Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De kler seg selv og ungene i langermede gensere/badedrakter med krave og hatt - etter at de har smurt seg med faktor 50.

Hva er greia med det? 

Anonymkode: 1b33b...b08

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De kler seg selv og ungene i langermede gensere/badedrakter med krave og hatt - etter at de har smurt seg med faktor 50.

Hva er greia med det? 

Redd for hudkreft?

Kan vel egentlig ikke kritisere dem for det, heller 😉

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

De har jo ikke sol, så de er ikke vant til den.

• Liker 1
Skrevet

De jobber i kullgruver og er redde for sol....

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil påstå at det er like vanlig i Norge som i Storbritannia.

Anonymkode: 25585...dc3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er greia med det? 

Tror det er mange briter som genetisk sett tåler sol dårlig

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er greia med det? 

Etter å ha blitt solbrent på årets ferietur så skal jeg anskaffe meg en sånn genser greie. Forstår ikke problemet. 

Anonymkode: 2a6a5...d7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel fått med deg at solen er knallsterk for tiden, mange blir nå forbrent som vanligvis ikke blir det. Og mange briter har i tillegg like lys hud som oss skandinaver. Selv har jeg hatt hudkreft og synes det du beskriver vitner om intelligens.

Anonymkode: ad19d...195

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (9 timer siden):

Tror det er mange briter som genetisk sett tåler sol dårlig

Det stemmer, og skyldes MC1R-genet. Svært mange briter, spesielt de med keltisk bakgrunn (Wales, Skottland og Irland) har varianter av MC1R som gir mindre produksjon av eumelanin (mørkt pigment) og mer pheomelanin (rødlig/gult pigment). Pheomelanin gir dårlig beskyttelse mot UV-strålene.

Vi er generelt lyse i huden her oppe i de nordiske landene også, men andelen rødhårede og MC1R-varianter er noe lavere enn hos britene.

Det er mao ikke en mye at de tåler sollyset dårligere enn oss og andre europeere.

Anonymkode: b076d...21d

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er greia med det? 

«Greia» med solkrem OG klær er at lyst og tynt stoff beskytter forbausende dårlig mot UV-stråler, spesielt bomull og lin. En hvit skjorte/T-skjorte i disse stoffene tilsvarer en beskyttelsesfaktor på 5-20.

Grunnen til solfaktor 50 forklarte jeg i innlegget over. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

De er ikke akkurat født med Sunset beach genet heller.

Mange av dem er nesten gjennomsiktige.

Anonymkode: 19b2b...f08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv en uke på Granca med rødt hår så å skal vi se 😆

Anonymkode: 554f1...64b

Skrevet

Med tanke på at Norge er i verdenstoppen på forekomsten av hudkreft burde nok vi gjort samme tiltak som dem

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi briter har "ginger-genet".

Anonymkode: 65673...7a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

nå er min familie skotsk så vi er ikke "Briter" men jeg kjenner ikkeigjen TS sin oppfatning.. 

Anonymkode: bbb84...ca3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

nå er min familie skotsk så vi er ikke "Briter" men jeg kjenner ikkeigjen TS sin oppfatning.. 

Anonymkode: bbb84...ca3

Hehe... Din skotske familie er i aller høyeste grad briter, som er en samlebetegnelse for innbyggere i Storbritannia – dvs England, Skottland, Wales og Nord-Irland. Det skal mye til for at folkeavstemningen for 11 år siden, der 55,3% av de som faktisk stemte IKKE ønsket løsrivelse, blir gjentatt med det første. At +/- 50% av den skotske befolkningen ønsker uavhengighet er et svært interessant tema som ikke er relevant i denne samtalen.

Du kjenner ikke igjen ts sin oppfatning, og det er greit nok. Men i Skottland har rundt 12% det en kan beskrive som rødt hår, og det er faktisk de høyeste tallene i verden. Forskning viser videre at anslagsvis 70-80% av disse igjen har har én eller flere varianter av MC1R, noe som gir redusert eumelaninproduksjon. 

🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Storbritannia og… hæ?

Anonymkode: 54c7e...e44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 22.13):

Hva er greia med det? 

Fordi de blir solbrente etter 10 minutter i sola. Det er ikke behagelig å være solbrent. 

Jeg er vanlig norsk, ikke spesielt brun og litt rød undertone, men jeg tåler lengre tid i solen uten å bli solbrent og behovet for faktor 50 solkrem/lang genser blir derfor ikke så stort. Har kun brukt faktor 50 på nese og ører på fjellet i påsken og de første dagene der i Syden. 

Skal sies at jeg bodde i California i noen år og det var veldig deilig å ha langermet badetøy (med rashguard), for da kunne vi bade lengre i bassenget uten frykt for solbrente skuldre. 

Anonymkode: b5407...0b9

AnonymBruker
Skrevet

De er iallfall ikke redd for kulda. Britiske damer går jo rundt i magetopp og miniskjørt i november og ser blekblåe ut med sin gjennomsiktige hud.

Anonymkode: 59012...da1

Skrevet

Ikke rart, en dag i sola med den likbleke kroppen, som bare blir knallrød, gjør nok vondt resten av sommeren..  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...