Gå til innhold

Hvordan øke melkeproduksjonen? Trenger dine beste tips og triks!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har en sønn som straks er 5 uker gammel. Jeg har lenge slitt med amming. Det har vært ekstremt smertefult og derfor har jeg pumpet en del og matet med flaske i stedet for. Nylig knakk jeg koden og lærte meg en teknikk som gjør at jeg kan amme uten smerter! Det føles veldig fint, for nå kan jeg endelig begynne å amme på fulltid.

Jeg har likevel et problem. Nå, når sønnen min er blitt 5 uker gammel spiser han mer enn tidligere, gjerne 100 - 150 ml per måltid, hver tredje time (cirka - det varierer litt ut i fra hvor lenge han sover)! Dessverre har jeg ikke alltid nok melk i puppene, og må derfor noen ganger mate med MME etter amming. Det er jo selvsagt slitsomt, og det tar veldig lang tid å først amme for deretter å lage et flaskemåltid.. 

I og med at jeg har pumpet en del, i perioder hver dag, hver 3-6 time, har jeg en viss oversikt over melkeproduksjonen min per nå:

Etter 3 timer: ca. 90 ml

Etter 4 timer: ca. 120 ml

Etter 5 timer: ca. 150 ml

Etter 6 timer: ca. 170 ml

Sønnen min er svært utålmodig, og det går fra 0-100 på noen sekunder. Han våkner og er sulten, og da hyler han og gråter helt frem til han får mat. Hvis han ikke får mer melk ut av puppene begynner han å gråte igjen, og gråter helt desperat frem til han får mer (MME eller rester fra tidligere pumping). Det trenger ikke være store skvetten det er snakk om, men det kan være fra 10 ml - 40 ml for lite i puppene.

Nå lurer jeg på hvordan jeg bør gå frem for å øke melkeproduksjonen? 

Bør jeg amme baby oftere enn hver tredje time? Altså vekke han for å amme kanskje hver 2 time? 

Eller bør jeg fortsette å amme som nå, at han får mat når han våkner og er sulten, men at jeg da ofte må supplere med MME? 

Jeg vil tro at han suger mer effektivt enn pumpa, og at det kan være med på å øke produksjonen bedre enn da jeg kun pumpet?

Jeg tenkte å kontakte ammehjelpen på e-post, men så at kontaktskjemaet deres var stengt pga. kapasitetsproblemer, derfor skriver jeg her i stedet for. Håper noen kan ha tips og råd til meg! Synes det er så trist å ikke ha nok mat til den lille babyen min..

Anonymkode: 65290...dc5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet mye med å få opp melkeproduksjonen. Vi leide en fancy dobbeltpumpe fra apoteket. Hver 3. time la jeg baby til brystet og ammet. Da han var ferdig pumpet jeg i 20 minutter, så gav jeg eller mannen flaske. Så gjentok vi alt igjen når 3 timer hadde gått. 

Kjempeslitsomt, så klart. Men jeg syns det var verdt det å kunne fullamme. 

Du kan sikkert amme oftere også. 

Anonymkode: b3aa0...e9b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han blir utålmodig i påvente av ny utskrivning kan det hjelpe å reise seg og amme gående😊

Anonymkode: 1a3e9...50a

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var på barsel hadde jeg ikke melk/lite melk, så da økte jeg produksjonen med å amme baby for så å pumpe 10-15 minutter etterpå. Har og lest på ammehjelpsgruppen (på facebook) om powerpumping, men dette har jeg ikke testet ut selv. Står litt om det på ammehjelpen også. 

Anonymkode: b5a72...78f

AnonymBruker
Skrevet

Prøv powerpumping (google for instruksjonene), funket veldig bra her! Men fikk beskjed om å gjøre det kun 1 gang i døgnet. Ellers måtte jeg også pumpe hver 3. time (også om natten), men det funket veldig bra og var absolutt verdt det! Fullammet fram til 6 mnd. 

Anonymkode: 28d12...448

Skrevet

Hyppig pumping og amming

Mye havregryn/havregrøt

Mye vann

Mye søvn 

Amme-te. 

Vann og søvn er faktisk ganske avgjørende 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Afipran :) dersom ingenting annet hjelper

Anonymkode: f6d5e...e21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt side ofte. Når baby trenger å få opp produksjonen er det bare å bytte side mange ganger. Melken blir produsert også mens man ammer. 

Anonymkode: e25c5...f4a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk fot tips! 😊🌸

Anonymkode: 65290...dc5

AnonymBruker
Skrevet

Amme oftere. Pump mellom ammingene hvis baby sover lenge. Spesielt viktig å la barnet amme ofte på kvelden.

Anonymkode: 9a32a...af7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...