Gå til innhold

Utendørs husfarge, verden blir stadig mørkere og dyster…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en bydel i en middels stor by som i utgangspunktet har lave eneboliger bygget på 60-80-tallet. Vi har store tomter og er byens «grønne alibi». Men nå kjøpes husene opp av boligutviklere, tomtene skilles ut og det popper opp nye hus overalt. Tomtene er små, og det blir derfor smale høye hus på både to og tre etasjer. 

Felles for alle disse husene er at de males i svart, mørkebrunt, mørkeblått eller mørkegrått. Skikkelig deprimerende fargevalg blant alle hvite eller lyse husene i området. 

Nå får vi en mørkmalt, høy enebolig fire meter fra tomtegrensa som vil skygge for ettermiddagssola og ødelegge utemulighetene våre i stor grad. Jeg kjenner jeg blir utrolig lei meg, både pga plassering av hus på tomta, men også pga fargevalg. Er det ingenting man kan gjøre for å unngå det? En lys vegg hadde vært mye bedre enn den mørke - når de først skal ta sola fra meg. 

Trendfarger, hvor lenge varer de?

Anonymkode: 999d5...8fb

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trendfarger på hus føler jeg tar lengre tid å både bli in, og bli ut. Rett og slett fordi folk maler ikke så ofte, så tar litt tid før en hopper på, og deretter tid før en eventuelt hopper av. Mørkt har jo vært i noen år, så en kan jo håpe på at det er en endring. Jeg ser i hvert fall at enkelte velger helt andre farger nå, som dempet blå eller grønn. En i familien nå valgte å male hvitt. 

Sånn ellers så skjønner jeg det er kjipt. Både hus så tett på, som tar ettermiddagssolen, og for å toppe det, da i en farge som du opplever dyster. En nabo i gaten her opplevde det samme. Det ble skilt ut tomter, dog litt større, så bolig med utleiedel, og ok hage. Ene huset tar hele ettermiddagssolen, og har full innsyn til en før helt privat veranda. Ordentlig surt, så kan se det for meg det du står i. 
Personlig tenker jeg ikke fargen er det verste her, heller en kombinasjon av hvor nært og at dere mister sol. Det går seg forhåpentligvis til 💛

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det meste av arkitektur nå  er ganske dystert, som høye grå betong -aktige blokkleiligheter som ser ut som et fengsel, firkantede små leiligheter osv. Ser ut som  noe rett ut fra Sovjet tiden. Vi trenger vakre omgivelser, ikke den grusomme modernistiske arkitekturen- som bla. Munch museet.

Anonymkode: 4585d...41c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære Ts, jeg er så enig med deg! Av og til lurer jeg på om "sånne mennesker" (utbyggere, uhu 💩 ) bare er blinde, eller om de ser selv hvor ille det blir, men gir blaffen. Jeg mistenker det siste.

Kan dessverre ikke hjelpe deg, men sender deg en klem - om du vil ha :klem3:

Anonymkode: d8264...9f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig! Det bygges så utrolig mye stygt😭

Anonymkode: b38bf...02b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det bygges mye stygt, men synes gule og oransje hus er det verste. Nei! Rosa er det verste. Her jeg bor er det 2 rosa hus…

Anonymkode: 756e9...dee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det bygges mye stygt, men synes gule og oransje hus er det verste. Nei! Rosa er det verste. Her jeg bor er det 2 rosa hus…

Anonymkode: 756e9...dee

Tar rosa over gult/orange any day. Blir omtrent spysyk av de gule kladdene rundt om kring, hele fargespekteret i gult/orange gir meg inntrykk av noe sykelig.

Men personlig synes jeg mange mørke hus også kan være fine hvis de ligger på tomter med litt luft rundt. Er så lei av den "alt må være hvitt/lyst og med gigantiske glassfasader uten mulighet for å skjerme innvendig at jeg blir sprø snart selv. Et annet minus med disse digre glassfeltene er at det er i mange tilfeller kvekk umulig å innrede stua for noe annet enn å sitte og glane ut nevnte glassfelt. Ingen fornuftig plass å henge/plassere tv. Ingen veggplass til andre møbler, bare glass glass og mer glass som at på til er håpløst å få noe form for skjerming til.

Anonymkode: d67a5...b9d

• Liker 1
Skrevet

Har bodd i samme nabolag i snaue 15 år. Den består av typisk småhus og middels eneboliger fra 60-80 tallet. Da vi flyttet inn var det et fargesprakende nabolag. I dag er alle boligene malt i marginalt ulik gråtone. 

Det ser så feil ut.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken farge er finest på hus?

Anonymkode: e9b9c...3cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes hvite hus eller helt mørke hus er finest. Jeg synes ikke det er trist med mørkebrune eller svarte hus. Det jeg synes er trist, er grå hus. 

Noe av det styggeste jeg ser er grå eller røde hus med rødt tak... Eller andre mørke farger med rødt tak. Rødt tak passer kun til hvite hus i mine øyne. Men jeg elsker hvite hus! Og moderne funkishus med mørkt treverk, synes jeg også er fint. 

Anonymkode: d48a8...37d

AnonymBruker
Skrevet

70-tallet hilser og nikker gjenkjennende 😄

Fargetrender går i mote. Jeg husker som sagt de brune, og 90-tallets primærfarger

Anonymkode: 11830...d1e

AnonymBruker
Skrevet

I vårt nabolag deles de få eplehagene opp og det dukker opp svarte fuglekasser overalt. Peise svart! Det ser ut som store sår i et ellers ganske fargerikt nabolag. Jeg skjønner det ikke, men smaken er som baken osv… 

Trives godt i mitt lysegule hus, blir veldig glad av det 😁

Jeg forstår veldig godt din frustrasjon TS, jeg tror faktisk jeg hadde sett meg om etter ny bolig hvis det skjedde her…

Anonymkode: 00851...022

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det brune og svarte er helt nydelig, jeg. Lom er den fineste bygda jeg vet om, og det er mye på grunn av den tradisjonelle brune fargen på hus og bygninger. Det er helhetlig, og for meg gir dette uttrykket ro og harmoni. 

Anonymkode: 8a4bd...bdf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ingen hus er så pene at de trenger å "stjele" oppmerksomheten til all den vakre naturen vi har rundt oss. Når husene og bygningene er malt i naturfarger glir de mer sømløst inn i naturen. Det er derfor jeg er så glad i Lom og Gudbrandsdalen for øvrig. Brunt fjøs > rødt fjøs. 

Anonymkode: 8a4bd...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...