AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Jeg hadde plantet et lite fint syrintre, som hadde fått stått i 1 år. Men for litt siden så så jeg at barken var spist opp og en nabo fortalte meg at det var rådyr som gikk ved siden av huset. Ble lei meg pga syrintreet 😭 Hagen er bare delvis gjerdet inn. Er det noe som kan holde dem borte? Må plante noe annet der, treet er jo dødt 😔💔 Anonymkode: 127c6...a07 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august Om du har mulighet, ville jeg satt opp en spreder som reagerer på bevegelse, så rådyret får vann sprutet på seg når det kommer inn i hagen. Anonymkode: e7a12...f37 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august Er det noe annet som fungerer mot rådyr? Vi slår av vannet om vi drar bort. -Ts Anonymkode: 127c6...a07
AnonymBruker Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august Svigermor pleier å henge opp gamle CD-plater i en tråd på trærne sine, det skal vist kunne skremme dem fra å nærme seg. 😅 Anonymkode: bc0ee...b74 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august Gjerde på 180 cm høyde rundt hele hagen, det kan ikke være noen åpninger, for da går de inn og gjør hærverk. Anonymkode: aadb2...748 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #6 Skrevet 18. august Er dette et problem? Må du stenge de ute fra hagen? Kan du ikke beskytte treet ditt med sånne ting som monteres utenpå stammen? Husker jo ikke hva det heter.. men du skjønner kanskje hva jeg mener? Eventuelt gi dem noe annet å tygge på utenfor hageområde? De trenger mat de også, og de er ikke så godt belært at de vet hvilke busker som vi mennesker har kjøpt og plantet selv 🦌🌳 Anonymkode: 7501d...7ab 2
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 18. august #7 Skrevet 18. august Du kan gjerde inn skikkelig, skaffe ei bikkje med jaktinstinkt (den må stå i bånd hvis hagen ikke er skikkelig gjerdet inn), eller godta at rådyra også bor der og leve i fredelig sameksistens med dem.
AnonymBruker Skrevet 18. august #8 Skrevet 18. august Rådyr spiser ikke barken på syrin, men de har nok brukt det som kløpinne. Du kan f.eks surre ulltråd rundt stammen, eller feste hønsenetting rundt. Anonymkode: 7f547...569 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #9 Skrevet 18. august Du kan gjerde inn treet. Anonymkode: 82489...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #10 Skrevet 18. august Det er trist når hagen blir rasert av rådyr (enn så vakre de er). I min hage spiser de absolutt alt. Til og med planter de strengt talt ikke skal like! Og fra å ha massevis av tulipaner, krokus, liljer så har jeg nå bare narcisser og allium som de utrolig nok ikke spiser. Og det lille av trær som de ikke får ødelegge, det må jeg gjerde inn. Jeg bruker hønsenetting og lager et bur rundt det jeg planter når jeg planter noe nytt som jeg vet er på menyen - og alt er på menyen dessverre. Så hagegleden er litt borte rett og slett, for det er ikke pent med hønsenetting rundt alt som vokser. For å holde rådyrene borte må du ha tett viltgjerde, alt annet holder de ikke ute. Rådyrene her er ikke redd for løse hunder, cd plater, såpe eller hår rundt plantene, blodmel, beinmel, salmiakk. De bryr seg ikke! Anonymkode: ebb85...d7c 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #11 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Rådyr spiser ikke barken på syrin, men de har nok brukt det som kløpinne. Du kan f.eks surre ulltråd rundt stammen, eller feste hønsenetting rundt. Anonymkode: 7f547...569 Syrintreet er tynt og knapt ett år gammelt. Det ser ut som noe har gnagd av barken, og det er spor etter rådyr rundt. Anonymkode: 127c6...a07
AnonymBruker Skrevet 18. august #12 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er dette et problem? Må du stenge de ute fra hagen? Anonymkode: 7501d...7ab Må jeg forvente å få planter ødelagt pga rådyr altså? Anonymkode: 127c6...a07
AnonymBruker Skrevet 18. august #13 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er trist når hagen blir rasert av rådyr (enn så vakre de er). I min hage spiser de absolutt alt. Til og med planter de strengt talt ikke skal like! Og fra å ha massevis av tulipaner, krokus, liljer så har jeg nå bare narcisser og allium som de utrolig nok ikke spiser. Og det lille av trær som de ikke får ødelegge, det må jeg gjerde inn. Jeg bruker hønsenetting og lager et bur rundt det jeg planter når jeg planter noe nytt som jeg vet er på menyen - og alt er på menyen dessverre. Så hagegleden er litt borte rett og slett, for det er ikke pent med hønsenetting rundt alt som vokser. For å holde rådyrene borte må du ha tett viltgjerde, alt annet holder de ikke ute. Rådyrene her er ikke redd for løse hunder, cd plater, såpe eller hår rundt plantene, blodmel, beinmel, salmiakk. De bryr seg ikke! Anonymkode: ebb85...d7c Sånn er det hos meg også. Har gitt opp å ha noe i hagen pga rådyr. De spiser ALT! Mamma har gått til det skrittet å ha plastblomster i hagen. Jeg er ikke helt der. Ennå. Anonymkode: 49e21...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #14 Skrevet 18. august VisningsnavnPÅKREVD skrev (46 minutter siden): Du kan gjerde inn skikkelig, skaffe ei bikkje med jaktinstinkt (den må stå i bånd hvis hagen ikke er skikkelig gjerdet inn), eller godta at rådyra også bor der og leve i fredelig sameksistens med dem. Vi hadde en katt som jaget vekk alle rådyrene. 🤣 Anonymkode: ac7ab...655
AnonymBruker Skrevet 18. august #15 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Må jeg forvente å få planter ødelagt pga rådyr altså? Anonymkode: 127c6...a07 Det er i hvert fall ganske naturlig. Naturlig er "in" om dagen, kanskje like greit å bare la naturen gå sin gang? Du hjelper i så fall noen dyreliv med å ha en enklere hverdag, potensielt livsviktig for dem. Anonymkode: 409dd...188
AnonymBruker Skrevet 18. august #17 Skrevet 18. august Vi har vanlig gjerde med sauenetting rundt hele hagen og har aldri hatt verken hjort eller rådyr på besøk. De står stadig vekk utenfor gjerdet da. Anonymkode: 1b314...84b 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 18. august #18 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Må jeg forvente å få planter ødelagt pga rådyr altså? Anonymkode: 127c6...a07 Du setter ut spiselige ting for dem, så ja. Gjerd inn og/eller lev med dyra. Vi har grevling, kråker, skjærer, pinnsvin, rev, sniler osv, alle er velkommen, hvilken rett har jeg til å nekte dem? Rådyra holder seg riktignok vekk grunnet gjerde med 6 stk huskies på innsiden, ellers er de også velkommen😅 Del verden!
AnonymBruker Skrevet 18. august #19 Skrevet 18. august VisningsnavnPÅKREVD skrev (8 minutter siden): Du setter ut spiselige ting for dem, så ja. Gjerd inn og/eller lev med dyra. Vi har grevling, kråker, skjærer, pinnsvin, rev, sniler osv, alle er velkommen, hvilken rett har jeg til å nekte dem? Rådyra holder seg riktignok vekk grunnet gjerde med 6 stk huskies på innsiden, ellers er de også velkommen😅 Del verden! Brunsnegler og? 😳 Anonymkode: 127c6...a07 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 18. august #20 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Brunsnegler og? 😳 Anonymkode: 127c6...a07 Jada, grevlingene tar seg av dem🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå