AnonymBruker Skrevet 18. august #21 Skrevet 18. august Du har ingen garanti for at legen skriver ut sykmelding, arbeidsgiver kan bestride sykmeldingen, Og det kan være sånn at du må søke Nav om sykelønn under sykmeldingen , som det er behandlingstid på x antall uker. Blir for dumt at du kommer med unnskyldninger om at det er for lett å få sykmelding og bla bla. Og med en gang du står i en vanskelig situuasjon så er du villing til å prøve få deg sykmelding. Du bær jo tenke på dette En sykmelding innebærer et samarbeid mellom arbeidstaker, arbeidsgiver, lege og NAV for å tilrettelegge for at den ansatte kan komme tilbake i arbeid. Arbeidsgiver har hovedansvaret for å følge opp den sykmeldte og legge til rette for at vedkommende kan jobbe til tross for sykdom. Den ansatte skal medvirke i tilretteleggingen, og legen gir den medisinske vurderingen. Anonymkode: 7d0a9...eff 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #22 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ts sykemelding gir meg 100% av full lønn mens jeg kan legge en plan for fremtiden, uten at det må gjøres under press med dårlig økonomi på toppen av det hele. Det er helt sant det som sies at det er for enkelt å få sykemelding i dag, og for enkelt å være sykemeldt lenge. Men med riktig begrunnelse til legen vil man kunne være sykemeldt fram til man eventuelt har fått seg en ny jobb. Det er ikke umulig å få ny jobb her jeg bor, eller innenfor en ok distanse, men to uker, som er det arbeidsgiver må betale deg full lønn, er ikke god nokk tid til å komme i mål med ny jobb Anonymkode: b8226...829 Det er vanskelig nok å finne seg ny jobb med små barn. Hvis man i tillegg er langstidssykemeldt, så er det enda verre. I en liten bygd og/eller liten bransje, så går praten fort om permitteringer i bedrifter, så hvis du som nybakt mor blir sykemeldt fra en bedrift hvor det ryktes om mulig permitteringer, så vil det fort se ut som du er sykemeldt for å unngå permittering, eller fordi du ikke håndterer småbarnslivet, og da havner du fort nederst i alle bunker med potensielle arbeidstakere. Så det å sykemelde seg for å "legge en plan for fremtiden" er virkelig ikke taktisk smart. Dagpenger vil for øvrig bli beregnet ut i fra de siste 12 eller 36 månedene, alt etter hva som blir best for deg. Anonymkode: b9295...f97 1
Snublefot62 Skrevet 18. august #23 Skrevet 18. august Ut i fra det du beskriver vil jeg nok tro at du kan argumentere for at du ikke er i stand til å jobbe i en periode og en lege vil nok kunne sykemelde deg. Men jeg tror at i ditt tilfelle så vil det være som å pisse i buksa for å holde seg varm. Blir du langtidssykemeldt er du nærmest sikret å bli en av de første som må permitteres. Og det er viktig å huske at det alltid er enklere å få ny jobb mens man er i et aktivt arbeidsforhold. Permittering kan selvfølgelig være et unntak men du vil sannsynligvis da være en av flere som søker på de samme stillingene. Sykefravær trenger du naturligvis ikke oppgi til ny arbeidsgiver men det kan alltids dukke opp om bygda er liten nok. I tillegg har du maks 12 måneder med sykemelding (uansett sykemeldinsggrad) og denne bruker du av fra dag 1. Og det er litt dumt dersom du faktisk skulle bli langtidssykemeldt når du egentlig strengt tatt ikke hadde trengt det, og da plutselig mangler noen måneder eller mer. Jeg vil råde dere til å ta en ny fot i bakken sammen om hva dere kan gjøre for å møte utfordringene. Han kan ikke prioritere en usikker jobb så mye når du går på felgen hjemme. Og dersom arbeidsmarkedet er så usikkert for dere begge to der hvor dere bor er spørsmålet reelt om dere burde ha flyttet til et annet sted hvor arbeidsmarkedet er bedre, eller om en eller begge burde omskolere dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå