AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Har du slekt og venner eller "gode naboer rundt deg" som er heilt naturleg å spørre om å holde eit øye med hus-og eigedomen, tømme postkassen, vanne blomstrer, solkjerming eller plassere bossdunk v/ vegen etc når ein reiser bort på ferie o.l.? Det kan også vera at eit brannalarm blir utløst, i hjemmet ,og står å uler som følge av utgått batteri o.l. Mange er idag tilsluttet en vaktsentral, men har vaktsentralen tilgang til nøkler eller vet hvor de er plassert ved oppbevart. ? Kanskje har du /dere en hamster, katt o.l som trenger mat ved behov,og noen bør dermed tilgang til husets nøkler. Som ledd i sikring har huset har ein innstallert overvåkningscamera m/ innstallert minnebrikke tilkoblet mobilen. som har vist seg svert nyttig . I en krisesitusjon / øyeblikkeleg hjelp /bistand kan den nærliggende hjelpen ofte vera heilt avgjørende, og det handler om beredskap. Anonymkode: ce8ef...f54 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august Ja, det har vi. Men så omfattende som du skisserer er det heldigvis ikke behov for. 😅 Vi bor i borettslag, så søppelet går i container. Får aldri post og har ikke dyr eller noe overvåkning. Er aldri borte så lenge av gangen at blomster må vannes. Solskjerming skjønte jeg ikke, hva skulle naboen gjort med solskjerming? Så naboen har nøkkel til huset som kan benyttes hvis det skulle være noe. Noe det i praksis aldri har vært. Vi har vel benyttet den nøkkelen én gang og det var fordi mannen min hadde glemt igjen sin egen nøkkel inne og sønnen vår hadde låst og dratt før han kom hjem fra jobb. 😁 Anonymkode: 822e5...764 1
Supermerry Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 22.25): Har du slekt og venner eller "gode naboer rundt deg" som er heilt naturleg å spørre om å holde eit øye med hus-og eigedomen, tømme postkassen, vanne blomstrer, solkjerming eller plassere bossdunk v/ vegen etc når ein reiser bort på ferie o.l.? Det kan også vera at eit brannalarm blir utløst, i hjemmet ,og står å uler som følge av utgått batteri o.l. Mange er idag tilsluttet en vaktsentral, men har vaktsentralen tilgang til nøkler eller vet hvor de er plassert ved oppbevart. ? Kanskje har du /dere en hamster, katt o.l som trenger mat ved behov,og noen bør dermed tilgang til husets nøkler. Som ledd i sikring har huset har ein innstallert overvåkningscamera m/ innstallert minnebrikke tilkoblet mobilen. som har vist seg svert nyttig . I en krisesitusjon / øyeblikkeleg hjelp /bistand kan den nærliggende hjelpen ofte vera heilt avgjørende, og det handler om beredskap. Anonymkode: ce8ef...f54 Vi har nabo som har nøkkel når vi er bortreist. Dette er verdens beste nabo, som vi har tillit til og som vi stoler på, og vi hører det samme fra dem om oss. Dette gjensidig gode naboforholdet har utviklet seg over tid. Jeg ville ikke gitt nøkkelen til en hvilken-som-helst nabo. 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august Vi har bodd lenge i bygården i Oslo og fått mange gode naboer som jeg kan spørre om hjelp hvis det trengs. Jeg har passet innekatten til nabo i 3 etasje i to dager en gang og vannet plantene til naboen under da hun var to uker i Spania i sommer. Pleier å gi dør til dør naboen min ekstra nøkkel min når jeg reiser bort. Mest for en sikkerhet hvis noe skjer, brann eller vannlekkasje osv. Skulle vi miste bagasje og nøkkel på tur, så vet vi at naboen har våres ekstra nøkkel når vi kommer hjem. 😃 Anonymkode: 67af6...480
AnonymBruker Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august Igjensidig er ikke et ord. Anonymkode: 40df2...e4b 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #6 Skrevet 20. august Unnskyld. Igjennsidig. Anonymkode: 40df2...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #7 Skrevet 20. august Ja, vi samarbeider med naboer. Men har jo også kjøpt gode selvvanningsløsninger. Og screens som styres med app. Og har alarmsentral. Det er ufint å pålegge andre mer jobb en nødvendig. Vi har kodelås på døra, så jeg åpner bare fra telefon om andre skal inn. Vi har kameraer inne, og videoringeklokke, så jeg kan følge med på hva som skjer når vi er på reise. Anonymkode: 9f480...bc1
AnonymBruker Skrevet 20. august #8 Skrevet 20. august Nei. Naboene her hilser ikke, engang. Og å slippe de inn i huset mitt mens jeg ikke er hjemme er helt uaktuelt. Den ene naboen min driver og sjekker søpla mi, av en eller annen grunn, hun hadde vel gått bananas fikk hun fikk sjekke alt inne uten tilsyn 😵 Anonymkode: 386ae...460 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #9 Skrevet 20. august vaktsentralen har tilgang bode via kode og via nøkkel (to dører samt garasje) så nei vi har ikke en avtale med naboer, posten blir ved behov oppbevart hos posten osv.. Plantene vanner seg selv i badekaret Anonymkode: e348e...75c
AnonymBruker Skrevet 20. august #10 Skrevet 20. august Vi har nøkkel til naboens hus, de har egen kode til døren vår. Vi hjelper selvsagt hverandre ved behov og låner gjerne bort verktøy, stige etc når det trengs. Har også et godt forhold til de aller fleste som bor i samme gate som oss. Anonymkode: 7112b...a38
AnonymBruker Skrevet 20. august #11 Skrevet 20. august Nei, å stole blindt på naboer er rimelig naivt, synes jeg Anonymkode: 23b5f...344
AnonymBruker Skrevet 20. august #12 Skrevet 20. august Nei, vi betaler folk for å se etter, de har ikke nøkkel, men kan få fatt i etter instruksjoner fra oss om det er nødvendig. Liker ikke å be andre om tjenester da det ofte blir skjevt fordelt og jeg har ikke lyst til "å skylde" noen noe. Bedre å betale seg ut av det. Anonymkode: a8032...a24
AnonymBruker Skrevet 20. august #13 Skrevet 20. august Ja. Vi har det. Vi hjelper og hverandre når det trengs og låner bort til hverandre. Bare denne uka så har mannen hjelpet ene naboen 2 ganger hjelp til å få Internett inn på tv, hentet posten når de var borte å la inn i gangen Har nøkkel til 2 naboer, pluss svigers og søsteren til mannen. Bor på bygda. Så her så låner vi nå verktøy, bil, traktor osv av hverandre hvis det er behov Anonymkode: 8881a...8c6
AnonymBruker Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august Ja, men bare fordi naboen er min søster som jeg stoler 100 % på. Hadde ikke gitt nøkkelen min til andre naboer i gata. Men kunne fint hjulpet nabo med å vanne planter en gang i uka hvis de var bortreist. Å passe naboens kjæledyr krever mye mer, og er ikke noe jeg ville tilbudt meg å gjøre for andre enn min søster. Hvis vi ikke hadde hverandre, hadde jeg valgt å ha katten på pensjonat ved reiser. Har også boligalarm med utrykning hvis noe skulle skje. Anonymkode: da715...63d
AnonymBruker Skrevet 20. august #15 Skrevet 20. august Har nøkkel i nøkkelboks. Om jeg er bortreist har jeg alltid sørget for kattepasser, noe annet er selvsagt fullstendig uaktuelt. Postkassen trenger ikke tømming, jeg selv gidder ikke sjekke den oftere enn hver 14 dag... Plantene tåler stå uten vann 2 uker, utebelysning er styrt med sensor, lys inne er tidsstyrt. Er ikke tilknyttet en vaktsentral, men hadde virkelig ikke sett noe poeng med å betale for en vaktordning som uansett bare må stå på utsiden å se på at det går en brannalarm inne fordi de ikke har tilgang.... Det må være noe av det mest bortkastede jeg har hørt om på lenge! Hva betaler man for da liksom? Ett klistremerke i vinduet? Hele poenget med vaktselskaper er at de skal kunne undersøke boligen dersom det oppstår noe. Anonymkode: 197d0...f86
AnonymBruker Skrevet 20. august #16 Skrevet 20. august Har hyggelige og hjelpsomme naboer, men å kalle det en "igjennsidig" samarbeidsavtale er vel å trekke det litt langt. Har ikke dyr, og har ikke planter jeg bryr meg om, så ingen trenger å gå inn til oss. Men hvis det skulle være nødvendig, så har vi jo nøkkel i en nøkkelboks som han kan få koden til over telefon fra oss. Det har aldri skjedd. Anonymkode: 77503...6fd
Mr&Ro Skrevet 20. august #17 Skrevet 20. august Jepp, naboen har en egen nøkkel fast inne hos seg så hun kan gå inn og sjekke huset når vi er borte. Vi har verdens beste naboer ellers, så vi stiller opp for hverandre ved behov.
Alice123 Skrevet 20. august #18 Skrevet 20. august Har ikke en avtale, og trenger ikke plante- eller dyrepass eller annet. Men har en nabo jeg stoler 100% på jeg kan kontakte om det skulle være noe (og motsatt).
AnonymBruker Skrevet 20. august #19 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, men bare fordi naboen er min søster som jeg stoler 100 % på. Hadde ikke gitt nøkkelen min til andre naboer i gata. Men kunne fint hjulpet nabo med å vanne planter en gang i uka hvis de var bortreist. Å passe naboens kjæledyr krever mye mer, og er ikke noe jeg ville tilbudt meg å gjøre for andre enn min søster. Hvis vi ikke hadde hverandre, hadde jeg valgt å ha katten på pensjonat ved reiser. Har også boligalarm med utrykning hvis noe skulle skje. Anonymkode: da715...63d Du er tydelegvis blandt de priviligerte her som har eit familiemedlem i nærliggende radius / omkrets som du kan kontakte, og som du kan stole 100 % på. Også vi har nære familiemedlemmer i nabolaget som vi kan kontakte, og det er slik sett en betryggelse når ein reiser vekk. Det å ha "noen å spørre " handler ikkje bare om tilsyn med huset, men også når ein står overfor en krise. Anonymkode: ce8ef...f54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå