AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august De kler seg selv og ungene i langermede gensere/badedrakter med krave og hatt - etter at de har smurt seg med faktor 50. Hva er greia med det? Anonymkode: 1b33b...b08
Mezzosoprena Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De kler seg selv og ungene i langermede gensere/badedrakter med krave og hatt - etter at de har smurt seg med faktor 50. Hva er greia med det? Anonymkode: 1b33b...b08 Redd for hudkreft? Kan vel egentlig ikke kritisere dem for det, heller 😉 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august Vil påstå at det er like vanlig i Norge som i Storbritannia. Anonymkode: 25585...dc3 1 2
petterm Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 time siden): De kler seg selv og ungene i langermede gensere/badedrakter med krave og hatt - etter at de har smurt seg med faktor 50. Hva er greia med det? Anonymkode: 1b33b...b08 Tror det er mange briter som genetisk sett tåler sol dårlig 4
AnonymBruker Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 time siden): De kler seg selv og ungene i langermede gensere/badedrakter med krave og hatt - etter at de har smurt seg med faktor 50. Hva er greia med det? Anonymkode: 1b33b...b08 Etter å ha blitt solbrent på årets ferietur så skal jeg anskaffe meg en sånn genser greie. Forstår ikke problemet. Anonymkode: 2a6a5...d7d 4
AnonymBruker Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august Du har vel fått med deg at solen er knallsterk for tiden, mange blir nå forbrent som vanligvis ikke blir det. Og mange briter har i tillegg like lys hud som oss skandinaver. Selv har jeg hatt hudkreft og synes det du beskriver vitner om intelligens. Anonymkode: ad19d...195 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #9 Skrevet 18. august petterm skrev (9 timer siden): Tror det er mange briter som genetisk sett tåler sol dårlig Det stemmer, og skyldes MC1R-genet. Svært mange briter, spesielt de med keltisk bakgrunn (Wales, Skottland og Irland) har varianter av MC1R som gir mindre produksjon av eumelanin (mørkt pigment) og mer pheomelanin (rødlig/gult pigment). Pheomelanin gir dårlig beskyttelse mot UV-strålene. Vi er generelt lyse i huden her oppe i de nordiske landene også, men andelen rødhårede og MC1R-varianter er noe lavere enn hos britene. Det er mao ikke en mye at de tåler sollyset dårligere enn oss og andre europeere. Anonymkode: b076d...21d 6
AnonymBruker Skrevet 18. august #10 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): De kler seg selv og ungene i langermede gensere/badedrakter med krave og hatt - etter at de har smurt seg med faktor 50. Hva er greia med det? Anonymkode: 1b33b...b08 «Greia» med solkrem OG klær er at lyst og tynt stoff beskytter forbausende dårlig mot UV-stråler, spesielt bomull og lin. En hvit skjorte/T-skjorte i disse stoffene tilsvarer en beskyttelsesfaktor på 5-20. Grunnen til solfaktor 50 forklarte jeg i innlegget over. 🙂 Anonymkode: b076d...21d
AnonymBruker Skrevet 18. august #11 Skrevet 18. august De er ikke akkurat født med Sunset beach genet heller. Mange av dem er nesten gjennomsiktige. Anonymkode: 19b2b...f08 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #12 Skrevet 18. august Prøv en uke på Granca med rødt hår så å skal vi se 😆 Anonymkode: 554f1...64b
Mymlen Skrevet 18. august #13 Skrevet 18. august Med tanke på at Norge er i verdenstoppen på forekomsten av hudkreft burde nok vi gjort samme tiltak som dem 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #14 Skrevet 18. august Det er fordi briter har "ginger-genet". Anonymkode: 65673...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #15 Skrevet 18. august nå er min familie skotsk så vi er ikke "Briter" men jeg kjenner ikkeigjen TS sin oppfatning.. Anonymkode: bbb84...ca3
AnonymBruker Skrevet 18. august #16 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (38 minutter siden): nå er min familie skotsk så vi er ikke "Briter" men jeg kjenner ikkeigjen TS sin oppfatning.. Anonymkode: bbb84...ca3 Hehe... Din skotske familie er i aller høyeste grad briter, som er en samlebetegnelse for innbyggere i Storbritannia – dvs England, Skottland, Wales og Nord-Irland. Det skal mye til for at folkeavstemningen for 11 år siden, der 55,3% av de som faktisk stemte IKKE ønsket løsrivelse, blir gjentatt med det første. At +/- 50% av den skotske befolkningen ønsker uavhengighet er et svært interessant tema som ikke er relevant i denne samtalen. Du kjenner ikke igjen ts sin oppfatning, og det er greit nok. Men i Skottland har rundt 12% det en kan beskrive som rødt hår, og det er faktisk de høyeste tallene i verden. Forskning viser videre at anslagsvis 70-80% av disse igjen har har én eller flere varianter av MC1R, noe som gir redusert eumelaninproduksjon. 🙂 Anonymkode: b076d...21d
AnonymBruker Skrevet 20. august #17 Skrevet 20. august Jeg bor i Storbritannia og… hæ? Anonymkode: 54c7e...e44
AnonymBruker Skrevet 21. august #18 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 22.13): De kler seg selv og ungene i langermede gensere/badedrakter med krave og hatt - etter at de har smurt seg med faktor 50. Hva er greia med det? Anonymkode: 1b33b...b08 Fordi de blir solbrente etter 10 minutter i sola. Det er ikke behagelig å være solbrent. Jeg er vanlig norsk, ikke spesielt brun og litt rød undertone, men jeg tåler lengre tid i solen uten å bli solbrent og behovet for faktor 50 solkrem/lang genser blir derfor ikke så stort. Har kun brukt faktor 50 på nese og ører på fjellet i påsken og de første dagene der i Syden. Skal sies at jeg bodde i California i noen år og det var veldig deilig å ha langermet badetøy (med rashguard), for da kunne vi bade lengre i bassenget uten frykt for solbrente skuldre. Anonymkode: b5407...0b9
AnonymBruker Skrevet 21. august #19 Skrevet 21. august De er iallfall ikke redd for kulda. Britiske damer går jo rundt i magetopp og miniskjørt i november og ser blekblåe ut med sin gjennomsiktige hud. Anonymkode: 59012...da1
makkapakka Skrevet 21. august #20 Skrevet 21. august Ikke rart, en dag i sola med den likbleke kroppen, som bare blir knallrød, gjør nok vondt resten av sommeren.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå