AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Hei! Lurer på om noen har innsikt i hvorfor barnevernet tar "så mange" barn på feil grunnlag. I forhold til dem de hjelper er det et fåtall som får gal behandling får en jo håpe - men jeg tenker på sakene hvor det fremgår at det overhodet ikke er en god nok grunn til at barn tas fra familiene. Regner med at BV ikke gjør dette for moro skyld. Hva får de ut av å ta barn når det ikke er et reelt behov for dette? Følger en serie på YT fra kanalen Rettssikkerhet nå, og ønsker bare å få litt innsikt fra noen som forstår seg på dette systemet eller har jobbet med slike saker. Anonymkode: 96db5...02e
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. august Populært innlegg #2 Skrevet 17. august Ehm… barnevernet tar svært sjeldent barn uten grunn. Det er alltid en grunn. og du må vite at barnevernet aldri, ALDRI! ALDRI!!! Kan uttale seg om enkeltsaker i mediene. Så alle historier du får fortalt, uansett hvor troverdige de virker - vil være alt annet enn objektive og troverdige. Det er flere barn som burde vært flyttet som dessverre ikke blir det, enn barn som helt uten grunn taes fra foreldrene. Vær så snill. Vær kildekritisk. Anonymkode: 998b0...b82 19 32
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august Jeg synes det virker som det er høy terskel før barnevernet blir blandet inn. Alt for mange alkiser som ikke blir lagt merke til. Anonymkode: 4f907...9b5 9 9
AnonymBruker Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august Problemet er vel heller at de ikke finner alle hjem der dette er nødvendig. Anonymkode: 38ed3...767 10 8
Brukerano Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august Ikke alle forstår hvorfor barna havner hos barnevernet. Mamma forsto ikke, og nekter fremdeles å forstå. men hun kastet meg ut når jeg var 16. Jeg gikk til barnevernet. Hun nektet å samarbeide med dem. Og jeg fikk hjelp fra dem. Mamma sin historie her er noe helt annet. man kan ikke stole blindt på mennesker som ikke skjønner hvorfor barn får hjelp av barnevernet. 19 8 10
AnonymBruker Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august Hvor fremgår det at det overhodet ikke er en god grunn til at barna blir hentet ut? Tenker du at vi vanlige folk faktisk får vite hele historien og får innsyn i all informasjon fra alle synsvinkler? Eller kan det tenkes at inntrykket du har fått har blitt formet av den filtrerte informasjonen du har fått fra enkeltpersoner? Anonymkode: 01cde...ced 10 6
AnonymBruker Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august Barnevernet tar ingen barn. Det er fylkesnemnda som fatter vedtak. Nemnda består av to fageksperter og to legmedlemmer, pluss leder fra fylkesnemnda. Både foreldre med advokat og barnevernet legger fram sin sak. Anonymkode: 92735...620 13 8
Prelunia Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august Har et yrke hvor jeg møter svært mange barn og får høre/vite om mange skjebner- inntrykket mitt er at barnevernet ekstremt sjeldent "tar" barn, og det er meget strenge lover knyttet til tvangstiltak eller flytting av barn. Jeg har ofte meldt saker til barnevernet , men er kun et tilfelle som har ført til akutt fosterhjem plassering. Dette etter 10.år med møter med barn. Når et barn først blir plassert et annet sted, er det dessverre ofte for sent - og barnet har dype psykiske sår og trenger ekstremt med ressurser og tid for å kunne bli en del av det "vanlige" samfunnet og ha et "vanlig" liv. 4 4 8
AnonymBruker Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august Tysen takk for svar. Skrev her nettopp for å få nyansert bildet man får fra media:) Tenker for eksempel på et par kjente saker som jeg kommer på her og nå. Shada-saken og trebarnsmoren som jobber/jobbet på universistetet innlandet. Man begynner jo å lure. Helt enig i at det nok er mange som skulle hatt hjelp fra BV som ikke får det. Og nei, vi får jo ikke vite alt - men når det er noen saker som går igjen så begynner man jo å lure. Høres jo virkelig ut som det er en defekt i barnevernet. Hadde ikke skrevet her hvis jeg var ute etter å være fordomsfull, jeg ønsker rett og lett bare hjelp til å nyansere bildet. Anonymkode: 96db5...02e
moroklompen Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august (endret) En bekjent av meg som er leder i barnevernet sier det er mer ett foreldrevern enn ett barnevern og at det er utrolig mange saker hvor foreldre har oppfølging og tilbud om veiledning som de kan velge å avslå. Hun sier de som blir fratatt barna enten er psykisk syke eller har store mangler som foreldre ifht rusmisbruk eller mishandling seksuelt eller fysisk. Selv i de sakene hvor det foregår grov psykisk mishandling av barn, er det nærmest umulig at barnevernet får fratatt omsorgen. Hun sier derimot også at det selvfølgelig skjer feil i systemet og at det er svært uheldig i små distrikter hvor det gjerne bare er en eller to i barnevernet som jobber og som derfor er altfor tett på og som også kan føre til at ting ikke blir tatt tak i eller blir tatt tak i pga rykter. Til syvende og sist er det fylkesnemnda og ikke barnevernet som fratar omsorg, det er viktig å huske på. Endret 17. august av moroklompen 12 8
AnonymBruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august Takk @moroklompen , det var veldig nyttig - har for lite kunnskap om dette systemet, men fint å høre fra noen som har litt mer innsideforståelse. Anonymkode: 96db5...02e 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #12 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): tar "så mange" barn på feil grunnlag. I følge hvem? Foreldrene? Jeg kjenner til personer som er "tatt av barnevernet", på i følge mor og/eller far på "feil grunnlag" (jobbet for et firma som jobbet med familierett) Men kan love deg at det ikke var på feil grunnlag. Er ikke bare for barnevernet å hente barn heller. Er siste utvei. Som nevnt i andre poster her. BV har ikke lov å gå ut i media med hva som faktisk er grunnlaget. Alt du hører er foreldrene sin forvrengte "Sannhet" Mens de ansatte i barnevernet blir hetset for å berge livet til unger og ungdom. Ja det gjøres feil der også, det er bare mennesker som er ansatt der. Men å permanent ta et barn, det er noe som ikke bare en person kan gjøre. Anonymkode: 537ec...078 7 5
AnonymBruker Skrevet 18. august #13 Skrevet 18. august Påstanden stemmer ikke. Dermed blir det jo litt meningsløst å diskutere den. Anonymkode: 76c0e...3d6 4 5
AnonymBruker Skrevet 18. august #14 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei! Lurer på om noen har innsikt i hvorfor barnevernet tar "så mange" barn på feil grunnlag. I forhold til dem de hjelper er det et fåtall som får gal behandling får en jo håpe - men jeg tenker på sakene hvor det fremgår at det overhodet ikke er en god nok grunn til at barn tas fra familiene. Regner med at BV ikke gjør dette for moro skyld. Hva får de ut av å ta barn når det ikke er et reelt behov for dette? Følger en serie på YT fra kanalen Rettssikkerhet nå, og ønsker bare å få litt innsikt fra noen som forstår seg på dette systemet eller har jobbet med slike saker. Anonymkode: 96db5...02e Hvor mange barn er tatt ut av hjemmet på feil grunnlag som du sier - siden du mener det er "så mange" . Ingen i kommunal barneverntjeneste bestemmer på egen hånd at noen skal flyttes, leder kan bestemme akuttplassering, mens en omsprgsovertakelse avgjøres av barnevern- og helsenemnda. Etter snart 10 år i kommunal barneverntjeneste mener jeg tvert i mot at det er et reelt behov for mange fler enn de barna som faktisk blir flyttet, mens foreldrenes rettigheter til familieliv ofte gjør at barn blir boende mye lenger hjemme enn det de burde, på tross av hva som vurderes å være til barnets beste. Anonymkode: ff153...0af 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. august #15 Skrevet 18. august Først og fremst er det veldig uheldig med slike tråder. Det dannes et kunstig narrativ om at barnevernet «tar barn». Det finnes knapt et større inngripen enn å ta barn fra foreldrene. Derfor er det særdeles strengt regulert. Skjer det feil? Selvsagt, det er mennesker. Personlig er jeg kjempeglad for den støtten jeg fikk av barnevernet da jeg trygget mine barn fra en veldig syk mor. Man sitter alltid med disse historiene i bakhodet når prosessen skjer. Jeg kan faktisk ikke skryte mer over den hjelpen jeg mottok når jeg var helt på felgen. Anonymkode: 0f7c2...ba7 3 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. august #16 Skrevet 18. august De som skriker høyest om at barnet ble tatt på feil grunnlag, er som regel de som har størst grunn for at barnevernet bør ta barnet. Anonymkode: 04a48...5f5 12 6
MarianneE Skrevet 18. august #17 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Barnevernet tar ingen barn. Det er fylkesnemnda som fatter vedtak. Nemnda består av to fageksperter og to legmedlemmer, pluss leder fra fylkesnemnda. Både foreldre med advokat og barnevernet legger fram sin sak. Anonymkode: 92735...620 Skulle ønske flere viste dette 1 2
Wilma89 Skrevet 18. august #18 Skrevet 18. august Nå ble jeg aldri fjernet fra hjemmet, men hadde oppfølging av barnevernet i flere år. Mamma sin sannhet og det som faktisk skjedde er to vidt forskjellige ting. Barnevernet kan ikke uttale seg og jeg vet at mamma er flinkt til å prate for seg. Så majoriteten av venner/familie syns oppfølgingen av barnevernet var hårreisende. De var dog redningen for meg. Sikkert tilfeller der barnevernet har gjort feil, men ikke stol blindt på «sannhetene» som legges frem av privatpersoner. Vær kildekritisk. 3 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. august #19 Skrevet 18. august Kanalen Rettssikkerhet? Er det noe ala Bullo-tv? Eller hvem er det som står bak den kanalen? Anonymkode: 1a059...53c
katties Skrevet 18. august #20 Skrevet 18. august (endret) Der finnes mange hjem der foreldrene mener ting som ikke er tillatt eller normalt i Norge er greit. Altså: Det er grunnleggende uenighet mellom foreldre og norsk regelverk. Her er noen: - foreldren fant narkotika hos barnet gjentatte ganger. Snakket med barnet, kjeftet, låste barnet inne slik at det ikke kunne gå ut med vennene, og til slutt begynte å slå barnet (14). Slå barn er ikke lov etter loven, men foreldrene visste ikke hvordan dette kunne håndteres. Barnet ville ikke opgi hvor det stadig fikk narkotika fra. Foreldren ville ikke ellers ha hjelp. - barnet snek seg ut, stjal penger, stjal bilnøklene til faren og kjørte avgårde. Var for ung til å bli satt i fengsel, men når politiet tar samme barnet kjørende flere ganger så ble barnevernet involvert. Faren fjernet barnas ting, låste inne, slo, men barnet fortsatte som før. Virket liksom utad som en veldig grei gutt, men drev altså med veldig mye ugreit. En gang han stjal bilen kjørte han ned et lite barn. Faren visste at da barnevernet kom til å ta ungen. Han var utenlandsk og pakket tingene og dro på dagen ut av landet. Vet ikke om det er bedre at den ungen var i et annet land med mindre system til å passe på. Nå er han litt over 25. Vet ikke hvordan ting har gått, men dit faren tok han med til ble han nok lovlig banket så mye faren følte for. - far som mente at det skulle være lov å slå ungene, for det var lov i hjemlandet - far som mente at det å vaske munnen til ungen med såpe var en god straff for banning. Det skjedde nok litt andre ting der også tror jeg (ikke fysisk, men psykisk vold) - ungen fortalte ikke hva, men en gang så søstera mi han på besøk hos en av deres venner, og han ba henne veldig om at hun ikke skulle si til faren hans hvor han var og ikke engang nevne at hun hadde sett han Ett tilfelle der noen kanskje ville sagt at det var feil grunnlag, men det er jo ikke akkurat ut av ingenting: - barnet bannet veldig stygt på skolen, truet elever, brukte veldig mange stygge ord. Far var fra utlandet. Skolen tilkalte far mange ganger. Far sa at han visste ikke hvorfor barnet snakket slik da han selv aldri hadde hørt slike ord engang. Likevel fikk han sak mot seg fordi uansett hva som er grunnen til slik oppførsel på var det tydelig at far ikke kunne håndtere og følge opp barnet, og det ble bare større og oppførselen ble bare værre - man kan ikke bare la det gå, og slippe slike ut i samfunnet. Generelt har jeg sett mange tilfeller der foreldrene ikke burde hatt barna og det var ingen sak, men jeg aner ikke hvem de barna skulle gått til heller: - foreldrene hadde null tålmodighet og bannet og skrek for hvert eneste enkle spørsmål barna stilte - foreldrene satt og drakk og så på fotball, huset var skittent, rotete, falleferdig og nedrøyka. Ville barna ha mat måtte de lage det selv; de var 9 og 6 - Far var en fille og mor var sliten, sur og sikkert bipolar også. Skrek og bannet på barna sine, snakket stygt om dem og drev med psykisk vold. Det ene barnet ble narkoman fra ca 13 års alder, det andre hadde veldig sterk ADHD, dysleksi og var bipolar - ble kjeftet på om at det burde være normalt, som andre barn i stedet for å bli utredet - barn med flokete hår, råtne tenner, banner veldig mye, kan plutselig sitte og skrike som om det ser noe foran seg som andre ikke kan se. Far sier barnet (på 7) passer selv på å pusse tennene og børste håret - mener det er gammelt nok til å passe på slikt selv da det allerede er skolebarn. Banner og uttaler seg diskriminerende og hatefullt (dette er nok definitivt fra far). Far mener de har der greit Har en del flere tilfeller, men orker ikke skrive ned alle. Endret 18. august av katties 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå