Gå til innhold

Kjøpte meg hund, er nå allergisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant endelig drømmehunden og har hatt han i en uke nå. Han er rolig, snill og rett og slett en fin fyr. Jeg har hatt hund for noen år siden, men fikk bare noen ganger litt eksem hvis hunden slikket armen min. 

Jeg var til lege på fredag og fikk konstatert hundeallergi. Jeg klør, har rennende nese og øynene klør litt. Jeg er kjempelei meg og ønsker ikke å selge hunden. Likevel anbefalte fastlege dette da hundeallergi er ikke sesongbasert og han mente dette var til det beste med tanke på allergigraden. 

Hva tenker dere? Noen med lignende erfaring? 

Anonymkode: a1d71...56c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva vi tenker?

Rart spørsmål i denne sammenhengen.

Du kontakter oppdretter og spør om de kan finne nye eier. 

Anonymkode: 94784...8bc

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk konstatert katteallergi hos lege etter samme symptomer. Jeg ville ikke selge katten min, så jeg bare støvsugde oftere. Nå har jeg sluttet å reagere på henne. Skaffet meg fire til. Ingen problem. Jeg aner ikke hvor vanlig det er.

Anonymkode: a84e5...c16

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde med meg også, bortsett fra at jeg visste at jeg var allergisk fra før (men det var bare litt) fordi jeg hadde en hund før jeg kjøpte den nye hunden. Skaffet DRØMME drømmehunden og fant ut at allergien min hadde blitt dobbelt så ille så jeg så at jeg kunne rett og slett ikke beholde hunden fordi jeg kan ikke gå rundt og klø og nyse i 10+ år. Jeg hadde han i totalt 10 dager før jeg måtte levere han tilbake til oppdretter og det gjorde jeg fordi han vil få bedre nytte ut av en person som kan gi han alt det jeg ikke hadde mulighet til pga allergien og heldigvis kom han til en person som skulle bruke han til akkurat det jeg hadde planlagt å bruke han til. Og så klart fordi jeg måtte tenke på meg selv også, det hadde blitt 10 ganger mer slitsomt for meg om jeg skulle beholdt en sterkt brukshund jeg ikke tåler. Det var nitrist og jeg tenker på den hunden hver eneste dag fortsatt men han husker ikke meg nå. Tenk på om du orker å gå rundt med eksem, evt utslett, kløe, nysing osv i 10 år pluss, minus.

Anonymkode: 1f4e2...7b2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk konstatert katteallergi hos lege etter samme symptomer. Jeg ville ikke selge katten min, så jeg bare støvsugde oftere. Nå har jeg sluttet å reagere på henne. Skaffet meg fire til. Ingen problem. Jeg aner ikke hvor vanlig det er.

Anonymkode: a84e5...c16

Nå er katter og hunder veldig forskjellige kjæledyr da. Katter er selvstendige dyr og man trenger ikke å være så mye borti de i motsetning til en hund.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også veldig allergisk, men jeg tar heller allergi tabletter og forebyggende astma medisin 2 ganger til dagen, og inhalator om natta fremfor å selge hunden 😅 Men det blir opp til deg, du får se det an om dette er noe du kan leve med hver dag i 12-15 år.

Anonymkode: 8388a...658

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette skjedde med meg også, bortsett fra at jeg visste at jeg var allergisk fra før (men det var bare litt) fordi jeg hadde en hund før jeg kjøpte den nye hunden. Skaffet DRØMME drømmehunden og fant ut at allergien min hadde blitt dobbelt så ille så jeg så at jeg kunne rett og slett ikke beholde hunden fordi jeg kan ikke gå rundt og klø og nyse i 10+ år. Jeg hadde han i totalt 10 dager før jeg måtte levere han tilbake til oppdretter og det gjorde jeg fordi han vil få bedre nytte ut av en person som kan gi han alt det jeg ikke hadde mulighet til pga allergien og heldigvis kom han til en person som skulle bruke han til akkurat det jeg hadde planlagt å bruke han til. Og så klart fordi jeg måtte tenke på meg selv også, det hadde blitt 10 ganger mer slitsomt for meg om jeg skulle beholdt en sterkt brukshund jeg ikke tåler. Det var nitrist og jeg tenker på den hunden hver eneste dag fortsatt men han husker ikke meg nå. Tenk på om du orker å gå rundt med eksem, evt utslett, kløe, nysing osv i 10 år pluss, minus.

Veldig godt å høre at dette har skjedd noen andre også. Andre jeg har snakket med sier at dette er høyst uvanlig og det er nesten at de ikke tror meg. Jeg håper ikke jeg vil tenke på den hunden så lenge i ettertid hvis jeg selger den, det er på en måte en så låst situasjon føler jeg. At jeg ikke har noe valg. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også veldig allergisk, men jeg tar heller allergi tabletter og forebyggende astma medisin 2 ganger til dagen, og inhalator om natta fremfor å selge hunden 😅 Men det blir opp til deg, du får se det an om dette er noe du kan leve med hver dag i 12-15 år.

Anonymkode: 8388a...658

Ja det er nettopp dette jeg tenker på. Jeg har allerede blitt totalt forelska i hunden og knyttet meg til den. Er det verdt det liksom. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er nettopp dette jeg tenker på. Jeg har allerede blitt totalt forelska i hunden og knyttet meg til den. Er det verdt det liksom. 

Jeg som skrev innlegget om at det skjedde med meg også, jeg angrer hele tiden på at jeg leverte tilbake hunden, men ser at det var riktig valg for meg mtp at jeg var så allergisk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg levde på allergimedisin hver dag i 6/7 år pga hunden min. Kjøpte den og hadde ingen plager før jeg reiste bort over en lengre periode etter å ha hatt hunden i  noen år, når jeg kom tilbake var jeg allergisk mot hunden. Tok allergimedisin så lenge hunden levde, drømte om ny hund men fikk så barn som også var allergisk og da utgikk hund.

Anonymkode: fc202...47e

Skrevet

Har en kompis som tok vaksine mot husdyr og han har nå hund. Var super allergisk før. Men det tar jo litt tid før den begynner å fungere 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg vasket pelsklingen hver gang jeg reagerte til og begynne meg og nå 13 år etter er det årevis siden jeg hr reagert på han

Anonymkode: 79dcf...455

Skrevet

Hadde det vært meg hadde jeg levert hunden tilbake til oppdretter asap. Jeg prøvde å holde ut med hunden jeg reagerte på og ble bare dårligere og dårligere av allergien, så jeg hadde ikke prøvd det igjen.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har allergi mot støv og gress/høy, og tar allergimedisin. Gress er jo ikke på vinteren, men støv blir man jo ikke kvitt.

Det er jo ikke noe problem å ta noe mot allergien, - ville heller gjort det ennå å selge hunden! 

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg en gang blir allergisk så hadde jeg nok heller tatt medisin enn å selge hunden min. Men jeg vet ikke hvordan det er for deg siden din allergi er det bare det som du kjenner og føler på❤️ Veldig synd at du ble allergisk siden man blir så glad i disse firbente vennene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes ut som du reagerer på spyttet? Lær hunden til å ikke slikke deg i ansiktet. Vask hender etter kontakt med hundens spytt, og vask ansikt om den slikker deg der. Ta allergi tabeletter. Støvsug ofte. 

Anonymkode: a25c3...45f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 18.50):

Nå er katter og hunder veldig forskjellige kjæledyr da. Katter er selvstendige dyr og man trenger ikke å være så mye borti de i motsetning til en hund.

Atter hæ? Kan love deg at jeg er MYE mer borti kattene mine enn bikkja. Kjenner svært få hunder som er så kosete og innpåsliten som de fleste katter jeg har vært borti. Og jeg har vært forvert i en årrekke og har vært borti flere hundre hunder og katter. 

Anonymkode: cd36e...f18

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Atter hæ? Kan love deg at jeg er MYE mer borti kattene mine enn bikkja. Kjenner svært få hunder som er så kosete og innpåsliten som de fleste katter jeg har vært borti. Og jeg har vært forvert i en årrekke og har vært borti flere hundre hunder og katter. 

Anonymkode: cd36e...f18

Jeg kan bare uttale meg som en person som har 3 katter og 1 brukshund. Hunden som tar mest plass hos meg fordi jeg valgte å drive med hundesport som krever at vi trener hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 18.50):

Om man har slike holdninger så burde man ikke skaffe seg kjæledyr.

Anonymkode: 0a1b9...667

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kan bare uttale meg som en person som har 3 katter og 1 brukshund. Hunden som tar mest plass hos meg fordi jeg valgte å drive med hundesport som krever at vi trener hele tiden.

Jeg har vokst opp med og har hatt hunder og katter hele livet og jeg er helt enig med Anonymbruker cd36e...f18

Anonymkode: 0a1b9...667

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...