AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Min lille jente begynner i 1.klasse i morgen. Jeg har veldig mange følelser, og kjenner på spenning og bekymring. Jeg har en klump i magen. Har dessverre mange dårlige minner fra skoletiden selv. Er så redd for at hun ikke skal få venner. Hun har hatt det fint i barnehagen. Lekt med mange. Men har følt litt på at noen av de andre har en bestevenn og ikke hun. Burde jeg invitere hjem nye barn nå i begynnelsen? Kontakte foreldre? Eller burde jeg ikke blande meg? Anonymkode: 0707c...caf 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min lille jente begynner i 1.klasse i morgen. Jeg har veldig mange følelser, og kjenner på spenning og bekymring. Jeg har en klump i magen. Har dessverre mange dårlige minner fra skoletiden selv. Er så redd for at hun ikke skal få venner. Hun har hatt det fint i barnehagen. Lekt med mange. Men har følt litt på at noen av de andre har en bestevenn og ikke hun. Burde jeg invitere hjem nye barn nå i begynnelsen? Kontakte foreldre? Eller burde jeg ikke blande meg? Anonymkode: 0707c...caf Sikker på at det ikke var torsdag hun skulle begynt? Min venninne trodde først det var i morgen, men ved nærmere undersøkelse begynte altså barnet torsdag. Det kommer til å gå så bra så, uansett 🙂 Anonymkode: 7f39f...5e1
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min lille jente begynner i 1.klasse i morgen. Jeg har veldig mange følelser, og kjenner på spenning og bekymring. Jeg har en klump i magen. Har dessverre mange dårlige minner fra skoletiden selv. Er så redd for at hun ikke skal få venner. Hun har hatt det fint i barnehagen. Lekt med mange. Men har følt litt på at noen av de andre har en bestevenn og ikke hun. Burde jeg invitere hjem nye barn nå i begynnelsen? Kontakte foreldre? Eller burde jeg ikke blande meg? Anonymkode: 0707c...caf Vår gledet seg veldig til å starte i 1. klasse, men det ble ikke en solskinnshistorie fra første stund. Hun har fremdeles ingen eksklusiv bestevenninne, men hun har lekekamerater og vi har fokus på å og henne måter å håndtere relasjoner på. Vi har aldri hauset opp BESTEvenner, men å leke fint med andre, ha det hyggelig sammen. Grunnen til at jeg skriver dette er t selv om det ikke nødvendigvis er en solskinnshistorie hvor skolen er super og det sosiale er kjempefint og barnet aldri møter motgang, så kan skolehverdagen være helt OK. Husk å ikke vis skuffelse eller negative følelser hvis barnet strever i morgen. Lykke til med skolestarter!🥰 Anonymkode: dda06...f1e 3 5
AnonymBruker Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sikker på at det ikke var torsdag hun skulle begynt? Min venninne trodde først det var i morgen, men ved nærmere undersøkelse begynte altså barnet torsdag. Det kommer til å gå så bra så, uansett 🙂 Anonymkode: 7f39f...5e1 Her er første skoledag i morgen. 😊 Anonymkode: 0707c...caf 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sikker på at det ikke var torsdag hun skulle begynt? Anonymkode: 7f39f...5e1 Det var en rar ting å spørre om. Tror de fleste foreldre vet hva som er første skoledag for barnet sitt. Vi begynner i morra og da skal jeg ta i mot førsteklassinger. Jeg tror og håper at de fleste førsteklasselærere fokuserer på å bygge relasjoner, skape trygghet og legge tilrette for et inkluderende miljø. Ikke legg stort press på barnet ditt og ikke la hun gjennomskue deg på at du er bekymret for dette. Det er selvsagt en god idè å invitere klassevenner hjem, men ikke lage en stressende situasjone rundt dette så tidelig. Det går nok bra skal du se. Anonymkode: b47d3...b06 10 1
mommyaka Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august 1. Ta det med ro ...du kan ikke stresse for ditt barn ikke har begynt på skolen engang. Venner vil komme..men det han tav1 uke til flere mnd...det betyr ikke at hun blir alene etc Slapp av.. det vil bli foreldre samtaler og møter. Der kan du jo bli kjent med andre foreldre. Du må la ditt barn blir kjent med skolen..lærer og barna før du skal begynne p be noen hjem. 1 1
Stacy__ Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august Det kommer mest sannsynlig til å gå veldig bra. Pust med magen og hold maska foran barnet. Og hvis det skulle være noe som mangler er lærere og skolen generelt veldig opptatt av inkludering og læring, du og barnet har mange rettigheter i skolen.
AnonymBruker Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august Inviter andre barn hjem 😊 Anonymkode: 5ae1a...758 2
mommyaka Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Inviter andre barn hjem 😊 Anonymkode: 5ae1a...758 Men ikke første uka 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Her er første skoledag i morgen. 😊 Anonymkode: 0707c...caf Her også😊 Ts: helt normalt, alle mødre er livredde ved skolestart. Men det går som oftest helt fint! Ja, ta sosiale initiativ! Samle klassen, samle jentene, sett av tid til sosialt med foreldre, ta initiativ. Det er fint for alle barna, ikke bare din datter Anonymkode: 96c49...89c 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august Mitt tips: få tak i en klasseliste og begynn systematisk å invitere hjem til du har vært igjennom alle (av samme kjønn ev). Kjempefin måte å få oversikt over både barn og foreldre. Og skulle barnet ditt komme hjem en dag og fortelle om noen i klassen som er skumle eller lignende, ja da blir det den neste som inviteres. For å lage gode relasjoner. Anonymkode: 7027b...727 1
Rufs Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Sikker på at det ikke var torsdag hun skulle begynt? Min venninne trodde først det var i morgen, men ved nærmere undersøkelse begynte altså barnet torsdag. Det kommer til å gå så bra så, uansett 🙂 Anonymkode: 7f39f...5e1 Det var dagens spørsmål. 🤣 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august I 1. klasse er det absolutt innafor at du som forelder engasjerer deg i å få besøk med hjem. Spør gjerne læreren om det er noen i klassen som nylig har flyttet til området deres. Lærerne får ikke lov til å dele ut adressene og slikt til folk mer, men spør de om det og om de kan be foreldrene til det aktuelle barnet om godkjenning til å gi dere kontaktinformasjonen deres. Fordi da er det er barn som nok virkelig trenger en ny venn. Anonymkode: 18498...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august Jeg jobber som lærer og har ofte 1.trinn, så har noen tips 😊 Synes det er kjempelurt å invitere andre barn hjem, men ikke press barnet ditt - ta det i hennes tempo. Prat f.eks. rundt middagsbordet om «hvem synes du det er gøy å leke med i friminuttene», «er det noen i klassen du synes ser snille ut som du har lyst til å bli bedre kjent med» eller «er det noen i klassen som ikke har så mange å leke med som du kan be med i leken» osv. Og når barnet ditt svarer kan du spørre henne om dette er barn hun har lyst til å invitere med seg hjem. Hadde bare invitert en om gangen nå i starten, så man ikke risikerer at to leker sammen og en blir utenfor. Og hvis barnet ditt ikke føler seg klar til å invitere hjem hadde jeg ventet - det er mye nå i starten, og mange er helt utslitt etter skole og SFO. Anbefaler også å ikke fokusere så mye på ordet bestevenner. Bruk heller bare venner eller klassevenner. Selv om det kan være vanskelig bør du også gjøre alt du kan for å roe ned deg selv i forhold til skole og venner - barn plukker raskt opp det at du er usikker. Snakk positivt både om skolen og om de andre i klassen. Selv om barnet ditt evt. forteller om at «Per slo Kjell i dag» eller «Kari sa at jeg var dum» - svar heller med «oj, det var jo ikke noe snilt! Hvorfor skjedde det?» og gå i samtale med barnet heller enn å gå rett på «Hva? Så slem Per/Kari er, han/henne får du ikke leke med!» Når det gjelder å ta kontakt med andre foreldre kan det være lurt. Har dere valgt klassekontakter ennå? Hvis ikke kan du jo evt. melde deg til det, så du kan være med på å arrangere et par treffpunkter for barna i løpet av halvåret? Vet at mange av mine tidligere klasser også har hatt egne facebook-grupper for foreldrene, der det er lav terskel for å skrive f.eks. «Per og Pål med foreldre og søsken går på tur til skolens lavvo på søndag. Hvis noen andre vil bli med er det kjempehyggelig». Det kan være lurt. Lykke til med skolestart! 😄 Det kommer til å gå så bra, husk at lærerne kommer til å bruke masse tid på relasjonsbygging nå i starten og oppriktig ønsker det beste for alle elevene - inkludert din datter 😊❤️ Anonymkode: 16f34...b85 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lærerne får ikke lov til å dele ut adressene og slikt til folk mer, Anonymkode: 18498...4ba Jo, det får vi 😊 Med mindre noen bor på hemmelig adresse. Anonymkode: 16f34...b85 2
mommyaka Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mitt tips: få tak i en klasseliste og begynn systematisk å invitere hjem til du har vært igjennom alle (av samme kjønn ev). Kjempefin måte å få oversikt over både barn og foreldre. Og skulle barnet ditt komme hjem en dag og fortelle om noen i klassen som er skumle eller lignende, ja da blir det den neste som inviteres. For å lage gode relasjoner. Anonymkode: 7027b...727 Bare husk at det er ikke alle som tanker ja til invitasjonen med engang...vi hadde noe foreldre som kom første uken og spørte om min datter ville bli med hjem. De fikk hun ikke lov til. Jeg må bli litt bedre kjent med foreldre og barn før hun kunne bli med noen hjem. Og husk at da kan det være at ditt barn blir bedt bort neste uke..om du er klar for å sende ditt barn til noen du ikke kjenner. Pluss greit å bli litt kjent først....du lærer mye om barna når du leverer til Sfo eller før de begynner på skolen ( i garderoben) og der vil du møte mange av foreldrene Og dette er jo min mening...men som sakt...vent iallefall 1 mnd før du ber noe hjem...min datter tok 2 mnd før hun følte seg komfortabel med å begynne i ny klasse ( litt gråting og ville ikke gå etc) og det tok 4 mnd før hun var skikkelig varm med jenter i klassen. Så om din datter fra første uken ikke har noe problemer med skole start..kan det være at andre har det 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august mommyaka skrev (5 minutter siden): Bare husk at det er ikke alle som tanker ja til invitasjonen med engang...vi hadde noe foreldre som kom første uken og spørte om min datter ville bli med hjem. De fikk hun ikke lov til. Jeg må bli litt bedre kjent med foreldre og barn før hun kunne bli med noen hjem. Og husk at da kan det være at ditt barn blir bedt bort neste uke..om du er klar for å sende ditt barn til noen du ikke kjenner. Pluss greit å bli litt kjent først....du lærer mye om barna når du leverer til Sfo eller før de begynner på skolen ( i garderoben) og der vil du møte mange av foreldrene Og dette er jo min mening...men som sakt...vent iallefall 1 mnd før du ber noe hjem...min datter tok 2 mnd før hun følte seg komfortabel med å begynne i ny klasse ( litt gråting og ville ikke gå etc) og det tok 4 mnd før hun var skikkelig varm med jenter i klassen. Så om din datter fra første uken ikke har noe problemer med skole start..kan det være at andre har det Kanskje dumt spørsmål, jeg har bare en 3-åring enda. Men blir ikke foreldrene med? 😅 Anonymkode: 087d6...9d2
mommyaka Skrevet 17. august #18 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje dumt spørsmål, jeg har bare en 3-åring enda. Men blir ikke foreldrene med? 😅 Anonymkode: 087d6...9d2 I barnehagen jo..men ikke alle.. kommer helt an på foreldre. Jeg er ikke den som er skikkelig utadvendt og elsker p møte nye folk he he...så jeg må bli bedre kjent først.
AnonymBruker Skrevet 17. august #19 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje dumt spørsmål, jeg har bare en 3-åring enda. Men blir ikke foreldrene med? 😅 Anonymkode: 087d6...9d2 Det er ikke vanlig at foreldrene blir med her. Det har jeg faktisk aldri opplevd. Anonymkode: 16f34...b85 4
AnonymBruker Skrevet 17. august #20 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt tips: få tak i en klasseliste og begynn systematisk å invitere hjem til du har vært igjennom alle (av samme kjønn ev). Kjempefin måte å få oversikt over både barn og foreldre. Og skulle barnet ditt komme hjem en dag og fortelle om noen i klassen som er skumle eller lignende, ja da blir det den neste som inviteres. For å lage gode relasjoner. Anonymkode: 7027b...727 AnonymBruker skrev (1 time siden): I 1. klasse er det absolutt innafor at du som forelder engasjerer deg i å få besøk med hjem. Spør gjerne læreren om det er noen i klassen som nylig har flyttet til området deres. Lærerne får ikke lov til å dele ut adressene og slikt til folk mer, men spør de om det og om de kan be foreldrene til det aktuelle barnet om godkjenning til å gi dere kontaktinformasjonen deres. Fordi da er det er barn som nok virkelig trenger en ny venn. Anonymkode: 18498...4ba Og vi fikk høre i hele fjor at vi IKKE skulle stresse med besøk hjem osv. At det ble et press og en kamp om man fokuserte på det. Jeg hadde ikke tid, energi eller mulighet til å invitere venner av førsteklassingen hjem, men lærer sa at det var mange som ikke hadde begynt med det, og de hørte ikke så mye om det. Jeg vil si SFO er det aller viktigste for det sosiale i klassen. Og da spesifikt det å starte på SFO fra 1.august slik at de får disse to ukene med klassekameratene i en mer uformell setting. Anonymkode: 3e96c...96d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå