Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette var i alle fall noe jeg hørte som barn: At hvis man teller hvor mange sekunder det gikk mellom lynnedslaget og tordenværet, så kunne man bedømme hvor langt unna lynet var. 

Jo kortere avstand mellom lynet og torden, desto nærmere er det selvfølgelig. Men er det noen som har peiling på hvor stor avstand det er snakk om, per sekund?      

Anonymkode: 2a8c8...ddc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å google det, eller spørre ChatGPT?

Anonymkode: eda75...d18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I min barndom så ble det alltid sagt 1 km per sekund. Aner ikke om det stemmer, har ikke sjekka. 

Anonymkode: b1f37...417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lyd har en fart på ca. 340 m/s, så da blir det vel rett over 1 km på 3 sekunder f.eks.

Anonymkode: cb1c2...72b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Lydens hastighet er oppgitt til ca. 340m/s, men fuktighet og varmt vær gjør at det går litt raskere, så 350m/s i tordenvær er ok å regne på. 2 sekunder mellom blink og lyd gir ca. 700m. 3 sekunder gir 1050 m.

Anonymkode: 1a05b...596

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I min barndom så ble det alltid sagt 1 km per sekund. Aner ikke om det stemmer, har ikke sjekka. 

Det lærte jeg å. Har bestandig tenkt at pappa hadde rett. Så ikke falt meg inn å sjekke det😂

Anonymkode: b148f...abc

AnonymBruker
Skrevet

Som en over her sier er dette rett og slett et spørsmål om lydens hastighet. Lyset beveger seg så fort at det ikke er noen «delay» i din oppfatning av lynet, mens torden-lyden som følger forflytter seg 340-350 meter i sekundet. Så det er et ganske enkelt regnestykke. Hører du torden 6 sekunder etter lynnedslaget er du cirka 2 km unna. 

Anonymkode: 7d8d2...f0e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lydens hastighet er oppgitt til ca. 340m/s, men fuktighet og varmt vær gjør at det går litt raskere, så 350m/s i tordenvær er ok å regne på. 2 sekunder mellom blink og lyd gir ca. 700m. 3 sekunder gir 1050 m.

Anonymkode: 1a05b...596

Det er dog helt urealistisk å tro at man skal få til å telle sekundene manuelt med høy nok presisjon til at denne forskjellen har noe å si. Ett signifikant siffer er det beste vi kan få her. Altså, omtrent tre sekunder gir omtrent en kilometer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Etter eg fant lynradar på nett har eg slutta å telje. Dåå ser eg lyn nedslaga i sann tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg lærte 3 sekunder = 1 km.

Anonymkode: 35f5b...1f9

AnonymBruker
Skrevet

1 sek - 1 km var det jeg lærte som barn. Har brukt det mye selv, spesielt når jeg er i fjellet og det ser ut til å stemme sånn noenlunde👍🏼 

Anonymkode: d89c8...25b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1 sek - 1 km var det jeg lærte som barn. Har brukt det mye selv, spesielt når jeg er i fjellet og det ser ut til å stemme sånn noenlunde👍🏼 

Anonymkode: d89c8...25b

Det er i tilfelle veldig noenlunde. Som andre her skriver så går lyden ca 1 km på tre sekund. 

Anonymkode: 5e1b6...2c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1 km = 2,9 sekunder.

Anonymkode: 661b0...756

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 16.58):

Lyd har en fart på ca. 340 m/s, så da blir det vel rett over 1 km på 3 sekunder f.eks.

Anonymkode: cb1c2...72b

Helt korrekt, pr.1 km=3 sekunder👌

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 10.59):

Det er i tilfelle veldig noenlunde. Som andre her skriver så går lyden ca 1 km på tre sekund. 

Anonymkode: 5e1b6...2c6

Raskere lyn på fjellet 😆

Anonymkode: 784a4...02e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...