Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

setter pris på alle som tar seg tid til å lese innlegget, og en ekstra stor takk om noen tar seg tid til å svare!

Vil bare starte med at jeg er fullt klar over at dette ikke er etisk riktig og at det kanskje er på grensen til å utnytte systemet, men rent praktisk vil jeg vite om andre har gjort det samme. 

Jeg bor i en liten bygd med få arbeidsplasser rundt som følger mine kriterier. Og ved kriterier mener jeg ikke at jeg er kravstor, men det handler om lønnsmuligheter, arbeidserfaring og utdanning. Min nåværende arbeidsplass har informert om at dem i nær fremtid må vurdere permittering av ansatte. 

«…En liten tilleggskommentar før jeg fortsetter, jeg har nylig komt tilbake til jobb etter endt foreldrepermisjon, jeg valgte 80% foreldrepenger, slet mye under permisjonen med utbrenthet og depresjon. Jeg er ikke aleneforsørger for datteren vår, men far har en jobb som krever mye tid av han, ettersom det går mye tid i reising, og at han har et vikariat hvor han blir sidestilt med en annen hvor det til slutt står mellom de to om det skulle bli snakk om fast ansettelse, så det er høyt fokus på innsats og å gjøre seg fortjent om dere skjønner. 
Derfor har jeg mentalt og praktisk hele byrden her hjemme på mine egne skuldre, med lite hjelp fra venner og familie. 
Om dette er riktig kan diskuteres, men det er sånn det har vert og dette har resultert i en utbrent mamma.»

Jeg har som sagt nylig kommet tilbake til jobb, jobbet i et par måneder, samtidig som far har hatt delvis permisjon. Han har nokk jobbet mer enn han har vert hjemme, så jeg har Hovedsaklig barnet alene hele kvelden etter endt arbeidsdag. Jeg er mildt sagt utslitt, å har diskutert dette med lege tidligere men vi ble enige om at sykemelding var siste utvei, å vi har gjort litt tiltak for å lette stresset. Men nå, etter jeg fikk vite at det vurderes permittering blir jeg mildt sagt slått ned i kjelleren. Jeg har satt meg inn i det og konkludert med at dagpenger ikke vil dekke min del av de faste utgiftene, ettersom dagpenger blir regnet ut fra 63% av min 80% foreldrepenge utbetaling, og arbeidssøking innenfor her jeg bor er nærmest uaktuelt. Vi måtte skaffet oss en til bil, endret å snudd om på hele livet vi så iherdig prøver å starte. 

så til spørsmålet mitt… har noen noengang dratt til legen, forklart stresset, presset og angsten rundt permittering, og rett og slett sykemeldt seg for å få sykepenger i stedet for dagpenger?

jeg skal være ærlig å si at jeg er ikke verken syk eller psyk nokk til at jeg ikke hadde klart å jobbe, å tro meg, jeg vil jobbe. Men først og fremst vil jeg være en god forsørger og god mor.

Jeg vet at mange vil stusse på hvorfor ikke far tar større grep å fokuserer på familiens beste i stedet for sin egen karriere, men det er et eget tema som hører hjemme i en annen spalte. Jeg må forholde meg til ting som det er per nå, selv om jeg er fullt klar over at det ikke er rettferdig at kun en av et par skal ta hele støyten. 

Anonymkode: b8226...829

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vi har så høyt sykefravær i Norge =

Anonymkode: 91bce...a55

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Men hva løser sykemelding? Du vil ikke kunne være sykemeldt for alltid. Og ut fra det du beskriver vil du ikke kunne vært sykemeldt særlig lenge heller, da du ikke er for syk til å jobbe. 

Anonymkode: 39a04...af6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva løser sykemelding? Du vil ikke kunne være sykemeldt for alltid. Og ut fra det du beskriver vil du ikke kunne vært sykemeldt særlig lenge heller, da du ikke er for syk til å jobbe. 

Anonymkode: 39a04...af6

Ts 

sykemelding gir meg 100% av full lønn mens jeg kan legge en plan for fremtiden, uten at det må gjøres under press med dårlig økonomi på toppen av det hele. Det er helt sant det som sies at det er for enkelt å få sykemelding i dag, og for enkelt å være sykemeldt lenge. Men med riktig begrunnelse til legen vil man kunne være sykemeldt fram til man eventuelt har fått seg en ny jobb. Det er ikke umulig å få ny jobb her jeg bor, eller innenfor en ok distanse, men to uker, som er det arbeidsgiver må betale deg full lønn, er ikke god nokk tid til å komme i mål med ny jobb

AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding løser jo ingenting for deg. For det første øker det sjansen for at du blir permittert, mens det nå er en mulighet for å ikke bli det. For det andre øker det risikoen for ikke å få ny jobb, ingen ønsker å ansette en rett fra permisjon og i sykemelding når arbeidsmarkedet svømmer over av gode folk uten fravær. For det tredje er det dumt å bruke opp sykemelding, du risikerer å stå ganske på bar bakke om du faktisk blir syk og plutselig ikke har rettigheter. Og dessuten vil sykemeldingen sannsynligvis vare kortere enn permitteringen, og da blir du i alle fall permittert. Det er økte krav til å være sykemeldt over fire uker, og at du er utbrent med en partner som ikke gidder å bidra blir garantert et moment i den samtalen med legen, og etterhvert nav.

Anonymkode: 7738a...7d0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor vi har så høyt sykefravær i Norge =

Anonymkode: 91bce...a55

TS

helt sant, jeg har vert i mot sykemeldinger uten salig grunnlag så lenge jeg har vert i arbeid, å aldri vert sykemeldt for annet enn smittsomme sykdommer. Jeg jobbet og frem til termin med barnet, og tar det som en selvfølge. Men, jeg skal være ærlig å si at etter jeg leste meg opp på praksisen rundt permittering- og nå risikerer å stå i det selv, er jeg villig til å gjøre det jeg kan for å hjelpe meg selv på best mulig måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er bare sykmeldt så lenge du er syk, og det høres ikke ut som at du vil være det særlig lenge (hvis du i det hele tatt er der nå). Dette er ikke en blivende løsning. 
For øvrig MÅ du og samboeren din finne en løsning som er bærekraftig på sikt. Nå driver han rovdrift på deg. De mønstrene dere danner nå, når dere nettopp har fått deres første barn, de er det vanskelig å gjøre noe med senere. Dere har selv et ansvar for å finne en løsning på familielivet som er forenelig med at begge kan holde seg friske og stå i jobb. Det er ikke det offentliges ansvar. I innlegget ditt ser jeg bare unnskyldninger, for deg selv og for samboeren din. Du er utbrent og deprimert, med baby, og han prioriterer å jobbe mens han er i permisjon? På tide å bli voksen og innse hvilket ansvar han har. Og du må slutte å unnskylde ham. 

Anonymkode: c853b...67f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sykemelding løser jo ingenting for deg. For det første øker det sjansen for at du blir permittert, mens det nå er en mulighet for å ikke bli det. For det andre øker det risikoen for ikke å få ny jobb, ingen ønsker å ansette en rett fra permisjon og i sykemelding når arbeidsmarkedet svømmer over av gode folk uten fravær. For det tredje er det dumt å bruke opp sykemelding, du risikerer å stå ganske på bar bakke om du faktisk blir syk og plutselig ikke har rettigheter. Og dessuten vil sykemeldingen sannsynligvis vare kortere enn permitteringen, og da blir du i alle fall permittert. Det er økte krav til å være sykemeldt over fire uker, og at du er utbrent med en partner som ikke gidder å bidra blir garantert et moment i den samtalen med legen, og etterhvert nav.

Anonymkode: 7738a...7d0

TS 

Det er helt sant, og et veldig viktig poeng. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS

helt sant, jeg har vert i mot sykemeldinger uten salig grunnlag så lenge jeg har vert i arbeid, å aldri vert sykemeldt for annet enn smittsomme sykdommer. Jeg jobbet og frem til termin med barnet, og tar det som en selvfølge. Men, jeg skal være ærlig å si at etter jeg leste meg opp på praksisen rundt permittering- og nå risikerer å stå i det selv, er jeg villig til å gjøre det jeg kan for å hjelpe meg selv på best mulig måte. 

Du hjelper deg selv på best mulig måte med å ta en runde på arbeidsfordeling på hjemmebane. Ikke på å dytte deres mangel på likestilling over på statsbudsjettet. Sorry, men dette har jeg virkelig ikke særlig mye forståelse for. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vil få samme sats i sykepenger som dagpenger. Men jeg ble sykmeldt ved en «stygg» permittering. Jeg fant vel fakturaer i systemet ved en gjennomgang av noe annet, som ikke var helt legitime. Og man ser hvem som har vært inne på div sist. Jeg ble permittert med en begrunnelse som egentlig ikke henger på greip, og majoriteten i bedriften satt i sjokk. Dette fordi jeg hadde blant de bedre uttellingene. Samtidig som det ble sendt ut permitteringsvarsel og innkalling til samtale til meg, skjedde det noe alvorlig på privaten som gjorde at jeg MÅTTE dra fra jobb umiddelbart. På ettermiddagen hadde hele bedriften fått vite at jeg var permittert før jeg selv var informert. Den private hendelsen gjorde at jeg gikk rett i kjelleren med angst og panikkanfall. Så tekstmeldinger og telefonsamtaler utover kvelden fra kollegaer som var sjokkerte gjorde ikke akkurat dagen bedre, så jeg ble sykmeldt. Utover permitteringsperioden etterkom arbgiver mine sosiale medier, sendte meg mld om det var noe jeg la ut, som på en eller annen måte kunne vendes og vris på som kunne assosieres med at de hadde permittert meg… så jeg ble sykmeldt, fordi jeg rett og slett ikke var istand til å jobbe/søke jobb. Jeg fikk meg ny jobb, altså. Kunne aldri dratt tilbake til det stedet der. Men nå har det vært litt medieoppslag i negativ forstand i ettertid rundt under- firmaer i dette konsernet, og det viser seg også at Økokrim har vært på banen. Så da kan du tenke deg hvilket press jeg hadde..

Anonymkode: 38107...66b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig tydelig om du sykemelder deg når det er snakk om permittering. På et lite sted vil dette spres og muligheten for ny jobb blir mindre. Blir du permittert får du også mer tid hjemme.

Anonymkode: 48bb7...07d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil få samme sats i sykepenger som dagpenger. Men jeg ble sykmeldt ved en «stygg» permittering. Jeg fant vel fakturaer i systemet ved en gjennomgang av noe annet, som ikke var helt legitime. Og man ser hvem som har vært inne på div sist. Jeg ble permittert med en begrunnelse som egentlig ikke henger på greip, og majoriteten i bedriften satt i sjokk. Dette fordi jeg hadde blant de bedre uttellingene. Samtidig som det ble sendt ut permitteringsvarsel og innkalling til samtale til meg, skjedde det noe alvorlig på privaten som gjorde at jeg MÅTTE dra fra jobb umiddelbart. På ettermiddagen hadde hele bedriften fått vite at jeg var permittert før jeg selv var informert. Den private hendelsen gjorde at jeg gikk rett i kjelleren med angst og panikkanfall. Så tekstmeldinger og telefonsamtaler utover kvelden fra kollegaer som var sjokkerte gjorde ikke akkurat dagen bedre, så jeg ble sykmeldt. Utover permitteringsperioden etterkom arbgiver mine sosiale medier, sendte meg mld om det var noe jeg la ut, som på en eller annen måte kunne vendes og vris på som kunne assosieres med at de hadde permittert meg… så jeg ble sykmeldt, fordi jeg rett og slett ikke var istand til å jobbe/søke jobb. Jeg fikk meg ny jobb, altså. Kunne aldri dratt tilbake til det stedet der. Men nå har det vært litt medieoppslag i negativ forstand i ettertid rundt under- firmaer i dette konsernet, og det viser seg også at Økokrim har vært på banen. Så da kan du tenke deg hvilket press jeg hadde..

Hva har dette med TS å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Du er bare sykmeldt så lenge du er syk, og det høres ikke ut som at du vil være det særlig lenge (hvis du i det hele tatt er der nå). Dette er ikke en blivende løsning. 
For øvrig MÅ du og samboeren din finne en løsning som er bærekraftig på sikt. Nå driver han rovdrift på deg. De mønstrene dere danner nå, når dere nettopp har fått deres første barn, de er det vanskelig å gjøre noe med senere. Dere har selv et ansvar for å finne en løsning på familielivet som er forenelig med at begge kan holde seg friske og stå i jobb. Det er ikke det offentliges ansvar. I innlegget ditt ser jeg bare unnskyldninger, for deg selv og for samboeren din. Du er utbrent og deprimert, med baby, og han prioriterer å jobbe mens han er i permisjon? På tide å bli voksen og innse hvilket ansvar han har. Og du må slutte å unnskylde ham. 

TS

Som sagt, samlivet vårt er en annen spalte, jeg kunne like så skrevet innlegget som om at jeg var aleneforsørger for det er det som er fremtiden, men det var ikke poenget.  Jeg unnskylder ikke han, konsekvensen er allerede lagt på bordet for hans del og det vil tre i kraft, men per nå, per denne mulige permitteringen, er vi enda en familie på 3 om man vil eller ei. 
Men igjen, det trenger ikke å være et poeng i forholdt til hva jeg spør om, jeg er rent nysgjerrig på om noen har gjort dette selv. jeg er ikke på nær noe som helst prosess om å faktisk gjøre som skrevet- men, veier fordeler og ulemper.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS

Herregud for et opplegg! Beklager for at du måtte gjennom denne opplevelsen. 
Det er forskjell fra å bli sykemeldt etter permittering trer i kraft og før, altså ved varselet. 
Om en skulle sykemeldt seg de 14 dagene man vanligvis har etter varsel til permittering trer i kraft, vil man få sykepenger på vanlig måte, altså av lønnen. Mens hvis man blir permittert og deretter sykemeldt får man sykepenger av dagpenger. 

Jeg ser ingen annen grunn til at dette var nødvendig hos deg! Sykemelding har vert et tema her, på grunn av poblemer på privaten, men knekken kom selvsagt når man ser for seg livet uten økonomisk trygghet og generelt ubalanse… 

håper virkelig du trives i den nye jobben din, og at det går bedre med deg!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Veldig tydelig om du sykemelder deg når det er snakk om permittering. På et lite sted vil dette spres og muligheten for ny jobb blir mindre. Blir du permittert får du også mer tid hjemme.

Anonymkode: 48bb7...07d

TS

Helt sant, dette er en veldig stor grunn til at det blir lite aktuelt.

Nå håper jeg på å komme meg ut av dette stedet, med per nå går det dessverre ikke, men igjen, det blir og nermest umulig å komme meg av gårde om økonomien knekker sammen i den grad den vil om jeg blir permittert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du hjelper deg selv på best mulig måte med å ta en runde på arbeidsfordeling på hjemmebane. Ikke på å dytte deres mangel på likestilling over på statsbudsjettet. Sorry, men dette har jeg virkelig ikke særlig mye forståelse for. 

TS

Om jeg var aleneforsørger da… jeg ser folk henger seg veldig opp i dette med arbeidsfordeling hjemme, men det er ingen. Han er et navn på noen papirer jeg var så uheldig å bli låst sammen med, å nå tar jeg konsekvensene for det, men det er ikke gjort på dagen å starte et nytt liv for seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS

Om jeg var aleneforsørger da… jeg ser folk henger seg veldig opp i dette med arbeidsfordeling hjemme, men det er ingen. Han er et navn på noen papirer jeg var så uheldig å bli låst sammen med, å nå tar jeg konsekvensene for det, men det er ikke gjort på dagen å starte et nytt liv for seg selv.

Men du er ikke aleneforsørger. Og selv om du hadde vært det, så kan man bare sykmeldes hvis man er SYK. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at du hwr tatt delvis ubetalt permisjon (altså 80% utbetaling), samt støtte han sp han kan slippe full permisjon, men så sjal du likevel betalt halvparten av utgiftene? Eller misforstår jeg noe her? Jeg tenker at siden dere har lagt opp livet etter hans karrierenehov, og dermed ofret din inntekt (og en del pensjonsopptjening), mener jeg at han må bidra på sitt vis. Altså betale deg for din innsats eller betale større andel av løpende utgifter.

Du har støttet, og fortsetter å støtte han. Nå må han også støtte deg. Jeg antar at han tjener mer enn deg siden han jobber mye og reiser en del i jobben. På tide å jobbe som et lag.

Det er dette jeg mener er riktig løsning, ikke sykmelding.

Anonymkode: 1d7ff...f3e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Only in Norway. Fy f 🙄

Anonymkode: 85142...495

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke felleskapet sin kostand at dere lar barnefaren få jobbe ekstra mye. Her må dere finne en løsning imellom dere.

Det er heller ingen vits å vente på permitteringen før du begynner å se etter ny jobb. Begynn å let allerede nå så har du kanskje noe i boks tidsnok. Husk at du trenger nåværende arbeidsgiver som referanse, å levere sykmelding i det ordet permittering blir nevnt ser ikke bra ut.

Er du syk kan du sykemeldes, er du ikke må du selv finne løsning. 

Anonymkode: 4b9d5...cfd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...