Gå til innhold

Hvorfor har briter så lav boligstandard når de har i åresvis vært foran på mye annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men vil ikke si at det er uvanlig av den grunn. Blir liksom ikke overrasket om noen har det. Jeg har alltid hatt det selv, uten at det sier noe fra eller til, men jeg kjenner faktisk ingen som ikke har det eller har hatt det.

Anonymkode: b63bc...832

Rundt halvparten av alle nordmenn har. Vi har, men har ikke brukt den siden vi hadde barnehagebarn. Det er en del år siden.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem det bygges for er et poeng,  de med penger får en helt annen standard, men det bygges lite nytt i byer for de med sånn passe økonomier, og rundt London, Cambridge, Oxford er husprisene så sinnsykt at å bygge høy standard er umulig.  

Anonymkode: e1b45...5e2

AnonymBruker
Skrevet

Husmassen i Storbritannia er generelt gammel. Svært mange bør i steinhus/murhus som er minst 100 år gamle. Dette er både i byene og på landsbygda. Viktorianske rekkehus var flotte når de ble bygd, men nå er de bare trange, kalde og langt fra moderne standard. 

Anonymkode: b72db...b16

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (11 timer siden):

England er ikke den stormakten det en gang var og klasseforskjellene er enorme. Vi klarer ikke å forstå hvor mye klasse griper inn i det britiske samfunnet.

Familien til Catherine Prinsesse av Wales var en svært velstående og vellykket familie med eget selskap, men de ble latterliggjort bla fordi moren hadde vært flyvertinne og ikke snakket pent nok.

En annen ting er at mange leier i UK, her i Norge har vi mer incentiv til å pusse opp egen bolig. Det at vi har skatteregler som favoriserer å eie har ikke bare gode ringvirkninger. Det medfører at svært mye penger pumpes inn i boligmarkedet som kanskje kunne vært brukt andre steder. For mange har det å eie bolig vært mer lukrativt enn å jobbe enkelte år.

England har og en tradisjon for nabolagspuben der de møter naboene og sladrer, drikker og flørter. Egentlig tror jeg den psykiske helsen til mange nordmenn hadde tjent stort på å bruke mer penger på å gå ut, treffe folk og skape bånd til naboene fremfor å sitte hjemme i strøkne flott oppussede og isolerte hus.

Det er så riktig tenkt, det du skriver i nederste avsnitt, kunne ikke vært mer enig!

Anonymkode: 1188c...3d1

Skrevet

Boligprisene er ekstremt høye der borte. Men de siste årene har faktisk boligprisene roet seg noe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men vil ikke si at det er uvanlig av den grunn. Blir liksom ikke overrasket om noen har det. Jeg har alltid hatt det selv, uten at det sier noe fra eller til, men jeg kjenner faktisk ingen som ikke har det eller har hatt det.

Anonymkode: b63bc...832

Les det jeg skrev litt i kontekst da, med «ikke vanlig» mente jeg ikke at det er «uvanlig». Men heller at det ikke er allemannseie som i USA. Ikke vanlig var kanskje uklart formulert, mente mer at det ikke er et must i Norge som i USA. I USA blir du sett rart på om du ikke har tørketrommel, i Norge er det helt vanlig å ikke ha (og vanlig å ha). På samme måte som at du blir sett rart på om du ikke har oppvaskmaskin (som eksemplet jeg siterte) i Norge, mens i England er det helt vanlig å ikke ha. 

Anonymkode: 7a5ac...3a3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (22 timer siden):

Du tuller?!

Nei, det er sant.

Anonymkode: 7a44b...76c

AnonymBruker
Skrevet

Etter krigen så ble det i Norge i storbyer blokker, resten av landet mer Husbankhus, Obos  med fokus på å eie boligen selv. Fikk mer blandet befolkning/hus. 1950 var 1/3 var ansatt innen infustrien. Så UK. 1/2 var innen industrien, lite selveie og kommunene bygde «council houses» og det ble mye ghettoer overalt.  Mye mindre eie.  Norge har siden 1950 aldri hatt lavere enn 50 % eie. Så mens Norge gikk fra 50 % eie 1950 til 80 % eie nå så gikk UK fra 30 % eie til 65 % eie. Stor andel av eie er «Right to buy», dvs man fikk kjøpe disse council house leilighetene under Thatcher.    Sånn får man store ulikheter, og så bygges jo alt i stein i UK.  Det bygges fortsatt mye council houses og standarden blir deretter.  Så mens Oslo, Asker Bærum har mye forsteder med middelklasse og mer hus så er det mindre av det i UK. 

Anonymkode: e1b45...5e2

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i England noen ganger, men selv dyrere hoteller har lav standard på rommene, og ofte finner man felles dusj/bad i gangen for hele etasjen. Fysj. I ungdommen valgte jeg å ikke betale så mye for hotell, og endte med rom uten eget toalett en gang, og dusj/do i gangen. Våknet man om natta måtte man kle på seg og liste seg ut i korridoren for å tisse om natten. Vil jo ikke risikere å stå der halvnaken og møte fremmede menn i korridoren.

Anonymkode: ad416...064

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i det.

Leide en flott tre-roms i sommer, luftig og moderne, i London. Tidligere i år bodde jeg på toroms hotellrom, med moderne bad, og utsikt mot big-ben. 

AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 22.08):

Boligstandardarden er påfallende. Mangelen på oppvaskmaskin og varmekabler på badet for å nevne noe. men jeg har ikke inntrykk av at det er fordi de ikke har råd til det, eller ikke tar seg råd til det. Men at det ikke er vanlig og de ikke ser problemet med å vaske opp for hånd, og heller vil ha skapplass, eller prioriterer håndklevarmer på badet.

De følger heller ikke våtromsnormen og fliser på sponplater på badet, samtidig som det ikke er varmekabler og vifte fører til fuktproblemer og mugg. Det er også rått og kaldt om vinteren. Mulig vi er litt bortskjemte i Norge da med de lave strømprisene vi har hatt. 

Anonymkode: 3088a...31c

Jeg er over 2-3 ganger i året, jobb og privat. Jeg kan ikke huske sist jeg opplevde å ikke ha oppvaskmaskin (airbnb), varmekabler, fliser på bad, vifte, og jevn varme om vinteren... 

Anonymkode: 549a8...e2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Leide en flott tre-roms i sommer, luftig og moderne, i London. Tidligere i år bodde jeg på toroms hotellrom, med moderne bad, og utsikt mot big-ben. 

Jeg er over 2-3 ganger i året, jobb og privat. Jeg kan ikke huske sist jeg opplevde å ikke ha oppvaskmaskin (airbnb), varmekabler, fliser på bad, vifte, og jevn varme om vinteren... 

Meg du siterer. Jeg har bodd der, og vært over 5-6 ganger i året i mange år etter det, bare ti år før deg. Det kan være det er den store forskjellen, eller at du opererer i ett mye høyere prissjikt enn hva jeg gjorde. 

Anonymkode: 3088a...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 16.27):

Du bestiller antakeligvis i et høyt prissjikt. Jeg har bodd ni år i Storbritannia, har britisk mann, og reiser dit mange ganger i året pga. både jobb og familie. Det er omtrent ingen vi kjenner der som har oppvaskmaskin (kanskje 5 %), jeg tror aldri jeg har opplevd varmekabler, og det er som regel 18-19 grader innendørs, om ikke kaldere.

Jeg har også bodd på dyrt og fint hotell i London, men her var det primært snakk om boligstandard. Og den er ræva.

Anonymkode: 2f97a...037

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er bare slik det er. Mine x-svigers er opprinnelig fra England, men flyttet til Norge for 25 år siden. Dem er skilt i dag, men har der skittent og rotete. Også dårlig hygiene og kosthold. Min tidligere svigermor måtte trekke alle tenner å få gebiss før fylte 40. Men så røyker hun som en skorstein, å lever på cola. 

Reiste en del ting England med x-kjæresten, å opplevde det samme der. Mye alkohol også. Å mannfolka hadde bare småjobber her og der, kvinnene var hjemmeværende/trygda. ( I familien hans). Var kun ene onkelen som har fått det greit til. 

Anonymkode: a8546...0c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke mange britiske hjem likevel egentlig ganske koselige - jeg har i alle fall tenkt det når jeg har leid noen leligheter/hus i Skottland noen ganger. Vet ikke helt årsaken - men kanskje sammensatt. De husene som ikke har kjeller går man jo rett inn fra gata på - huset står på en måte "stødligere" og det er kort vei ut/inn - mer på en måte imøtekommende. Innredningen kan også være "koselig" - det er jo mer "comforting" med tepper enn den nordise stilen med f.eks. parkett eller tregulv, eller den harde syden-stilen med fliser. Samtidig er det ikke veldig stilig - kanskje det motsatte, men det gjør det kanskje også mer "avslappet". Kan selvsagt også henge sammen med skottene svært hyggelige og sosiale måte å være på, med helt naturlig småprat og en god tone mellom folk... 

Anonymkode: 5cddb...713

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet mye i England og har også bodd der en liten periode. Vil ikke si at de har vært foran på så veldig mye.

Men kanskje vi har et intrykk av at de har vært foran på mye, med tanke på den latterlige etiketten til de rikeste/adelen i England, og latt oss blasere av queens english og den påtatte etiketten. Kanskje noen av middelklassen også lot seg påvirke som Ms Bucket fra "Keeping Up Appearances". Karakterene i den serien gjenspeiler igrunnen gruppene i det engelske samfunnet ganske godt.

Vil egentlig si at de henger igjen på ganske mye, med tanke på tepper på badet og seperate kraner for varmt og kaldt vann, dypper ølglasset to ganger i vasken og en snurr i kosten før det er klart for den neste gjesten.

Og vi nordmenn blir henrykte over den gavmilde måten de er på, når de spanderer en runde på gjengen, men tro meg når jeg sier de har telling og vet nøyaktig hva de har spandert og forventer gjengjeldelse.

Min teori er at mange bruker mer penger på "appearance" utenfor hjemmet, fremstå velykket for folk som ikke kjenner dem altfor godt. Og de møtes som regel oftest utenfor hjemmet, som på puben eller på Sunday Roast, så de trenger ikke å imponere så mange i hjemmet sitt. Men om de har et fint hjem som er vesentlig penere enn mange andre hjem så vil de nok bruke det også for hva det er verdt, og invitere på candle light dinners og mingling.

Den nederste klassen har vel gitt opp og gir seg fullstendig faen i både appearance og hus, men de vil allikevel bruke alle høflighetsfrasene som finnes i det engelske vokubaleret, og kan hyggelig hilse på deg og si Excuse me sir, but that team is fucking shite", do you mind if I sit down for a bit, and watch second half of the game.  

Anonymkode: 6dcf9...324

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...