Gå til innhold

Hvor tidlig kan man ta direkte kontakt ved kvinneklinikken ved feks blødning,kynnere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er førstegangs (uke 16 nå) som er veldig redd for å føde for tidlig pga jeg har tilstand som gir økt risiko for kort livmorhals og for tidlig fødsel. Er redd for at dette ikke vil bli fanget opp før det er for sent. Lurer på hvor tidlig man kan ringe kvinneklinikken ved feks blødninger, kynnere, nedpress eller andre bekymringer? Kan jeg ringe dit hvis noe skjer etter OUL i uke 18 eller må jeg dra på legevakten frem til en viss uke? Er klar over at barnet ikke kan reddes i feks uke 22 men det finnes jo muligheter som cerclage, riehemmende, progesteron etc hvis det er fare på ferde, så ønsker jo gjerne å få det sjekket.

Anonymkode: a922a...114

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fra 22+0 kan du kontakte sykehuset, før det er det lege/legevakt som gjelder. Hvis du ringer dem «for tidlig» får du bare info om riktig sted å henvende deg, så det er bare å ringe 

Anonymkode: 55f91...efb

AnonymBruker
Skrevet

Kan du lage en avtale med jordmor der du kan få ringe rett til sykehuset? 

Anonymkode: 064a1...37b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 20.19):

Hei

Jeg er førstegangs (uke 16 nå) som er veldig redd for å føde for tidlig pga jeg har tilstand som gir økt risiko for kort livmorhals og for tidlig fødsel. Er redd for at dette ikke vil bli fanget opp før det er for sent. Lurer på hvor tidlig man kan ringe kvinneklinikken ved feks blødninger, kynnere, nedpress eller andre bekymringer? Kan jeg ringe dit hvis noe skjer etter OUL i uke 18 eller må jeg dra på legevakten frem til en viss uke? Er klar over at barnet ikke kan reddes i feks uke 22 men det finnes jo muligheter som cerclage, riehemmende, progesteron etc hvis det er fare på ferde, så ønsker jo gjerne å få det sjekket.

Anonymkode: a922a...114

Undersøk hva som gjelder ved ditt sykehus. I Trondheim kan vi ringe direkte til føden/fostermedisin fra uke 16 (gjelder øyeblikkelig hjelp som f.eks. ved blødning). Blødning i 2.trimester sees på som potensielt alvorlig, og SKAL tas på alvor, også av legevakten. 

Var veldig takknemlig for det da jeg opplevde blødning i uke 17. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: dcd17...f2b

AnonymBruker
Skrevet

Uke 24 her. De tar deg inn hvis du går vis legevakt først. Ved mistanke om noe så henviser legevakt til sykehus. 

Anonymkode: b18d2...b5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...