AnonymBruker Skrevet 18. august #1 Skrevet 18. august Jeg skal på trivelskontroll mandag, er en uke over termin. Jeg har ingen mistanke om at noe er i uorden medisinsk sett med hverken meg eller barnet, men. Jeg har tydeligvis verdens lengste latensfase. Har i to uker hatt masse maserier, murringer og smerter som ikke tar seg opp. Er andregangsfødende, har liksom hørt at denne fasen er kortere da men... Ble sjekket av jordmor en uke før termin, hadde da 2 cm åpning og var veldig moden. Hun forventet fødsel snarlig 😅 Så på termin var det 3-4 cm åpning og supermodent, hun skjønte heller ikke hvorfor det ikke starter av seg selv. Nå er altså nok en uke gått og jeg begynner å bli helt utslitt. Får ikke sove, har smerter hele dagen i varierende intensitet men det kommer ikke i gang 🫣 Må jo uansett settes i gang senest fredag denne uken, så lurer på om det er mulig å spørre om de kan ta vannet eller noe i morgen for å få gang på det? Jeg orker ikke gå sånn en uke til... Hadde jo vært greit å gått barseltiden i møte med bittelitt energi igjen liksom Noen som har vært i lignende situasjon? Er det noe de gjør i det hele tatt, eller SKAL man gå til uke 42 med mindre baby har det ugreit liksom? Anonymkode: 14cd1...a56 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august Det er lov å spørre 😊 Jeg MÅTTE settes igang med nr 1 fordi vesla knapt hadde vokst på en mnd (hadde ekstra ultralyder). Så det gikk ikke langt mellom timen og «kom så får vi satt ballongen». I siste svangerskap var jeg helt på felgen (bekkenproblemer, søvnmangel, generelt ugrei psykisk form) og da ble jeg spurt om jeg syns det var greit å gå litt til eller om jeg var inne på tanken om igangsettelse- det fristet, men jeg visste at det var bedre om det fikk starte av seg selv, pluss at den igangsatte satt litt for godt i minnet enda, og lillemann hadde det helt fint. Så første gang måtte jeg (for babyen) og andre gang var det åpent for det (for meg), begge trivselskontroller var på termindato. Men det spørs nok også på hvem du møter. Enkelte er mer på tilbudssiden enn andre. Men ta med fødebagen i bilen sånn i tilfelle 😅 Anonymkode: 660cf...fe1
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august Hør med de på sykehuset i morgen 😊 Jeg ble spurt på trivselskontroll om jeg hadde fødebag med meg og om far var i nærheten (han var ikke med da jeg ble ropt inn på kontrollen fordi det var noe tull med bilen/parkeringen). Jeg fikk nemlig beskjed om at jeg hadde 4-5 cm åpning og at vannblæra stod rett ut. Legen foreslo å ta vannet der og da fordi hun mente at med en gang vannet gikk så kunne dette gå veldig fort og at det derfor var «like greit» å bare ta vannet på sykehus. Fikk hun forøvrig helt rett i. Fra vannet ble tatt gikk det under 2t før babyen lå på brystet. Masse, masse lykke til!! Anonymkode: b7c90...12e 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august Jeg vil tro det kommer an på hva de har kapasitet til akkurat da. Men det høres jo ut som du har et veldig godt utgangspunkt for å settes i gang. Jeg hadde tre cm åpning to dager før spontan fødsel, og det gikk veldig fort sammenlignet med nummer en. Så forhåpentligvis belønnes du med en rask fødsel. Jeg fikk velge om jeg ville ha igangsettelse i uke 39 (stort barn), eller vente på egne rier. De anbefalte ikke igangsettelse, så jeg var overrasket over at det likevel var en mulighet jeg fikk. Du får være veldig tydelig med å få frem hvor sliten du er, og at du bekymrer deg for hvordan du skal ha krefter til fødselen om du må gå lenger sånn. Lykke til! Anonymkode: 639c0...5fa
AnonymBruker Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august Husk at du skal ikke settes i gang mot din vilje. Husk også at igangsetting gir mye høyere risiko for keisersnitt, så jeg ville prøvd å unngå det hvis mulig. Babyen kommer når den kommer. Jeg hadde store ryggplager da jeg hadde trivselskontroll, så tenkte egentlig at jeg var villig å gjøre hva som helst for å kvitte meg med smertene. Og gikk med på igangsetting. Det angrer jeg på. I august og september er det jo masse fødsler, så terskelen for igangsettinger er nok høyere siden de ansatte har veldig mye å gjøre. Jeg fikk mitt barn i januar, da var det veldig stille i fødeavdelingen. Anonymkode: 88fd1...963
AnonymBruker Skrevet 18. august #6 Skrevet 18. august Jeg ble ikke satt igang på kontrollen en uke over, selv om jeg hadde 3 cm åpning. Hadde også vært inne et par ganger pga lite liv, men det var ikke snakk om å få bli igangsatt. Var tilbake 9 dager over, fortsatt ingen baby. Da ville legen at jeg skulle gå rett ned på fødeavdelingen, men legen møtte en tverr jordmor på telefonen. Legen sa flere ganger «men dette kommer til å gå raskt», men jeg var pent nødt til å vente til dagen etter. Vannet ble tatt, fortsatt ingen rier. Klyster ble satt, fortsatt ingenting. Fikk så riestimulerende drypp, og da var babyen ute etter litt over en time😅 10 dager over. Og som en kommentar til noen over, babyen kommer ikke alltid når den er klar altså. Min baby var 56 cm og nesten 5 kg, og hadde nok vært der til han var konfirmant om han fikk bestemme selv… Anonymkode: 4e5b1...b33 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #7 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Husk at du skal ikke settes i gang mot din vilje. Husk også at igangsetting gir mye høyere risiko for keisersnitt, så jeg ville prøvd å unngå det hvis mulig. Babyen kommer når den kommer. Jeg hadde store ryggplager da jeg hadde trivselskontroll, så tenkte egentlig at jeg var villig å gjøre hva som helst for å kvitte meg med smertene. Og gikk med på igangsetting. Det angrer jeg på. I august og september er det jo masse fødsler, så terskelen for igangsettinger er nok høyere siden de ansatte har veldig mye å gjøre. Jeg fikk mitt barn i januar, da var det veldig stille i fødeavdelingen. Anonymkode: 88fd1...963 Det der er noe tull. Noen ganger må man faktisk hjelpe babyen ut før det er fare for liv og helse. Anonymkode: 660cf...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #8 Skrevet 18. august Om du vil prøve å få fortgang selv så kan det hjelpe med sex. Viktig at mannen kommer og at sæden for ligge litt inni der. Det inneholder de samme stoffene som tablettene de bruker for å sette igang en fødsel. Jeg gjorde dette noen dager over termin forrige gang, og vannet gikk noen timer senere. Dette var mitt andre barn Anonymkode: 5191b...595
AnonymBruker Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august Jeg ville også prøvd mer naturlige metoder først. Igangsetting kan føre til vondere rier og lengre fødsler. Siden du er så moden tipper jeg mange av de gode kjerringrådene vil fungere. Sex, gå sidelengs i trapper, ting som får barnet godt nedi bekkenet for å presse på livmorskanten. De kan sikkert også ta vannet som nok vil få fortgang på ting. Noen ganger kan vannet gjøre at det blir for «mykt» mellom barn og livmorhals. Anonymkode: 298cb...fbc
AnonymBruker Skrevet 19. august #10 Skrevet 19. august Jeg ble strippet og fikk klyster 8 dager over termin. Da jordmor kjente på meg hadde jeg 5 cm åpning og var jo klar for at fødselen skulle starte. Da klysteret «kom ut» startet riene umiddelbart etterpå. Etter 9 timer var babyen ute Du kan jo høre om de kan strippe og gi deg klyx? Anonymkode: 7136f...0b0
AnonymBruker Skrevet 19. august #11 Skrevet 19. august Det skader ikke å spørre. Jeg spurte og fikk klart nei, de hadde ikke kapasitet før jeg var på maks overtid. Ble igangsatt når de "måtte" til dager over termin (altså maks). Om jeg kunne blitt igangsatt hvis de hadde kapasitet vet jeg ikke. Du har jo en del plager, det kan være lurt å sette ordentlig ord på det så kanskje det er en mulighet? Jeg prøvde forøvrig alle rådene for å starte fødsel som nevnes her +++, men ingenting funket. Ble strippet, og det var noe av det vondeste jeg har vært med på og null effekt, så personlig anbefaler jeg ikke det. Anonymkode: b1405...45a
AnonymBruker Skrevet 19. august #12 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 6.43): Hør med de på sykehuset i morgen 😊 Jeg ble spurt på trivselskontroll om jeg hadde fødebag med meg og om far var i nærheten (han var ikke med da jeg ble ropt inn på kontrollen fordi det var noe tull med bilen/parkeringen). Jeg fikk nemlig beskjed om at jeg hadde 4-5 cm åpning og at vannblæra stod rett ut. Legen foreslo å ta vannet der og da fordi hun mente at med en gang vannet gikk så kunne dette gå veldig fort og at det derfor var «like greit» å bare ta vannet på sykehus. Fikk hun forøvrig helt rett i. Fra vannet ble tatt gikk det under 2t før babyen lå på brystet. Masse, masse lykke til!! Anonymkode: b7c90...12e Jeg endte med akkurat samme opplevelse som deg 😅 Hadde enda mer åpning i går på kontrollen, vannet ble tatt og hun var ute på 1 t og 45 min 😅🥰 Endelig ferdig! AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville også prøvd mer naturlige metoder først. Igangsetting kan føre til vondere rier og lengre fødsler. Siden du er så moden tipper jeg mange av de gode kjerringrådene vil fungere. Sex, gå sidelengs i trapper, ting som får barnet godt nedi bekkenet for å presse på livmorskanten. De kan sikkert også ta vannet som nok vil få fortgang på ting. Noen ganger kan vannet gjøre at det blir for «mykt» mellom barn og livmorhals. Anonymkode: 298cb...fbc Ingenting av dette funket nei🤭 Hadde prøvd det meste... -TS Anonymkode: 14cd1...a56 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #13 Skrevet 21. august Gratulerer så mye!❤️ Anonymkode: b1405...45a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå