Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp over 20 kg, halvparten forsvant etter en uke.

Men resten sitter bom fast 2 måneder etter fødselen. Fullammer og spiser det samme som før graviditeten, like aktiv også.

Kan det være hormoner som gjør at jeg ikke går ned? Ingen symptomer på lavt stiffskifte.

Anonymkode: 7cd8f...20f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig når du ammer :) kroppen lagrer fett hos mange for å ha noe å lage melk av! 

Anonymkode: cd1c1...3f3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å gå en del ned de to første ukene etter fødsel: babyen med morkake og vev, blod, væske i kroppen etc. 

Men når det gjelder ekstra fett som kroppen har lagret under graviditet så er det naturlig og bra at dette tar tid å bli kvitt. En kilo er rundt regnet 8000 kalorier, så hvis man har 10 «ekstra» så er dette en stor jobb som bør ta tid for ikke å påvirke amming/muskelmasse etc. 

Som du er inne på så er det ikke sikkert at forbrenningen er det samme. Vanlig å tape litt muskelmasse under en graviditet, både på grunn av hormoner og at kroppen «søker» å lagre ekstra fett og fordi ikke alle muskler blir brukt like mye under graviditet, og tiden rett før/etter fødsel. 

Så er det også slik at amming og hormoner spiller inn. Noen går relativt raskt ned på grunn av amming enten de ønsker eller ikke, mens andre bruker tid. Kroppen ønsker jo i utgangspunktet å ha et «lager» å ta fra når den produserer melk, så en del personer vil nok oppleve at uønskede kilo sitter litt ekstra. Også vanlig med økt apetitt når man ammer, at man ubevisst spiser litt oftere eller litt mer til hvert måltid. 

Så er det heller ikke sikkert at alle de ekstra kiloene er fett heller. Blodvolumet ditt øker i graviditeten og det er individuelt hvor mye av det ekstra blodet man mister med en gang. Amming kan gjøre at noen hovner opp og blir forstoppet, særlig 3 første månedene er melkeproduksjonen hormonstyrt fordi den skal etablere seg og gir gjerne ekstra symptomer sammenlignet med senere amming. 

Så helt kort fortalt: det er masse som foregår i kroppen din når du fødte for 2 måneder siden. Helt vanlig at både stoffskifte, apetitt, søvn også videre er litt i ulage. Om du mistenker varig endringer i stoffskifte eller har symptomer på at det er for høyt/lavt over tid, så kan du selvsagt ta en tur hos legen, men veldig mye av de tingene som er rart/annerledes vil gå over av seg selv bare du gir det tid. 🌸

Anonymkode: b8124...d44

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

To måneder etter fødsel er det litt tidlig å forvente å gå ned alle fødselskiloene. 😀Det tar ofte lenger tid, så ikke stress, ha fokus på baby og ammingen, så går dette seg til. Gå turer med baby og spis sunt for baby, så vil kiloene gå av etterhvert.  Kroppen er fortsatt i ulage, så helt normalt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg begynte å gå ned i vekt/tilbake til start ca 6 mnd etter fødsel. Men bekkenet mitt ble større etter fødsel, så det var et par skinny jeans og skjørt ikke ser ut når jeg tar på!

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert utrolig frustrerende når kroppen ikke spiller på lag etter fødsel. Husk at den har vært gjennom mye og ofte holder litt ekstra på reserver for å gi trygghet til både deg og babyen. Det betyr ikke at du gjør noe feil. Vær tålmodig med deg selv. Vekten slipper som regel taket etter hvert.

Anonymkode: 11b76...400

AnonymBruker
Skrevet

Ta det rolig.. det er 2(!) mnd siden kroppen har vært gjennom noe voldsomt. Ikke stress så fryktelig

Anonymkode: 2fe1f...ff7

AnonymBruker
Skrevet

Hormoner gjør til at kroppen din tviholder på kiloene. At alle raser ned i vekt av amming er bare en myte. 

Jeg har opplevd begge ganger at gravidkiloene slapp først etter jeg sluttet å amme. 

Anonymkode: ab40c...91b

AnonymBruker
Skrevet

Bare bra det, husk at babyen din får i seg masse miljøgifter hvis du går ned mye i vekt. Ammehjelpen anbefaler maks 1-1,5 kilo i måneden 😊

Anonymkode: ab40c...91b

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst - ikke stress så mye med dette nå 2 mnd etter fødsel. Forhåpentligvis går det seg til med tiden, men jeg kjenner følelsen ❤️ 

Men så er det jo slik at for å gå ned i vekt er det kun én ting som gjelder. Kaloriunderskudd. Det vil si at for å gå ned i vekt må du ha litt færre kalorier inn enn kalorier ut. En gjennomsnittlig kvinne trenger ca 2000kcal i døgnet for å holde vekta (+ bittelitt ekstra (overraskende lite faktisk) hvis man ammer). Det vil altså si at hvis du hadde en stabil vekt før du ble gravid trenger du færre kalorier enn det for å gå ned. Økt aktivitetsnivå kan gjøre at du forbrenner noen flere kalorier. 

Men igjen! Ikke stress med dette nå så tidlig. Det er godt mulig det fortsatt er hormoner og andre ting som spiller inn. Men jeg vet hvordan det er å savne den ‘gamle’ kroppen sin etter fødsel. Selv stod jeg stille på vekta i 6 mnd og måtte til slutt gjøre noen tiltak for å komme tilbake der jeg ville ❤️

Anonymkode: c1834...ffc

Skrevet

Kroppen din bruker veldig lang tid på å hente seg inn etter graviditet og fødsel. 

Du ammer også, så ikke vær så innmari bekymra enda. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men så er det jo slik at for å gå ned i vekt er det kun én ting som gjelder. Kaloriunderskudd. Det vil si at for å gå ned i vekt må du ha litt færre kalorier inn enn kalorier ut. En gjennomsnittlig kvinne trenger ca 2000kcal i døgnet for å holde vekta (+ bittelitt ekstra (overraskende lite faktisk) hvis man ammer). Det vil altså si at hvis du hadde en stabil vekt før du ble gravid trenger du færre kalorier enn det for å gå ned. Økt aktivitetsnivå kan gjøre at du forbrenner noen flere kalorier. 

I følge ammehjelpen trenger man ca. 500 ekstra kalorier i døgnet når man fullammer, så jeg vil si det er mer enn bittelitt. Mindre enn 1500 kalorier i døgnet vil for de fleste gå ut over melkemengden. I tillegg blir det mer miljøgifter i melka om man går raskt ned i vekt. Så det er viktig å gjøre det riktig. 

https://ammehjelpen.no/slanking/

Anonymkode: 9408f...dcb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for 15 år siden og er fremdeles helt forandra 😁 kroppen gjør som den vil. 

Anonymkode: c85e5...a08

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fullført to graviditeter og er nå i slutten av min tredje. 
Med mine to første gikk jeg opp i vekt helt «etter boken» under graviditeten, men for opp i vekt etterpå 😅 ammet og spiste var alt jeg gjorde. Og gikk lange turer og trente. Vekten gikk bare oppover, før den sakte gikk ned etter 6mnd, men aldri ned til startpunktet.

Denne gangen har jeg så vidt gått opp (er fremdeles normalvektig), og kun gått opp 4,5 kg til nå i 8ende måned. Men jeg var 5kg tyngre enn «normalen» min når jeg ble gravid. Veldig spent på om jeg går opp i vekt etter fødsel slik jeg har gjort med di andre 😅

Poenget mitt er at graviditet og tiden etterpå er forskjellig for alle, og kroppen endres ofte permanent på en eller annen måte. Jeg ville bare ventet med å tenke over dett til enda litt mer tid har gått, til du har «falt på plass» igjen etter fødsel 😊

Anonymkode: 27e2d...cbb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned en kilo i måneden i snitt. Hadde 8 kg ekstra en uke etter fødselen, og dette forsvant i løpet av 8 mnd med amming.

Du vil nok merke det samme. Gå mye turer med baby i vogn, få nok mosjon og ikke spis "bare litt ekstra", men spis næringsrikt.

Amming krever store ressurser på kroppen og masse kalorier. En venninne av meg som alltid har vært ganske rund og bred over hoftene, gikk ned og ble sylslank under amming. Jeg har aldri sett henne så slank på de 45 årene vi har kjent hverandre. Dessverre gikk hun opp igjen når hun sluttet å amme og kroppen ikke lenger forbrant kalorier som en galning på melkeproduksjon. Da kom alle kiloene tilbake.

Anonymkode: 74a37...cbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 4.00):

Gikk opp over 20 kg, halvparten forsvant etter en uke.

Men resten sitter bom fast 2 måneder etter fødselen. Fullammer og spiser det samme som før graviditeten, like aktiv også.

Kan det være hormoner som gjør at jeg ikke går ned? Ingen symptomer på lavt stiffskifte.

Anonymkode: 7cd8f...20f

Har gått 9 år her, fremdeles 6 kg mer enn før jeg ble gravid🤣 Syntes det var vanskelig å gå ned når jeg ammet, fikk så lyst på søt mat, som ved pms. 

Ta tiden til hjelp, bare gått to mnd. Gå tur med vogn og spis sunt i hverdagen:)  

Anonymkode: a3336...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...