen. Sannheten er jo selvfølgelig at de egentlig ikke ønsker å ansette noen som helst, de ønsker bare å klage og sutre mest mulig til avisene sånn at de kan få mest mulig oppmerksomhet. De eneste som muligens blir ansatt på sånne steder er vel folk fra Romania eller Thailand, og så videre. Folk som er villige til å arbeide for langt under minstelønn i Norge, uten noen som helst slags velferdsgoder.    

Anonymkode: a904a...7f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye med voksenopplæring jeg synes er lite opplyst. Hadde jeg visst det jeg visste idag, hadde jeg ikke gått skole i det hele tatt, og tatt opp lån fra Lånekassa. Jeg hadde bare skaffet meg vikarjobb i helse og jobbet opp de timene som trengtes for å ta fagprøve. De færreste voksne folk har råd til å være lærling uansett å få utbetalt 15k/mnd. Etter nesten seks år i jobb, har jeg endelig blitt helsefagarbeider. Startet i en helgestilling og jobbet meg oppover. Fullførte første året på voksenopplæring og tok Vg2 på nettstudie - mye bedre.

Anonymkode: 17cca...c65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De færreste voksne folk har råd til å være lærling uansett å få utbetalt 15k/mnd.

Jeg tok en bachelorgrad da jeg var godt oppe i 30-årene. Da fikk jeg utbetalt 0/mnd for å ta utdanningen, men dro på meg en del studielgjeld. Man har vel rett på støtte fra Lånekassen også under lærlingtiden, i form av lån. 

Husk at læretiden er en del av utdanningen, det er nok mange som glemmer det. Husk også at det å oppsøke informasjon selv er en del av å bli voksen, og ta ansvar for seg selv.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 19.22):

Så rart! Her kommer det inn ubegrenset med voksne lærlinger. Alle innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn. Mange menn via "menn i helse".

Anonymkode: 8226a...281

Er så mye sykefravær hos nordmenn generelt, at det er bedre å ta inn andre nasjonaliteter.

dette provosere nok mange. Men de eg har kjennskap til så er det slik. Kanskje ikke likt i alle kommuner 

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (8 timer siden):

Men de eg har kjennskap til så er det slik.

Hva mener du, at hos de du kjenner er det mer sykefravær hos de norske, enn hos de som kommer fra andre land?

Det kan jo være, statistikk taler ikke imot deg når man ser på makronivå, men.. hvordan er det relevant for TS eller tråden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du, at hos de du kjenner er det mer sykefravær hos de norske, enn hos de som kommer fra andre land?

Det kan jo være, statistikk taler ikke imot deg når man ser på makronivå, men.. hvordan er det relevant for TS eller tråden?

Siden hun sier at dei tar inn menn i arbeid og arbeidere fra andre nasjoner

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem og vi har vel lærling 1 gang annenhvert år omtrent. En super ressurs så jeg forstår ikke hvorfor vi ikke tar inn flere, men det er vel som andre nevner økonomi..

Anonymkode: 528bf...f50

AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke i helse, men på skole. Helt ærlig? Hvert år blir vi spurt om å ha lærlinger med oss, men det er ikke ofte jeg sier ja. Det er mye arbeid på toppen av min egen jobb, - veiledning, møter med vgs, rapporter og midtveis/ sluttvurderinger. Det kjenner jeg ikke jeg har tid til, selv om lærlinger er ekstra ressurs. 

Jeg takker heller ja til lærerstudenter, de er inne en kortere periode. 

Anonymkode: 79f45...076

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...