Gå til innhold

Hvorfor endrer mange sin personlighet ved inntak av alkohol ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Politiet melder at de har hatt en travel helg med  fyll, og rus  som ofte er en igjennganger mange steder.  Ser ofte  på programmet  "nattpatruljen" hvor eit TV -team følger med politiet tett  ut på patruljering, og fylla er eit igjennomgående problem.   Nordmenn er vel  blitt eit  innesluttet folkeslag, og derfor er vel  drikkekulturen blitt som den er ?   Sosiale medier har skapt kortere kommunikasjonslinjer , men på same tid  skapt mindre fysiske kontakter, og bygde noen sosiale skott mellom mennesker.  

Har ofte undret over  hva som ligg til grunn for at personligheten hos enkelte  kan endres til det uigjennkjennlige under inntak av alkohol.  Personer som ellers er stille, rolige, og beskjedne kan bli kranglefanta, og voldelige i tilknyttning til alkohol.  Med andre ord så er det grunn til å tru at alkoholen er den utløsende faktor, eller så har handller det om  falsk personlighet.  

Anonymkode: 7aa1d...99a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol påvirker hjernen ved å svekke evnen til å kontrollere følelser og impulser, og kan forsterke negative følelser. 

Anonymkode: e06c4...d54

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det motsatte: Folk endrer personlighet når de er edru. Da anstrenger man seg mer og «skjerper seg». Folk er mer ærlige på alkohol og mister plutselig all form for filter. Følelsene blir også forsterket, både de positive og negative.

Anonymkode: 96b53...13d

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg mener det motsatte: Folk endrer personlighet når de er edru. Da anstrenger man seg mer og «skjerper seg». Folk er mer ærlige på alkohol og mister plutselig all form for filter. Følelsene blir også forsterket, både de positive og negative.

Helt riktig.

Anonymkode: 08a19...3cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det mener jeg også. Har ett par venninner som er så hyggelige, omtenksomme, aldri sier noe galt om noen og er ordentlig "mor Godhjerta" i edru tilstand. Litt utpå kvelden etter litt for mye vin kommer bithcen i de fram.... Da merker man at de har vært mobbere og "populære" i barne- og ungdomsalder, og at de egentlig ikke er så veldig hyggelige..

Anonymkode: 9c777...311

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste blir bare mer ærlige og avslappa, mer åpne.

Noen få blir drittsekker i fylla. Holder meg unna dem i edru tilstand også. Eller sippete og suicidale 

Anonymkode: ab282...114

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den ærligheten som kommer i fylla kan jeg meget godt unnvære. Jeg liker at folk er litt snille med hverandre og ikke direkte ufine. 

Anonymkode: 2a8aa...a87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den ærligheten som kommer i fylla kan jeg meget godt unnvære. Jeg liker at folk er litt snille med hverandre og ikke direkte ufine. 

ja, den er cringe. 

Anonymkode: 5eb3d...6ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange er snille og hyggelige i fylla også.

Anonymkode: 08a19...3cd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de blir påvirket av demoner, det er derfor det heter "spirits" - sprit.

Anonymkode: e05d6...ea0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 0.44):

Politiet melder at de har hatt en travel helg med  fyll, og rus  som ofte er en igjennganger mange steder.  Ser ofte  på programmet  "nattpatruljen" hvor eit TV -team følger med politiet tett  ut på patruljering, og fylla er eit igjennomgående problem.   Nordmenn er vel  blitt eit  innesluttet folkeslag, og derfor er vel  drikkekulturen blitt som den er ?   Sosiale medier har skapt kortere kommunikasjonslinjer , men på same tid  skapt mindre fysiske kontakter, og bygde noen sosiale skott mellom mennesker.  

Har ofte undret over  hva som ligg til grunn for at personligheten hos enkelte  kan endres til det uigjennkjennlige under inntak av alkohol.  Personer som ellers er stille, rolige, og beskjedne kan bli kranglefanta, og voldelige i tilknyttning til alkohol.  Med andre ord så er det grunn til å tru at alkoholen er den utløsende faktor, eller så har handller det om  falsk personlighet.  

Er det ikke sånn at alkohol gjør at man slapper av mer og får ut mer av det man holder inne i seg da? Feks de som undertrykker sinne blir sinte, og de som blir lei seg er ja, lei seg?

Anonymkode: 2f694...e89

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, spørsmålet hadde vært mer aktuelt om du hadde snudd på spørsmålet. 

Anonymkode: bac17...2fb

AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er et løsemiddel, som etser på hjernen, derfor oppfører folk seg som svin når de drikker.

Anonymkode: 2fc94...774

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er vel  blitt eit  innesluttet folkeslag, og derfor er vel  drikkekulturen blitt som den er ? 

Drikkekulturen skiller seg faktisk ikke så enormt fra andre land og folkeslag, så jeg tror den tesen faller i grus.

Anonymkode: 561b7...95c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alkohol er et løsemiddel, som etser på hjernen, derfor oppfører folk seg som svin når de drikker.

Anonymkode: 2fc94...774

Blir mennesker til griser når man får noe etsende på hjernen? Etser faktisk alkohol? Hm. Jeg føler ikke dette var helt vitenskapelig, eller korrekt.

Hvis man ønsker en forklaring på hva som skjer biologisk når man inntar rusmidler som alkohol finnes det veldig, veldig god dokumentasjon allerede på nett.

Skrevet

Har ofte undret over  hva som ligg til grunn for at personligheten hos enkelte  kan endres til det uigjennkjennlige under inntak av alkohol.   

Det kjedelige svaret er at alkohol har en nevrologisk påvirkning og hemmer aktivitet i prefrontal cortex. Dette påvirker evnen til rasjonell tenkning, selvkontroll, reduserte hemninger, økt impulsivitet og svekket dømmekraft.  

Samtidig gjør inntak av alkohol til en økt frigjøring av dopamin og serotonin. I tillegg å gi avslapning kan det også forsterke emosjonelle reaksjoner. Samtidig reduseres aktiviteten til nevrotgansmitteren GABA, som påvirker balansen mellom ro og opphisselse. GABA fungerer nærmest som en hemmer og reduserer aktiviteten til nerveceller. I og med at alkohol binder seg til GABA-reseptorer, så øker den hemmende effekten og nedsetter koordinasjon og tregere reaksjonsevne.

Mengden alkohol, personens toleranse, psykologiske tilstand og personlighetstrekk spiller selvfølgelig en rolle i hvordan endringene arter seg. For eksempel kan en vanligvis introvert person bli mer utadvendt, mens en aggressiv person kan bli mer konfronterende.

Når jeg jobber ute «i felt» hjemme hos pasienter, så er alkoholpåvirkning den rusen som er lettest identifiserbar basert på atferd.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

eller så har handller det om  falsk personlighet.  

Psykologen min sier at alkohol viser hvem du egentlig er.

Alt det personen holder i kontroll ellers kommer til syne. Masken din faller.

Anonymkode: 3fa2b...6bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror egentlig ikke en endrer personlighet, men alt filter blir borte og den personen man er innerst inne kommer ut

Anonymkode: aad80...e3f

• Liker 2
Skrevet

Med andre ord så er det grunn til å tru at alkoholen er den utløsende faktor, eller så har handller det om  falsk personlighet.  

Stort sett falsk personlighet.

Norge er et land med relativt høy samfunnskontroll, og mange pålagte hemninger, og alkohol er en av de få aksepterte midlene for å "slippe taket". 

Det har vært undersøkt i eksperiment der mennesker har fått drikke ting de trodde var alkohol og har demonstrert alkoholpåvirket oppførsel, selv om de i virkeligheten var edru.

Det ligger også selvforsterkende myte i hva som er alkoholpåvirket oppførsel, som gjør at en deltager kan oppføre seg anderledes  som "full" uten alkohol, enn hvordan han vil oppleve det med alkohol.  

Utfordringen er at denne "slippe taket" er ekstremt viktig for mennesklig psyke, og i kombinasjonen med lavere alkoholbruk, og lavere aksept generelt for å blottlegge reell personlighet, ser vi antagelig en av grunnene til at flere mennesker utvikler angst og andre psykiske problemer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol fjerner hemninger du egentlig ellers ville hatt.

Pinlig, men faktum er at du viser mer av deg selv når du er ruset.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...