AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Har fått gradvis nedsatt hørsel, og føler etterhvert på eit utenforskap, og ensomhet i sosiale samanhenger /diskusjoner. Høreapperater er eit teknisk hjelpmiddel,og mange forventer at når ein har høreapperater hører /får med det aller meste. Utfordringen er at eit høreapperater fanger ofte opp lettere omkringliggende støy og forsterker den. På reise o.l kan det ofte vera utfordrende å fange opp hva som blir sagt i resepsjonen, innsjekking på flyplassen.med omkringliggende støy.. Det å få nedsatt syn elelr dårleg hørsel er eit stort hendicap, og som ofte er innfallsporten til ensomhet, og utenforskap. Mange med nedsatt hørsel vegrer seg for å oppsøke sosiale arangementer hvor det ikkje finnes teleslynger, og opplever ofte slengbemerkninger /mobbing,og rett og uforskammet oppførsel. Mange flyplasser, offentlig bygg, har ikkje innstallert teleslynger som burde vera obligatorisk , og som avgjordt er en sikkerhetsfaktor på reise. Anonymkode: 94e5f...3ef 5
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august Mannen min har nedsatt hørsel og bruker høreapparat, men dette er absolutt ikke et problem for ham. Slengbemerkninger eller uforskammet oppførsel ift hørselen har han aldri erfart. Hvordan er det folk oppfører seg som gjør at du oppfatter at du føler deg mobbet, ts? Anonymkode: c6a9b...30d
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august Jeg er autist. Som mange autister sliter jeg med ADP, eller Auditory Processing Disorder. Jeg sliter med å prosessere lyd. Jeg *hører* alle lydene, men jeg klarer ikke skille dem fra hverandre, så det blir en eneste grøt av lyd. Jeg får ikke med meg noe folk sier når det er mye bakgrunnsstøy, eller flere som prater samtidig. Jeg har ørepropper som hjelper litt når det er bakgrunnsstøy som er problemet. De blokkerer litt lyd, så jeg hører stemmene i nærheten bedre. Jeg skjønner hva du mener ts, for jeg får også av og til sure kommentarer når jeg bruker øreproppene mine. Folk tror at jeg ikke ivl høre hva de sier, blir fornærmet, osv. Mens jeg bruker dem nettopp for å faktisk høre dem bedre.. Jeg faller ofte helt utenfor når det er mye støy, og jeg ikke klarer få med meg hva folk sier. Jeg klarer ikke bidra i samtalen, og blir sittende stille i en krok. Og ofte ender med at jeg ikke går i det hele tatt, for det er ikke noe vits.. Folk tror jeg er uhøflig og sær og sur når jeg ikke bidrar i samtalen. Autisme kommer også ofte med en hel rekke sanse-problemer. Jeg er veldig lys-sensitiv, og veldig sensitiv for temperatur, følelser mot huden, osv. Jeg klarer ikke være med kollegaene mine og spise lunsj ute når det er fint vær. Jeg klarer ikke sitte ute i solen. Lyset er for skarpt, solen er for varm, vinden er ofte plagsom, jeg blir stresset av insekter, osv. Så blir jeg hun sære som ikke vil spise med de andre.. Jeg klarer heller ikke spontanitet og plutselighet. Om folk insisterer på å "ta ting som det kommer", og ikke planlegger ting på forhånd, klarer jeg ikke være med. Så ja. Autisme er et veldig sosialt hemmende handicap, og andelen autister som sliter med ensomhet er skyhøyt. Anonymkode: 48988...de6 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august Absolutt😐 Er lydsensitiv pga hode/nakksskade og savner å gå på konserter og fester der alle jeg kjenner går. Klarer ikke å gå på kafé engang pga masse lyder. Er ganske isolert hjemme. Anonymkode: 8627a...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er autist. Som mange autister sliter jeg med ADP, eller Auditory Processing Disorder. Jeg sliter med å prosessere lyd. Jeg *hører* alle lydene, men jeg klarer ikke skille dem fra hverandre, så det blir en eneste grøt av lyd. Jeg får ikke med meg noe folk sier når det er mye bakgrunnsstøy, eller flere som prater samtidig. Jeg har ørepropper som hjelper litt når det er bakgrunnsstøy som er problemet. De blokkerer litt lyd, så jeg hører stemmene i nærheten bedre. Jeg skjønner hva du mener ts, for jeg får også av og til sure kommentarer når jeg bruker øreproppene mine. Folk tror at jeg ikke ivl høre hva de sier, blir fornærmet, osv. Mens jeg bruker dem nettopp for å faktisk høre dem bedre.. Jeg faller ofte helt utenfor når det er mye støy, og jeg ikke klarer få med meg hva folk sier. Jeg klarer ikke bidra i samtalen, og blir sittende stille i en krok. Og ofte ender med at jeg ikke går i det hele tatt, for det er ikke noe vits.. Folk tror jeg er uhøflig og sær og sur når jeg ikke bidrar i samtalen. Autisme kommer også ofte med en hel rekke sanse-problemer. Jeg er veldig lys-sensitiv, og veldig sensitiv for temperatur, følelser mot huden, osv. Jeg klarer ikke være med kollegaene mine og spise lunsj ute når det er fint vær. Jeg klarer ikke sitte ute i solen. Lyset er for skarpt, solen er for varm, vinden er ofte plagsom, jeg blir stresset av insekter, osv. Så blir jeg hun sære som ikke vil spise med de andre.. Jeg klarer heller ikke spontanitet og plutselighet. Om folk insisterer på å "ta ting som det kommer", og ikke planlegger ting på forhånd, klarer jeg ikke være med. Så ja. Autisme er et veldig sosialt hemmende handicap, og andelen autister som sliter med ensomhet er skyhøyt. Anonymkode: 48988...de6 Har ingen problem med å identifisere meg med mye av det du her skriver. Hører du ikkje hva eg sier ! ! ... er ofte tilbakemeldingen når ein ikkje har oppfattet alt som er blitt sagt. Når bruddstykker blir borte under en diskusjon kan det samanlignes med lyden kuttes regelmessig på TV, radioen etc. -Mange snur, vender på hode i alle rettninger under ein samtale, isteden for å snakke til deg så snakker de fra deg. -Noen mennesker er veldi lavmeldte, og snakker som en foss. -Noen har en dialekt som ein har utfordringer med å forstå. -Mange steder er det ikkje teleslynge, og ellers elendig lydanlegg. -Mange har ikkje mikronfon trening,. Anonymkode: 94e5f...3ef
AnonymBruker Skrevet 18. august #6 Skrevet 18. august Jeg har også nedsatt hørsel. Nesten døv. Men bruker høreapparat. Det er veldig utfordrende med bakgrunnsstøy. Kvier meg for julebord, seminarer og selskaper med mange. Blir så mye støy og jeg hører ingenting. Det suger krefter å tolke hva folk sier. Likevel er jeg bevisst på å ikke isolere meg selv. Derfor drar jeg som regel på slike ting, men reiser litt tidlig hjem - da er ørene “brukt opp” 😊 Anonymkode: fc769...b15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå