Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Første fadderuke er overstått og nå er det pokkern meg en til. 

Jeg er kjempelei av presset for å sosialiseres, kleine drikkeleker og opplegg både her og der som koster både penger og verdighet. 

Merker nå at det har begynt å danne seg klikker i gruppa, der enkelte har blitt veldig godt kjent. Selv har jeg en ok tone med alle, men det er ingen som jeg har fått spesiell kontakt med og generelt så føler jeg at relasjonen til gruppa er like flat som dag 1. 

Jeg er naturlig introvert og selv om jeg er glad i en god fest så er jeg ikke typen som trives overalt og med alle hele tiden, på VGS hadde jeg liksom mitt miljø der jeg hørte til. Jeg er vel egentlig ganske åpen og sosial, men bruker litt tid på å bli kjent med folk og er ikke så glad i tomt snikksnakk som det blir mye av i ny gruppe. 

Har tatt det rolig noen dager, gått hjem tidlig litt sånn innimellom, særlig når vi har havnet på større arrangementer og gruppa blir veldig spredt uansett, men med en hel uke igjen så føler jeg at det er for tidlig å hoppe helt av. 

Dette er et femårig studium og jeg har tidligere hoppet av et annet studium, hvor jeg jobbet hele fadderuka og ikke ble kjent med noen. Var ikke derfor jeg sluttet på studiet, men etter et år med veldig få bekjentskaper på studiet og ingen å diskutere verken fag eller praktiske ting med så ser jeg virkelig verdien av å prøve litt hardere på det sosiale denne gangen. 

Merker bare at jeg er så intenst sliten av opplegget til nå at motivasjonen er 0!

Anonymkode: 3fe7f...b29

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ikke være med på alt. Er selv på 4. Året, aldri deltatt på fadderuken. Får studievenner uansett så lenge man er villig til å si ja når tilbud kommer. Spise lunsj sammen osv .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare å droppe fadderuka, eller i hvert fall sånt tøys som drikkeleker. Når man begynner på studier bør man egentlig ha blitt voksen.

Anonymkode: 4f08c...9de

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dropp fadderuka, og ta heller initiativ til kontakt når det er forelesning/lunsj.

Anonymkode: a582b...2e5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, takk for råd. 😅😂 Hjalp ikke helt på motivasjonen, kan jeg si. 

Men frister veldig å følge rådet likevel. Men er bare litt redd for at jeg skal ende opp som alt for ensom gjennom studiene. Har flyttet til ny by og kullet er stort (nesten 100 stykker, mange fellesfag de første årene hvor det kanskje blir litt uoversiktlig å bli kjent i store forelesningssaler dersom man ikke har avtalt med noen på forhånd om å sitte sammen. 

Men på en annen side så er jeg ikke garantert flere venner om jeg piner meg gjennom en uke til med faddermas heller 💩

TS

Anonymkode: 3fe7f...b29

• Hjerte 1
Skrevet

Erfaringsmessig er det viktigste med fadderuke (om målet er å bli kjent med folk) å være med akkurat nok at man er "et kjent ansikt" så det er lett å ta kontakt og bli tatt kontakt med når studiene starter. Du trenger overhodet ikke delta på alt. Jeg har studert i flere omganger og har bare deltatt på det som skjer på dagtid, og kjørt alkoholfritt øl. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk noen råd av foreldrene mine da jeg absolutt ikke ville dra på skoleballet:

Drar du så har du vært der. Du kan dra hjem når du vil. Du slipper å angre på at du ikke dro. Kvelden blir etter alt å dømme et viktig referansepunkt for de andre senere. Da er det kjipt å være den éneste som ikke var der.

Jeg ville ha prøvd å tenke det samme om fadderuka. 
Blir det mye drikkepress: ta deg noen pauser. 
Mens du er på badet kan du fylle på ølboksen med vann. Ikke en kjeft som kommer til å merke.

Hvis det sosiale batteriet ditt er flatt så kan du lyve på deg at du skal «treffe noen», og smile lurt. 

Det er lettere å forlate en fest med godstemning hvis de andre tror du skal ligge.

At du skal hjem og ligge aleine (kanskje) er det jo ingen som har noe med. 🤭

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare dropp fadderuken. Du klarer deg fint uten. Sann mine ord.

Anonymkode: eda54...fdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg orket ikke fadderuken. Jeg er null interessert i fyll og fest, og da jeg begynte å studere var samtlige faddergreier fyllefesting, det var ikke ett arrangement som ikke innebar store mengder alkohol. 

Jeg gadd ikke. Jeg blir ikke kjent med folk når de er fulle og rare. 

Jeg brukte litt tid på å få venner, men fikk god kontakt med folk via kollokviegrupper og sånt i stedet. Det er også fullt mulig å melde seg inn i studieforeninger, i studieidrett, osv. Jeg fikk en god vennegruppe, selv om jeg ikke var på én eneste faddergreie. OG jeg er super-introvert. 

Anonymkode: 9bd5b...dcd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Press deg gjennom det, det er kun én uke av et langt liv 😊🙏

Anonymkode: 87245...a32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...