AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Hei alle🩷 Jeg lurer på om noen her har noen erfaringer som kan hjelpe meg. Jeg har hatt en syklus på 45 dager i lang tid pga PCOS. Opplevd 3 SA før uke 7 i disse syklusene på 45 dager. Denne syklusen er første gang jeg har syklus på 33 dager. (Har forstått at dette er innenfor normalen?) Jeg har fått resept på progesteron tilskudd som jeg skal ta neste gang jeg blir gravid. Er det ikke større sjanse for at jeg har nok progesteron naturlig, i denne syklusen pga kortere syklus? Håper noen kan hjelpe meg her😊 Anonymkode: 675ff...41b
HeleneHS Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august Vet du når i syklusen du har eggløsning - EL? Det er nemlig det som er viktig mtp "kort" vs "lang" - delen etter EL. Med pco og pcos er jo gjerne tiden frem til EL lengre eller uforutsigbar, mens lutealfasen (mellom EL og mens) kan likevel være stabilt. Så um du har EL på dag 35 og så 10 dager lutealfase, så mangler du nok progesteron. Mens hvis du har EL på dag 30 og 15 dager lutealfase, så er ikke det så stor sjanse for at det er progesteronmangel. Men uansett, så kan progesteron i tidlig svangerskap føre til lavere sjanse for SA, hvis man først har hatt flere enn 2 SA - uavhengig av om man har for lite progesteron i utgangspunkt eller ikke. Hvis du ikke vet når du har EL, så vil jeg anbefale deg å måle basal kroppstemperatur, for å kunne bekrefte EL (EL-tester er ikke pålitelig når man har pco/s).
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august HeleneHS skrev (8 minutter siden): Vet du når i syklusen du har eggløsning - EL? Det er nemlig det som er viktig mtp "kort" vs "lang" - delen etter EL. Med pco og pcos er jo gjerne tiden frem til EL lengre eller uforutsigbar, mens lutealfasen (mellom EL og mens) kan likevel være stabilt. Så um du har EL på dag 35 og så 10 dager lutealfase, så mangler du nok progesteron. Mens hvis du har EL på dag 30 og 15 dager lutealfase, så er ikke det så stor sjanse for at det er progesteronmangel. Men uansett, så kan progesteron i tidlig svangerskap føre til lavere sjanse for SA, hvis man først har hatt flere enn 2 SA - uavhengig av om man har for lite progesteron i utgangspunkt eller ikke. Hvis du ikke vet når du har EL, så vil jeg anbefale deg å måle basal kroppstemperatur, for å kunne bekrefte EL (EL-tester er ikke pålitelig når man har pco/s). Takk for info! Jeg har EL på dag 19 denne syklusen hvor syklusen er på 33 dager. Anonymkode: 675ff...41b
HeleneHS Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for info! Jeg har EL på dag 19 denne syklusen hvor syklusen er på 33 dager. Anonymkode: 675ff...41b Wow, så lutealfase på hele 16 dager? Det er da maksimal lengde, så det lover veldig bra 🤗 Men det kan uansett være lurt å bruke progesteron når du blir gravid, søk opp etter promise og prism trial, husker ikke hvilken, men er av de har forsket på akkurat det med habituell abort og progesteron!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå