AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Har en treåring som sluttet med bleie i sommer. I starten var det spennende å tisse i do/på potte, men nå har det blitt vanskeligere å få ham til å gå på noen av delene. Han har mange uhell i løpet av dagen og har i tillegg blitt litt forstoppet fordi han sliter med å bæsje på do/potte. Han kjenner nok ikke selv helt at han må tisse heller så det er litt vanskelig for ham å forstå hvorfor vi maser så mye om dogåing. Vi har prøvd å gjøre det spennende. Latt ham klistre klistremerker på potten og doringen, samt kjøpt et sånn klistremerkehefte for dobesøk. Vi prøver å gjøre dobesøk lystbetont, men det fungerer ikke så bra. Hva er deres beste tips for å slippe å kjempe for hvert dobesøk? Anonymkode: 3da57...d54
AnonymBruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august Rådet for bæsjing er å la de bæsje i bleie en periode om de har behov for det. Skryt av at han greier å si fra, så er det godt nok en periode. Med tissing ville jeg bare snakket med han om at dere går på do på noen faste tidspunkt, f.eks morgen, lunsj, før middag og kveld. Ikke mye diskusjon, bare fortell at det er sånn man gjør: "alle går på do før leggetid, det gjør storesøster også". Så får han bare evt ha noen uhell innimellom, det går fint. Ikke bli oppgitt/irritert ved uhell (dere blir sikkert ikke det altså)! Ha fokus på det han mestrer, og la det andre gå seg til etter hvert. Anonymkode: 70587...84c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august Dere må i alle fall la ham vaske opp tisset selv, og bytte klær selv. Viktig å forstå hva som skjer når man tisser på seg, og konsekvensene det har. Da øker motivasjonen betraktelig, er min erfaring. Dette med at "barn ikke er modne" nok er som regel bare tull. De kan hvis de vil. Barn i omtrent alle andre land enn Norge slutter når de er rundt to, og har ikke "uhell". Anonymkode: 265dd...f61 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rådet for bæsjing er å la de bæsje i bleie en periode om de har behov for det. Skryt av at han greier å si fra, så er det godt nok en periode. Med tissing ville jeg bare snakket med han om at dere går på do på noen faste tidspunkt, f.eks morgen, lunsj, før middag og kveld. Ikke mye diskusjon, bare fortell at det er sånn man gjør: "alle går på do før leggetid, det gjør storesøster også". Så får han bare evt ha noen uhell innimellom, det går fint. Ikke bli oppgitt/irritert ved uhell (dere blir sikkert ikke det altså)! Ha fokus på det han mestrer, og la det andre gå seg til etter hvert. Anonymkode: 70587...84c Ja, vi har prøvd å ta på ham bleie for å bæsje, men han vil ikke det heller. Vi har derfor på bleien på natt og venter litt om morgenen før vi bytter til truse i håp om at han bæsjer. Har vært et par bæsjeuhell og det er ganske ubehagelig. Han bæsjer egentlig hver dag så når han plutselig bare bæsjer to dager i uka er det ekstremt mye 🫠 Vi må nesten gå på do minst annenhver time for å unngå uhell så det blir ganske mye. Forrige uke hentet jeg i barnehagen og da hadde han nylig tisset og da tisset han på seg på vei hjem. Vi blir ikke irritert nei, men prøver å si at det er derfor man må gå på do for å unngå å tisse i buksa. Det går seg sikkert til, men nå føles det som en evig kamp. Må vaske en maskin med uttisset klær hver dag 😅 Anonymkode: 3da57...d54
Marimma Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august Helt normalt at de må tas på do annenhver time. Altså. De er jo små barn med begrenset blærekapasitet og utrent evne til å holde seg lenge av gangen. Derfor må de alltid tas på do før man skal ut, uansett når de tisset sist 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august Han virker ikke særlig klar… hva sier han selv? Jeg hadde tatt på bleia igjen, spesielt med SÅ MYE UHELL, og ventet noen måneder, eventuelt håpet på at han selv ikke vil ta på bleia igjen og modner "på egen hånd". Denne modningsprosessen kan ikke tvinges frem, det har jeg hardt erfart selv! Var gjennom bleieslutt med 3-åring (4 i høst) nå i våres og sommer. Tissingen hadde han aldri uhell med, men bæsj kom i trusa i fire dager. Da sa han fra på forhånd at han måtte bæsje, men turte ikke på do. Tok på bleia når han bæsja, og tok den av når han var ferdig. Det var greit for oss, hvert fall for en periode frem til han modnet. tre måneder senere sa vi at vi var tomme for bleier. Da måtte han bæsje i do, for han ville ikke bæsje i trusa heller. Etter to laaange dager kom det en bæsj i do, og da løsnet ALT. Han var kjempelei seg for st vi ikke hadde bleier, han ville ikke være stor gutt, han holdt seg i to dager! Men sekundet det sa plopp, etter mange mange ulike tilnærminger, så løsnet det helt. Aldri sett oss tilbake. Ikke et eneste uhell. Anonymkode: 72131...9c4
AnonymBruker Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere må i alle fall la ham vaske opp tisset selv, og bytte klær selv. Viktig å forstå hva som skjer når man tisser på seg, og konsekvensene det har. Da øker motivasjonen betraktelig, er min erfaring. Dette med at "barn ikke er modne" nok er som regel bare tull. De kan hvis de vil. Barn i omtrent alle andre land enn Norge slutter når de er rundt to, og har ikke "uhell". Anonymkode: 265dd...f61 Vi ber han ikke tørke opp tisset selv, nei. Straffer ham ikke fordi han ikke har kontroll på blæra. Vi snakker om hvorfor det skjedde og at det er derfor det er viktig å gå på do. Hva vet du om at barn i alle andre langd slutter uten uhell? Dette må du nesten vise forskning på. Anonymkode: 3da57...d54 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august Marimma skrev (33 minutter siden): Helt normalt at de må tas på do annenhver time. Altså. De er jo små barn med begrenset blærekapasitet og utrent evne til å holde seg lenge av gangen. Derfor må de alltid tas på do før man skal ut, uansett når de tisset sist Ja, det er bare at da blir det jo mas hele dagen lang så skulle gjerne gjort det om til en lek eller noe sånn at det ikke tar en halvtime å gå på do. Anonymkode: 3da57...d54
AnonymBruker Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Han virker ikke særlig klar… hva sier han selv? Jeg hadde tatt på bleia igjen, spesielt med SÅ MYE UHELL, og ventet noen måneder, eventuelt håpet på at han selv ikke vil ta på bleia igjen og modner "på egen hånd". Denne modningsprosessen kan ikke tvinges frem, det har jeg hardt erfart selv! Var gjennom bleieslutt med 3-åring (4 i høst) nå i våres og sommer. Tissingen hadde han aldri uhell med, men bæsj kom i trusa i fire dager. Da sa han fra på forhånd at han måtte bæsje, men turte ikke på do. Tok på bleia når han bæsja, og tok den av når han var ferdig. Det var greit for oss, hvert fall for en periode frem til han modnet. tre måneder senere sa vi at vi var tomme for bleier. Da måtte han bæsje i do, for han ville ikke bæsje i trusa heller. Etter to laaange dager kom det en bæsj i do, og da løsnet ALT. Han var kjempelei seg for st vi ikke hadde bleier, han ville ikke være stor gutt, han holdt seg i to dager! Men sekundet det sa plopp, etter mange mange ulike tilnærminger, så løsnet det helt. Aldri sett oss tilbake. Ikke et eneste uhell. Anonymkode: 72131...9c4 Det var han selv som ville slutte.. Hva skal vi gjøre? Tvinge på ham bleie? Han ville ha Paw patrol-truse (sikkert noen i barnehagen som har det). Kjøpte det og regnet med han bare ville ha de uten å bruke dem, men han ønsket selv å ta de på. Flere på avdelingen sluttet før eller i sommer så tipper det har smittet over på ham. Vi har tilbudt å ta på bleie, men han ønsker det ikke. Godtar såvidt at vi tar på på natten. Han har bæsjet på potte og do én gang og synes det var stas, men nå klarer han det ikke. Han burde nok vært hakket mer moden, men jeg ønsker ikke å overkjøre ham når han faktisk har lyst til å bruke truse. Avdelingen sier at et er helt normalt med mange uhell i starten så er ikke så stressa for akkurat det. Vil bare ha litt tips fra folk. Feks var tannpuss et mareritt hos oss frem til vi begynte å leke at vi pusser ut folk og figurer fra tennene hver kveld. Tannpuss har vært en lek i 1,5 år pga det og vi har en viljesterk fyr som ofte setter seg på bakbeina, men denne leken funker hver kveld. Derfor lurer jeg på om folk har lignende "leker" eller triks for dogåing. Anonymkode: 3da57...d54
AnonymBruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere må i alle fall la ham vaske opp tisset selv, og bytte klær selv. Viktig å forstå hva som skjer når man tisser på seg, og konsekvensene det har. Da øker motivasjonen betraktelig, er min erfaring. Dette med at "barn ikke er modne" nok er som regel bare tull. De kan hvis de vil. Barn i omtrent alle andre land enn Norge slutter når de er rundt to, og har ikke "uhell". Anonymkode: 265dd...f61 Iaf når de er tre ja, helt enig! mine sluttet før de var 2,5 år. Veldig få uhell. Så barna er som oftest modne lenge før de fleste foreldre i norge en gang har begynt å tenke på bleieslutt. Anonymkode: d2a63...f89 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august Liker han å lese bok? Vår treåring sluttet også i sommer og det har gått overraskende bra. H*n var null interessert, men så kjøpte vi sånn «Navn slutter med bleie» fra minbestebok.no og da løsnet alt. Nå leser vi bok på do hver gang h*n må bæsje, men vi må fortsatt gi en liten premie (godteri) når h*n bæsjer på do da det er det h*n har slitt mest med. Men lesing av bok på do har altså fungert veldig bra! Anonymkode: b7132...fee
AnonymBruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Iaf når de er tre ja, helt enig! mine sluttet før de var 2,5 år. Veldig få uhell. Så barna er som oftest modne lenge før de fleste foreldre i norge en gang har begynt å tenke på bleieslutt. Anonymkode: d2a63...f89 Men hva gjør det ekstra året egentlig? Når ungen er 10 kommer ingen til å huske om det sluttet med bleie når det var 2 eller 3 år. Anonymkode: b7132...fee
AnonymBruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august Jeg synes det er trist at så mange lar barna gå i bleie til 3-årsalder og lengre. Og det at det blir så vanskelig er fordi dere har lært barnet deres å bli vant til å gå med bæsj og tiss i bleia. Det er en rar verden vi lever i, der vi har gjort oss så komfortabel at vi har lært barn å bli vant til å bæsje i bleie som de da har bæsj smurt mot sin egen kropp til de får byttet, i stedet for å lære barna å gå på egnet sted fra spedbarnsalderen. Anonymkode: 05a67...b8f
AnonymBruker Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Liker han å lese bok? Vår treåring sluttet også i sommer og det har gått overraskende bra. H*n var null interessert, men så kjøpte vi sånn «Navn slutter med bleie» fra minbestebok.no og da løsnet alt. Nå leser vi bok på do hver gang h*n må bæsje, men vi må fortsatt gi en liten premie (godteri) når h*n bæsjer på do da det er det h*n har slitt mest med. Men lesing av bok på do har altså fungert veldig bra! Anonymkode: b7132...fee Dette er så merkelig. Å gi barn godteri som er skadelig for dem, som treåringer, fordi de bæsjer, som er en helt naturlig menneskelig aktivitet. Stopp verden, jeg vil av. Anonymkode: 05a67...b8f
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august Mitt barn hadde en periode hvor hen hadde flere uhell. Da viste det seg at det var en låsning i hoften etter et fall eller noe. Etter å ha vært hos manuellterapeuter så gikk ting tilbake til normalt. Men kanskje litt vanskelig å vite hva som er normalt for deres barn når dere nettopp har sluttet. Vi sluttet med dagbleie når mini var 1 år, hjemme og om sommeren ute. Så vil ikke si barnet ditt er for lite til å slutte med bleie. Vi fulgte på do/potte veldig ofte i starten men pleide ikke å følge på do før vi dro fra barnehagen når mini var 3. Vi måtte ta buss hjem så hadde litt reisevei. Ingen uhell hjem i den alderen uten om i perioden hen hadde en låsning i hoften. Anonymkode: cf716...c65
AnonymBruker Skrevet 18. august #16 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg synes det er trist at så mange lar barna gå i bleie til 3-årsalder og lengre. Og det at det blir så vanskelig er fordi dere har lært barnet deres å bli vant til å gå med bæsj og tiss i bleia. Det er en rar verden vi lever i, der vi har gjort oss så komfortabel at vi har lært barn å bli vant til å bæsje i bleie som de da har bæsj smurt mot sin egen kropp til de får byttet, i stedet for å lære barna å gå på egnet sted fra spedbarnsalderen. Anonymkode: 05a67...b8f Men herregud da, start en egne tråd om at barn bruker bleie for lenge, ikke kom og spre kvalme i min tråd hvor jeg spør om råd. Det er altså helt kronisk hvor mange bedrevitere som bare MÅ kommentere i tråder som ikke angår dem her på barneforumet på kg kun for å tråkke på andre mødre. Vi kjøpte potte da han var 1,5 år og han var null interessert. Vi kan ikke tvinge ham til å sette seg ned og tisse på den. Anonymkode: 3da57...d54
AnonymBruker Skrevet 18. august #17 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men hva gjør det ekstra året egentlig? Når ungen er 10 kommer ingen til å huske om det sluttet med bleie når det var 2 eller 3 år. Anonymkode: b7132...fee Du må vite at denne skammen skal de bære med seg resten av livet. "Det er ikke rart Einar gjør det dårlig på skolen, han sluttet ikke med bleie før han var tre år". Anonymkode: 3da57...d54 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #18 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Liker han å lese bok? Vår treåring sluttet også i sommer og det har gått overraskende bra. H*n var null interessert, men så kjøpte vi sånn «Navn slutter med bleie» fra minbestebok.no og da løsnet alt. Nå leser vi bok på do hver gang h*n må bæsje, men vi må fortsatt gi en liten premie (godteri) når h*n bæsjer på do da det er det h*n har slitt mest med. Men lesing av bok på do har altså fungert veldig bra! Anonymkode: b7132...fee Vi har boken som heter Eine slutter med bleie, den pleide vi å lese når han satt (fullt påkledd) på potte da vi kjøpte den 😅 Han nektet å sitte uten bleie på den. Hadde håpet det skulle funke nå, men han har ikke vist noen interesse for den. Kanskje jeg skal kjøpe en med hans navn, takk for tips 😊 Helsesøster foreslo premie med klistremerker så det er det vi har gått for, men det funket bare to ganger før han sluttet å bæsje 😅 Anonymkode: 3da57...d54
AnonymBruker Skrevet 18. august #19 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg synes det er trist at så mange lar barna gå i bleie til 3-årsalder og lengre. Og det at det blir så vanskelig er fordi dere har lært barnet deres å bli vant til å gå med bæsj og tiss i bleia. Det er en rar verden vi lever i, der vi har gjort oss så komfortabel at vi har lært barn å bli vant til å bæsje i bleie som de da har bæsj smurt mot sin egen kropp til de får byttet, i stedet for å lære barna å gå på egnet sted fra spedbarnsalderen. Anonymkode: 05a67...b8f Jeg synes det er trist å ha slik holdning til bleier. Det er helt ok at du vil dotrene ditt spedbarn, men ha resept for at ikke alle har denne interessen. Bleier har blitt brukt i ganske mange år, og blir brukt i stort sett hele verden. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er så merkelig. Å gi barn godteri som er skadelig for dem, som treåringer, fordi de bæsjer, som er en helt naturlig menneskelig aktivitet. Stopp verden, jeg vil av. Anonymkode: 05a67...b8f Du vet ingenting om mitt barns kosthold ellers og må stole på at vi som foreldre tar de beste avgjørelsen for vårt barn 🙂 at mitt barn får to gomp for å bæsje på do i stedet for å bli forstoppa og få vondt i magen synes jeg er helt innafor for oss i vår hverdag! Hva du gjør med ditt barn er opp til deg. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har boken som heter Eine slutter med bleie, den pleide vi å lese når han satt (fullt påkledd) på potte da vi kjøpte den 😅 Han nektet å sitte uten bleie på den. Hadde håpet det skulle funke nå, men han har ikke vist noen interesse for den. Kanskje jeg skal kjøpe en med hans navn, takk for tips 😊 Helsesøster foreslo premie med klistremerker så det er det vi har gått for, men det funket bare to ganger før han sluttet å bæsje 😅 Anonymkode: 3da57...d54 Klistremerker funket ikke her heller, barnet har jo fått lekt med det siden tidenes morgen 😅 godteri derimot, får det omtrent aldri 😄 Anonymkode: b7132...fee
AnonymBruker Skrevet 18. august #20 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi ber han ikke tørke opp tisset selv, nei. Straffer ham ikke fordi han ikke har kontroll på blæra. Vi snakker om hvorfor det skjedde og at det er derfor det er viktig å gå på do. Hva vet du om at barn i alle andre langd slutter uten uhell? Dette må du nesten vise forskning på. Anonymkode: 3da57...d54 Hvorfor tenker du automatisk at det at han tørker opp tisset selv er straff? Det er på ingen måte en straff, bare en helt naturlig konsekvens. Man tisser, det blir vått på gulvet og på trusa og buksa, man må skifte tøy og tørke opp på gulvet. Det er en helt naturlig og rolig måte å knytte det å tisse sammen med det at det blir søl. Anonymkode: 265dd...f61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå