Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #1 Skrevet 25. mars 2006 Vi hadde sett oss ut en rase, funnet et par aktuelle oppdrettere og begynte å vente på valper. Men de siste dagene har jeg begynt å tenke: Er det rette rasen? Er det riktig å bruke så mye penger for å få akkurat denne (reisen koster snart like mye som hunden)? Er det riktig å dra helt til Sverige for en valp når det finnes flotte blandingshunder her i landet som trenger nye hjem? Osv. Hvordan vet jeg hva som er rett å gjøre?
Gjest Tyr Skrevet 25. mars 2006 #2 Skrevet 25. mars 2006 Har ikke noen god rekkefølge men: Hva skal du med hunden ? Hvordan bor du ? (eks. blokk, er det da lurt med en hund som har vaktinstinkt) Hvor stor hund kann du håndtere ? Hva vet du om dressur ?
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #3 Skrevet 25. mars 2006 Rasen vi har valgt, kom vi frem til etter nøye gjennomtenkning. Den passer livsstil, forventninger og bosituasjon. Slik sett er jeg trygg på at den er riktig rase. Men det kan jo være andre raser som er like riktige? Som kanskje er lettere å få tak i? Og hvordan kan jeg egentlig vite at en renraset av denne typen passer meg bedre enn for eksempel en omplasseringshund som trenger nytt hjem? Er det riktig av meg å bruke så mye tid og penger og dra så langt for å få akkurat denne hunden når det er så mange andre som trenger et hjem? Slike ting grubler jeg over.
agbre Skrevet 26. mars 2006 #5 Skrevet 26. mars 2006 Rasen vi har valgt, kom vi frem til etter nøye gjennomtenkning. Den passer livsstil, forventninger og bosituasjon. Slik sett er jeg trygg på at den er riktig rase. Men det kan jo være andre raser som er like riktige? Som kanskje er lettere å få tak i? Og hvordan kan jeg egentlig vite at en renraset av denne typen passer meg bedre enn for eksempel en omplasseringshund som trenger nytt hjem? Er det riktig av meg å bruke så mye tid og penger og dra så langt for å få akkurat denne hunden når det er så mange andre som trenger et hjem? Slike ting grubler jeg over. ← Syns du tenker så rett Kanskje du skal tenke ennå mere på omplassering i og med at tanken har slått ned i hodet ditt. Men tenk deg godt om. Hvorfor har vedkommende omplassert hunden sin. Var den for vanskelig å takle? Det kan jo bare være at familiesituasjonen har forandret seg også. Lykke til uansett hva du enn bestemmer deg for. Vi her inne vil gjerne vite etterhvert
Missbumblebee Skrevet 27. mars 2006 #6 Skrevet 27. mars 2006 Ikke lett å vite hva som er det rette for dere å gjøre. Men jeg syns som nevnt over her, at siden dere har fått tanken om omplasseringshund, eller en blanding, så bruk ennå litt mer tid før dere tar det endelige valget. Det er ingen tvil om at dere kommer til å bli like glad i en blandingshund som det dere vil bli i den rasen dere har sett dere ut. Det som er viktig, er at hunden har et lynne som passer dere, at den ikke krever mer mosjon enn dere kan gi den etc. Jeg selv har en blandingshund jeg fikk veldig impulsivt, og jeg er akkurat like gla i henne som det jeg er og har vært i rasehundene jeg har og har hatt. Du nevner at det er kostbart å få fatt i akkurat den hunden dere ønsker dere, vil det si at dere kanskje vil få det litt trangt økonomisk en stund? For det er endel utgifter i forbindelse med anskaffelse av hund. Vaksiner, veterinærsjekker, utstyr, forsikring etc. Det blir fort endel som går ut i begynnelsen. Men uansett hva dere kommer frem til: Lykke til! Livet som hundeeier er flott!
Floja Felíz Skrevet 28. mars 2006 #7 Skrevet 28. mars 2006 Supert at du tenker på omplassering! Hvis du ikke MÅ ha en renraset hund så er jo det et kanonbra valg! Balndingshunder er også ofte lettere å ha med å gjøre siden egenskapene til ulike raser er blandet, men det er alt ettersom hva de er mixet av. Gå inn på sidene til hundeklubber nær deg og se hva de har av hunder til omplassering. Det kommer ofte valper der også. Kanskje finner du den perfekte "Oliver på loffen" der? Her er sidene til FFOH (Foreningen For Omplassering av Hunder)
Imax Skrevet 29. mars 2006 #8 Skrevet 29. mars 2006 Er det kostnadene som gjør deg betenkt? I så fall ville jeg ventet med å få meg hund, det er kostbart å ha hund og du bør ha en økonomisk buffer for å håndtere utgifter som kommer. Det er mange flotte blandingshunder og omplasseringshunder som sikkert kan passe bra. Samtidig er det vanskeligere å forutsi adferd hos blandingshunder, da man ikke i samme grad har kontroll med hvilke trekk man avler videre på (eks. når man avler på en jakthund, avler man videre på eksemplarer som har godt jaktinstinkt og dropper avl på de som ikke har det osv). Får du en blanding mellom f.eks. pointer og schäfer, vil pointertrekkene være fremtredende eller schäfertrekkene? Hvis du er trygg på rasevalget ditt ville jeg stått for det, det høres gjennomtenkt ut. Men vent dersom du har trang økonomi.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #9 Skrevet 29. mars 2006 Hei, "tviler"! Det virker som du er en reflektert person, og det er jo en god start! Har du hatt hund før? Det ligger mye innsats i et vellykket hundehold, uansett rase/ikke rase. Det er også et faktum at gleden du har av hunden ikke øker proporsjonalt med prisen du betaler for den! Men har du falt for en rase du tror passer deg, og har råd, så hvorfor ikke! Som med alt annet her i livet: det handler om prioritering. Det er mange spørsmål man bør stille seg før endelig valg. Er du f.eks. glad i pelsstell, eller er du bedre tjent med en glatthåret hund? En langhåret hund krever noen timer ekstra stell ( og drar med seg mere møkk inn!), men for mange er dette noe av gleden ved å ha hund. Hår blir det endel av uansett! Ha også i bakhodet at raserepresentasjoner i hundebøker ikke er fullstendige, du får bare en viss pekepinn om rasens egenskaper. Ta gjerne kontakt med rasens spesialklubb, eller en lokal hundeklubb. Instruktører der vil sannsynligvis kunne komme med gode råd. Det er også et faktum at alle valper, uansett størrelse og rase, kan få noen hver til å se rødt. De finner på og gjør de utroligste ting på de minst passende tidspunkt, og har et nærmest utømmelig lager av energi, gjerne når du akkurat har satt deg for å kose deg med avisen, og mest av alt ønsker deg litt ro og fred... En "hormonell" unghund kan også være litt av en utfordring, med sine ungdomsopprør og alskens nykker, og det virker som alt dere har oppnådd med valpen er "slettet fra harddisken"... (men det er ikke det, bare midlertidig lagret i en ukjent fil...) Stikkordene er altså uansett TID og TÅLMODIGHET. All tid og innsats du legger i arbeidet med hunden, vil du få igjen for i form av et godt fungerende forhold dere i mellom, og et hundehold fylt av mest mulig glede. Og uansett hva du velger, ta kontakt med en lokal hundeklubb, gjerne før hunden anskaffes. - og meld deg på kurs!! Veldig viktig, og alltid nyttig, både for deg og hunden. LYKKE TIL!!!
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #10 Skrevet 29. mars 2006 Jeg tror de tankene du gjør deg er ganske naturlige før dere får hund. Det er ganske normalt å ikke være skråsikker på et såpass stort valg. Det er også fint at du vurderer omplasseringshund - men det skriver jo mange andre om over her. Men tenk også på at når hundevalget deres er så gjennomtenkt som det virker, så er det stor sannsynlighet for at dere kommer til å trives veldig godt med hunden deres. Mange hunder blir omplassert nettopp fordi folk iKKE har tenkt så nøye over valget eller sett an hunden før de skaffet seg den. Utover det så finnes det både perfekte og håpløse hunder til omplassering, så jeg skal ikke begi meg ut på noen lang debatt her. Lykke til med valget deres uansett:-)
Gjest Binna Skrevet 29. mars 2006 #12 Skrevet 29. mars 2006 Jeg tror de tankene du gjør deg er ganske naturlige før dere får hund. Det er ganske normalt å ikke være skråsikker på et såpass stort valg. Det er også fint at du vurderer omplasseringshund - men det skriver jo mange andre om over her. Men tenk også på at når hundevalget deres er så gjennomtenkt som det virker, så er det stor sannsynlighet for at dere kommer til å trives veldig godt med hunden deres. Mange hunder blir omplassert nettopp fordi folk iKKE har tenkt så nøye over valget eller sett an hunden før de skaffet seg den. Utover det så finnes det både perfekte og håpløse hunder til omplassering, så jeg skal ikke begi meg ut på noen lang debatt her. Lykke til med valget deres uansett:-) ← Det er jeg enig i. Vil legge at om man skaffer seg blandigshund/ omplasseringshund så vil det ofte være viktig tilpasse seg hunden... Siden man da ikke vet "hva man får". Tenk også på iforhold til forsikring ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå