Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ofte tenkt på dette, selv om det er lite trolig det blir en realitet. Bør man gi det samme til alle, dvs alle man har et like nært forhold til, likt til alle søsken, likt til alle tantebarn, likt til alle de nærmeste vennene osv, uavhengig av deres økonomiske situasjon? Om man skulle vinne noen titalls millioner i LOTTO? Eller er det greit å prioritere dem som har økonomiske problemer?

Bør egen familie og svigerfamilie få det samme? Selv om svigerfamilien sitter bedre i det?

Anonymkode: e319c...f87

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk tenkt på det samme (ikke at jeg kjøper kupong særlig ofte, så det kommer jo ikke til å skje 😂) og kommet frem til at hvis jeg noen gang vinner en større premie så skal jeg holde så tett på det som jeg klarer. 

Rett og slett fordi det er så lett å havne i den fella der folk får meninger om hva og hvor man skal bruke pengene på. Og ikke minst hvem som skal få hva. 

Fordeler man en jevn sum vil det ende opp med å monne ganske lite i deler av familien, som allerede har grei økonomi, men hvis man fordeler ujevnt så vil det i alle fall gi grobunn til bråk og uvennskap. 

Jeg har en eldre tante som lenge satt på et gammelt hus i Bergen som var verdt mye penger (tosifret millioner i 2012-penger) som mente at hennes egne barn var godt etablert og derfor valgte å gi en lik sum til sine barnebarn. Vel, la oss bare si det slik at for det første så var det ikke alle hennes barn som var enige i at de var godt etablert, og siden barnebarna var i ulik alder så var det enkelte som røk på en smell med pengene for ikke å snakke om de barnebarna som ble født ETTER at pengene ble delt ut. 

Nei takke seg som. 😅 Hvis jeg hadde vunnet hadde jeg nok muuligens gitt en sum til min søster, som er enslig forelder og ellers holdt kjeft. Har heldigvis kun ett søsken og foreldre som er velholdne selv. Men selv det ville jeg gjort med stor forsiktighet og kanskje uten å nevne total gevinst. 

Anonymkode: ebbcd...f0a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ha vunnet veldig mye før jeg hadde begynt å dele ut i øst og vest.  Jeg ville ikke følt noen forpliktelse til å dele ut lik sum til familie og venner. Mitt søsken og tantebarn ville helt sikkert fått noe, men ser ikke for meg å dele ut til venner. 

Anonymkode: 23fb1...16a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Først hadde jeg betalt ut studilån for et barn ig et svigerbarn. Så hadde jeg delt likt på begge ungene selv om den ene sitter mye bedre i det enn den andre. Begge sitter mye bedre i det enn meg. Når det gjelder venner så hadde jeg heller invitert de med på konserter, restauranter, festivaler og ferier. 

Anonymkode: f3a35...5fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som noen sier over, jeg måtte vunne mye før det ble øst ut i alle krinker og kroker av slekta. 

Lottpremie nå er egentlig ikke så "mye", da må det vere absolutt toppremie. - det holder til nedbetaling av lån, kanskje ei leilighet og eventuelt nyere bil, en buffer og etpar fond, så er det oppbrukt. 

Vikinglottopremier på 200 mill er mer for å sikre slekta tenker jeg, men ikke en ordinær premie, Norge er blitt for dyrt. 

Anonymkode: 3823d...b57

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg hadde kun gitt til barna. Og da likt beløp til alle. 

Endret av Violetta
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man vinner så mye at man ønsker å begynne å dele det ut, ville jeg i hvert fall ikke gitt mer til noen med økonomiske problemer enn de med kontroll på økonomien. 

Anonymkode: f6cae...016

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg «bare» vunnet noen titalls millioner hadde jeg ikke delt ut noe som helst, men brukt det til å oppgradere til en bra enebolig her i Oslo. Da forsvinner millonene uansett ganske raskt. 
Hadde jeg vunnet MYE hadde søsken fått likt, tantebarn fått likt og foreldre likt som søsken (mest til tantebarn). Venner er jeg usikker på - ingen av de sliter økonomisk, men mulig jeg hadde spandert på de ei heidundrende ferietur

Anonymkode: f2f1e...fe5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La oss si jeg vinner i lotto. Setter av en sum til hver av barna, betaler ned gjelden min og jeg hadde betalt ned gjeld på felles bil som partner og jeg eier. 

Jeg hadde antakeligvis kjøpt han en trike for han savner å kunne kjøre motorsykkel, men jeg hadde ikke betalt ned gjelden hans. Jeg hadde derimot vært raus med opplevelser, ferier og ting som beriket livet vårt sammen 

Anonymkode: 71ca5...92e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde vunnet i lotto hadde jeg nok ikke gitt til noen, utenom eventuelle barn. Det var tross alt jeg som vant, det er mine penger og jeg har nok av ting å bruke dem på:tunge: men mine penger er selvsagt mannens penger. Vi bruker dem sammen. 

Anonymkode: e458d...e70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gitt mest til datteren min og til broren min. Pappa skulle også fått 😀 

Utover det tror jeg ikke jeg hadde gitt bort noe. Bortsett fra å spandert en STOR fest for venner og kollegaer🥂🥳 

Anonymkode: 555c3...eb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Noen titalls" millioner, altså 20 feks, da hadde jeg ikke delt med mange nei. Har samboer og tilsammen fire barn, og pengene flyr fort om alle andre skal begynne å få en del da.

Hadde jeg vunnet i Eurojackpot eller noe sånt hadde det vært litt annerledes. Men 20 millioner er ikke så mye dessverre hvis man først begynner å investere skikkelig på egne vegne....

Anonymkode: d0e5e...346

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at slekt og venner har delt med meg om milliongevinsten har slått til.

Hva jeg har gjort, vet jeg ikke. Har hvertfall overført penger til mitt barn. 

Anonymkode: a8e34...a46

• Liker 2
Skrevet

Om du vinner, så tenk først på å sikre deg selv ut livet før du begynner å dele ut noe 🙂.

Om du f eks er 40 år nå, så skal du kanskje leve 50 år til. Bytte bil mange ganger, renovere hus, kanskje kjøpe leilighet på dine gamle dager, ha nok til en god ferie hver år, kanskje måtte betale for tjenester når du blir eldre, kanskje du skal leve på lav pensjon i 30 år....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har familiemedlemmer som drikker mye alkohol, og andre som tror lykken i livet er å ha en flott fasade med flotte tinger.

Og har jeg gitt til en spilleavhengig venn, så har de pengene blitt spilt bort i jakten på milliongevinsten.

Ikke alle tåler å få mange millioner på konto, blir fort deres undergang.

Anonymkode: a8e34...a46

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kun gitt til familien. Og barna mine vil alltid få lik sum av meg, om det er vanlig bursdagsgave eller svær lottopremie. Det skal være rettferdig og likt. Det er verken den ene eller andres "feil" om den ene har godt betalt jobb og en annen voksen å dele utgifter med og de to andre har det vanskeligere økonomisk; fra meg som mor skal de behandles likt. Jeg er ikke bestemor pr i dag, men med tre barn kan det potensielt bli en del barnebarn. De ville også fått like summer av meg, uavhengig av foreldrenes eller egne inntekter ig uavhengig av antall søsken.

Anonymkode: 0c8dc...8e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor stakkarer som selvforskyldt sliter økonomisk skal få mer penger enn oppegående søsken. De blir bare enda flere penger å søle bort.

Anonymkode: 0c8dc...8e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kun gitt til barna.

Anonymkode: 70126...43b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelt likt mellom barna mine. Samboer har et barn fra før, så han hadde nok fått noe, men ikke like mye. Det er jo ingen bunn og grunn "arv" om jeg sitter på pengene selv ut min levetid, og samboers barn arver jo sin far og sin mor.

Og før noen hyler; dette barnets mormor vant en betydelig sum for noen år siden. Da fikk barnebarna hennes en sum, men da ikke "søsken" i ulike varianter noe (som feks Mine barn og datterens nye samboer sitt særkullsbarn). 

Anonymkode: 52476...5db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde investert i noe til ungene, utenom det hadde jeg beholdt alt selv. Hadde spandert litt ting her og der, men delt ut millioner til alle rundt meg hadde ikke skjedd 

Anonymkode: e4fdf...0c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...